Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-25@21:25:57 GMT

۱۲ میلیون حاشیه‌نشین داریم

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۴۳۸۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، حبیب الله مسعودی فرید معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: همیشه بین آسیب اجتماعی و مشکل اجتماعی اختلاف وجود دارد اما هر دو بخش قابل توجه است.

وی ادامه داد: موضوع دیگر حاشیه نشینی است که هم‌ردیف اینها نیست ولی شاید جزو عوامل خطر آفرین باشد؛ سالها در این نواحی کار کردم و چون دسترسی مناسب به امکانات در آنجا فراهم نیست می‌تواند بستری برای آسیب باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسعودی فرید درباره خشونت گفت: خشونت مطرود است و یک اصل است چه توهین معلم به دانش‌آموزان و چه برعکس؛ باید در نظام آموزشی شأن معلم را بالا ببریم؛ برنامه آموزش و پرورش برای نهادینه کردن این مفهوم که معلمی شغل انبیاست چیست؟ راهکارهای مدیریت هیجانات و خشونت‌ها چیست؟ روش‌های جذب دانش‌آموزان در مدرسه چیست؟ 

وی با بیان اینکه 16 اصل در پیشگیری از اعتیاد داریم، افزود: یکی از اینها روش تدریس و تربیت معلم است؛ اگر ارائه و آموزش معلمان جذاب باشد، به عنوان یک عامل محافظتی شناخته شده است و ما هنوز در کشور به امر پیشگیری نپرداخته‌ایم.

 معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: دستگاه‌های مختلفی در امر پیشگیری نقش دارند، به عنوان مثال هم در دوران بارداری و هم بعد از آن برای مادران باید آموزش‌های ارتقای سلامت روان از سوی وزارت بهداشت ترتیب داده شود؛ نقش رسانه در جریان‌سازی مهارت‌های اجتماعی، بهزیستی در مهدهای کودک و آموزش و پرورش نیز در امر پیشگیری بسیار محوری است.

وی با بیان اینکه باید والدین آگاه شوند که فقط جنبه آموزش مهم نیست و باید روی جنبه‌های تربیتی نیز کار کرد، افزود: راهبردی‌ترین دستگاه کشور، آموزش و پرورش است اما هنوز این امر نهادینه نشده است؛ در بسیاری جوامع دنیا هر کسی نمی‌تواند وارد مدرسه شود و تدریس کند و افراد باهوش، توانمند و خلاق در مدارس و مهدهای کودک به کارگرفته می‌شوند.

مسعودی فرید درباره آمار آسیب‌های اجتماعی گفت: خانواده از مهمترین نهادهاست. به نظر می‌آید آنها بسیاری مسؤولیت‌های‌شان را به بیرون از خانه سپرده و برونسپاری کرده‌اند اما خانواده‌ها باید بیشتر درگیر امر تربیت باشند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر باید در سیاست‌گذاری کلان تدبیر کنیم و اعتبارات بیشتر به بخش‌های اجتماعی و آموزش اختصاص دهیم و دوم آنکه نابرابری‌ها در جامعه کاهش یابد؛ در توزیع منابع دقت نمی‌شود. در حالی که باید به عنوان مثال اعزام بهترین معلم‌ها برای مناطق حاشیه نشین تخصیص یابد و در سایر خدمات نیز باید اینگونه باشد. 

 معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه امید باید در مردم ایجاد شود و چند پله رشد کنند، اظهار کرد: آیا دسترسی افراد با مدرک و مهارت یکسان به مشاغل مختلف یکسان است؟ متاسفانه نابرابری وجود دارد.

وی آمارهایی از آسیب‌های اجتماعی ارائه کرد و گفت: طبق آمار رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر 2 میلیون و 800 هزار معتاد داریم. آخرین آمار خودکشی 5.5 فوت به ازای 100هزار نفر است ولی در دنیا از کمترین میزان‌هاست و در 160 کشور رتبه 105 را داریم ولی باز باید روی عوامل باید کار کنیم؛ چندین مطالعه درباره روابط نامتعارف جنسی در حال انجام است.

مسعودی فرید تصریح کرد: حدود 12 میلیون حاشیه نشین داریم البته آمارها متفاوت و کیفیت زندگی‌ها نیز در این نواحی فرق می کند. برای هر آسیبی باید روند و مختصات کمی و کیفی را نیز بررسی و تحلیل کنیم. 

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۳۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرهای خوب مقابله با آسیب‌های اجتماعی مرتبط با زن و خانواده

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در صفحه شخصی خود در شبکه ایکس نوشت:

امروز مشاوران زن دستگاه‌های اجرایی مهمان بهزیستی بودند و خبرهای خوب یکی پس از دیگری ...بعد از خبر تعطیل شدن برخی شیرخوارگاه‌ها و سپردن نوزادان به خانواده‌ها امروز خبر صفر شدن عدد زنان سرپرست خانوار در صف انتظار و مورد حمایت قرار گرفتن همه کسانی که در نوبت بودند ، موجب آرامش شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همایش کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در هفشجان
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با راه‌اندازی مراکز آموزش شهروندی
  • باور‌های اعتقادی مهم‌ترین عامل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است
  • پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم
  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • آیا قامت این قوم افراخته می‌شود؟
  • شعر طنز یک اقدام بدیع در دستگاه قضا است
  • بررسی مسائل و مشکلات محلات حاشیه نشین شهر یزد
  • خبرهای خوب مقابله با آسیب‌های اجتماعی مرتبط با زن و خانواده