Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@10:46:45 GMT

جهش بهداشت و درمان در پهناورترین استان ایران

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۴۵۴۹۴

جهش بهداشت و درمان در پهناورترین استان ایران

زاهدان - ایرنا - سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور که به سبب محرومیت های تاریخی بجا مانده از دوران گذشته همواره دچار مشکلات فراوانی در حوزه بهداشت و درمان بود با اقدامات ارزشمند نظام جمهوری اسلامی هم اینک در بسیاری از شاخص ها حرف های زیادی برای گفتن دارد.

به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان به سبب دوری از مرکز، گستردگی و فاصله طولانی شهرها و روستاها از یکدیگر، نبود راه دسترسی به روستاهای دور افتاده و بی مهری رژیم های ستم شاهی همواره از محرومیت های فراوانی به ویژه بخش بهداشت و درمان در رنج بود و بسیاری از روستاها حتی از داشتن خانه بهداشت محروم بود و در مراکز بهداشتی درمانی شهری نیز پزشکان هندی و بنگلادشی به طبابت مشغول بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وضعیت شاخص های بهداشتی درمانی سیستان و بلوچستان توجه مسئولان نظام جمهوری اسلامی را در ادوار مختلف پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به خود جلب کرده به طوری که در طول چند سال اخیر با اجرایی شدن طرح های متعدد بهداشتی درمانی تعداد بیمارستان های استان از هشت به 26 عدد، تعداد تخت های بستری از 335 تخت به 2 هزار و 745 تخت و پایگاه های اورژانس از هشت عدد به 135 عدد رسیده است.
با جهش های مطلوب در حوزه بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان این استان علاوه بر فراهم کردن امکانات درمانی برای شهروندان خود توانایی پذیرش بیماران خارجی را دارد به طوری که سالانه بیش از 300 بیمار خارجی در سطح مراکز بهداشتی درمانی این استان پذیرش و مورد مداوا قرار می گیرند.
هم اینک مجوز پذیرش بیماران خارجی در سه بیمارستان چشم پزشکی الزهرا(س) زاهدان، بیمارستان امام علی (ع) چابهار و مرکز جراحی محدود امام حسین(ع) زاهدان صادر شده است.
سه بخش گردشگری سلامت، تندرستی و درمانی از جمله ظرفیتها و توانمندی های ارزشمند و بی نظیر سیستان و بلوچستان است که می تواند زمینه ساز جذب توریست و رونق و توسعه منطقه شود.
رئیس کمیته بهداشت و درمان و سلامت شورای سیاستگذاری و راهبری چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: موفقیت نظام سلامت استان در کاهش شاخص های ابتلاء به بیماری ها و افزایش کمی و ارتقاء کیفی زیرساخت های ارائه خدمت ثمره گام های استوار مسئولان انقلاب در 40 سال گذشته است.
دکتر سید محمد هاشمی شهری افزود: 40 سال قبل همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی بر اساس آمار موجود 87 درصد پزشکان متخصص، 54 درصد پزشکان عمومی و 66 درصد دندانپزشکان در پنج شهر بزرگ کشور مستقر بودند و پوشش واکسیناسیون در کل کشور 30 درصد بود.
وی افزود: در دهه های گذشته علاوه بر انگشت شمار بودن تعداد بیمارستان ها و پایگاه های اورژانس شاهد شیوع بیماری هایی مانند وبا و مالاریا در استان بودیم که تلفات انسانی فراوانی را به همراه داشت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی برقراری عدالت در توزیع خدمات بود اظهار داشت: به میمنت انقلاب شکوهمند اسلامی عدالت در سلامت همزمان با توسعه سایر بخش ها رونق یافت به طوری که هم اینک در بسیاری از شاخص ها در سیستان و بلوچستان حرف های زیادی برای گفتن داریم.
هاشمی شهری ادامه داد: در طول 40 سال از این انقلاب شکوهمند تعداد بیمارستان های سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور از هشت بیمارستان به 26 باب افزایش یافته است.
وی افزود: همچنین تعداد تخت های بستری از 335 تخت قبل از پیروزی انقلاب هم اینک به 2 هزار و 745 تخت و پایگاه های اورژانس از هشت عدد به 135 عدد رسیده است.
رئیس کمیته بهداشت و درمان و سلامت شورای سیاستگذاری و راهبری چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به کاهش چشمگیر مبتلایان به مالاریا اشاره کرد و گفت: آمار چند 10 هزار نفری مبتلایان به مالاریا در سالهای قبل از پیروزی انقلاب هم اینک به کمتر از 30 مورد رسیده است که تنها 6 مورد آن هم استانی و بقیه مبتلایان در سایر کشورها بیمار شده و وارد استان مان شده اند.
هاشمی افزود: به برکت نظام جمهوری اسلامی علاوه بر توسعه زیر ساخت های بهداشی در بخش درمان استان نیز شاهد توفیقات قابل توجه ای هستیم که از آن جمله می توان به بخش های تخصصی درمان ناباروری، وجود بخش های جراحی قلب، پیوند کلیه، پیوند قرنیه، تعویض مفاصل، راه اندازی بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی چشم پزشکی الزهراء (س) زاهدان که قابل رقابت با مراکز چشم پزشکی پیشرفته دنیاست و پیشرفته ترین میکروسکوپ ها و ماهر ترین اعضای هیات علمی را دارد اشاره کرد.
وی افزود: همچنین بزودی زمینه برای ایجاد امکان کاشت حلزون در زاهدان فراهم می شود تا خانواده ها از سفر به سایر استان ها بی نیاز شوند.
دبیر شورای سیاست گذاری و راهبری چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی نیز گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی که خود معجزه بزرگ الهی بود بسیاری از معادلات جهانی به هم ریخت.
دکتر محمد صفدری افزود: حفظ انقلاب نیز معجزه ای دیگر بود به طوری که با وجود دشمنی ها و تلاش های بدخواهان نظام اراده پولادین مردم باعث قوت گرفتن بیش از پیش آن شد.
مدیر کل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان ادامه داد: سازمان بیمه سلامت سالانه هزار میلیارد تومان در بخش سلامت مردم این استان هزینه می کند.
90 درصد هزینه های درمان روستاییان و 95 درصد هزینه درمان شهرنشینان زیر پوشش بیمه سلامت در سیستان و بلوچستان توسط دولت پرداخت می شود که انعکاس این اطلاعات برای جامعه امیدآفرین است.
وی با تقدیر از همکاری بسیار خوب ایرنا به عنوان خبرگزاری مادر در اطلاع رسانی دقیق و مستمر از نیازهای مردم و خدمات دولت به ویژه سازمان بیمه سلامت در سیستان و بلوچستان، تداوم این همکاری را خواستار شد.
رئیس شورای هماهنگی بیمه های درمانی سیستان و بلوچستان افزود: حدود 70 درصد معادل 2 میلیون و 200 هزار نفر از جمعیت بیش از 2 میلیون و 775 هزار نفری این استان در قالب پنج صندوق کارکنان دولت، روستاییان، سایر اقشار، بیمه همگانی و ایرانیان زیر چتر بیمه سلامت قرار دارند.
دکتر صفدری تصریح کرد: یک میلیون و 600 هزار نفر از این بیمه شدگان روستاییان و عشایر هستند که دولت به طور رایگان برای آنان دفترچه بیمه سلامت صادر کرده است.
به گفته وی 100 درصد روستاییان سیستان و بلوچستان دارای دفترچه بیمه سلامت هستند و 340 مرکز جامع سلامت روستایی با حضور 340 پزشک و تیم سلامت کار خدمات رسانی به آنان را برعهده دارند.
وی ادامه داد: علاوه بر روستاییان و عشایر برای بیش از 350 هزار نفر از مردم محروم و فاقد توانایی مالی ساکن در شهرهای سیستان و بلوچستان نیز به طور رایگان دفترچه بیمه سلامت همگانی صادر شده است تا مانند سایر بیمه شدگان از خدمات درمانی بهره گیرند.
وی گفت: هر سال 400 میلیارد تومان برای بیمه روستاییان و عشایر پرداخت می شود.
مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان تصریح کرد: طبق هماهنگی انجام شده با دانشگاه های علوم پزشکی در سیستان و بلوچستان در تمامی روستاها مراکز جامع سلامت با 18 نفر نیروی درمانی و بهداشتی به بیمه شدگان سلامت خدمت رسانی می کنند.
صفدری خاطر نشان کرد: 90 درصد نیاز بیمه شدگان روستایی و عشایر در مراکز جامع سلامت برطرف می شود و در صورتی که برای ادامه روند درمان به خدمات تخصصی یا فوق تخصصی نیاز داشته باشند پزشک خانواده مستقر در مرکز سلامت از طریق سیستم ارجاع آنان را به مراکز درمان شهری معرفی می کند.
مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: 250 بیمار خارجی در 6 ماهه نخست امسال در سطح مراکز بهداشتی درمانی این استان پذیرش شده و مورد مداوا قرار گرفتند.
سید رفیع حسینی با بیان اینکه گردشگری سلامت این روزها تبدیل به یکی از زیر مجموعه های تخصصی صنعت گردشگری شده است اظهار داشت: کل بیماران خارجی سال گذشته سیستان و بلوچستان حدود 350 نفر بود که آمار 6 ماهه نخست امسال نشان از افزایش تمایل این بیماران برای دریافت خدمات درمانی از سطح مراکز درمانی این استان دارد.
وی افزود: بیشترین بیماران پذیرش شده این مدت از اتباع کشورهای افغانستان، پاکستان، عمان، قطر و عراق بودند که خدماتی در حوزه چشم پزشکی، زنان و زایمان و کودکان دریافت کردند.
مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: سیستان و بلوچستان به سبب موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی چند کشور بویژه 2 کشور نیازمند به خدمات بهداشتی درمانی، ظرفیت بسیار خوبی برای پذیرش بیماران خارجی دارد.
وی بیان کرد: هم اینک مجوز پذیرش بیماران خارجی در سه بیمارستان چشم پزشکی الزهرا(س) زاهدان، بیمارستان امام علی (ع) چابهار و مرکز جراحی محدود امام حسین(ع) زاهدان صادر شده است.
7316 **6081

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بهداشت و درمان دستاوردهاي انقلاب سيستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۵۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان است/ نشان‌دار شدن بیش از دو میلیون بیمار خاص

محمد ناصحی مدیر عامل سازمان بیمه سلامت در برنامه روز جهانی تالاسمی در خصوص اقدامات صندوق بیماران خاص گفت: درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان بوده و هزینه آنها در بخش های غیر دولتی بر اساس بودجه صندوق بیماران خاص کاهش پیدا کرده است. 

ناصحی ادامه داد: بسته خدمتی جدید در بیمه سلامت از جمله بسته های جدید اوتیسم و کاشت حلزون تحت پوشش صندوق بیماران خاص قرار گرفته است. همچنین خدمات بیماران تالاسمی تحت پوشش صندوق بیماران خاص است. 

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: اکنون تولد بیماران تالاسمی ماژور به حداقل و حتی در مواردی به صفر رسیده است.

او گفت: قیمت های جدید پس از دریافت از سازمان غذا و دارو در سامانه بارگذاری خواهد شذ تا بیماران مابه التفاوت قیمت جدید و افزایش یافته را نپردازند. برخی از بیماران نسبت به داروی تولید داخل حساسیت دارند که بیمه سلامت ۹۵ درصد از هزینه های آن را پرداخت می کند. 

ناصحی گفت: شش میلیون و ۶۰۰ هزار بار مراجعه بیماران خاص و صعب العلاج را داشته ایم. بسته خدمتی دندانپزشکی برای ۱۰ بیماری خاص بارگذاری شده و می توانند از این خدمات استفاده کنند.

وی افزود: ۵۳ بیماری خاص و صعب العلاج در سامانه بیمه سلامت بارگذاری شده و هزینه های دارویی و بستری آنها با پوشش بیمه سلامت در راستای اجرای نسخه الکترونیکی و کاهش پرداختی از جیب مردم ، پرداخت می شود.

مدیرعامل بیمه سلامت ادامه داد: بسته های ارائه خدمات حمایتی صندوق بیماران خاص و صعب العلاج شامل تشخیصی، دارویی و توانبخشی غنی بوده و در حال بازبینی هستند و باید خدمات مناسبی برای بیماران ارائه شود و با توجه به اینکه شمار بیماران سه برابر حجم بیماری ها است باید تعداد آنها با ارائه خدمات بهتر و پیشگیری کمتر شود‌.

وی بیان کرد: بیش از ۲ میلیون بیمار نشان دار شده و به دنبال آن هستیم همه بیمه شدگان بتوانند از خدمات صندوق بیماران خاص استفاده کنند و داروهای گران قیمت از جمله سرطانی و اس ام ای تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: انواع بیماری مغزی، روانی مزمن، دیابت، قلبی، سرطان، پارکینسون، صرع، تالاسمی، آسیب های شنوایی شدید، پیوند کلیه، نارسایی کلیه و غیره جزو صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج هستند و به بیماران خدمات ارائه می شود.

ناصحی اظهار داشت: در بخش دارویی بیماران هموفیلی فقط ۵ درصد فرانشیز دریافت می کنند و خدمات تامین اندام مصنوعی مانند قطع عضو دیابت ۲۵ میلیون تومان پرداخت می شود.

مدیرعامل بیمه سلامت داد: انسولین های تزریقی  پر هزینه ترین داروها برای صندوق های بیمه گر بوده و داروی متفورمبن  دیابت پر مصرف تربن دارو برای بیمه ها است. 

وی بیان کرد: بیمه سلامت داروخانه ها را برای ماه اسفند سال گذشته  پرداخت کرده و در حال برنامه ریزی برای پرداخت فروردین هستیم.  بودجه بیمه سلامت افزایش ۶۹ هزار میلیارد تومان برای سال جدید داشته است. 

ناصحی ادامه داد: در بخش بستری سامانه سپاس به صورت الکترونیکی است و بیمه سلامت پرونده ها را برای ارزبابی به دقت رسیدگی می کند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان است/ نشان‌دار شدن بیش از دو میلیون بیمار خاص
  • پیشرفت‌های خیره کننده ایران در حوزه سلامت مادران
  • درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان های دولتی سمنان
  • هدفگذاری تامین اجتماعی برای ارتقاء سلامت و رضایتمندی کارگران
  • درمان رایگان کودک مشروط بر داشتن بیمه پایه
  • درمان رایگان کودک با داشتن بیمه پایه
  • خدمات درمانی رایگان برای کودکان؛ نمایش یا واقعی؟
  • این مورد جزو خدمات درمان رایگان کودکان نیست | ۲ سامانه برای ثبت شکایت از بیمارستان‌ ها 
  • جمع‌آوری نمای کامپوزیت برخی از بیمارستان‌های تهران به دلیل ناایمن‌بودن
  • بیمارستان رازی کوهدشت سال ۱۴۰۴ افتتاح می‌شود