Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، هر سال با آغاز ایام اربعین امام حسین(ع)، خیل عظیمی از زائران از عاشقان و دلسوختگان این امام مظلوم به سوی کربلای معلی حرکت می کنند.

تامین امنیت و بهداشت این جمعیت بزرگ همکاری مراکز بهداشتی، پزشکان و نیروهای انسانی را می طلبد تا زائران امام حسین(ع) با حداقل مشکلات و حداکثر رفاه و خدمات در صحت و سلامت به زیارت عتبات عالیات در این ایام رفته و بازگردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهیار میرخشتی، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی خوزستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، درخصوص نحوه ارائه خدمات توسط این مرکز به زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در ایام پیاده روی عظیم اربعین در مرز چذابه بیان داشت: خدمات در 2 بخش عمده بهداشت و درمان صورت می گیرد که بحث بهداشت بر مبارزه با بیماری ها و پیشگیری از شیوع یا انتقال بیماری های مسری از جمله؛ عفونت های تنفسی و عفونت دستگاه گوارش تمرکز دارد، خصوصا که این بیماری ها در کشور عراق شیوع پیدا کرده و ممکن است در این ایام سبب ابتلا زائران به این بیماری ها شود.

وی افزود: بهداشت محیط شامل؛ بهداشت فردی و نظارت بر تولید و توزیع مواد خوراکی و آشامیدنی صورت می گیرد که امری بسیار جدی است که هرساله هماهنگی ها با حوزه عتبات عالیات خوزستان و کمیته اسکان و تغذیه زائران انجام می شود تا مواکبی که قرار است در مرز چذابه مستقر شوند شناسنامه دار می شوند و افرادی که قرار است در امر طبخ و توزیع غذا به زائران شرکت کنند دوره های آموزشی را طی می کنند و آزمایشات سلامت انجام می دهند و کارت بهداشت صادر می گردد و در جلسات توجیهی که با حضور کارشناسان معاونت بهداشت برای موکب داران برگزار می گردد.

میرخشتی تصریح کرد: همچنین با استفاده از چاپ بنر و بروشور و توزیع بین زائران در مسیر رفت و برگشت آموزش های خاص ارائه می گردد.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی خوزستان ارائه خدمات درمانی را شامل؛ بخش بیمارستانی و بخش پیش بیمارستانی عنوان کرد و اظهار داشت: در زمینه بیمارستانی در مرز چذابه هر ساله یک درمانگاه شبانه روزی احداث می شود و ارائه خدمات درمانی به زائران با کار تیمی و همکاری تمامی دستگاه های اجرایی استان خوزستان که در زمینه بهداشت و درمان فعالیت دارند شامل؛ دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دانشکده علوم پزشکی شوشتر و بهبهان صورت می گیرد.

این مقام مسئول بیان کرد: هلال احمر، شرکت نفت، تامین اجتماعی، ناجا، ارتش، سپاه پاسداران سایر دستگاه هایی هستند که در زمینه تامین نیرو و ارائه خدمات حضور دارند.

شهیار میرخشتی در ادامه گفت: این بیمارستان یک سازه چادری است که از امروز، 24 مهرماه در مرز چذابه برپا شد و فعالیت خود را آغاز کرد و خدمات رسانی 3 الی 5 روز بعد از اربعین براساس تعداد زائرانی که از سفر عتبات بازمی گردند ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: پیش بینی می کنیم حداکثر تا 15 آبان ماه این درمانگاه فعالیت داشته باشد.

میرخشتی افزود: در این درمانگاه، پزشک عمومی و پرستار زن و مرد حضور دارند، ضمن اینکه بخش بستری موقت نیز در این درمانگاه وجود دارد.

این مقام مسئول اذعان داشت: همچنین ارتش جمهوری اسلامی ایران سازه ای به نام بیمارستان صحرایی مجهز شامل کلیه بخش های لازم و ضروری یک بیمارستان دارد که در نزدیکی پایانه مرزی چذابه بعنوان پشتیبان مستقر می شود و که اگر نیاز به بستری موقت زائران بود، علاوه از تخت های درمانگاه چذابه از این بیمارستان صحرایی استفاده نماییم.

خدمات درمانی بصورت شبانه روزی ارائه می شود

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی خوزستان بیان داشت: در زمینه پشتیبان، مرکز بهداشتی درمانی شبانه روزی بستان، 2 بیمارستان در سوسنگرد و بیمارستان های اهواز که خدمات رسانی به زائران را انجام می دهند.

وی اظهار کرد: چرخه انتقال بیماران از مرز تا تمام مسیرهایی که به اهواز بازمی گردد شامل؛ آمبولانس، اتوبوس آمبولانس است و مقرر شده از سایر استان ها 20 دستگاه آمبولانس، 3 دستگاه اتوبوس آمبولانس، یک دستگاه خودرو ارتباطات، یک دستگاه تعمیرگاه سیار و یک دستگاه خودرو پشتیبان به مرز چذابه بیاید.

شهیار میرخشتی افزود: علاوه بر این 20 دستگاه آمبولانس، حداقل 30 دستگاه آمبولانس از سوی علوم پزشکی اهواز اضافه خواهد شد که سرتاسر مسیر از نقطه صفر مرزی چذابه تا اهواز را پوشش می دهند و بیشترین تمرکز در مرز چذابه بخاطر تجمع زائران و مواکب است.

وی درخصوص تعداد نیروهای انسانی فعال که کار خدمت رسانی رایگان به زائران را انجام می دهد اذعان داشت: 200 الی 300 نفر پرستار، پزشک، نیروهای بهداشت و غیره به صورت شیفت در گردش بصورت شبانه روزی فعالیت می کنند که براساس حجم مراجعات، تعداد نیروها نیز افزایش خواهد یافت.

توصیه های رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز به زائران اربعین حسینی

مهرداد شریفی، رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز در آستانه فرارسیدن مراسم پیاده روی اربعین حسینی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، توصیه های بهداشتی به زائران ارائه داد .

رئیس کارگروه بهداشت ستاد اربعین حسینی اظهار داشت: مسافرت به علت استراحت کم، خستگی راه، تغییر شرایط آب و هوایی و تهیه آب و منابع غذایی از منابع گوناگون سبب کاهش مقامت بدن می شود و عوامل خطرآفرین بیش از معمول انسان ها را با خطر مواجه می کند.

وی بیان کرد: به همین دلیل رعایت ضوابط و نکات بهداشتی و ایمنی در سفر ضرورت بیش تری می یابند و باید حساسیت بیش تری نسبت به آن نشان داد.

شریفی اذعان داشت: استان خوزستان با توجه به هم مرز بودن با کشور عراق، میزبان جمعیت زیادی از زایران عتبات عالیات است که به صورت ویژه در این ایام از مرز چذابه و مرز شلمچه به زیارت عتبات مشرف می شوند که در این راستا لازم است زائران با رعایت نکات بهداشتی با حفظ صحت و سلامت مراسم عبادی خود را به انجام برسانند.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز تصریح کرد: با توجه به تراکم جمعیت در اربعین، استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از ویروس‌ها و میکروب‌ها موثر خواهد بود، که بر این اساس بهتر است زائران به تعداد روزهای سفر، ماسک همراه داشته باشند و روزانه یک ماسک را استفاده کنند.

وی همراه داشتن چفیه، کلاه، چتر، عینک، سمعک و هر وسیله کمک توانبخشی برای زائران ضروری عنوان کرد و گفت: زائران از آب های بسته بندی استفاده کنند و از مصرف آب های غیر بهداشتی خودداری نمایند .

خودداری از گرفتن غذا و خوراکی های ارائه شده خارج از مواکب

مهرداد شریفی اذعان داشت: در بین مسیر  از گرفتن غذا و نوشیدنی از افراد ناشناس و خارج از مواکب تایید شده خودداری کنند، ضمن اینکه فاصله زمانی غذای بسته بندی شده تا زمان مصرف نباید بیش تر از 2 ساعت باشد.

رئیس کارگروه بهداشت ستاد اربعین حسینی اظهار کرد: زائران از خوردن نوشیدنی های گرم و داغ در ظروف یکبار مصرف غیر استاندارد خودداری کنند و حتماً صابون به صورت مایع دستشویی، یا خمیر صابون را در کوله‌پشتی خود قرار دهند و مرتب دست های خود با بشویند، چرا که شست‌وشوی دست‌ها با مایع دستشویی از سرماخوردگی، ابتلا به بیماری‌های مختلف چون اسهال و استفراغ و غیره جلوگیری می‌کند.

شریفی بیان داشت: زائران گرامی در صورت داشتن علائمی همچون تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی، گلودرد، سرفه که گاهی همراه با علائم گوارشی همچون حالت تهوع، استفراغ و اسهال است به پایگاهای بهداشتی و اورژانس های بین مسیر مراجعه کنند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: زائران به تعداد روزهایی که در سفر هستند جوراب به همراه داشته باشید و هر شب جوراب‌های خود را از پا خارج و با دقت پاهای خود را شست‌و‌شو دهند، چراکه این کار انرژی بهتری به زائر می‌دهد، ضمن اینکه شب‌ها در محل پاشنه پا از پماد ویتامین «آ د» استفاده کرده و در صورت امکان شب پاها را 20 تا 30 سانتی‌متر بالاتر نگه‌ دارند.

وی توصیه کرد به دلیل اینکه در مسیر حرکت زائران هوا سرد یا آفتابی است، لذا بهتر است دست و صورت در معرض باد و آفتاب قرار نگیرد و حتما از کرم های ضدآفتاب یا آ.د استفاده شود.

مهرداد شریفی بیان کرد: افراد بیش از مقدار مصرف، داروهای خود را همراه داشته باشند و این داروها را نیز در محلی قرار دهند که به هیچ وجه آن ها را فراموش نکنند، همچنین نسخه داروهای مصرفی را به همراه داشته باشید تا اگر اتفاقی برای داروها افتاد پزشکان بتوانند داروها را تهیه نمایند.

توصیه هایی برای زائران مبتلا به دیابت

وی در پایان اظهار داشت: کسانی که دچار بیماری دیابت هستند حتما از جوراب سفید استفاده کنند و به طور مرتب از پای خود بازدید بعمل آورند، چرا که عفونت پا در این افراد باعث زمین گیر شدن آن ها می شود و زائر از ادامه مسیر باز می ماند، ضمن اینکه بهتر است زائران یک کارت شناسایی درمانی برای خود تهیه کنند.

گذر از شرایط خاص راهپیمایی عظیم اربعین حسینی و تامین امنیت سلامت و بهداشت زائران جز با تلاش های شبانه روزی اورژانس و متصدیان بهداشت و همکاری زائران اربعین حسینی میسر نمی شود، پس با توجه به نکات ارائه شده توسط این تلاشگران امکانت و شرایط سفری بی خطر و بدون مشکل را فراهم نماییم.

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۳۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان

احمد اسماعیل زاده٬ مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: مردم باید اهمیت زیادی به تغذیه خود بدهند تا بروز چاقی، دیابت و پر فشاری خون در بین آن ها کاهش پیدا کند. 

 وی بیان کرد: وزارت بهداشت در حوزه تغذیه سالم سیاست‌های مختلفی از جمله نان کامل را دنبال می‌کند تا نان حاوی فیبر در اختیار مردم قرار بگیرد. مصرف نان فاقد فیبر می‌تواند سبب بروز سرطان در مردم شود.

اسماعیل زاده ادامه داد: آموزش‌های تغذیه در مراکز بهداشتی ارائه شده و کارشناسان تغذیه در خانه‌های بهداشت روستایی مستقر خواهند شد. 

وی افزود: یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت پیگیری توزیع شیر در مدارس و کاهش قند در نوشیدنی‌های شیرین است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تاکید کرد: اکنون مرگ و میر‌های زیادی مربوط به بیماری‌های مزمن و غیر واگیر هستند و عامل اول ابتلای افراد به بیماری‌های غیر واگیر، موضوع تغذیه است. 

اسماعیل زاده اضافه کرد: مطالعات نشان می‌دهند که تغذیه سالم نقش پررنگی در پیشگیری از بروز بیماری‌های غیر واگیر دارد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: مصرف زیاد مغزها و آجیل در مقادیر بیشتر از نیاز بدن، به دلیل این که دارای چربی بالایی هستند، می‌تواند انرژی زیادی را وارد بدن فرد کند و در نهایت منجر به افزایش وزن شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • ادعای کارفرمایان به رعایت نکات ایمنی با نصب کپسول آتش نشانی
  • خوزستان عاری از بیماری مالاریا
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • قدردانی از متصدیان سه واحد نمونهٔ بهداشتی در مه ولات
  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • تصفیه خانه فاضلاب از هدر رفت آب درصنایع آب بر پیشگیری می‌کند
  • پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی با داشتن سبک زندگی سالم
  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی مستلزم رعایت سبک زندگی سالم است
  • طرح تشدید کنترل کیفی آب آشامیدنی اهواز عملیاتی می‌شود
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان