Web Analytics Made Easy - Statcounter

همدان- ایرنا- بهره مندی از فضای مجازی و ظرفیت کاربران اینترنتی می تواند در ترویج فرهنگ و حماسه اربعین حسینی تاثیر بسزایی داشته باشد.

به گزارش ایرنا، محرم از دیرباز در فرهنگ و تمدن اسلامی جایگاه ویژه ای داشته است و علاوه بر معرفت دینی، فرهنگ همبستگی را در جامعه ترویج می دهد.
همچنین شرکت در مجالس روضه و سخنرانی موجب می شود جوانان بسیاری از آسیب های اجتماعی مصون باشند چرا که این مراسم روح و قلب آنان را تحت تاثیر قرار می دهد از این رو باید از ماه محرم و برگزاری این مجلس ها برای تبیین مبانی دینی و فلسفه قیام عاشورا و انتقال ارزش های معنوی و اسلامی به نوجوانان و جوانان استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این ایام کاربران اینترنتی و فضای مجازی نیز با انتشار مطالب و تصاویر دسته های عزاداری و مطالب حماسه اربعین سعی درترویج این فرهنگ دارند.
یکی از اعضای هیات داران عزاداری ایام محرم در این زمینه به ایرنا گفت: امروزه حضور از فضای مجازی در میان اکثر مردم رواج پیدا کرده است و به نظر می رسد بهره مندی درست از این فضا می تواند در ترویج فرهنگ عاشورایی و حماسه پیاده روی روز اربعین نقش موثری ایفا کند.
حمید رضا محمدی با اشاره به اینکه عطر محرم در فضای مجازی هم پیچیده شده است، افزود: در حال حاضر بسیاری از هیات های عزاداری و ایستگاه های صلواتی روز و تاریخ برنامه های خود را در فضای مجازی به اشتراک می گذارند تا از این طریق بتوانند اطلاع رسانی مناسبی انجام دهند.
این جوان که افتخار خود را خادمی امام حسین (ع) می داند، گفت: فضای مجازی دارای ظرفیت گسترده ای است بشکلی که هم اکنون تمام افراد جامعه به نوعی با اخبار و مطالبی که در این فضا منتشر می شود سر و کار دارند.
وی تاکید کرد: به همین دلیل می توان از ظرفیت این فضا در راستای آگاهی بخشی درباره حقیقت واقعه عاشورا و درس های این روزهای حماسی استفاده کرد.
یک دانشجو نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: عاشورا رخدادی بی نظیر در تاریخ بشریت است و مظلومیت امام حسین (ع) و یارانش درسی فراموش نشدنی است که هر سال با آیین و رسومی خاص عزاداری های آن برگزار می شود.
زهرا ادیب که در رشته جامعه شناسی مشغول به تحصیل است، افزود: این روزها حال و هوای اربعین به فضای مجازی هم کشیده شده است و سایت ها و اپلیکیشن های زیادی برای دسترسی راحت تر مردم به منابع دینی، دیدن زنده حرمین، خواندن زیارت عاشورا و شنیدن مداحی ها طراحی می شود.
استاد کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: استفاده از فضای مجازی یکی از خواسته های بشر است چراکه انسان همواره به دنبال اشتراک گذاری و انتقال اندیشه ها، اطلاعات و فرهنگ ها بوده است.
عباس چشمه قصابانی همدان با بیان اینکه ما می توانیم از این بستر به نحو مطلوب استفاده کنیم، افزود: باید از این طریق فرهنگ ها و اندیشه های اسلامی خود را به تمام دنیا معرفی کنیم.
وی ادامه داد: ضریب نفوذی که فضای مجازی ایجاد کرده این حوزه را به یکی از قوی ترین رسانه های جهان تبدیل کرده است چراکه از این طریق می توان با تمام اقشار جامعه و با همه سنین ارتباط برقرار کرد.
چشمه قصابانی با اشاره به اینکه رسانه هایی همچون تلویزیون، روزنامه ها و کتاب ها مخاطب های خاص خود را دارد، خاطر نشان کرد: اما فضای مجازی مخاطبان بسیار زیادی را به خود جلب کرده است بطوری که به جرات می توان گفت 80 درصد افراد را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
این کارشناس فضای مجازی بیان کرد: سرعت و تاثیرگذاری اخبار و مطالبی که در فضای مجازی انتقال می یابد بسیاری بیشتر از رسانه ها است و ما از این طریق می توانیم فرهنگ مذهبی و دینی خود را معرفی و انتقال دهیم.
چشمه قصابانی اظهار داشت: تاکنون نتوانستیم آنطور که باید از این فضا بهره درست و کافی را برده باشیم اما چنانچه فضای مجازی به عنوان واقعیت مجازی پذیرفته شود، می توان به بهترین نحو از آن بهره مند شد.
وی گفت: فرهنگ عاشورا، اربعین و ماهیت آن سینه به سینه در بین نسل های مختلف منتشر شده است و امروز از طریق فضای مجازی این فرهنگ دینی - مذهبی و واقعیت های آن به جوامع دیگر منتقل می شود.
این کارشناس فضای مجازی اظهار داشت: از آنجا که این روزها بسیاری از دشمنان و بدخواهان کشور با جولان دادن در این محیط سعی در انحراف افکار عمومی دارند، استفاده از این ظرفیت برای معرفی درس‌های اخلاقی این حماسه عظیم نباید مورد غفلت واقع شود.
9896/2090

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي اربعين97 فضاي مجازي فرهنگ عاشورايي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۳۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویر باورنکردنی از یک خیابان در شهر اروپایی سوژه فضای مجازی شد

تصویری از خیابانی در بروکسل پایتخت بلژیک در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شده است.  

دیگر خبرها

  • تصویر باورنکردنی از یک خیابان در شهر اروپایی سوژه فضای مجازی شد
  • هرقانونی در فضای مجازی به معنای محدود کردن فضای مجازی نیست!
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران مهمترین عامل اعتماد به سکو‌های داخلی
  • دستگیری عامل انتشار محتوای نامتعارف در فضای مجازی در رشت
  • ببینید/ ایران از واقعیت تا فضای مجازی
  • هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مساله غزه برگزار می شود
  • گرایش کودکان به فضای مجازی نتیجه نبود امکانات در جنوب کشور+فیلم
  • گرایش کودکان به فضای مجازی نتیجه نبود امکانت در جنوب کشور+فیلم
  • ترویج ازدواج شرعی احیای سیره و سنت پیامبر اسلام (ص) است
  • تبیین و ترویج اندیشه های مهدوی در عصر شیخ الائمه