Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-18@16:26:28 GMT

تکذیب می‌کنیم، اما نشر ندهید! 

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۴۳۱۳۳

تکذیب می‌کنیم، اما نشر ندهید! 

دانشجو گرامی و مسئول محترم دقت بفرمایید! جرایم و به تعبیری گناهان لزوما شبیه به هم نیستند و ممکن است فقط از جهت اینکه برای آن‌ها یک لفظ به کار برده می‌شود بتوان در یک گروه جای داد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد علی عسکری؛* بیش از ۶ سال از اولین یکم مهرماه‌ای که به عنوان دانشجو وارد دانشگاه شهید باهنر کرمان شده‌ام می‌گذرد؛ برای آنکه بهتر مشخص باشد چه قدر از آن روز گذشته کافیست بگویم مرز ۲۲۰۰ روز دانشجو بودن را رد کرده‌ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوب به خاطر دارم اولین روزی را که برای سردرآوردن از برنامه کلاسی سه بار مسیر آموزش تا دانشکده ادبیات را پیاده طی کردم. روز‌هایی که آموزش جایی آن طرف‌تر از معاونت دانشجویی بود و ما حقوقی‌ها دانشکده مستقل نداشتیم و مهمان بچه‌های دانشکده ادبیات بودیم کار هرکسی نبود رفتن این همه راه. 

 

در همه این سال‌ها کم پیش نیامد که برداشت‌های غلط و سلیقه‌ای از حوزه‌های مختلف حقوقی یا فقهی توسط برخی دانشجویان و بعضا مسئولین برایم تعجب برانگیز می‌شد؛ البته ناگفته نماند که این تفسیر‌های سطحی و عامیانه در ترم‌های اول حتی خودم را هم دچار شبهه می‌کرد. از گره‌های فکری که در این سال‌ها برای فراری دادن متخلفین پر کاربرد بود و ظاهرا هنوز هم هست مربوط به وقتی است که فردی یا مجموعه‌ای جرمی یا تخلفی انجام می‌دهد و بعد که گندش در می‌آید بلافاصله از اسلام رحمانی و ثواب چشم‌پوشی از گناه دیگران و شیوه رسول خدا و حضرت امیر المومنان در برخورد با گنهکاران سخن به میان می‌آید.

 به‌خوبی در یاد دارم که عده‌ای تالار وحدت را با جای دیگری اشتباه گرفته و زده بودند و رقصیده بودند و بعد که اعتراض شده بود با کمال وقاحت نشریه‌ای هم به رشته تحریر درآمد که آقا! این چه روش ناصوابی‌ست. چرا عیب مردم برملا می‌کنید. مگر نه آنکه که حضرت علی (ع)، چون شنیدند مرد و زنی عمل خلاف عفت می‌کنند چشم بسته وارد اتاق شدند و گفتند من چیزی ندیدم... شما چگونه فسق مردم را افشاء می‌کنید! یا پس از خبر شوکه کننده فروش پیکسل‌هایی با نماد‌های گروه‌هایی که نامشان را با شرم می‌نویسم و شما هم با صدای آهسته بخوانید (همجنس گرایان)؛ می‌بینم که عده‌ای آیه و حدیث‌خوان شده اند که وای! بر مسلمین چه رفته که عده‌ای در میانشان نشر کار‌های بد (بلکه بخوانید خیلی بد و خیلی خیلی بد) می‌کنند یا عیب مردم را افشاء می‌کنند.

 اولین چیزی که در رد این منطق کودکانه باید گفت: آن است که مگر همین حضرت امیر (ع ) که چشم بستند تا بتوانند بگویند چیزی ندیده‌اند خودشان در شهر کوفه بر مجرمین حدود الهی را جاری نمی‌کردند و متخلفین را تعزیر نمی‌نمودند؟! اما گیر مسئله برای دوستان کجاست؟ مشکل از آنجا شروع می‌شود که یادمان رفته که هرچیز گردی گردو نیست اگرچه گردو‌ها همه گرد باشند.

 دانشجو گرامی و مسئول محترم دقت بفرمایید! جرایم و به تعبیری گناهان لزوما شبیه به هم نیستند و ممکن است فقط از جهت اینکه برای آن‌ها یک لفظ به کار برده می‌شود بتوان آن‌ها در یک گروه جای داد و هیچ وجه مشترک دیگری نداشته باشند. این که باید در خصوص گناه مردم چشم پوشی کرد یا دنبال کشف آن نبود، مربوط است به جایی که فردی در خفا مرتکب گناهی شده که دیگران از آن بی اطلاع هستند و صد البته با این جرم متعرض حقوق سایرین نشده باشد و حد زدن کسی که مشروب خورده آن هم در جلوی دیدگان مردم مربوط به جایی می‌شود که فرد علنا مشروب خورده است والا اگر همان فرد در خفا مشروب خورده بود و پس از هوشیاری در بین مردم حاضر می‌شد کسی در خصوص احوالاتش در خفا تحقیق نمی‌کرد.

 

لبته روشن است که اگر جرم در میان مردم صورت گرفت دیگر چیز پنهانی وجود ندارد که کسی آن را علنی کند، چون مجرم خودش آن را به نمایش گذاشته و اتفاقا در این وضعیت باید مجازات هم علنی و در میان مردم باشد تا دیگران بر ارتکاب جرم جرات پیدا نکنند. نمونه‌ای از این سیاست جنایی در ماده ۱۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری بازتاب یافته است.

 دوستان خوب است از کارشناسان ادبیات که بحمدالله در دسترس هم هستند معنی لفظ نشر را بپرسند که به معنی ترویج یک امر یا شیء است نه به معنی مقابله با مروجان چیزی که علنی شده است. طبق این منطق با هیچ مجرم یا متخلفی آن هم کسی که اشتباهش را علنی انجام داده نباید برخورد کرد، زیرا برخورد علنی با جرم علنی به معنی "نشر" آن خواهد بود. یا للعجب! پس بفرمایید تذکرات امیرالمومنین (ع ) به مردم کوفه که به صورت علنی و بر روی منبر صورت می‌گرفت. در خصوص کار زشت تخلف علنی از فرمان امام جامعه خود نوعی نشر کار زشت بوده است. نعوذ بالله! البته که منظور آقایان و خانم‌ها این نبوده...

 به هرحال در این سال‌ها کم ندیده‌ام که مثلا کارشناس ادبیات در امور فنی دخالت کرده یا مهندس مواد در امور حقوقی یا فقهی نظرات کارشناسانه ارائه نموده است و همین است که اوضاع مملکت این شده که می‌بینیم. فردی نماد گروه‌های ضد بشری را آورده به نماش گذاشته و حتی به فروش رسانده و در جواب تذکر دیگران با تساهل و تسامح از کنار موضوع عبور کرده با علم به اینکه پیکسل‌ها نماد چه گروهی‌ست فروش را ادامه داده و حالا مدعیست که نشر کار بد داده‌اید و شما چه آدم‌های بدی هستید!

 محمد علی عسکری- فعال دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.
 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: محمد علی عسکری یادداشت دانشجویی تکذیب یک خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۳۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس/ احترام نظامی به محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۲۸ فروردین به ریاست محمدباقر قالیباف، برگزار شد. در همین راستا، جمعی از فرماندهان و مدیران ارشد ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران از مهمانان امروز بهارستان بودند.

دیگر خبرها

  • تغییر استاندار مازندران تکذیب شد
  • بارش شهابی شلیاقی اردیبهشت را از دست ندهید!
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • اگر بچه‌هایتان را دوست دارید به آن‌ها نودالیت ندهید
  • امکان تغییر دانشگاه برای پذیرفته شدگان فرهنگیان وجود دارد؟ 
  • دعوت از مردم نوع دوست استان برای اهداء خون
  • عکس/ احترام نظامی به محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس
  • عکس/ حواشی صحن علنی مجلس سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • رزیدنت دانشجو است یا نیروی کار؟/ مدیر گروهی که همه کاره رزیدنت است
  • به این دلایل به کودکتان زیاد بستنی ندهید