Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@05:15:35 GMT

سردبیر روزنامه ترک خواستار عزل ولیعهد سعودی شد

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۴۶۲۰۳

سردبیر روزنامه ترک خواستار عزل ولیعهد سعودی شد

آنکاراـ ایرناـ 'ابرهیم کاراگول' سردبیر روزنامه ینی شفق ترکیه با اشاره به اعتراف دولت سعودی به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار این کشور در کنسولگری عربستان در استانبول، خواستار عزل سریع محمد بن سلمان از مقام ولیعهدی حکومت آل سعود شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، کاراگول با انتشار یادداشتی تحت عنوان 'ولیعهد بن سلمان بلافاصله باید برکنار شود، دام در عربستان نصب شد، ترامپ به دنبال صدها میلیارد دلار است' در روزنامه ینی شفق نوشت: قتل خاشقچی فقط در حد معرفی یک اقدام مجرمانه نمی ماند بلکه در مرحله بعدی، چگونگی ارتکاب این عمل جنایتکارانه، فرآیند عملیات منتهی به این قتل، مشارکت کننده ها در قتل و سهم هر یک از آنها و ابعاد دیگری از این جنایت برای افکار عمومی جهان اعلام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کاراگول اضافه کرد: یک روزنامه نگار و یا یک شهروند وارد کنسولگری شده، توسط ماموران دولتی ریاض کشته و قطعه قطعه می شود و در ادامه ماموران اعزامی آل سعود با ترس و وحشت سعی در مخفی کاری می کنند.
وی در این مقاله نوشت: با افشای اسناد صوتی مربوط به لحظات جنایت، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و محمد بن زیاد ولیعهد امارات متحده عربی برای نجات خود، جنایت علیه خاشقچی را بر گردن شکنجه گران انداخته اند اما فشار افکار عمومی باعث شده تا بن سلمان همچنان زیر آوار واقعیت ها گرفتار بماند.
به نوشته این روزنامه نگار نزدیک به دولت ترکیه، روند رسیدگی به ماجرای خاشقچی و مواضع آمریکایی ها در این راستا حاکی از تلاش واشنگتن برای دستیابی به میلیاردها دلار سرمایه عربستان است همچنان که می بینیم جنایت آشکار حکومت آل سعود در کنسولگری تاکنون با برخورد تند و قاطع کاخ سفید مواجه نبوده است.
به باور سردبیر روزنامه ینی شفق، روند مشکلات داخلی عربستان، درگیری برای کسب قدرت در خاندان آل سعود، روند پروژه های اجرایی آمریکا در منطقه توسط ریاض، سیر روابط واشنگتن و ریاض، اختلافات داخلی در آمریکا بر سر روابط این کشور با عربستان، سرمایه گذاری های آل سعود در آمریکا و تلاش مقامات کاخ سفید برای دست گذاشتن بر دارایی های عربستان در آمریکا نشانگر آن است که دولت ترامپ در موضوع خاشقچی نگاهی انسانی نداشته بلکه دیدگاهی مادی و سودجویانه دارد و این موضوع، دیگر جزو اسرار نیست.
کاراگول در این یادداشت، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و محمد بن زیاد ولیعهد امارات را عاملان هرج و مرج منطقه ای معرفی کرد و نوشت: ولیعهد عربستان سعودی و ولیعهد امارات متحده عربی با همکاری یکدیگر بسیاری از پروژه های ویرانگر منطقه ای را تحت نظارت آمریکا و اسراییل به پیش می برند و من مدت هاست که در نوشته های خود به اقدامات خطرناک این دو تاکید دارم.
به نوشته این کارشناس سیاسی ترک، این دو مقام عربستان و امارات با طراحی سناریوهایی بارها درباره ورود ترکیه برای حل بحران های منطقه ای مداخله کرده و درها را بسته اند تا جایی که حتی تروریست ها را برای اخلال در اقدامات انسان دوستانه ترکیه به کار گرفته اند.
این تحلیلگر ارشد منطقه ای و روزنامه نگار نزدیک به اردوغان تاکید کرد که باید جلوی اقدامات ویرانگر بن سلمان و بن زیاد گرفته شود و آنها از مقام کنونی عزل شوند و در غیر این صورت با تداوم روند کنونی، آینده منطقه با بحران های عمیق تر و جنایاتی بدتر از قتل خاشقچی مواجه خواهد شد.
این روزنامه نگار مشهور ترک در بخش دیگر از یادداشت خود آورده است 'بر این باورم که دام اصلی در خاک عربستان سعودی برقرار شده است و هر چه قدر آنها خود را به آمریکا و اسراییل نزدیک کرده و هر چه قدر تابع دستورات اربابان خود علیه ایران و ترکیه نیز اقدام کنند، در نهایت مجری سیاست هایی در راستای تجزیه عربستان خواهند بود.'
به گفته کاراگول، هدف آمریکایی ها پس از جنگ داخلی سوریه، تجزیه عربستان است اما مقامات آل سعود هنوز درکی از این واقعیت ندارند و شاید نمی خواهند داشته باشند.
به نوشته کاراگول، مقامات آل سعود امروز در وضعیت بسیار سختی گرفتار شده اند و بن سلمان به همراه دوست خود یعنی بن زیاد در باتلاق آزمونی سخت دست و پا می زند چرا که حقایق قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول با گذشت هر روز آشکارتر می شود و از سوی دیگر شواهد نشان می دهد که دولت ترامپ با بازی حول محور خاشقچی، قصد دست گذاشتن بر دارایی های ریاض در آمریکا را دارد.
به باور سردبیر روزنامه ینی شفق، حکومت ریاض چاره ای جز عزل محمد بن سلمان از ولیعهدی این کشور ندارد و گر نه تاوان سنگینی را باید بپردازد.
این روزنامه نگار ترک به دیدگاه آنکارا درباره عزل ولیعهد عربستان و امارات اشاره کرده و در این یادداشت نوشت: ترکیه نیز بر این باور است که بن سلمان و بن زیاد باید از مقام ولیعهدی عزل، منزوی و محاکمه شوند و گر نه آینده منطقه با آتش های بزرگی رو در رو می شود.
به گزارش ایرنا، مقامات آل سعود بامداد شنبه به کشته شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و ادعا کردند که وی بعد از یک نزاع داخل این ساختمان کشته شده است.
در متن بیانیه آل سعود که نحوه قتل خاشقچی به شکل غیرباوری ترسیم شده و آمده است: عربستان سعودی اقدامات ضروری را برای آشکار شدن حقیقت آغاز کرده و یک تیم امنیتی را برای تحقیق درباره این موضوع و همکاری با همتایان ترکیه‌ای روانه این کشور کرد و یک تیم مشترک امنیتی میان عربستان سعودی و جمهوری ترکیه تشکیل شد.
بر اساس بیانیه صادر شده، تحقیقات اولیه توسط دادستان کل عربستان نشان داد که مظنونان با توجه به وجود نشانه‌هایی درباره احتمال بازگشت خاشقچی به کشور برای ملاقات با وی به استانبول سفر کرده اند و رایزنی میان مظنونان و خاشقچی در خلال حضور وی در کنسولگری عربستان در استانبول روال منفی به خود گرفته و در نهایت منجر به درگیری و منازعه برخی از آنها با وی شده و باعث مرگ خاشقچی و تلاش مظنونان برای مخفی کردن وقایع شده است.
محتوای بیانیه ریاض نشان می دهد که این حکومت، قتل خاشقچی را ناشی از یک حادثه و توسط عوامل خودسر معرفی کرده اند اما واکنش مقامات و رسانه های ترک حاکی از دست داشتن عالی ترین مقامات سیاسی عربستان در این حادثه است.
بلافاصله با انتشار این بیانیه، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در نخستین واکنش به اعتراف به قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول از سوی آل سعود گفت: این کار را نیمه کاره رها نمی کنیم.
اردوغان همچنین اظهار کرد: وظیفه خود را برای روشن شدن رویداد انجام می دهیم.
با اعلام قتل خاشقچی توسط آل سعود، ایالات متحده در واکنشی حمایتگرانه از دولت عربستان و تنها با ابراز تاسف، از بیانیه صادر شده درباره سرنوشت جمال خاشقچی و اقدام علیه مظنونان شناسایی شده، تقدیر و اعلام کرد که ما کماکان تحقیقات بین المللی درباره این حادثه غم‌‌انگیز را رصد کرده و از اجرای عدالت به نحو بهنگام، شفاف و منطبق با رویه های قانونی حمایت می کنیم.
رسانه های ترکیه نیز در نخستین واکنش به این بیانیه اعلام کردند که روایت رسمی عربستان در مورد قتل جمال خاشقچی با اطلاعاتی که از تیم تحقیقاتی ترکیه در این خصوص درز کرده است، همخوانی ندارد.
شبکه تلویزیونی ان.تی.وی ترکیه با انتشار اخبار مربوط به اعتراف دولت عربستان مبنی بر به قتل رساندن خاشقچی در ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول، خواستار مشخص شدن وضعیت جسد خاشقچی شد.
بر اساس گزارش این رسانه، در بیانیه صادر شده توسط دولت عربستان، تنها به قتل خاشقچی اشاره شده و درباره سرنوشت جسد خاشقچی اطلاعاتی عنوان و اعلام نشده است.
ان.تی.وی با اشاره به گذشت 18 روز از قتل خاشقچی، ارائه نشدن اطلاعاتی درباره جسد خاشقچی را سوال برانگیز خواند و اعلام کرد: بنا به اعلام یک منبع سعودی به خبرگزاری رویترز، جسد خاشقچی به یک همدست محلی برای معدوم سازی تحویل شده است.
انتشار مواضع رییس سابق سرویس اطلاعاتی انگلیس توسط رسانه های ترکیه نشان می دهد که بیانیه ریاض افکار عمومی جهان را اقناع نکرده است و همه اتهام ها متوجه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی است.
'سر جان ساورز' که از سال 2009 تا 2014 ریاست ام آی 6 را بر عهده داشت در گفت و گو با گاردین اعلام کرد همگی شواهد نشان می دهند که بن سلمان مسئول کشته شدن خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول است.
دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ ای ضمن ابراز تأسف از تأیید قتل خاشقچی، خواستار تحقیقات شفاف و فوری در این باره شد.
گزارشگر سازمان ملل متحد نیز توضیح عربستان سعودی درباره اعدام خودسرانه خاشقچی را غیر قابل قبول دانست و اعلام کرد: نباید هیچ دولتی توضیح عربستان را بپذیرد.
خاورم/1905*1049

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تركيه عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۶۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در گامبیا پس از حضور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی (OIC) با وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی ملاقات کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در گامبیا پس از حضور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی (OIC) با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی ملاقات کرد.

 دیدار قبلی امیرعبداللهیان و همتای سعودی اسفند 1402 در جده و در جریان اجلاس فوق العاده OIC به منظور بررسی تحولات جنگ غزه انجام شده بود.

گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مصر در گامبیاامیرعبداللهیان عازم گامبیا شدنشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند