Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@10:24:20 GMT

«برگزیت» در بن بست

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۴۰۹۱۵

«برگزیت» در بن بست

تهران- ایرنا- برگزیت یا همان جدایی بریتانیا از پیکره اتحادیه اروپا که حدود 2سال پیش در همه پرسی این کشور رای آورد، در مسیر دشواری قرار گرفته و این پرسش به ذهن می رسد که آیا لندن و بروکسل تا ماه مارس آینده، به توافقی در این زمینه دست خواهند یافت.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، نشست دو روزه رهبران اتحادیه اروپا که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (25 و 26 مهرماه) در بروکسل با هدف بررسی برگزیت برگزار شده بود، بدون نتیجه به کار خود پایان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پایان این نشست «آنتونیو تاجانی» رئیس پارلمان اروپا اعلام کرد که « هنوز مسائل زیادی درباره برگزیت باقی مانده است.»
اوایل تیرماه سال 1395 بود که «دیوید کامرون» نخست وزیر وقت انگلیس زیر فشارهای داخلی به برگزاری همه پرسی درباره ماندن یا خروج از اتحادیه اقدام کرد. در جریان این رخداد تاریخی، بریتانیایی ها (شامل انگلیس، اسکاتلند، ولز، ایرلندشمالی) با 51.9 درصد رای موافق در برابر48.1 درصد رای مخالف، این تصمیم تاریخی را گرفتند؛ تصمیمی که به استعفای کامرون و روی کار آمدن «ترزا می» به عنوان نخست وزیر جدید بریتانیا منجر شد.
در ابتدا شاید به نظر نمی رسید که پروسه اجرای برگزیت با این همه پیچیدگی و دشواری همراه باشد اما به تدریج مشکلات یکی پس از دیگری خود را نشان داد. در آن روزها تصور بر آن بود که بر پایه ماده 50 پیمان لیسبون، بریتانیا در دو سال آتی روند خروج از اتحادیه اروپا را کامل خواهد کرد چرا که این ماده، دولت هایی که قصد خروج از اتحادیه را دارند ملزم به انجام اقدامات مشخص شده می کند.
این ماده پیمان لیسبون به کشورهای متقاضی خروج، دست کم دو سال مهلت داده تا چگونگی انجام این امر، نحوه عقد قرارداد با دیگر کشورهای عضو اتحادیه، چگونگی دسترسی به بازار مشترک، تردد شهروندان کشورها و همچنین وضعیت افرادی را که در کشورهای دیگر زندگی و کار می‌کنند، تدوین کنند؛ اقداماتی که یک طرفه قابل تحقق نیست و به تصویب مجموعه 27 عضوی اتحادیه نیازمند است.
همان طور که انتظار می رفت، مذاکرات دوجانبه بریتانیا با کشورهای عضو اتحادیه با دشواری کمتری مواجه بوده و روز پنجشنبه، «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا، از گفت وگوهای موفقیت آمیز با انگلیس بر سر آینده تنگه جبل الطارق و امضای چهار تفاهم نامه در زمینه های مالیات، محیط زیست و امنیت و ... خبر داد.
در ارتباط با اتحادیه اما اوضاع به قدری پیچیده است که خانم 'می ' اتحادیه را به خروج بدون توافق با 27 کشور عضو تهدید و در مقابل «آنگلا مرکل» نیز اعلام کرده که آمادگی هر گونه سناریویی را از جانب انگلیس دارد؛ مشکلاتی که بیش از هر عاملی به سرنوشت مرز‌های ایرلند و همچنین تجارت بین دو طرف برمی گردد.
بریتانیا نگران روابط تجاری و اقتصادی خود با اتحادیه در فضای پسابرگزیت است و نخست وزیر این کشور خواستار آن است که پس از خروج بتواند به راحتی به بازار اتحادیه دسترسی داشته باشد و تجارت و ارسال کالا به این بازار با محدودیتی روبه ‌‌رو نشود؛ درخواستی که با واکنش مرکل مواجه شد و وی اظهار کرد «وقتی بریتانیا تنها در یک بخش بازار داخلی اتحادیه اروپا فعالیت وجود داشته باشد و در سه بخش دیگر فعالیتی نباشد، نمی ‌توان در بازار داخلی اتحادیه اروپا باقی ماند.»
اختلاف بزرگتر بین آنها اما به ایرلند ارتباط می یابد. لازم به یادآوری است که جمهوری ایرلند به عنوان یکی از کشورهای شمال غرب اروپا و عضو اتحادیه، از شمال با ایرلند شمالی که بخشی از انگلیس است در همسایگی به سر می برد. بنابراین مرز جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی اینک به محل اختلاف رهبران لندن و بروکسل تبدیل شده و کلاف در هم تنیده اختلافات را پیچیده تر ساخته است.
در جریان نشست اخیر سران اتحادیه اروپا در بروکسل، خانم می از اختلاف بر طرح موسوم به «بک استاپ» سخن به میان آورد؛ طرحی که بر پایه آن ایرلند شمالی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برای دوره موقتی همچنان عضو اتحادیه گمرکی و بازار مشترک اتحادیه اروپا باقی می‌ماند. انگلیس اما این طرح را برخلاف تمامیت ارضی و تعرض به قلمرو خود می ‌داند.
اینک که اختلافات بر سر چگونگی اجرای برگزیت بیش از هر زمان دیگری بالا گرفته، برخی در داخل بریتانیا با انتقاد از سیاست های این کشور از همه پرسی مجدد دم می زنند. «صادق خان» شهردار لندن از آن جمله است که پیامدهای اجرای برگزیت را برای اقتصاد، فرصت ‌های شغلی و سیستم بهداشت و درمان دولتی بریتانیا اسفناک ارزیابی می کند.
همچنین چند هفته پیش بود که اکثریت نمایندگان حزب کارگر بریتانیا در کنگره این حزب موافقت خود را با برگزاری همه‌ پرسی مجدد درباره خروج از اتحادیه اعلام کردند. این در حالی است که طرفداران جدایی از اتحادیه بر اجرای نتیجه همه پرسی اصرار ورزیده و تعلل در اجرای برگزیت را از ترفندهای مقامات کشور برای ماندن در اتحادیه ارزیابی می کنند.
پژوهش**9242**1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي برگزيت اتحاديه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۰۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از «جوزف بورل»

به گزارش خبرگزای مهر به نقل از رویترز، یسرائیل کاتس, وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از اظهارات اخیر جوزف بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انتقاد کرد.

وی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شد: اسراییل به هر کسی که مایل به کمک است اجازه می دهد تا کمک های بشردوستانه گسترده از طریق زمین، هوا و دریا به غزه ارسال کند.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در ادامه در اظهاراتی عجیب مدعی شد که «با وجود اینکه حماس با خشونت کاروان های کمک رسانی را مختل و آنروا با آنها همکاری می کند، ما بر مواضع خود پافشاری می کنیم. زمان آن فرارسیده است که جوزف بول مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حمله به اسراییل را متوقف کند و حق اسراییل برای دفاع از خود به رسمیت بشناسد.

پیش از این جوزف بورل، رژیم صهیونیستی را به ایجاد قحطی و استفاده از «گرسنگی به عنوان سلاح جنگی» در نوار غزه متهم کرده بود. وی با اشاره به تغییر نگاه افکار عمومی نسبت به جنگ غزه و کاهش حمایت جهانی از رژیم صهیونیستی افزود: مردم بیشتر نگران چیزی هستند که من مطمئناً می‌توانم آن را قتل عام بنامم. حدود ۳۰ هزار غیر نظامی کشته شده‌اند و این رقم بسیار بالایی است.

جوزف بورل همچنین گفت: ما در اتحادیه اروپا اولویت‌هایی را (درباره قضیه فلسطین) تعریف کرده‌ایم. یکی از اولویت‌ها این است که به دنبال راه‌حل دو کشوری باشیم و به فلسطینی‌ها این حق را بدهیم که سرزمین و دولت خودشان را داشته باشند. مطمئناً ما ترجیح می‌دهیم (در اسرائیل) فردی روی‌کار باشد که با این رویکرد سازگار باشد. وی در پاسخ به این سوال که «به نظر می‌رسد شما فکر نمی‌کنید بنیامین نتانیاهو با این رویکرد سازگار است»، اظهار داشت: نتانیاهو می‌گوید که او قاطع‌ترین مخالف این راه‌حل است.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در حالی نسبت به انتقادهای لفظی جوزف بورل انتقاد دارد که در چند ماه گذشته آمریکا و کشورهای اروپایی از حامیان اصلی جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه بوده‌اند.

کد خبر 6058572

دیگر خبرها

  • چارلز میشل: اروپا باید برای جنگ آماده شود
  • انتقاد وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از جوزف بورل
  • پشت پرده شایعه درگذشت پادشاه انگلیس چه بود؟
  • انتقاد وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از «جوزف بورل»
  • تصویب بودجه بشردوستانه ۷ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا
  • مقام ارشد اتحادیه اروپا: غزه به بزرگترین قبرستان جهان تبدیل شده است
  • انگلیس دومین کشور بدبخت جهان شد
  • انتخاب اولین رهبر سیاه پوست در اروپا /  متولد زامبیا ، نخست وزیر ولز بریتانیا 
  • توافق ضد مهاجرتی اتحادیه اروپا با مصر
  • کمک ۸ میلیارد دلاری اروپا به مصر