Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-16@19:48:20 GMT

انتقال فناوری و خرید ماشین‌آلات آب شیرین‌کن

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۴۰۸۸۸

بررسی‌ها نشان می‌دهد با احداث این کارخانه سالانه حدود ۵۰ هزار عدد فیلتر یک متری با قطر هشت اینچ برای مصارف شیرین کردن آب شرب و استفاده در صنایع پتروشیمی و فولاد کشور تولید می‌شود که حدود نیمی از نیاز سالانه کشور را از وارداتبی‌نیاز خواهد کرد. به ازای تولید هرکدام از این فیلترها در کارخانه غشاگستر وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) حدود ۵۰۰ دلار صرفه‌جویی ارزی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  براساس این گزارش در شیرین کردن آب از طریق فیلترهای ممبران پیشرفته‌ترین و کم‌هزینه‌ترین شیوه تولید آب شیرین از آب شور و تلخ است. خروجی هر فیلتر روزانه حدود ۲۵ لیتر آب شیرین است که این چرخه معادل ۴۰درصد آب شور و تلخ ورودی به آن است. تاکنون انحصار این فناوری مانع ایجاد واحد تولیدی در این زمینه در کشور بوده است که با این قرارداد علاوه بر گارانتی و تامین ماشین‌آلات، دانش فنی این صنعت به کشورمان انتقال داده خواهد شد.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد هم‌اکنون کشورهایی چون عربستان بیش از صد برابر ایران معادل حدود ۱۶ میلیون متر مکعب روزانه با این فناوری آب دریا را شیرین می‌کنند. برای خرید دانش فنی و تامین ماشین‌آلات فیلترهای ممبران، تامین قطعات یدکی مصرفی و گارانتی خدمات مهندسی دوساله، ۴۶ میلیون یوآن چین هزینه خواهد کرد. در مجموع هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کل احداث این کارخانه است. کارشناسان بر این باورند که با توجه به مشکل کمبود آب در کشور تجهیز کشور به این فناوری اهمیت بسزایی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا)، همچنین در این مراسم وزیر صنعت معدن وتجارت ضمن تاکید بر توسعه متوازن فعالیت‌های صنعتی در سراسر کشور گفت: با انعقاد قرارداد انتقال دانش فنی آب شیرین‌کن و اجرای آن در استان ایلام، بسترهای لازم برای انتقال دانش فنی این صنعت، بومی‌سازی و کمک برای توسعه تولید آن در داخل فراهم می‌شود.  محمد شریعتمداری افزود: با توجه به شرایط اقلیمی کشور و کمبود آب که با آن مواجه هستیم باید بتوانیم انواع آب شور را به آب شرب تبدیل کنیم و آب‌های صنعتی مطلوب برای استفاده در صنعت را به‌دست آوریم. به گفته وی، توسعه دانش فنی آب‌شیرین‌کن و دسترسی به تصفیه آب‌های صنعتی امکانات استفاده صنعتی کشور را گسترده می‌کند؛ زیرا درصنایعی مانند فولاد و پتروشیمی دسترسی به آب‌های صنعتی بسیار حائز اهمیت است.

شریعتمداری تولید ممبران (فیلتر تصفیه) را یکی از نیازمندی‌های کشور توصیف ‌‌کرد ‌و ‌افزود: برای تحقق این هدف برنامه‌های تحقیقاتی و مطالعاتی متعددی انجام شد؛ به‌طوری که برای تولید فیلترهای ممبران برای تصفیه آب با دانشگاه صنعتی شریف کار تحقیقاتی در کرج آغاز شد و به پیشرفت‌های خوبی هم در اجرای این طرح دست یافتیم. وی افزود: در حال حاضر نوعی از فیلترها با تکنولوژی و دانش فنی مناسب برای تصفیه فاضلاب، توسط دانشمندان ایرانی تولید شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطرنشان‌ کرد: تحقیقات و مطالعات در این راستا در حال اجرا است و تداوم می‌یابد؛ اما در کنار این کار تحقیقاتی، استفاده از شرایط مطلوب در انتقال دانش فنی تولید ممبران به‌عنوان یک عنصر پایه برای توسعه فعالیت تصفیه آب، هدف ارزشمندی بود که از سوی وزارت صمت پیگیری می‌شد.

به گفته شریعتمداری، تکنولوژی و دانش فنی فیلترهای ممبران در انحصار تعداد محدودی از کشورهاست که با تفاهم خوبی که با شرکت چینی و همکاری شرکت داخلی غشاگستر دالاهو انجام شد، این دانش فنی و ماشین‌آلات مورد نیاز برای تولید به کشور منتقل می‌شود تا سالانه ۵۰ هزار ماژول از انواع ممبران‌های مورد نیاز کشور در این واحد صنعتی تولید شود. وی اجرای این طرح در استان ایلام را در راستای توسعه متوازن فعالیت‌های ‌تولیدی در کشور برشمرد و افزود: این واحد صنعتی در استان ایلام و در شهرک صنعتی در زمینی به مساحت ۷۰هزار متر مربع و با سرمایه‌گذاری پنج میلیون دلاری احداث می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح کرد: دولت به‌دنبال توسعه متوازن صنعتی در سراسر کشور است و ایلام یکی از استان‌های مستعد برای دریافت فعالیت‌های صنعتی به شمار می‌رود. شریعتمداری خاطرنشان کرد: در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، واحدهای صنعتی مهمی در ایلام ایجاد شده است که اجرای این طرح نیز در این استان گام دیگری برای ایجاد عدالت در توزیع توسعه در مناطق مختلف کشور به شمار می‌رود.

همچنین در این مراسم مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: برای بومی‌سازی و توسعه واحدهای تولید فیلترهای آب شیرین کن در هفت نقطه از کشور برنامه‌ریزی شده است. منصور معظمی در ادامه اظهار کرد: حجم این قرارداد ۱۲۰ میلیارد تومان و ۴۶ میلیون یوآن است که برای ۳۰۰ نفر به‌طور مستقیم و غیر مستقیم در شهرستان ایوان استان ایلام ایجاد اشتغال می‌کند.

وی افزود: این طرح یک طرح استراتژیک از نظر تامین آب است که از واردات سالانه میلیون‌ها دلار فیلترهای آب شیرین‌کن جلوگیری می‌کند. به‌گفته معظمی در گذشته واحدی در البرز برای تحقیقات در این زمینه به کار برده شده است که امیدواریم به نتیجه نهایی برسد.

وی گفت: قرارداد فعلی برای تامین قطعات و انتقال دانش فنی به مدت دو سال است که در آینده و پس از بهره‌برداری از آن ما موظف هستیم بعد از سه سال این طرح را از طریق سازمان خصوصی‌سازی به بخش غیر دولتی واگذار کنیم. معظمی خاطرنشان کرد بعد از اتمام این طرح برنامه توسعه ما برای اجرا در نقاط دیگر کشور عملیاتی خواهد شد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۰۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش‌ بنیان شدن کشاورزی در گرو باور به نقش محوری روستاها است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نادرقلی ابراهیمی اولویت‌دارترین و مهم‌ترین مساله امروز کشور را اقتصاد دانست و افزود: اصل کلیدی و راهبردی در تحول کشور نیز، دخیل کردن مردم برای تحول در اقتصاد است.

وی ادامه داد: روستاها که مهم‌ترین رکن تولید بخش کشاورزی بوده و هنوز هم بیش از یک سوم جمعیت کشور را در خود جای داده، نیازمند نگاه اقتصادی حمایتی است و باید برای تحقق، آن حقیقتاً بخش کشاورزی در ارکان تصمیم گیری به‌حساب آید و حداقل سهم خود را به دست آورد.

به گفته او در جهان امروز به ندرت کشور پیشرفته صنعتی را بدون کشاورزی پیشرفته و صنعتی خواهیم دید و اغلب کشورهای پیشرفته دارای کشاورزی مدرن هستند.

ابراهیمی لازمه ایجاد شرایط لازم در راستای جهش بخش کشاورزی به سوی امنیت غذایی پایدار و تحقق بهره وری را تغییر تفکر و نگاه قوای سه گانه کشور به روستاها و تولید محصولات کشاورزی دانست و اظهار کرد: قوای سه گانه کشور باید روستاها را یکی از محورهای اصلی توسعه دیده و استقلال کشور را وابسته به آن ببینند.

مدیر برنامه ملی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتی تاکید کرد: تا این تغییر نگاه شکل نگیرد، قطعا برای روستاها در جذب و جلب سرمایه‌های داخلی و خارجی، صنعتی و دانش‌بنیان کردن کشاورزی، توسعه صنایع تبدیلی، غذایی و افزایش بهره‌وری این بخش مهم اقتصادی تلاش موثر صورت نخواهد گرفت.

وی ضمن بیان اینکه نگریستن به خودکفایی بدون توجه به الزامات پایداری آن، همواره کشور را با آسیب پذیری مواجه خواهد کرد؛ گفت: از الزامات توسعه پایدار، نگاه جدی همراه با برنامه‌های مدون به منابع پایه از جمله منابع آب و خاک کشور و اعمال روش‌های بهره ور با ملاحظات محیط‌زیستی در زیست‌بوم کشور است.

ابراهیمی ضمن بیان اهمیت اقتصادی کردن بخش کشاورزی و افزایش ارزش افزوده آن، اذعان کرد: ضروری است، کشاورزی از حالت اقتصاد معیشتی به حالت اقتصاد مدرن صنعتی تبدیل شود و این مهم میسر نیست مگر آنکه آنقدر سرمایه گذاری در بخش را بالا ببریم تا ملاحظه شود که کار کشاورزی برای تولیدکنندگان آن مقرون به صرفه است.

او در پایان تصریح کرد: در سال‌های گذشته حداکثر سرمایه‌گذاری انجام شده بین ۴ تا ۶ درصد کل سرمایه‌گذاری‌های کشور بوده که قطعاً در حد و اندازه کشاورزی ایران نیست.

کد خبر 6079989 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • ۴۳ تیم‌ عملیاتی واکنش سریع آبفا برای مقابله با سیلاب در سیستان و بلوچستان
  • دانش‌ بنیان شدن کشاورزی در گرو باور به نقش محوری روستاها است
  • استقرار ۴۳ تیم‌ عملیاتی واکنش سریع آبفا برای مقابله با سیلاب
  • بررسی چالش‌های سد راه دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور
  • تولید برای اثرگذاری در اقتصاد، باید دانش‌بنیان باشد
  • جهش تولید در دل روستا‌/ تولید ۶ هزار تن لوله و ۵ هزار ماشین آلات در روستای کوچک
  • تجهیز کارگاه ساخت و تولید دانشگاه آزاد خوی به ماشین‌آلات پیشرفته
  • پیش‌نویس سند نقشه راه دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور بررسی شد
  • پیگیری توسعه شهرک و پردیس فناوری در شهرک‌های صنعتی سمنان
  • هوشمندسازی صنعت با فناوری/ پایش ماشین آلات خطوط تولید ایرانیزه شد