Web Analytics Made Easy - Statcounter

در جشنواره استثنوایی پول پارو کن ( کلیک کنید )

وبسایت رسمی برنامه نود - زندگی یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های تصمیم‌گیرنده در فوتبال آسیا در سن 83 سالگی به پایان رسید؛ بی‌آنکه در تمام این سال‌ها زندگی و مدل کارکرد او مورد بررسی قرار گرفته باشد.

 به گزارش سایت نود، داتو پیتر ولاپان بخش زیادی  از عمر 83 ساله خودش را در نقش دبیرکل کنفدراسیون آسیا گذراند و از زمان شروع دوران دبیرکلی در سال 1978در دوران 3 رئیس کنفدراسیون آسیا به نام‌های حمزه ابوسماه (1978 تا 1994)، احمدشاه (1994 تا 2002)  و محمد بن‌همام (از سال 2002 تا 2011)  این  را به عهده داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او سرانجام سال 2007 بازنشسته شد اما این جدایی از این میز چندان هم به اختیار خودش نبود.

نقش ایران و صفایی‌فراهانی 

زمینه  جدایی ولاپان و دارو دسته قدرتمندش از کنفدراسیون فوتبال آسیا، توسط محسن صفایی فراهانی، رئیس فدراسیون فوتبال وقت ایران فراهم شد. فراهانی که نفوذ خوبی در ارکان قدرت فوتبال قاره کهن داشت از آنچه «انفعال ولاپان و رئیسش، احمد شاه» می‌نامید، شکایت داشت و معتقد بود  ولاپان به عنوان مرد دوم و در واقع تصمیم‌گیرنده اصلی، شایستگی و قدرت لازم برای تحول فوتبال قاره پهناور را ندارد.  ولاپان پس از جابه جایی مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا به مخالف جدی بن‌همام، رئیس وقت کنفدراسیون آسیا تبدیل شد و در جریان انتخاب نماینده آسیا در فیفا از یک بحرینی به جای او حمایت کرد. او پس از انتخاب شدن بن‌همام به عنوان رئیس کنفدراسیون آسیا به انتقاد از عملکرد مرد قطری پرداخت و او را به دیکتاتوری متهم کرد.

 انفعال و ماجرای معروف داور

البته انفعال او چندان هم به ضرر ایران نبود. در دوران ولاپان، کنفدراسیون آسیا به حدی بی‌نظم و بی‌برنامه بود که پس از برتری 5 بر صفر پرسپولیس مقابل آلیمای قزاقستان در دور برگشت مرحله حذفی جام باشگاه‌های آسیا، داور بازی را در ایران نگه داشتند تا هفته بعد هم جدال برگشت استقلال مقابل نوبهار ازبکستان را سوت بزند! در نهایت آن بازی هم با برتری 3 بر صفر و صعود استقلال به پایان رسید تا در عرض یک هفته 2 بازگشت تاریخی نمایندگان فوتبال ایران با حضور یک داور شکل بگیرد. عوض کردن جدول بازی‌ها در زمان دبیرکلی ولاپان چندان عجیب نبود. بارها نمایندگان کشور عربی با دخل و تصرف در جدول از پیش تعیین شده راه صعود خودشان را هموار کردند و به شکل دلخواه در جدول مسابقات پیش رفتند! 

رویای جام‌جهانی 2002

 اگر بخواهیم از نکات مثبت کارنامه ولاپان حرف بزنیم، می‌توانیم به اولین میزبانی آسیا از جام‌جهانی اشاره کنیم؛ اتفاقی که با تلاش‌های پیگیر او در سال 2002 رخ داد و کره‌جنوبی و ژاپن میزبان یکی از بدترین جام‌های جهانی به لحاظ سازماندهی و فنی شدند! 

 ... و پایان 

 مردی که روزی به خاطر پیش‌بینی میزبانی نامطلوب چین از جام‌‎ملت‌های آسیا در سال 2004 در ورزشگاه‌های این کشور و مراسم افتتاحیه این رقابت‌ها از سوی هواداران  هو شد در 83 سالگی از دنیا رفت و آسیا را با خاطرات دوران طولانی دبیرکلی‌اش تنها گذاشت. حالا برخلاف ماجرای میزبانی چین، او نه می‌تواند به مرگ واکنشی نشان دهد و نه توان عذرخواهی بابت هر آنچه رقم زده را دارد.

1977

 

منبع: وبسایت برنامه ۹۰

کلیدواژه: ایران خارجی اختصاصی ویژه کنفدراسیون فوتبال آسیا جام حذفی تیم ملی فوتبال ایران استقلال استقلال خوزستان تراکتورسازی ذوب آهن صنعت نفت آبادان سایپا سپاهان سیاه جامگان فولاد پیکان نفت تهران پدیده پرسپولیس گسترش فولاد سپیدرود رشت پارس جنوبی جم گل گهر خونه به خونه اکسین البرز نفت مسجد سلیمان ملوان انزلی آلومنیوم اراک بادران تهران راه آهن نساجی مازندران مس کرمان ایرانجوان بوشهر فجر سپاسی مس رفسنجان ماشین سازی تبریز صبای قم شهرداری تبریز شهرداری ماهشهر برق جدید فارس برنامه ۹۰ کارشناسی داوری تیم منتخب هفته مسابقات و حواشی لیگ از نود تا نود آنالیز ترین های هفته نود درجه سوال پیامکی کلیپ نود فوتسال مناظره و گفت و گو سایت 90 لژیونرها ویژه نود نوستالژی لیگ یک لالیگا تیم ملی اسپانیا لیگ جزیره جام اتحادیه انگلیس تیم ملی انگلیس کالچو تیم ملی ایتالیا بوندسلیگا جام حذفی آلمان تیم ملی آلمان لوشامپیونه تیم ملی فرانسه برزیل آرژانتین لیگ اروپا لیگ قهرمانان اروپا جام باشگاه های جهان اخبار ورزشی فوتبال ۱۲۰ جام ملتهای آسیا یورو کشتی والیبال بسکتبال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت 90tv.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وبسایت برنامه ۹۰» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۴۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«اولسان هیوندای» نیمی از مسیر فینال آسیا را رفت

به گزارش خبرنگار مهر، در یکی از دیدارهای دور رفت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا که در منطقه شرق آسیا برگزار شد امروز چهارشنبه از ساعت ۱۳:۳۰ تیم فوتبال اولسان هیوندای کره جنوبی میزبان یوکوهاما مارینوس ژاپن بود که این بازی در پایان با برتری یک بر صفر اولسان به پایان رسید.

تک گل اولسان در این دیدار را «لی دونگ گیونگ» در دقیقه ۱۹ به ثمر رساند.

در دیگر دیدار مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا که در منطقه غرب آسیا برگزار خواهد تیم فوتبال العین امارات میزبان الهلال خواهد بود اما این بازی به دلیل شرایط بد جوی در امارات و سیل شدید که قرار بود دیروز برگزار شود لغو و به امروز ساعت ۱۹:۳۰ موکول شد.

کد خبر 6081193

دیگر خبرها

  • برد بزرگ العین مقابل الهلال برای پایان رکورد جهانی
  • «اولسان هیوندای» نیمی از مسیر فینال آسیا را رفت
  • استقلال یک قدم تا اخذ مجوز حرفه‌ای
  • کنفدراسیون صادرات: جمعه و شنبه باید تعطیل شود
  • جمعه و شنبه باید تعطیل شود
  • مشارکت ایران در مجمع عمومی کنفدراسیون مدرن پنتاتلون آسیا
  • نخستین مشارکت ایران در مجمع عمومی کنفدراسیون مدرن پنتاتلون آسیا با حضور گودرزی
  • نخستین مشارکت ایران درمجمع کنفدراسیون پنتاتلون آسیا باحضور گودرزی
  • تاریخ معرفی باشگاه های دارای مجوز حرفه ای مشخص شد
  • تاریخ اعلام باشگاه های مجوز حرفه ای مشخص شد