Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاظمی با اشاره به تصویب قانون جامع حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان گفت: خانواده‌هایی که مانع از حضور فرزندشان در مدرسه می‌شوند با پیگرد قانونی مواجه خواهند شد.   به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد کاظمی نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس در برنامه پرسشگر با موضوع آ‌سیب‌های اجتماعی با اشاره به لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان اظهار کرد:‌ کودکان و نوجوانان قشری هستند که بیشترین مخاطرات آسیب‌های اجتماعی متوجه آنها می‌شود بر همین اساس از مدت‌ها قبل به دنبال قانون جامعی برای حمایت از آنها بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصویب لایحه  حمایت از کودکان و نوجوانان درمجلس

وی ادامه داد: قوه قضاییه لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را به مجلس ارائه کرد که در نهایت این قانون در مجلس دهم بررسی و تصویب شد.

کاظمی با اشاره به اینکه بر اساس این قانون بهره کشی، ‌سوء استفاده از نوجوانان و خرید و فروش ‌آنها ممنوع است، اظهار کرد: درباره مجازات محرومیت از تحصیل هم برنامه‌هایی داریم و اگر خانواده‌ای این کار را انجام ندهد بهزیستی و نیروی انتظامی این موضوع را با دستگاه قضا در میان می‌گذارند؛ همچنین دفتر حمایت از اطفال در دادگستری‌ها وجود دارد و وضعیت مخاطره آمیز برای کودکان را گزارش می‌دهیم.

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس تصریح کرد: برای جلوگیری از افزایش آمار کودکان بازمانده از تحصیل، آموزش و پرورش هم می‌تواند این کودکان را شناسایی کند و به ما اطلاع دهد تا موضوع را بررسی کنیم و با توجه به اینکه این قانون به تازگی تصویب شده به تدریج این فضاها توسعه می‌یابند تا بتوانیم قوانین را اجرایی کنیم.

فضای مجازی، آسیب اجتماعی تهدید کننده دانش آموزان

در ادامه علیرضا حمیدی‌فر مدیر کل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا با اشاره به اینکه خشونت، خودکشی، طلاق و‌ آسیب‌های فضای مجازی از جمله اولویت‌های مهم در آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شوند، اظهار کرد:‌ فضای مجازی یکی از مهمترین مسائلی است که دانش آموزان ما با آن سرو کار دارند و چون این فضا کنترل نشده است بنابراین تبعات منفی برای نوجوانان در پی خواهد داشت و حتی روابط بین معلم و دانش آموز را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی به موضوع تنبیه دانش آموزان، ضرب و شتم معلمان که اخیرا مشاهده می‌شود، اشاره کرد و گفت: این موضوعات باید در آموزش و پرورش به طور جدی بررسی شود چرا که اختلال بین معلم و دانش‌آموز می‌تواند مشکلات جدی بعدی را در پی داشته باشد.

حمیدی‌فر از انعقاد تفاهم نامه با آموزش و پرورش در حوزه روان‌شناسی خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه راهکارهای کنترل خشم و مواردی از این قبیل را آموزش می‌دهیم تا دانش آموزان بدانند چگونه با آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد مقابله کنند.

مدیرکل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا با بیان اینکه شبکه مشاوره و مددکاری ناجا یکی از بزرگترین شبکه‌های موجود در این زمینه است، گفت: 44 مرکز مشاوره داریم همچنین 650 کلانتری دارای واحد مشاوره هستند که برای جلوگیری از کنترل آسیب‌های اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: چنانچه مدرسه با مشکل اجتماعی روبرو شود با توجه به ارتباط تنگاتنگ بین آموزش و پرورش و ناجا، طرح نماد مورد توجه قرار گرفته است که مسائل دانش آموزان شناسایی و با توجه به نوع  آن، مشکل به نیروی انتظامی، وزارت بهداشت یا بهزیستی ارجاع داده می‌شود.

حمیدی‌فر درباره وضعیت مدارس حاشیه شهرها گفت: حاشیه نشینی به دلیل مهاجرت از سایر شهرها به وجود می‌آید که می‌توان فقر و بیکاری را از جمله علل این مهاجرت دانست که این موضوع می‌تواند در فرآیند آموزش هم تأثیر منفی بگذارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار مدارس آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۲۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز همکاری‌های مشترک سازمان جهاددانشگاهی و اداره کل آموزش و پرورش

مسلم حدیدی رییس سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه، امروز (دوم اردیبهشت) در آیین افتتاحیه این طرح و آغاز همکاری مشترک دو نهاد که با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و مدیرکل و جمعی از مسئولین آموزش و پرورش برگزار شد، از جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد ماموریت گرا یاد کرد و گفت : جهاددانشگاهی همواره در تلاش است تا مسئله‌ای از مسائل کشور را حل کند، بنابراین هر جا که خلایی در جامعه احساس کنیم، ورود می‌کنیم.

وی با اشاره به جایگاه مهم آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش هم حوزه‌ای است که پیشرفت و تعالی آن در نهایت منجر به پیشرفت و تعالی جامعه می‌شود، بنابراین هر اقدامی که برای پیشرفت این حوزه صورت گیرد در حقیقت گامی برای پیشرفت تمام جامعه است. 

وی با اشاره به تفاهم نامه همکاری منعقده بین سازمان جهاددانشگاهی و اداره کل آموزش و پرورش در دی ماه سال گذشته، افزود: این تفاهم نامه در هشت بند منعقد شده که تمام آنها بر اساس ساحت‌های شش گانه سند تحول آموزش و پرورش از جمله ساحت تعلیم و تربیت، ساحت کارآفرینی، ساحت علمی و فناوری و ... تدوین شده و از امروز (دوم اردیبهشت ماه) با آغاز به کار دبیرخانه مشترک همکاری‌های دو نهاد، اجرای آن رسما کلید می‌خورد.

حدیدی از نامگذاری این طرح و همکاری مشترک با نام «شهید نوروز نژاد» خبر داد.

رییس سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه در ادامه در تشریح بند‌های این تفاهم نامه، از طرح اردو‌های «راهیان پیشرفت» به عنوان یکی از مهمترین آنها یاد کرد و افزود: کشور و استان ما در دهه‌های اخیر پیشرفت‌های بسیاری در تمام حوزه‌ها داشته که متاسفانه قشر نوجوان و جوان ما عمدتا از آن بی اطلاع هستند.

وی افزود: بسیاری از دانش آموزان ما نمی‌دانند که در همین استان چه پیشرفت‌هایی صورت گرفته و اگر اطلاع پیدا کنند قطعا روحیه امید و خودباوری در آنها تقویت می‌شود. بطور مثال ما صاحب بزرگترین برج فناوری کشور در کرمانشاه هستیم که هم اکنون ۷۰ شرکت دانش بنیان و واحد فناور در آن مستقر هستند. همچنین ما تولید کننده ۲۰ محصول فناورانه هستیم که در سطح کشور بصورت انحصاری تنها در کرمانشاه تولید می‌شوند.

حدیدی گفت: در همین راستا یکی از برنامه‌های ما در قالب این تفاهم نامه، برگزاری اردو‌های «راهیان پیشرفت» است تا دانش آموزان طی این برنامه از نزدیک با فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و واحد‌های فناور و نیز بخش‌های مختلف سازمان جهاد دانشگاهی آشنا شوند.

وی افزود: برنامه دیگر «نیشتمان» است که اسمی کُردی به معنی «سرزمین» است. در این برنامه با برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی، مربیان با فرهنگ کارآفرینی آشنایی پیدا کرده و از ابتدای سال تحصیلی جدید به عنوان «راهبرِ دانش آموزان» در این زمینه فعالیت خواهند داشت.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه از «مناظرات دانش آموزی» به عنوان دیگر برنامه همکاری مشترک دو نهاد در این تفاهم نامه یاد کرد و افزود: جامعه ما به شدت به ترویج فرهنگ گفتمان و بویژه گفتمانِ مستند و مستدل نیاز دارد و ضروری است که این فرهنگ از سنین پایین در جامعه فراگیر شود.

وی افزود: جهاد دانشگاهی متولی برگزاری مناظرات دانشجویی است و با توجه به ضرورت ترویج فرهنگ گفتمان در نظر داریم این مناظرات را در سطح دانش آموزی هم برگزاری کنیم و از مهر ماه امسال این برنامه در سطح مدارس استان کلید می‌خورد.

حدیدی از «مرکز شتابدهی شغلی» هم به عنوان برنامه مشترک دیگر در این تفاهم نامه یاد کرد و افزود: در این مرکز واحد‌های فناور به عنوان کارگزار حضور داشته و به دانش آموزان در مسیریابی درست به سمت هدفشان کمک می‌کنند.

وی افزود: در این مرکز هم آموزشِ دانش آموزان پیگیری شده و هم با برگزاری دوره‌های کارآموزی دانش آموزان کم کم آمادگی لازم برای ورود به بازار کار را کسب می‌کنند و حتی می‌توانند جذب همین واحد‌های فناور شوند.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه از برگزاری مسابقات فرهنگی، علمی و آموزشی و نیز «تولید محتوا» به عنوان بند‌های دیگر همکاری دو نهاد در این تفاهم نامه یاد کرد.

حدیدی برنامه مشترک دیگر را «سفیران جهاد علمی» عنوان و تصریح کرد: در این برنامه پیگیر تقویت ارتباط آموزش و پرورش با زیست بوم فناوری هستیم.

وی از «اندیشکده امید و آینده کرمانشاه» هم به عنوان یکی دیگر از برنامه‌ها در قالب تفاهم‌نامه مشترک دو نهاد یاد کرد و افزود: این اندیشکده می‌تواند به شناسایی هرچه بهتر مسائل و دغدغه‌ها و چالش‌های حوزه دانش آموزی کمک کند.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه در پایان از راه‌اندازی دفتر همکاری‌های مشترک این سازمان با آموزش و پرورش خبر داد و افزود: از این به بعد مسائل مربوط به حوزه آموزش و پرورش و نحوه همکاری‌های مشترک در این دفتر بصورت جدی پیگیری می‌شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • اهداف تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد شبستر و آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی
  • لزوم تربیت چند ساحتی دانش آموزان
  • آغاز همکاری‌های مشترک سازمان جهاددانشگاهی و اداره کل آموزش و پرورش
  • پیگیری جدی برای جلوگیری از بازمانده از تحصیل شدن کودکان
  • آغاز رسمی همکاری‌های مشترک آموزش و پرورش و جهاد دانشگاهی کرمانشاه
  • بازماندگی از تحصیل، بهانه آموزش‌وپرورش برای حفظ نهضت سوادآموزی/ سوخت‌بری، دانش‌آموزان را برای فرار از مدرسه وسوسه می‌کند
  • بازطراحی سامانه نماد برای کاهش بازماندگی از تحصیل
  • پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی بیش از ۹۷ درصد است
  • بازگشت دانش آموزان بازمانده از تحصیل به چرخه تعلیم و تربیت
  • مدیریت بازماندگان از تحصیل توسط متولیان مراقبت از آسیب‌های اجتماعی