Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-27@16:36:30 GMT

روایت 90 سال پیشگامی در عرصه علم

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۴۲۹۴۹

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز البرز،مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیش از 90 سال سابقه فعالیت به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مراکز علمی و تحقیقاتی کشور شناخته می‌شود. موسسه ای که در کنار پیشگامی در علم برای مقابله با بیماریهای نوپدید، تلاش کرده است به دانش بومی در عرصه های مرتبط علمی دست یابد و در آینده ای نزدیک به یکی از 5 قدرت برتر واکسن سازی دنیا تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کنترل بیماری های بومی گوناگون انسان و دام

مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی فعالیت خود را در سال 1303 شمسی با تحقیق پیرامون راههای مبارزه با بیماری خانمان سوز طاعون گاوی آغاز کرد و پس از مدت کوتاهی با تولید و عرضه واکسن موثر علیه بیماری مزبور دوره نوینی از مبارزه علیه بیماریها را در کشور پایه گذاری کرد.

به فاصله کوتاهی پس از این موفقیت کار بر روی تولید انواع واکسن‌ها و سرم‌های مصرف پزشکی در دستور کار مؤسسه قرار گرفت. مسئله حائز اهمیت آن است که شکوفایی، رشد و توسعه مؤسسه تحقیقات رازی مربوط به دوران پس از واگذاری مدیریت به متخصصان داخلی در سال 1329 شکل گرفته است و بخش عمده‌ای از واکسن‌ها و دیگر فرآورده‌های بیولوژیک در این سال‌ها مورد تحقیق و تولید قرار گرفته‌اند.

در سال‌های پس از انقلاب اسلامی روند فعالیت‌ها در مؤسسه تحقیقات رازی از لحاظ کمی و کیفی گسترش پیدا کرد؛ به طوری که تحقیق و تولید بخش عمده ای از واکسن‌های دامی و انسانی از جمله واکسن‌های اوریون، سرخجه و سه‌گانه (سرخک، سرخچه و اوریون) در این سالها انجام گرفت.

ریشه کنی و تحت کنترل درآوردن بیماری های بومی کشور از جمله فلج اطفال، وبا، سرخک، سرخجه، اوریون، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، طاعون گاوی و اسبی و همچنین تشخیص و مطالعه بر روی عوامل بیماری های مختلف انسان و دام برای اولین بار در کشور به علاوه انتقال تکنولوژی یا کمک به راه اندازی موسسات مشابه در دیگر کشورها از جمله اردن، تونس کره شمالی، سوئیس و ازبکستان تنهای بخشی از افتخارات فراوان موسسه رازی است.

مؤسسه رازی اکنون به عنوان متولی تحقیقات دامپزشکی کشور و تحقیقات فرآورده های بیولوژیک، از 12 بخش تخصصی، 15 آزمایشگاه ملی و مرجع، به همراه پتانسیل علمی 6 شعبه خود و با همکاری بخش های دامپزشکی مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان ها بهره می برد و نقش شایانی در تشخیص دقیق و سریع بیماری های مهم دام، طیور و زنبورعسل ایفا می کند.

 

پیشگامی در علم برای مقابله با بیماریهای نوپدید

علاوه بر این موسسه رازی تلاش کرده است با برنامه ریزی مناسب همواره با بیماریهای نوپدید مقابله کند.

در همین زمینه چندی پیش معاون تحقیقات و فناوری این موسسه از تشکیل گروه تخصصی- تحقیقاتی «آینده پژوهی» در این مجموعه، برای مقابله با بیماری های نوپدید و تولید واکسن های جدید خبر داد.

دکتر مجتبی محرمی وظیفه این گروه را آینده پژوهی در خصوص بیماری هایی که امکان وقوع آن ها در آینده وجود دارد برشمرد و افزود: در این گروه نیز مانند سایر گروه ها، مطالعات دقیقی در خصوص بیماری های مختلف پیش رو، صورت می گیرد و در نهایت پس از طی مراحلی، طرح هایی که به تحقیقات کاربردی منجر شود در کمیته علمی – فنی موسسه تایید شده و به آنها بودجه اختصاص می یابد.

 

بومی سازی دانش فنی محصولات هایتک

دست یابی به دانش بومی در حوزه های گوناگون علمی از دیگر دستاوردهای موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی است.

ابتدای ماه مهر امسال قائم مقام موسسه رازی حمایت های مرکز رشد این موسسه را منجر به بومی سازی دانش فنی دو محصول حوزه هایتک در کشورمان دانست.

دکتر غلامرضا شکری گفت: با حمایت های صورت گرفته، دانش فنی ساخت دستگاه سانتریفیوژ 60  هزار دور در ثانیه و دستگاه فریز درایر دارویی در مرکز رشد رازی بومی سازی شد.

وی افزود: این دستگاه ها توسط دو شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز رشد رازی، ساخته شده، به مرحله تجاری سازی رسیده اند و قرارداد تولید این دستگاه ها با شرکت های مصرف کننده بسته شده است.

 

قدم به عرصه قدرتهای برتر واکسن‌سازی دنیا

این موفقیتها باعث شده است که براساس ارزیابیها موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تا 15 سال آینده به یکی از پنج قدرت برتر واکسن‌سازی دنیا تبدیل شود.

معاون تضمین کیفیت موسسه رازی با اعلام این خبر گفت: این مهم جز با حمایت سیاستگذاران کلان کشور و تصمیم‌گیران در مجلس شورای اسلامی حاصل نخواهد شد.

راسخی افزود: قطعا در 20 سال آینده علاوه بر بیماری‌های عفونی، بیماری‌های غیرعفونی مانند انواع سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، پارکینسون، آلزایمر، آسم، ام‌.اس و ... مشکل جامعه جهانی و کشورمان خواهد بود و ما در موسسه رازی علاوه بر ساخت واکسن‌های عفونی، تولید واکسن‌های غیرعفونی را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم و مقدمات کار آغاز شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: البرز گزارش مکتوب موسسه رازی پیشرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۲۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم غریب آبادی عصر پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به پایان یافتن معاینات پیش از اعزام تمامی حجاج گفت: واکسیناسیون حجاج از روزهای گذشته آغاز شده و تا ۳۱ اردیبهشت به مدت یک‌ماه ادامه دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان گفت: واکسیناسیون در راستای ایمن سازی زائران اعزامی نسبت به بیماری مننژیت انجام می‌شود، به دلیل اینکه بیماری مننژیت در مناطق پرتراکم احتمال شیوع بیشتری دارد تزریق آن در سفرهای زیارتی توصیه می‌شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تزریق این واکسن علاوه بر جلوگیری از بیمار شدن حجاج، از انتقال بیماری به اعضای خانواده و اطرافیان حتی پس از بازگشت نیز جلوگیری کرده و تا پنج سال در بدن فرد ایمنی ایجاد می‌کند.

غریب آبادی با اشاره به اینکه مهلت تزریق این واکسن تا ۱۵ روز قبل از اعزام بوده، اظهار کرد: این واکسن عموماً بدون عوارض بوده و به احتمال بسیار نادر ممکن است زائران درد، قرمزی، سوزش در محل تزریق و خستگی و تب خفیف را تا دو روز پس از تزریق تجربه کنند.

وی افزود: برنامه ریزی استان، واکسیناسیون ۵ هزار و ۱۱۵ زائر است، به منظور دسترسی آسان حجاج، واکسیناسیون در ۱۰ شهرستان استان و در محل کاروان‌های گرگان، علی آباد کتول، گنبدکاووس، بندرگز، آق قلا، بندرترکمن، گمیشان، سیمین شهر، کلاله و مراوه‌تپه صورت می‌پذیرد.

کد خبر 6088714

دیگر خبرها

  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ۳ نمایشنامه جدید در نمایشگاه کتاب
  • دومین اجلاس بین المللی ایران و‌ آفریقا؛ بستری برای افزایش صادرات موسسه رازی
  • انتشار ۳ نمایشنامه
  • تجلیل از راویان فعال روحانی موسسه فرهنگی روایت سیره شهدا
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • امضای تفاهم نامه همکاری علمی بین المللی مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت و موسسه بهداشت عمومی ادواردو سنتیای هند