Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛سرانجام پس از گذشت 18 روز از ناپدید شدن روزنامه نگار منتقد سعودی جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه، دولت سعودی مجبور به تن دادن به پذیرش امریت و عاملیت قتل در داخل کنسولگری سعودی در ترکیه شد. اگر چه در خلال روزهای گذشته همه کسانی که این ماجرا را چه در داخل و چه در خارج از عربستان تعقیب می کردند با قاطعیت بن سلمان و حکومت سعودی را متهم درجه اول قتل معرفی می کردند اما تلاش سعودی برای فرار از پذیرش مسئولیت و همچنین حمایت های آمریکا از مقامات سعودی منجر به زمانبر شدن ماجرا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان ارائه راهکار ترامپ به آل سعود مبنی بر معرفی عاملان جنایت حذف خاشقچی به عنوان "گروه خودسر" در میانه راه در واقع سمت و سوی پرونده را به جهتی سوق داد که بن سلمان به عنوان امر دهنده قتل توانست قربانیانی دیگر را به جای خود بنشاند که البته تا این جای کار موفق بوده است.

بن سلمان تا این جای کار موفق است زیرا احساس می کند به اهداف مورد نظرش رسیده است. از جمله اهداف بن سلمان در قتل خاشقچی اینکه بن سلمان می خواست با قتل این چهره منتقد این پیام را به داخل عربستان منتقل کند که مخالفین اصلاحات و البته سلطنت او به هیچ وجه از هیچ مصونیت و امنیتی برخوردار نیستند. خواه این مخالفان در داخل عربستان باشند و خواه در خارج کشور، خواه همچون خاشقچی از دوستان سابق باشند و یا همچون دیگر مفتیان و روشنفکران و تحصیلکردگان در بند در شمار دوستان، ارادتمندان و ... نباشند.

بن سلمان تا این جای کار موفق بود چون هم پیام خود را به مخالفین رساند و هم در میدان توانست خود، حکومت و سیاست هایش را مورد حمایت امریکا، حتی در تلخ ترین شرایط نشان دهد. ولیعهد جوان در واقع در سایه مساله خاشقچی از سویی موفق شد تحقیرهای ترامپ نسبت به رژیم سعودی را به حاشیه بفرستد و در عین حال نیاز متقابل آمریکا و سعودی به یکدیگر را به ترامپ تفهیم کند. اگرچه واقعیت آن است که قبل از هر چیز این پیام ترامپ را به خوبی درک کرد که عمر حکومتش می تواند بدون حمایت آمریکا بیش از دو هفته نباشد.

بیشتر بخوانید:چرا بن‌سلمان می‌تواند آمر قتل خاشقجی باشد؟

اگر چه تا اینجای کار بن سلمان و رژیم سعودی خود را پیروز میدان می دانند اما این پایان ماجرا نیست و از این پس باید بن سلمان و البته ترامپ پاسخگوی چند نکته اساسی باشند. اول آنکه با این فرض که قتل خاشقچی حاصل یک مشاجره در کنسولگری میان ماموران رژیم سعودی و شخص خاشقچی بوده باشد چرا رژیم سعودی اعلام قتل را 18 روز به تاخیر انداخت و اساسا در حالی که از اولین لحظات به وقوع این جنایت علم داشت از عهده دار شدن آن طفره رفت؟ سوال دوم آنکه اگر چنان که ادعا می شود ماجرای حذف فیزیکی خاشقچی کار گروهی خودسر و بدون اطلاع مقامات طراز اول سعودی و به ویژه ولیعهد بوده باشد چه طور می توان پذیرفت در جامعه ای صد در صد استبدادی که همه چیز آن حتی رفتار منتقدین شدیدا زیر ذره بین قرار دارد این گروه بدون اطلاع مقامات بالا دستی و به ویژه بن سلمان به این جنایت مبادرت کرده باشند؟ سوال سوم اینکه دلیل سکوت امریکا در قبال این مساله چه بوده است؟ بی گمان به هیچ وجه نمی توان پذیرفت که ترامپ و دستگاه حاکمه آمریکا نسبت لایه های پنهان از افکار عمومی این مساله آگاهی نداشته اند؟ اگر واقعا پذیرفته شود این مساله به دور از آگاهی ترامپ صورت پذیرفته باشد آنگاه باید انتظار عقوبات سختی برای سعودی از ناحیه آمریکا داشت و این در حالی است که در خلال 18 روز گذشته و همچنین بعد از اعلام رسمی ماجرا از سوی سعودی در بامداد شنبه ترامپ کاملا با ملاطفت نسبت به این مساله برخورد کرد و می کند؟ مبتنی بر آنچه گذشت و در شرایط حاضر بن سلمان باید پاسخ دهد با چه مبلغ و یا کدامین وعده توانسته است ترامپ و هیات حاکمه آمریکا را به سکوت و یا تغافل نسبت به این ماجرا وا دارد؟

کلام پایانی در این باب آنکه در شرایط کنونی ملک می کوشد تا به تطهیر چهره پسر بپردازد این از معرفی گوسفندهای قربانی 18 گانه در پیشگاه بن سلمان استنباط می شود همچنین مامور کردن امر جنایت قتل به بازسازی سازمان جاسوسی سعودی این امر را تایید می کند. در چنین شرایطی سوال این است که آیا افکار عمومی جهانی نسبت به امریت بن سلمان در قتل خاشقچی سکوت خواهد کرد؟ در عین حال ترامپ از این پس چگونه به توجیه رفتار و تعاملات خود با حکومتی این چنین خونریز و ولیعهدی منتظر تاج و تخت و البته با برند تروریسم ادامه همکاری خواهد داد؟

منبع:العالم

انتهای پیام/

نگاهی به نقش بن سلمان در قتل خاشقجی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عربستان خاورمیانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۲۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنی سندرز بار دیگر نامزد سنا می‌شود

برنی سندرز به شایعات مربوط به کناره‌گیری‌اش از سیاست پایان داد و عنوان کرد بار دیگر نامزد مجلس سنا می‌شود.

به گزارش مشرق، در حالی که گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد برنی سندرز مبنی بر کناره‌گیری از سیاست به دلیل سن بالایش مطرح شده بود، این سناتور دموکرات ۸۲ ساله آمریکایی در اظهاراتی، بیان کرد بار دیگر برای نامزدی مجلس سنا اقدام می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، سندرز در حالی از تصمیم خود برای ورود به سنا خبر داد که مواضعش در مورد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان جنگ غزه به شدت انتقادی شده و مدت‌هاست، شکاف گسترده‌ای میان دیدگاه‌های او و بایدن در اینباره ایجاد شده است.

سندرز از نحوه مدیریت بایدن در رابطه با رژیم اسرائیل انتقاد کرده و خواستار پایان فوری جنگ غزه شده است. در این راستا تاکید وی بر گسترش کمک‌های بشردوستانه برای حمایت از مردم غزه و توقف حمایت‌های رئیس‌جمهور آمریکا از رژیم صهیونیستی بوده است.

این سناتور دموکرات آمریکایی در گفتگو با آسوشیتدپرس به صراحت عنوان کرد: ما در یک لحظه سیاسی پیچیده و دشوار زندگی می‌کنیم و من به شدت با بایدن در مورد جنگ غزه مخالف هستم.

سندرز در رابطه با انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو در آمریکا نیز اظهاراتی را مطرح و با اشاره به رقابت میان ترامپ و بایدن اینطور بیان کرد: دونالد ترامپ از من خطرناک‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکاست.

وی با ترسیم چشم‌انداز احتمالی از بازگشت ترامپ به کاخ سفید، هدف خود از تلاش برای بازگشت به سنا را ناشی از نگرانی در مورد آینده دموکراسی در آمریکا اعلام کرد و گفت از بسیاری جهات انتخابات ۲۰۲۴ را مهم‌ترین انتخابات در طول زندگی مردم آمریکا می‌داند.

او پس از اعلام نامزدی دوباره‌اش برای تداوم حضور خود در سنا، در این رابطه که احتمال دارد آمریکا در صورت بازگشت ترامپ از یک کشور دموکرات به سمت کشوری اقتدارگرا حرکت کند، هم صحبت کرده و عنوان کرد برایش سوال است که آیا پس از برگزاری نتایج انتخابات ۲۰۲۴ دولتی کارآمد در این کشور روی کار خواهد آمد یا خیر.

از زمان آغاز جنگ غزه، سندرز از جمله مهم‌ترین سیاستمداران آمریکایی بوده است که مواضع حمایت‌آمیز رئیس‌جمهور آمریکا در قبال رژیِم صهیونیستی را مورد نقد قرار داده و از برقراری آتش‌بس دائمی در غزه حمایت کرده است.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • تعویق زمان برگزاری دادگاه دونالد ترامپ
  • برنی سندرز بار دیگر نامزد سنا می‌شود
  • انتخابات محاکمه ترامپ را به تعویق انداخت!
  • بازی اتمی بن‌سلمان/ بازگشت ایران و عربستان به عصر تنش؟
  • تعویق محاکمه ترامپ/ بنویسید اطلاع ثانوی بخوانید بعد از انتخابات!
  • مناظره آتشین آمریکایی‌ها و سعودی‌ها درباره ایران در شبکه اسرائیلی!
  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان