یک کتاب مرجع آموزشی رونمایی شد/ اثری برای صدسالگی هنرستان موسیقی
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۴۴۶۸۵
به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم رونمایی کتاب آموزشی «سلفژ، تئوری موسیقی، تربیت شنوایی، ریتم و دیکته» نوشته پرفسور مارتاآ. گتزو با ترجمه سینا جعفری کیا با سخنرانی اسماعیل تهرانی رهبر ارکستر و نوازنده سنتور، وارطان ساهاکیان آهنگساز و نوازنده پیانو، کارن کیهانی آهنگساز و نوازنده سنتور پنجشنبه ۲۶ مهرماه در سالن آمفی تئاتر آموزشگاه موسیقی پارس برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اسماعیل تهرانی آهنگساز و رهبر ارکستر در ابتدای این برنامه به ضرورت ترجمه و انتشار این کتاب اشاره کرد و گفت: ما در قدیم جزوه های مختصر و مفیدی درباره تئوری موسیقی مرحوم پورتراب داشتیم که به صورت کپی در اختیار همگان قرار می گرفت. ما تنها با منابع کم و محدود آموزش دیدیم حتی زمانی که بنده مدرس هنرستان شدم از روی همین مباحث به شاگردانم درس می دادم اما وقتی به این کتاب که توسط سینا جعفری کیا ترجمه شده نگاه می کنم متوجه می شوم که نویسنده آن اشاره ملموس، منطقی و دقیقی درباره درک حرفه ای از موسیقی دارد و هنرجویان می توانند با پرسه زدن در این وادی ها به مهارت هایی برسند.
وی ادامه داد: تئوری موسیقی، سلفژ و دیکته سه عنصر اساسی رشته موسیقی هستند و اگر کسی این پایه ها را نداشته باشد، نمیتواند در موسیقی به جایگاه خوبی برسد. به نظر من این کتاب ارزش این را دارد که در بالاترین سطح آموزشی کشور مورد استفاده قرار گیرد و اگر مدرسان این منبع آموزشی ذوق، سلیقه و تکنیک داشته باشد می توانند از بن مایه های آن برای تدریس ایده بگیرند. به هر صورت قرار گرفتن تمامی موارد لازم در زمینه آموزش موسیقی در یک مجموعه، تنوع مطالب، اشراف نویسنده به مقوله ارایه شده و استفاده نکردن از واژهای ناملموس از جمله محاسن این کتاب است که خوشبختانه نسخه فارسی آن در ایران با ترجمه سینا جعفری کیا در دسترس هنرجویان قرار گرفته است.
وارطان ساهاکیان آهنگساز و نوازنده پیانو نیز در این مراسم رونمایی توضیح داد: سلفژ و تئوری موسیقی پایه و اساس آموزش موسیقی هستند که متاسفانه جوانان ما خیلی آن را جدی نمی گیرند. این کتاب که هم اکنون همراه با یک سی دی در اختیار عموم قرار گرفته می تواند کمک بسیاری در زمینه آموزش شنیداری موسیقی کند. به اعتقاد من از نظر آموزشی این کتاب بسیار قابل توجه است و معتقدم یک هنرمند و هنرجو بایستی هر فصل آن را با دقت مطالعه کند.
سلفژ و تئوری موسیقی پایه و اساس آموزش موسیقی هستند که متاسفانه جوانان ما خیلی آن را جدی نمی گیرندبعد از صحبت های ساهاکیان «سوناتین اپوس ۱۱» ساخته سینا جعفری کیا توسط سروش صادقی نوازنده پیانو اجرا شد و سپس کارن کیهانی آهنگساز و مدرس موسیقی پشت تریبون قرار گرفت و توضیح داد: من به عنوان نماینده نسلی از موسیقی اینجا حضور یافته ام و صحبت می کنم که دوران آموزشی شان را در سخت ترین و پیچیده ترین دوران یعنی دهه های ۶۰ و ۷۰ طی کرده اند. دورانی که کمبود امکانات، کم لطفی ها و کم توجهی ها به موسیقی در آن کاملا مشهود است. در واقع باید گفت ما در موسیقی چه به لحاظ آموزشی و چه تخصیص بودجه دوران خوبی را در چند دهه گذشته نداشتیم ولی شاهد این هستیم که موسیقی دانان با سواد و خیلی جدی به لطف و زحمت اساتید و ترجمه هایی که اتفاق افتاده در حال تربیت شدن هستند.
این نوازنده سنتور ضمن اشاره به نهضت ترجمه در اعصار گذشته بیان کرد: نهضت ترجمه باعث شکل گیری رنسانس شده که البته ردپای آن را می توان در سده دوم و در زمان خلیفه عباسی در ایران مشاهده کرد. در آن دوران شاهد حمایت خلیفه از مترجمان هستیم و آنها خوشبخت ترین اقشار جامعه بودند ولی در عصر کنونی نه تنها حمایت دانشگاهی، نهادی و دولتی از مترجمان رشته موسیقی وجود ندارد بلکه آنها موظفند با بودجه شخصی خودشان و پذیرفتن ریسک های موجود اقدام به چاپ و انتشار کتب خود کنند که این مسئله نیاز به عشق و علاقه ای دارد که فقط می توان در بین معلمان این عشق و علاقه را دید.
این مدرس هنرستان موسیقی با بیان اینکه سلفژ جزو دروس پیچیده و دارای بحث های آموزشی و بعضا معضل بوده، اظهار کرد: در دوره آموزشی ما فقط یک متد برای یادگیری سلفژ وجود داشت اما امروزه چندین متد دیگر هم به آن اضافه شده و معتقدم تنها راهی که بتوان از تک صدایی جلوگیری کرد و سیستم آموزشی مان را پویاتر کنیم، همین ترجمه هاست که البته پیشنهادم به سینا جعفری کیا این است که در آینده کتابی به عنوان تمرین های تکمیلی در کنار آن چاپ کند.
کیهانی در پایان صحبت های خود گفت: امسال صدمین سال تاسیس هنرستان موسیقی است. هم اکنون نیز سینا جعفری کیا به عنوان یک هنرستانی که در هنرستان تحصیل کرده و شاگرد اول این هنرستان بوده و در حال حاضر هم معلم هنرستان است یک کتاب خوب برای تحصیل هنرستانی ها تهیه کرده که به نظرم بهترین هدیه برای صدسالگی هنرستان است.
در بخش دیگری از مراسم رونمایی کتاب «سلفژ، تئوری موسیقی، تربیت شنوایی، ریتم و دیکته»، قطعه «چهار مینیاتور» ساخته سینا جعفری کیا مترجم کتاب توسط محمد حسین غریبی نوازنده ویلنسل، فرامرز نیوپور نوازنده کلارینت و سروش صادقی نوازنده پیانو اجرا شد.
سینا جعفری کیا مترجم کتاب نیز بعد از پایان این اجرای زنده، گفت: تعلیم و تربیت یکی از مسایل مهم جوامع بشری است که همواره مورد توجه اندیشمندان و متفکران قرار گرفته و این مقوله یکی از بنیان های زندگی اجتماعی است و همواره در زندگی بشر موثر بوده است. رابطه بین آموزش و پرورش با رشد و گسترش فرهنگ و تکامل جوامع تا بدان حد است که می توان گفت به هر نسبت جامعه به پایه والاتری از فرهنگ و هنر تعلیم و تکامل برسد جایگاه آموزش و پرورش در پایه ای برتر است.
وی ادامه داد: آموزش در ۲ دسته طبقه بندی می شود؛ آموزشی که توسط شخص وبدون راهنمایی به او آموخته خواهد شد و آموزشی که نیاز به معلم و مرشد با در دست داشتن منابع دارد. در فرایند آموزش تنها حضور استادی با سواد و با سابقه نمی تواند کافی باشد بلکه در دست داشتن مطالب درسی و متدهای آموزشی جامع متناسب با نیازهای روز جامعه نیز بسیار حائز اهمیت است. نبود متدهای روز و به کار نبردن آنها در آموزش به طور اعم و در بخش آموزش موسیقی به طور اخص مهمترین دلیل ضعف و عقب ماندگی ما در این هنر شده است.
این مترجم در پایان اضافه کرد: ایراد اساسی واحد درسی سلفژ نبود متدی یکپارچه است که تمام سیستم های موسیقی را در خود جای داده باشد. بر این اساس با شناختی عمیق و حضور در هنرستان ها به این ضعف ها پی برده و در صدد ترجمه غنی و صحیح این کتاب برآمدم. این متد یکی از منابع اصلی سلفژ و تربیت شنوایی در آمریکا و اروپاست و تاکنون در ایتالیا و کره به چاپ رسیده است. به هر صورت هدف من از ترجمه این کتاب کنار گذاردن دیگر کتاب ها و متدهای آموزشی در زمینه سلفژ نیست، بلکه آموزش این کتاب در کنار دیگر کتب می تواند مکمل خوبی برای هنرجویان حرفه ای باشد.
کد خبر 4435328 علیرضا سعیدیمنبع: مهر
کلیدواژه: رونمایی کتاب موسیقی ایرانی موسیقی کلاسیک اربعین ۹۷ تئاتر ایران موسیقی ایرانی برنامه تلویزیونی هالیوود سینمای مستند فیلم کوتاه فیلم سینمایی رادیو سریال ایرانی کارگردان تئاتر سینمای آمریکا انیمیشن تماشاخانه ایرانشهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۴۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اهمیت توجه محمود نجمآبادی به نسخ خطی و ترجمهشان
به گزارش خبرگزاری مهر، یازدهمین جلسه از مجموعه نشستهای «صد کتاب ماندگار قرن» به منظور پاسداشت نگاشتههای برتر ایرانیان در یک قرن اخیر، با بررسی کتابِ «تاریخ طب ایران» نوشته محمود نجم آبادی، با سخنرانی محمدحسین عزیزی عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم پزشکی و محمد صدر عضو هیأت علمی دایرةالمعارف اسلامی به میزبانی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران برگزار شد.
امین متولیان استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی که دبیری این نشست را به عهده داشت؛ گفت: برپایی نشستهای «صد کتاب ماندگار قرن» و معرفی آثار ماندگارِ مکتوب، ایده اصیل و ماندگار فرهنگی است که در مسیر معرفت و دانش کشور گام بر میدارد. با نگاهی به عناوین کتابهای معرفی شده در این سلسله نشستها، میتوان به حُسن انتخاب و عمقِ نگاه فرهنگی میزبانان پی برد.
وی ادامه داد: کتابِ «تاریخ طب ایران» حاصل چهل سال تحقیق، تفحص و تخصص دکتر محمود نجم آبادی در عرصه تاریخ طب است. بخش مهمی از این کتاب به اخلاق پزشکی، تاریخ پرستاری، و پیراپزشکی اختصاص دارد که به واقع نگارش آن نقطه عطفی در حوزه پزشکی، پرستاری، و پیراپزشکی است. به اعتقاد بنده این کتاب کلاس درس معرفتی است که امروز کمتر در دپارتمانهای پزشکی ارائه میشود. بخش دوم شرح کاملی از تاریخ علم طب در قبل از اسلام، بررسی مراکز طب هندی و جندی شاپور، طب در بعد از اسلام تا حمله مغول را در بر میگیرد.
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: کتابِ «تاریخ طب ایران» در سیر مکتوبات تاریخ علم یک اثر ارزشمند است، زیرا این کتابِ تألیفی به عنوان یک نوشته مکتوبِ برجسته و الگوساز قابل تقدیر است و توسط یک طبیب و متخصص در حوزه تاریخ نگاری به رشته تحریر در آمده است.
تاریخ نگاری پزشکی با تاکید بر خدمات نجم آبادی شکل گرفته است
محمدحسین عزیزی عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به ویژگیهای کتابِ «تاریخ طب ایران» گفت: تاریخ نگاری پزشکی معاصر ایران با تاکید بر خدمات ارزنده دکتر نجم آبادی شکل گرفته است. زیرا تاریخ پزشکی بخشی از تاریخ علم است. ایشان در تاریخ نگاری طبابت سراغ نسخههای خطّی، چاپی، مقالههای معتبر و دیگر منابع رفته است.
وی ادامه داد: منابعی که در تاریخ پزشکی موجود است به سه قسمتِ منابع اولیه، منابع ثانویه، و منابع ثالث تقسیم میشود. منابع اولیه آن دسته از منابع ارزشمندی است که بدون واسطه و همزمان با رویداد نوشته شده است؛ منابع ثانویه مجموع آثاری است که درباره و یا در تفسیر و تحلیل منابع اولیه نوشته شده است و منابع ثالث یک موضوع ویژه ای را بر میگیرند و درباره آن صحبت میشود که زنده یاد نجم آبادی از منابع اولیه و ثانویه استفاده میکرد و از این حیث کتابِ ارزشمندی است. علاوه بر این، کتابِ «تاریخ طب ایران» از بعد جامعه شناسانه و باستان شناسانه نیز به تاریخ علم پزشکی نگاه ویژه ای داشته است. بنابراین موظف هستیم اندیشمندان و پیشکسوتانی را که باعث تحول در جامعه شده اند ارج نهیم و به نسلهای آینده بشناسانیم که چه افرادِ ارزشمندی برای این سرزمین تلاش کردند.
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم پزشکی با بیان این مطلب که دکتر محمود نجم آبادی انسان تک بعدی نبوده است؛ گفت: او علاوه بر فعالیت در عرصه تاریخ نگاری پزشکی، در حوزههای نگارش آثارِ پیرامونی نیز تبحر ویژهای داشت و مجله «جهان پزشکی» را منتشر کرد. یکی از آثار تحقیقاتی و تألیفی نجم آبادی نگارش کتاب «طبقه بندی پزشکان و مجلس مشاوره طبی و حقالزحمه پزشکان در ایران باستان» بود که دوران حکومت ساسانیان را در بر میگرفت.
وی افزود: دکتر نجم آبادی علاوه بر کتابِ «تاریخ طب در ایران»، آثار مکتوب دیگری چون «تعالیم پزشکی صدساله فرانسویان در ایران»، «فهرست کتابهای چاپی فارسی طبی»، «بلای عظیم نسل بشر، سیفیلیس و سوزاک» و غیره را به رشته تحریر در آورده است که هر یک از این کتابها در زمره بهترین آثار علمی پزشکی بوده است.
توجه نجم آبادی به نسخ خطّی پزشکی اهمیت دارد
محمد صدر عضو هیات علمی دایرةالمعارف اسلامی دیگر سخنرانِ یازدهمین جلسه از مجموعه نشستهای «صد کتاب ماندگار قرن» صحبتهای خود را در سه بخشِ سابقه فرهنگی و علمی خانواده، مروری بر فعالیت و زندگی و اهمیت دکتر نجم آبادی و آرای او در زمینه تاریخ پزشکی دسته بندی کرد و گفت: نجم آبادی در خانوادهای اهل فرهنگ بزرگ شده است. جدّ مادری او شیخ هادی نجم آبادی از علما و جدّ پدری او محمد نجم آبادی متولی مدرسه سپهسالار قدیم یا مدرسه عالی شهید مطهری فعلی است.
وی ادامه داد: نجم آبادی در سال ۱۲۸۲ در تهران متولد شد و در مدرسه آلمانیها تحصیل کرد و با شروع جنگ جهانی دوم در مدارس دارالفنون، دارالمعلمین درس خواند و وارد مدرسه طب شد. وی به دلیل علاقه بسیاری که به علم طب داشت قبل از پایان دوره مدرسه کتابی درباره بیماری سیفیلیس و سوزاک نوشت. در سال ۱۳۰۹ به قوچان و بعد از آن به سبزوار رفت و در نهایت راهی فرانسه شد و در سال ۱۹۵۲ از دانشگاه پاریس فارغ التحصیل گردید.
محمد صدر با طرح این سوال که چرا نجم آبادی برای تاریخ علم ایران و به خصوص پزشکی اهمیت دارد؛ گفت: نجم آبادی با تسلط بر زبانهای آلمانی و عربی به خوبی توانست آثار تحقیقی درباره رازی تحریر کند. در واقع آنچه در مجموع این تحقیقات حائز اهمیت است توجه نجم آبادی به نسخ خطّی منسوب به این دانشمند و ترجمه آن به فارسی است.
وی با اشاره به آرای دکتر محمود نجم آبادی گفت: پزشکی سنتی و مدرن در طول تاریخ پزشکی همواره مقابل یکدیگر گذاشته شدهاند. اما دکتر نجم آبادی با این رویارویی به شدت مخالف بود و معتقد بود علم پزشکی هم در حیطه سنتی و هم مدرن برای تأمین سلامت انسان است.
کد خبر 6085315 زینب رازدشت تازکند