Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@12:26:48 GMT

سند تحقق شعارِ «ما می‌توانیم»

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۴۰۸۷۲

سند تحقق شعارِ «ما می‌توانیم»

مهم‌ترین لازمه رهبری نظام اسلامی، به ‌ویژه در دوره ثبات و استقرار اقتدار نظام، پس از جنگ و رحلت امام خمینی (ره) تدوین و اجرای نقشه راهی برای دستگاه ‌های مختلف نظام در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی بود.

رهبر فرزانه انقلاب با درک این ضرورت، بحث تولید «الگوی اسلامی، ایرانی پیشرفت» را مطرح کردند و در تاریخ دوم خرداد سال‌1390 در حکمی، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را تأسیس کردند تا پیگیر این مطالبه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



از آن زمان تاکنون جلسات متعددی در این مرکز با حضور اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه ‌های سراسر کشور تشکیل شد و ابتدا دو هدف «تعریف چیستی الگو» و «تهیه نقشه راه طراحی و تدوین سند الگو» پیگیری شد. در همین راستا نشست‌هایی هم در حضور رهبر انقلاب با عنوان «نشست‌ های راهبردی» با موضوعاتی مانند «عدالت»، «آزادی» و «زنان و خانواده» برگزار شد. آنچه در این نشست‌ ها توسط رهبر انقلاب مطالبه شد، این بود که اندیشمندان کشور دست به تولید «منظومه ‌های فکری» در زمینه ‌های مختلف بزنند و درواقع نظام فکری اسلام را در این زمینه‌ ها استخراج کنند.

مرکز الگوی اسلامی، ایرانی پیشرفت با اهداف و وظایفی مانند تعمیق و توسعه تفکر، تحقیق و نظریه‌پردازی درباره مبانی، اصول، شاخص ‌ها و دیگر ابعاد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ایجاد و حفظ فضای گفتمانی اصیل و قوی در حوزه و دانشگاه و در سطح جامعه حول محور الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و همچنین طراحی و تدوین پیش‌نویس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به ‌عنوان سند بالادستی حاکم بر چشم ‌اندازها، سیاست ‌های کلی برنامه ‌های متنوع دیگری را مانند حمایت از پژوهش‌ها و پایان ‌نامه ‌های مرتبط، برگزاری نشست‌ های تخصصی و مصاحبه ‌های عمیق با کارشناسان حوزه‌ های مختلف و‌... در دستور کار خود قرار داد که در نهایت این تلاش‌ها پس از هفت ‌سال در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به ارائه «الگوی پایه» که چارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است، منجر شد.

این الگوی پایه که الگویی مفهومی اما اجمالی محسوب می‌شود که تفصیل آن به تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت منجر خواهد شد، دارای پنج بخش اصلی است که به ترتیب عبارت ‌اند از: مبانی، آرمان ‌ها، رسالت ملت و نظام جمهوری اسلامی، افق و تدابیر.

طبق اهداف تعیین شده این مرکز و فرایند تولید الگوی اسلامی، ایرانی پیشرفت قرار است این الگو که سه مرحله طراحی چارچوب یا مدلی به‌ عنوان مبنای تدوین سند، تدوین اسناد پشتیبان و تدوین اسناد اصلی الگوی پایه را پشت سر گذاشته است، در مرحله چهارم که نقد و ارتقای سند الگوی پایه است، مورد تحلیل و ارزیابی اندیشمندان و دستگاه‌ های مختلف نظام گذاشته شود تا در نهایت مبنایی برای سند جامعه الگوی اسلامی، ایرانی پیشرفت باشد.

پیام و فراخوانی که رهبر انقلاب چندی پیش به همین مناسب اعلام کردند ناظر به همین مرحله چهارم است. ایشان در این فراخوان که 22‌مهر سال جاری اعلام شد، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، دولت، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، دانشگاه‌ها و حوزه ‌های علمیه و همه صاحب‌ نظران را مخاطب قرار داده و وظایف هر کدام را برای تکمیل و ارتقای سند و ارائه پیشنهادهای لازم، یادآور شدند.

طبق آنچه رهبری فرمودند باید این سند تا دو سال آینده پالایش و تکمیل شود و نسخه ارتقایافته که همان الگوی جامع اسلامی، ایرانی پیشرفت است، آماده تصویب و ابلاغ شود و تا ابتدای قرن 15 هجری شمسی، یعنی سال 1400 به جایی برسد که مبنا و مدار همه امور کشور قرار گیرد.

رهبری در پایان این فراخوان نکته بسیار مهمی را هم ذکر کرده‌اند که می‌توان آن را یکی از تمایزات جدی سندنویسی و طراحی الگو با الگوهای مشابه دانست. ایشان نوشته‌اند: «پیشرفت، مستلزم تحول مطلوب نفوس انسانی و هنجارها و سازوکارهای اجتماعی است و لذا امری تدریجی و طولانی و وابسته به ایمان و عزم و تلاش ملی و صبر و مداومت همگانی و از همه برتر، تفضلات الهی است که به حول و قوه کبریایی ‌اش ان ‌شاء الله در تداوم انقلاب اسلامی به این ملت عنایت خواهد فرمود.»

این توجه ایشان بر عنایت و تفضل الهی و لزوم تحول روحی و انفسی در انسان ‌ها نشان می‌دهد که ایشان این قبیل طراحی‌های بشری را تکلیفی الهی می‌دانند و نتیجه را طبق فکر ناب اسلامی به خدای متعال واگذار کرده‌اند.

این الگوی پایه که رهبری برای تکمیل آن، شخصاً دست یاری به سوی نخبگان و جوانان جامعه دراز کردند، حاصل همفکری متفکران حوزوی و دانشگاهی کشور است که در آن مبانی، آرمان‌ها، افق‌ها و تدابیر لازم برای مدیریت کشور در پنجاه سال آینده به منظور نیل به تمدن نوین اسلامی گرد هم آمده است. در این الگو 56 تدبیر برای نیل به آرمان‌ ها مورد اشاره قرار گرفته است.

جنس این تدابیر کلی و شامل بسیاری از دستگاه‌ های کشور می‌شود. 10تدبیر کلی که در ابتدای الگو آمده است، عبارتند از:
1- تبیین و ترویج اسلام ناب محمدی ص متناسب با مقتضیات روز
2- تقویت و تعمیق فرهنگ توحیدی و معادباور و ایمان به غیب
3- بسط فرهنگ قرآنی و تعمیق معرفت و تداوم محبت اهل‌بیت(ع) از طریق زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا و انتظار بدون انحراف و بدعت
4- ترویج آموزه ‌های اخلاق اسلامی و هنجارهای مدنی و تبلیغ عملی دین
5- شناساندن علمی و واقع ‌بینانه ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی
6- گسترش تعلیم و تربیت وحیانی، عقلانی و علمی
7- تربیت نیروی انسانی توانمند، خلاق، مسوولیت‌ پذیر و دارای روحیه مشارکت جمعی با تأکید بر فرهنگ جهادی و محکم‌کاری
8- ارتقای موقعیت شغلی، کرامت و منزلت اقشار علمی و فرهنگی به‌ویژه معلمان و استادان
9- تبیین، ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی ایرانی سالم و خانواده‌محور با تسهیل ازدواج و تحکیم خانواده و ارتقای فرهنگ سلامت در همه ابعاد
10- اهتمام به احیا و توسعه نمادهای اسلامی ایرانی به ‌ویژه در پوشش، معماری و شهرسازی با حفظ تنوع فرهنگی در‌پهنه سرزمین
آنچه درباره این سند بسیار مهم و حیاتی است، لزوم توجه همه ارکان و دستگاه‌های نظام به این سند است تا دچار فرسایش زمان نشده و مانند برخی اسناد مانند سند مهندسی فرهنگی و سند تحول بنیادین آموزش ‌و‌پرورش خاک نخورد. آنچه این سند را تهدید می‌کند این است که دولت‌ها با روزمرگی فعالیت‌هایشان این سند را به محاق نبرند. این سند طبق رهنمودهای رهبری باید مدار همه اسناد و برنامه‌های بلندمدت کشور قرار بگیرد تا شعار «ما می‌توانیم» به‌صورت دقیق، تفصیلی و عینی به منصه ظهور برسد.

منبع: روزنامه صبح نو؛ 1397،7،28
گروه اطلاع رسانی**9117**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي صبح نو الگوي اسلامي ايراني الگوي پيشرفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۰۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح طرح برق‌آبی اومااویا در سریلانکا / رئیسی: ایران در حال اجرای طرح‌های بزرگ در ۲۰ کشور است

آفتاب‌‌نیوز :

پروژه «اومااویا» شامل دو سد به نام‌های «دایرابا» و «پوهولپولا»، نیروگاه آبی ۱۲۰ مگاواتی زیرزمینی، ۲۸ کیلومتر تونل‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعاً به طول ۸۵۰ متر و ۲۳ کیلومتر خط انتقال برق است. پروژه‌ای که فرآیند ساخت، نظارت و مشاوره آن تماماً توسط شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تأمین شده است.

با اجرای طرح چند منظوره اومااویا، آب مازاد رودخانه‌های «اومااویا» و «ماهاتوتیلا اویا» واقع در استان اووا «Uva» برای توسعه کشاورزی به منطقه کم‌آب همین استان منتقل می‌شود. این در حالی است که هم‌زمان با تحقق این هدف، تولید انرژی از طریق نیروگاه زیرزمینی به ظرفیت ۱۲۰ مگاوات انجام خواهد شد.

تولید ۲۹۰ گیگاوات ساعت انرژی در سال، تأمین آب مورد نیاز ۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب از منطقه پرباران به مناطق خشک از جمله اهداف این پروژه بوده است که توسط شرکت ایرانی فراب و به همت متخصصان و مهندسان ایرانی در کشور سریلانکا به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسیده است.

این پروژه از نظر اجرای ۲۴ کیلومتر تونل، بدون دسترسی میانی در شرایط بسیار سخت زمین‌شناسی و وجود جریان‌های آبی پرفشار، حفاری یکی از بلندترین شفت‌های (تونل‌های) عمودی دنیا در نیروگاه‌های آبی به طول ۶۱۸ متر، اجرای پوشش فلزی شفت عمودی به وزن تقریبی ۱۰۰۰ تن به صورت معلق و نصب و احداث نیروگاه در حفره و فضا‌هایی در عمق ۷۵۰ متری زمین، جزو پروژه‌های منحصربه‌فرد مهندسی محسوب می‌شود.

رئیسی: ایران در حال اجرای طرح‌های بزرگ در ۲۰ کشور است

ردیسی ظهر امروز چهارشنبه به وقت محلی، در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از ابرپروژه چند منظوره «اومااویا» در سریلانکا، به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های صدور خدمات فنی- مهندسی ایرانی، بهره‌برداری از این پروژه را نماد همبستگی، پیوند، تقویت دوستی و مایه افتخار دو ملت دانست.

وی نمایش همبستگی، همدلی و همراهی دو کشور و دو ملت آسیایی را از ویژگی‌های مهم این پروژه دانست و تصریح کرد: بهره‌برداری از این سد، نیروگاه و تونل انتقال آب نماد، تحقق اراده دو کشور و دو ملتی است که می‌خواهند با اتکا به توان بومی، رفاه و آسایش خود را فراهم کنند.

رئیس‌جمهور با اشاره به تامین مالی این طرح از سوی سریلانکا و تامین و انتقال خدمات فنی و مهندسی از سوی ایران، تامین آب شرب و آب کشاورزی برای ۵ هزار هکتار اراضی جدید و آغاز به کار یک نیروگاه ۱۲۰ مگاواتی را از دستاورد‌های این پروژه برای مردم سریلانکا دانست و افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران با اتکا به توانمندی‌های فنی و مهندسی بومی در حال اجرای طرح‌های بزرگ آب و برق در بیش از ۲۰ کشور جهان است.

رئیسی با بیان اینکه کشور‌های غربی تلاش می‌کنند به ما القا کنند که دانش و فناوری فقط در اختیار آنهاست، اظهار داشت: انقلاب اسلامی، امام راحل، رهبر معظم انقلاب اسلامی و شهدای عالی‌قدر ما از جمله شهید سلیمانی «ما می‌توانیم» را به ملت ما آموختند. دشمن نمی‌خواست ما پیشرفت کنیم، اما ملت ایران اراده کرد که پیشرفته باشد؛ خواست و اراده ملت بزرگ ایران تحقق یافت و دشمن ناکام ماند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده است در پیشرفت سریلانکا شریک شده و تمام تجربیات خویش را که نتیجه ۴۵ سال مجاهدت و تلاش مردان و زنان ایرانی است با شما به اشتراک بگذارد و با صدور خدمات فنی و مهندسی در پیشرفت سریلانکا مشارکت داشته باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی برای توسعه روابط با کشور‌های آسیایی، همسایه و کشور‌های مستقل خاطرنشان کرد: تقویت ارتباط بین ما و شما و دیگر کشور‌های همسو و مستقل می‌تواند آینده‌ای درخشان برای دو کشور و دو ملت رقم بزند. بدانید با توکل بر خدا و اعتماد به داشته‌های بسیار خودمان می‌توانیم مسیر پیشرفت را به سرعت طی کنیم.

رئیسی گفت: برخی کشور‌های و نظام سلطه موافق تقویت روابط ما با یکدیگر نیستند و می‌خواهند به ما القا کنند که نمی‌توانیم با تکیه بر توان داخلی پیشرفت کنیم، اما ما در عمل این نظر و القای نظام سلطه را باطل کرده‌ایم.

رئیس‌جمهور در پایان از همه دست‌اندرکاران اجرای این پروژه عظیم در سریلانکا، تشکر کرد.

پیش از رئیسی «رانیل ویکرمسینگه» رئیس جمهور سریلانکا نیز در سخنانی با قدردانی از همکاری و تلاش پیمانکاران و همکاری دولت ایران در اجرای این پروژه اظهار داشت: بدون تکنولوژی و فناوری ایرانی، اجرای این پروژه برای ما ممکن نبود؛ شما توانستید برای آینده سریلانکا کار بزرگی انجام دهید.

رئیس جمهور سریلانکا با بیان اینکه مهارت‌های فناورانه ایرانی امروز در دنیای مدرن شناخته شده است، تصریح کرد: شما نمونه کشوری هستید که با خوداتکایی توانستید به پیشرفت در حوزه‌های مختلف برسید. امروز کشور‌های ما به‌عنوان کشور‌های جنوب، به دنبال اثبات هویت‌های خودشان هستند و چنین پروژه‌های هویت و توانایی‌های ما را به جهانیان اثبات می‌کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • دستگاه قضا؛ نماد اعتمادمردم به نظام اسلامی
  • تحقق شعار سال جزو وظایف ارکان نظام اسلامی است
  • توسعه اجتماعی شاخص‌ترین دارایی نظام است
  • افزایش تولیدات علمی و فرهنگی دانشگاه در راستای تحقق شعار سال
  • امروز مقاومت مقابل نظام سلطه مورد توجه و اقبال جوانان منطقه است
  • افتتاح طرح برق‌آبی اومااویا در سریلانکا / رئیسی: ایران در حال اجرای طرح‌های بزرگ در ۲۰ کشور است
  • ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» نمونه توان صنعت فنی و مهندسی کشور است
  • فیلم| رهبر معظم انقلاب: نظام اسلامی محال است که تسلیم زورگویی شود
  • ببینید | رهبر انقلاب: هدف از تحریم در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است
  • تحقق اهداف نظام اسلامی در دانشگاه‌ها با همکاری بسیج اساتید و نهاد