Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، مقامات آمریکایی به این خبرگزاری گفتند این کشور در حال بررسی یک عملیات جدید برای اعزام کشتی‌های جنگی به تنگه تایوان است. این عملیات برای تضمین گذر آزاد از آب‌های این تنگه است، اما خطر بالاگرفتن تنش‌های واشنگتن و پکن را در پی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروی دریایی آمریکا در ماه ژوئیه یک ماموریت مشابه را در آب‌های بین المللی این تنگه انجام داد و تکرار دوباره این اقدام برای منطقه خودمختار تایوان حامل این پیام است که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از این منطقه حمایت می‌کند.

ارتش آمریکا از اظهارنظر درباره این موضوع امتناع کرد و مقاماتی که به شرط پنهان ماندن نامشان این اطلاعات را در اختیار رویترز قرار دادند زمان احتمالی اعزام کشتی‌های جنگی به تنگه تایوان را اعلام نکردند.

چین، تایوان را یک منطقه خودمختار می‌داند و فشار‌ها برای تثبیت سلطه‌اش بر این جزیره را افزایش داده است. نگرانی‌های چین درباره سیاست‌های آمریکا در قبال تایوان افزایش یافته است. واشنگتن با اینکه به دنبال عبور دوباره از تنگه تایوان است سعی کرده به پکن توضیح دهد که سیاست هایش در قبال این جزیره تغییری نکرده است. «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه در حاشیه نشست امنیتی آسیا این پیام را شخصاً و صراحتاً به همتای چینی خود انتقال داد.

واشنگتن روابط رسمی با تایوان ندارد، اما به این جزیره سلاح می‌فروشد. آمریکا منبع اصلی عرضه سلاح به تایوان است و اعلام کرده این منطقه خودمختار از سال ۲۰۱۰ تاکنون ۱۵ میلیارد دلار سلاح از این کشور خریده است.

تایوان تنها یکی از مسائل جنجال‌برانگیز بین چین و آمریکا است. این دو کشور اخیرا یک جنگ تجاری به راه انداخته‌اند، آمریکا چین را تحریم کرده و چین دائما در دریای جنوبی چین از لحاظ نظامی خودنمایی می‌کند؛ این مسائل روابط دو کشور را به نقطه حساسی رسانده‌ است. مقامات سابق و کنونی آمریکا می‌گویند عبور کشتی‌های جنگی این کشور از تنگه تایوان بسیار نادر است و ناو‌های هواپیمابر آمریکایی از سال ۲۰۰۷ از این تنگه عبور نکرده اند. چین در واکنش به عبور دو ناوشکن آمریکایی از تنگه تایوان در ماه ژوئیه هشدار داد واشنگتن باید از به خطر انداختن «صلح و ثبات» این گذرگاه استراتژیک خودداری کند.

کارشناسان نظامی می‌گویند موازنه قدرت بین تایوان و چین در سال‌های اخیر به نفع پکن تغییر کرده است و چین می‌تواند به راحتی بر تایوان چیره شود مگر اینکه آمریکا به کمک تایوان بشتابد. چین در سال جاری به تمرین نظامی در نزدیکی تایوان پرداخت و یکی از ناو‌های هواپیمابر خود را از تنگه تایوان عبور داد. رئیس جمهور تایوان هم اعلام کرد سالانه بودجه دفاعی خود را برای حفظ استقلالش افزایش خواهد داد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: چین آمریکا دونالد ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۲۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاستمدار پاکستانی: اسلام‌آباد ۲ پایگاه به آمریکا داده است

یک عضو ارشد حزب «تحریک انصاف» پاکستان مدعی شد دولت اسلام‌آباد در ایالت بلوچستان دو پایگاه نظامی در اختیار آمریکا گذاشته است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «شیر افضل مروت» عضو ارشد حزب تحریک انصاف پاکستان در گفتگو با «داون نیوز» اظهار داشت: بر اساس اطلاعات ما، پاکستان دو پایگاه نظامی در ‎بلوچستان نزدیک مرزهای ‎ایران و ‎افغانستان به ‎آمریکا داده است.

اردیبهشت سال 1401 نیز «عمران خان» رئیس حزب تحریک انصاف با انتشار پادکستی گفته بود، پس از خروج از افغانستان، واشنگتن می‌خواهد از پایگاه‌های هوایی پاکستان برای نظارت بر افغانستان استفاده کند.

داون نیوز نیز ماه می سال گذشته گزارش داده بود «دیوید هلوی» معاون وزیر دفاع آمریکا، به کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا گفته بود پاکستان به آمریکا اجازه داده که از طریق حریم هوایی این کشور دسترسی نظامی به افغانستان داشته باشد.

پیشتر نیز نیویورک تایمز در ژوئن 2021 در مورد تلاش‌های سازمان سیا برای در اختیار گرفتن پایگاه شمسی پاکستان گزارش داده بود.

اظهارنظر عمران درباره پایگاه‌های نظامی آمریکا در پاکستان«چوهدری»: خبر ایجاد پایگاه آمریکا در پاکستان بی‌اساس است

از سوی دیگر، «رحمت‌الله نبیل» مشاور امنیت ملی سابق افغانستان نیز اخیرا گفته بود آمریکا با نفوذ خود بر نهادهای مالی بین‌المللی، از جمله بانک جهانى و صندوق بین‌المللی پول، مواضع خود را برای تضمین وام برای پاکستان تعدیل کرده و در مقابل نیز پاکستان با واگذاری پایگاه نظامی «شمسى» در بلوچستان به آمریکا موافقت کرده است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و ترکیه درباره اقدامات تحریک آمیز اسرائیل
  • نگرانی آمریکا از حمله ویرانگر هکرهای چینی
  • کوتاه آمدن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای ارسال سلاح به اوکراین
  • یک زن از خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هندوستان تحویل شد
  • اجرای اقدامات برای تامین زیرساخت ها ورفع مشکلات مردم سیل زده
  • سیاستمدار پاکستانی: اسلام‌آباد ۲ پایگاه به آمریکا داده است
  • پرواز هواپیمای آمریکایی بر فراز تنگه تایوان و واکنش سریع چین
  • آماده‌باش ارتش چین در پی پرواز هواپیمای آمریکا بر فراز تایوان
  • نشاندن بایدن پشت میز روزولت برای سخنرانی، تهران را تحریک می‌کند
  • اردوغان: اسرائیل به دنبال تحریک درگیری‌های منطقه‌ای است