Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اراک؛ از مجموع 12 شهرستان استان، در 7 شهرستان سنگ نگاره های منحصر بفرد از دوره های پیش و پس از اسلامی وجود دارند که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اعلام این خبر گفت: در بیش از 100 نقطه استان سنگ نگاره هایی شناسایی شده اند که 24 نقطه آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و 10 نقطه نیز در حال تکمیل پرونده برای ثبت قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسینی افزود: مابقی نقاط نیز با توجه به محدودیت ثبت به صورت سالانه مستند نگاری می شوند تا در اسرع وقت در این فهرست به ثبت رسند.

حسینی افزود:  سنگ نگاره ها، سنگ های بستر ساز فرهنگ استان هستند از این رو نگاهداری از انها بسیار حیاتی است از همین رو تا بحال فعالیت چندین معدن که سلامت این آثار را تهدید می کرده متوقف شده و مجوز بهره برداری آنها باطل گشته اما بزرگترین حافظ این آثار، مردم هستند که می توانند از هر گونه تخریب سهوی و عمدی آنها جلوگیری کنند چراکه وسعت جغرافیایی پخش این آثار بسیار گسترده و وسیع است.

او گفت: استان مرکزی جزو استان هایی است که بیشترین تعداد محوطه های سنگ نگاره ها را ثبت ملی کرده و با شتاب فراوان، تکمیل پرونده باقی محوطه ها را نیز در دست داریم.»

 در حال حاضر 24 نقطه از سنگ نگاره های استان در شهرستان های اراک، خمین، تفرش، خنداب، دلیجان، کمیجان و شازند در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند و تکمیل پرونده باقی نقاط نیز در دست تهیه است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: متاسفانه به علت محدودیت ثبت آثار به صورت سالانه، روند این پروسه مقداری طولانی می شود اما این بدان معنا نیست که باقی نقاط، کنترل و رصد نمی شوند.»

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: استان مرکزی سنگ نگاره وجود پایتخت هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۲۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است

به گزارش خبرنگار مهر، احمد حمزه زاده روز دوشنبه در نشست ستاد احیای ربع رشیدی تبریز، مساحت عرصه و اعیانی این اثر باستانی و تاریخی در تبریز را طبق اسناد کهن بیش از ۹۰ هکتار اعلام و اظهار کرد: اما این محل در طول هفت قرن همواره مورد تهاجم و دستبرد حکومت ها و جوامع محلی قرار گرفته و در زمان حاضر کمتر از ۱۳ هکتار آن قابل احیا است.

به گفته وی در سال های اخیر و با مساعدت نهادها و ارگان های مختلف بیش از یازده هکتار این مجموعه تملک و آزادسازی شده است.

حمزه زاده با اشاره به اجرای پنج فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در مجموعه ربع رشیدی، ادامه داد: این مجموعه در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده و در فهرست موقت یونسکو برای ثبت جهانی قرار گرفته که نیازمند آزادسازی اراضی است.

وی جلوگیری از ساخت و سازها در حریم محوطه و تلاش برای تملک اماکن واقع در حریم از جمله پمپ بنزین خیابان عباسی را از رویکردها و اهداف اصلی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برشمرد.

حمزه زاده اراضی محوطه ربع رشیدی را بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی یاد کرد و گفت: به دلیل اهمیت موضوع راه دسترسی از کف خیابان تا برج ربع رشیدی با پلکان های چوبی و با فاصله از سطح خاک پوشانده شده است تا مراقبت های لازم و کافی از این محوطه به عمل آید.

وی گفت: هر گونه اقدام مرمتی و ایجاد امکانات رفاهی برای گردشگران در ربع رشیدی با استفاده از سازه های برگشت پذیر به طبیعت ممکن است.

کد خبر 6092428

دیگر خبرها

  • داروخانه‌ها هم رتبه‌بندی می‌شوند
  • داروخانه‌های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند
  • داروخانه های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند
  • صلاح در فهرست فروش لیورپول
  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است
  • ۲۰ شهری که بیشترین میلیاردر‌های جهان را دارد
  • طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه ایثارگران اعلام وصول شد
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟ + بخشنامه
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟+بخشنامه
  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد