Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست نقد و بررسی کتاب «النور» شامل سخنان و شطحیات بایزید بسطامی عارف نامدار ایرانی و ترجمه ایتالیایی آن روز سه‌شنبه این هفته اول آبان، در قالب نشست هفتگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

بایزید بسطامی معروف به سلطان العارفین یکی از مهم‌ترین چهره‌های عرفان ایرانی است. شطحیات وی که بسی غلیظ‌تر از سُکریات حلاج بوده، به یُمن محیطی که در آن می‌زیسته، نه تنها او را به دار نکشانده بلکه بر روحانیت و قدیسیت‌اش افزوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتار و کردار بایزید با کوشش یاران و مدیران وی بازتاب وسیعی در متون قدیم داشته و مقام ویژه‌ این عارف ایرانی در آثار ادبی فارسی و عربی همه‌جا مشهود است.

یکی از گردآورندگان گفتار و کردار بسطامی، السهلجی (سده‌ پنجم هجری) است که سخنان بسطامی را به زبان عربی در «کتاب النور» آورده است. ترجمه‌ کامل متن کتاب النور از السهلجی به تصحیح عبدالرحمن بدوی و ترجمه‌ محمدرضا شفیعی کدکنی با عنوان «دفتر روشنایی» در ایران منتشر شده و به تازگی ترجمه ایتالیایی این اثر با مقایسه‌ با ترجمه فارسی آن به قلم ناهید نوروزی توسط نشر اِستر در مجموعه حقایق قدسی کهن در آوریل سال ۲۰۱۸ در ایتالیا منتشر شده است.

نشست هفتگی شهرکتاب این هفته به بحث و گفتگو درباره کتاب «النور» و ترجمه ایتالیایی آن اختصاص دارد که با حضور و سخنرانی فابیو تیدیا، مریم حسینی، مریم مشرف، ناهید نوروزی و پیام تصویری کارلو سکونه (استاد دانشگاه بولونیا) همراه خواهد بود.

این برنامه روز سه‌شنبه اول آبان از ساعت ۱۶ در مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

کد خبر 4435135 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: ادبیات ایران ایتالیا بایزید بسطامی ترجمه عرفان اسلامی مرکز فرهنگی شهر کتاب اربعین ۹۷ کتاب و کتابخوانی ادبیات نمایشگاه کتاب فرانکفورت نمایشگاه فرانکفورت بازار نشر معرفی کتاب گردشگری ادبیات جهان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری جشنواره مد و لباس میراث فرهنگی کپی رایت مد و لباس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۱۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالبه بسطامی‌ها از دولت؛ تامین آب پایدار تا ثبت جهانی آثار تاریخی

ناصر شمس گفت: بخش بسطام با وجود آرامگاه سلطان العارفین بایزید بسطامی، شیخ ابوالحسن خرقانی و آثار تاریخی ممتاز دیگر در این منطقه، به خاطر فراهم نبودن زیرساخت‌ها برای استقبال از گردشگران، تاکنون نتوانسته در زندگی مردم این خطه تاثیر چندانی ایفا کند.

وی با بیان اینکه بخش بسطام سهم بزرگی در استان سمنان و شهرستان شاهرود از نظر جغرافیای طبیعی کوهستان (شاهوار) و جنگل هیرکانی ابر با ثبت جهانی در این منطقه دارد، افزود: بسطام از نظر جغرافیایی در محور ترانزیتی سمنان و جنوب آزادشهر و اینچه برون قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • سفرای ایران از فرصت نمایشگاه کتاب تهران در توسعه دیپلماسی فرهنگی استفاده کنند
  • چرا نوجوان ایرانی هری‌پاتر می‌خواند، اما کتاب ایرانی نه؟
  • کتاب یک دختر بدون ملیت چگونه جهانی شد؟
  • بررسی موضوع حاکمیت اسلامی در عصر غیبت در یک کتاب جدید
  • هوش مصنوعی و آینده مبهم مترجمان!
  • هوش مصنوعی و آینده مبهم مترجمان !
  • مطالبه بسطامی‌ها از دولت؛ تامین آب پایدار تا ثبت جهانی آثار تاریخی
  • «تاریخ طب در ایران» بررسی می‌شود
  • «تاریخ طب در ایران» معرفی و بررسی می‌شود
  • کپی ایتالیایی، اجرای ایرانی