Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی بیش از ۲۵۶۰ نامزد برای ۲۴۹ کرسی پارلمان افغانستان امروز رقابت می‌کنند که نگرانی‌های شدید امنیتی در ۲۰ ولایت از مجموع ۳۴ ولایت این کشور ادامه دارد و به نظر می‌رسد که بازیگر عمده‌ای نیز در این عرصه به چشم نمی‌خورد. ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵ بین الملل آسیا-اقیانوسیه افغانستان نظرات

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، افغانستان امروز در حالی انتخابات پارلمانی  را با 3 سال تاخیر برگزار می‌کند که در حدود 3 ماه اخیر تاکنون 10 نامزد انتخابات پارلمانی کشته شدند و علاوه بر چالش‌های امنیتی نگرانی‌هایی نیز درباره شفافیت انتخابات با وجود استفاده از فناوری «بیومتریک» وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند کرسی، نامزد و مرکز اخذ رای‌ برای انتخابات وجود دارد؟

بر اساس گزارش‌ها، 2 هزار و 565 نامزد برای تصاحب 249 کرسی انتخابات با یکدیگر رقابت می‌کنند که 417 نفر از نامزدان را زنان تشکیل می‌دهند.

رای‌دهندگان می‌توانند آرای خود را در بیش از 19 هزار مرکز رای‌دهی در 33 ولایت افغانستان به صندوق بریزند.

به گزارش اسوشیتدپرس و بر اساس گفته کمیسیون انتخابات افغانستان، 11 هزار و 667 مرکز رای‌دهی برای مردان و 7 هزار و 429 مرکز نیز برای زنان در نظر گرفته شده است. همچنین 46 مرکز نیز برای کوچی‌ها و 22 مرکز دیگر نیز برای اقلیت سیک و هندوی افغانستان مستقر شده است.

کوچی‌ها 10 نماینده و هندوها تنها یک نماینده در پارلمان افغانستان خواهند داشت.

گفتنی است که به دلیل نگرانی‌های امنیتی کمیسیون انتخابات حدود 2 هزار مرکز رای‌دهی را نیز مسدود کرده است.

بازیگران عمده و احزاب سیاسی

شماری از احزاب ب عنوان اپوزیسیون در مقابل حکومت وحدت ملی ظاهر شده‌اند اما هیچکدام از آن‌ها را نمی‌توان بازیگر عمده در پارلمان این کشور دانست زیرا بیشتر نامزدها به طور مستقل در انتخابات شرکت کرده‌اند.

قانون‌گذاران افغانستان از دو بخش پارلمان و سنا تشکیل می‌شوند، اما تنها اعضای پارلمان با رای مستقیم انتخاب می‌شوند و سنای این کشور شامل ترکیبی از نمایندگانی است که توسط شورای محلی، رئیس جمهور و اعضای شورای ولایتی انتخاب می‌شوند.

قوانینی که در پارلمان تصویب می‌شود باید توسط سنا تایید شود.

مشاجره‌ها در غزنی

به دلیل اختلافات نظر در تقسیم حوزه‌های انتخاباتی در غزنی انتخابات پارلمانی در این ولایت برگزار نمی‌شود و نمایندگان کنونی ولایت غزنی که در سال 2010 انتخاب شده بودند تا زمان امکان برگزاری انتخابات کرسی‌های خود را در پارلمان حفظ خواهند کرد.

انتخابات شورای ولایتی برگزار نخواهد شد

در ابتدا قرار بود انتخابات شورای ولایت‌ها در افغانستان با انتخابات پارلمانی بطور همزمان برگزار شود اما کمسیون انتخابات رای‌گیری را به تاخیر انداخت زیرا تنها یک دهم از مجموع 400 شهرستان افغانستان نامزد کافی برای شرکت در انتخابات داشتند.

نگرانی‌های امنیتی و خشونت‌ها از دلایل اصلی آن است که شمار بسیار کمی حاضر به نامزدی برای عضویت در شورای ولایت‌ها شدند.

واجدین شرایط رای‌دهی

حدود 8.8 میلیون نفر برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند و از این میان 64 درصد را مردان و 34 درصد را نیز زنان تشکیل می‌دهند. 2 درصد باقی مانده نیز کوچی‌ها، سیک‌ها و هندوها نیز 2 درصد باقی مانده را تشکیل می‌دهند.

تمهیدات امنیتی

بیش از 50 هزار نیروی امنیتی برای تامین امنیت مراکز رای‌دهی اعزام شده‌اند. مقامات امنیتی افغانستان اعلام کرده‌اند 3 کمربند امنیتی برای هر مرکز در نظر گرفته شده است.

پلیس و نیروهای امنیت ملی افغانستان دو کمربند اولیه را تشکیل می‌دهند که فاصله 3 تا 5 کیلومتری اطراف مراکز را پوشش می‌دهد. نیروهای پلیس و ارتش نیز بطور مشترک با گشت‌زنی امنیت کمربند سوم امنیتی را تامین خواهند کرد.

مقامات می‌گویند انتخابات در 10 شهرستانی که کاملا در کنترل طالبان قرار دارد برگزار نخواهد شد.

تهدیدات طالبان

طالبان اخیرا با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن روند انتخابات هشدار داد که نامزدها و نیروهای امنیتی را هدف قرار خواهد داد.

این گروه همچنین به دبیران و دانش‌آموزان هشدارد داده تا در انتخابات شرکت نکنند و نیز اجازه ندهند از مدارس به عنوان مراکز رای‌دهی استفاده شود.

جامعه مدنی و ناظران انتخاباتی

بیش از 400 هزار فعال مدنی، افراد مستقل و اعضای احزاب سیاسی، ناظران ملی و بین‌المللی و همچنین نمایندگان رسانه‌ها بر روند انتخابات نظارت خواهد کرد.

اهمیت انتخابات

دولت افغانستان علاقمند است تا نشان دهد که با وجود چالش‌های بزرگ امنیتی قادر به برگزاری انتخابات است. انتخابات پارلمانی در ابتدا قرار بود در سال 2015 میلادی برگزار شود اما به دلیل وضعیت بی‌ثبات امنیتی در آن زمان انتخابات تا امروز به تعویق افتاد.

از لحاظ سیاسی پس از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال 2014 میلادی که با دخالت مستقیم آمریکا منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی شد نیز این کشور در بحران قرار گرفته است.

در حالی که آمریکا به طور جداگانه با طالبان درباره احتمال برقراری یک توافق سیاسی در حال گفت‌وگو است، دولت کابل نیز در نظر دارد تا پیامی را به طالبان بفرستد، اینکه نهادهای دولتی موثر هستند و اگر طالبان تصمیم بر حضور بر سر میز مذاکره بگیرد با دولت و روند سیاسی مواجه خواهد بود که مورد قبول اکثریت جامعه افغانستان قرار دارد.

با این حال طالبان بارها اعلام کرده که خروج نیروهای خارجی شرط اساسی مذاکره این گروه است و بسیاری از کارشناسان نیز مذاکرات بین‌الافغانی بدون دخالت خارجی‌ها را در به نتیجه رسیدن روند صلح این کشور موثر می‌دانند.

انتهای پیام/.

ما را در فیسبوک، توییتر و تلگرام دنبال کنید.

R36461/P36439/S8,87,1413/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۴۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۱.۱۵ درصدی مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی صادق نامدار به کسب رتبه هفت کشوری گمرکات استان در مبادلات تجاری اشاره و اظهار کرد: میزان صادرات سال گذشته از گمرکات استان بدون احتساب صادرات نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و صادرات از محل تجارت چمدانی را ۲ میلیون و ۹۳۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۴۱ میلیون دلار بود و این کالا‌ها به ۱۰۳ کشور مختلف دنیا صادر شده است.

وی پنج کشور عمده مقصد صادراتی آذربایجان شرقی را به ترتیب کشور‌های ترکیه ۳۰.۸ درصد، عراق ۲۰.۲ درصد، ارمنستان ۱۷.۵۷ درصد، جمهوری آذربایجان ۳.۶ درصد و گرجستان ۳.۵ درصد برشمرد و گفت: پنج قلم کالای عمده صادراتی استان نیز به ترتیب شامل انواع میلگرد فولادی، پلیمر‌های استایرن، قیر نفت، سیم مفتول و کشمش انگوری بود.

نامدار افزود: در بخش واردات ۱۲ ماه سال ۱۴۰۲ در مجموع ۵۴۹ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۷۵۰ دلار از مبداء ۶۳ کشور مختلف از طریق گمرکات استان وارد شد که رشد ۲۹ درصد در وزن و ارزش دارد و از این نظر بین استان‌های کشور در رتبه نهم قرار داریم.

وی پنج کشور عمده مبدا واردات کالا از گمرکات استان بر اساس میزان واردات را به ترتیب کشور‌های ترکیه ۵۷ درصد، امارات متحده عربی ۱۲درصد، چین ۱۱درصد، آلمان پنج درصد و کره جنوبی ۲ درصد عنوان کرد و گفت: پنج قلم عمده کالای وارداتی به ترتیب شامل، کامیون‌های کشنده، شمش طلا، انواع توتون، گوشت منجمد گاوی و پودر کاکائو بوده است.

نامدار افزود: در بخش ترانزیت خارجی در ۱۲ ماهه سال گذشته ۶۰۷ هزار تن کالا از گمرکات استان منتقل شد که با اختصاص ۳.۴ درصدی از کل ترانزیت کشور به خود، رشد چهار درصدی دارد.

وی گفت: پنج کشور عمده مقصد ترانزیتی از گمرکات آذربایجان شرقی به ترتیب شامل کشور‌های جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه و عراق بوده است.

نامدار اضافه کرد: در بخش درآمد، وصولی گمرکات استان ۷۰ هزار و ۱۰۵ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۳ درصد افزایش دارد.

آذربایجان شرقی دارای سه اداره کل گمرک در تبریز، سهلان و جلفا و سه واحد گمرکی در مراغه، خداآفرین و نوردوز و همچنین سه دفتر گمرکی در شهرک صنعتی شهید سلیمی شهرستان آذرشهر و شهر بناب است.

 

دیگر خبرها

  • ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد
  • آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند
  • نگاهی به پردرآمدترین مسیرهای پروازی جهان+ اینفوگرافی
  • افزایش ۱۱.۱۵ درصدی مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی
  • کرسی افغانستان در سازمان ملل به طالبان واگذار شود
  • روسیه از واگذاری کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل به طالبان حمایت می‌کند
  • طالبان حاضر است آب را هدر بدهد اما آب به ایران نرسد | ماجرای تلخ انحراف عمدی بخش عمده‌ای از آب‌های مشترک ایران و افغانستان به سمت شوره‌زارها!
  • افزایش شدید تعداد آوارگان فلسطینی در دیرالبلح
  • خصوصیات کلیدی خانه‌های خلاق کدام است؟