Web Analytics Made Easy - Statcounter

رشت - ایرنا - معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با تاکید بر ضرورت برخورداری جامعه از سواد آماری گفت: برخی برداشت ها و تحلیل‌های آماری درست نیست از این رو ، انتشار تحلیل‌های صحیح آماری از نتایج به دست آمده توسط رسانه ها، نقش کلیدی در نشاط و بالندگی جامعه دارد.

وحید طیفوری روز شنبه در گفت وگو اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: رسانه‌ها می‌توانند با تجزیه و تحلیل های صحیح آماری و نتایج حاصل از آمار، به رشد توسعه و بالندگی جامعه کمک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به آغاز هفته آمار از امروز بیست و هشتم مهرماه تصریح کرد: در همین راستا امسال چهارمین همایش ملی آمار را با همکاری دانشگاه گیلان در استان برگزار می کنیم که برنامه هایی برای گرامیداشت و آشنایی بیشتر با کاربردهای آماری تدارک دیده شده است.
وی آمار را زیربنای تمامی برنامه‌ریزی‌ها خواند و گفت: نامگذاری روزهای یک هفته تحت عناوین مختلف آماری، نشان دهنده شئون و جایگاه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در حوزه‌هایی همچون اقتصاد و کسب و کار است.
به گفته طیفوری، این نامگذاری ها با توجه به نقش مولفه های مختلف در آمار انجام شده و یکی از ارکان اساسی که می تواند در این رابطه نقش آفرینی کند، رسانه ها هستند بنابراین نخستین روز هفته آمار به عنوان آمار و رسانه نامگذاری شده است.
وی استفاده رسانه ها از آمار را موجب افزایش نفوذپذیری این دانش در جامعه و کمک در کارآمدی جامعه دانست و خاطرنشان کرد: رسانه‌ها می‌توانند با اشاعه فرهنگ آماری و استفاده صحیح از آمار رسمی با ذکر تعاریف و مفاهیم مورد نظر اهداف، شاخص ها و نتایج آماری به دست آمده در تبیین مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به شیوه صحیح نقش‌آفرینی کنند.
وی با اشاره به نامگذاری دومین روز هفته آمار به عنوان نوین سازی نظام آماری افزود: نظام آماری کشور ما تقریباً با روش سنتی میل کننده به سمت مدرن انجام می شود و از سال گذشته با تصمیمات خوبی که در شورای عالی آمار و مرکز آمار ایران اتخاذ شده، بحث نوین سازی و مدل سازی نظام آماری در دستور کار قرار گرفته تا بتوانیم با آمارهای دقیق، صحیح و به موقع و کمترین هزینه، با سه شیوه ثبتی، مبنا و مدرن تهیه کنیم.
طیفوری ادامه داد: با توجه به اینکه این موضع کشور در حوزه نظام آماری مدرن سازی است، در این ارتباط نشستی با کارشناسان حوزه آمار و اطلاعات مکانی استان در دومین روز هفته آمار پیش بینی شده که با حضور و سخنرانی دو تن از مدیران ارشد مرکز آمار ایران مباحث مطرح خواهد شد.
وی نامگذاری روز دوشنبه هفته جاری را به عنوان فرهنگ سازی نظام آماری خواند و گفت: بخشی از فرهنگ سازی از دوران کودکی باید انجام شود که این مهم با همکاری آموزش و پرورش استان با اجرای برنامه هایی در قالب فرهنگ سازی آماری متناسب با گروه های سنی مختلف از جمله زنگ آمار و نقاشی خاطره نویسی و برگزاری فعالیت‌های هنری ، نمایش و سخنرانی در این روز برگزار می‌شود.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان تصریح کرد: امروزه بحث بسیار مهمی در جهان تحت عنوان سواد آماری وجود دارد که این موضوع متفاوت با تخصص آماری است و هر فرد دارای سواد آماری بیشتر، توانمندتر در تشخیص آمارهای صحیح و استفاده از تعاریف و مفاهیم اطلاعات آماری، تحلیل شاخص ها و نمودارها و در مسیر زندگی اش موفق‌تر خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد : به تمامی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده که از مناسبت‌های مختلف برای تبیین فرهنگ آماری بهره بگیرند از این رو، ترویج و گسترش فرهنگ آماری جزو ضرورت‌های جامعه است.
طیفوری اظهار داشت: جوامعی که از نظر فرهنگی و سواد آماری بالاتری قرار دارند؛ جزو جوامع توانمندتر محسوب می‌شوند و انتظار داریم تا رسانه‌ها و صاحبان جراید نقش موثری در ارتقای فرهنگ و سواد آماری در جامعه ایفا کنند.
وی به نامگذاری روز سه شنبه به عنوان کاربرد آمار در بحث برنامه ریزی اشاره و اضافه کرد: به همین مناسبت سمیناری با حضور کارشناسان بودجه دستگاه‌های اجرایی برگزار و در رابطه با نقش آمار در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ها سخنرانی می شود.
وی با بیان اینکه دوم آبان ماه به روز آمار و پژوهش اختصاص دارد، گفت: با توجه به اینکه دانشگاه سرآمد متولی این حوزه است؛ مقررگردیده با هماهنگی گروه آمار دانشگاه گیلان سمیناری تحت عنوان آمار و پژوهش در دانشگاه برای دانشجویان، پژوهشگران و سایر علاقمندان برگزار شود.
طیفوری همچنین از برگزاری چهارمین همایش گرامیداشت روز آمار و برنامه ریزی با حضور رئیس مرکز آمار ایران، مدیران ارشد استان و کارشناسان حوزه آمار و برنامه‌ریزی خبر داد و گفت: علاوه بر سخنرانی ها در این مراسم، منتخبان و برگزیدگان نظام آماری استان نیز تجلیل می‌شوند.
وی برگزاری این همایش را با هدف تبیین نقش آمار و برنامه‌ریزی در توسعه استان و گسترش و تقویت همکاری با مراکز علمی و دستگاه های اجرایی عنوان کرد.
7296/2007

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد آمار برنامه ريزي گيلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۱۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد بیماری‌های غیرواگیر در جامعه نگران کننده است

ودود اسحق زاده در نشست ساماندهی ایستگاه های ورزش صبحگاهی و عصرگاهی در اردبیل گفت: یکی از آسیب‌های جدی در جامعه رشد بیماری‌های غیرواگیر همچون فشار خون و چاقی است.

رییس هیات ورزش های همگانی استان اردبیل با تاکید بر اینکه توسعه ورزش همگانی میان اقشار مختلف در جلوگیری از آن نقش دارد، افزود: به منظور گسترش سلامتی، نشاط و شادابی جسم به دنبال ایجاد بسترهای مناسب ورزشی در محلات و بوستان ها با تقویت ایستگاه های ورزش صبحگاهی و عصرگاهی هستیم.

او متولی بسترسازی ورزش همگانی را شهرداری اعلام کرد و گفت: در کنار شهرداری تامین مربی ایستگاه ها با هیات ورزش های همگانی است که تلاش می کنیم تا با انتخاب مربیان در این ایستگاه ها نشاط و شادابی را به بوستان ها بیاوریم.

اسحق زاده اهداف ورزش های همگانی را یادآور شد و تصریح کرد: حفظ سلامت روحی و جسمی جامعه، ایجاد نشاط عمومی و شادابی جامعه و فراهم کردن فرصت تفریحات سالم برای همه از جمله این اهداف است.

رییس هیات ورزش های همگانی استان اردبیل بیان کرد: به زودی دوره مربیگری ورزش روزانه نیز برگزار خواهد شد و با حضور این مربیان در ایستگاه ها و با انجام صحیح حرکات ورزشی از آسیب دیدگی شرکت کنندگان جلوگیری خواهیم کرد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • گفتگو با رتبه اول مستندنگاری جشنواره پژواک
  • تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور و تبیین نقشه‌راه برنامه هفتم توسعه
  • تاکید بر برنامه ریزی مدون در حوزه های فرهنگی و اعتقادی دانش آموزان فیروزکوه
  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
  • پیشرفت جامعه اسلامی در گرو سلامت و نشاط خانواده‌ها
  • مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان چیست؟
  • مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان
  • زیرساخت‌های فرهنگی در مناطق ساحلی استان بوشهر تقویت شود
  • آمار خوبی از میزان موالید و جوانی جمعیت در کشور مشاهده نمی‌شود
  • رشد بیماری‌های غیرواگیر در جامعه نگران کننده است