Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسکو - ایرنا - نمایندگان کشورهای ایران، روسیه و هند در نشستی سه جانبه که از دیروز جمعه در مسکو آغاز شده است به بررسی تهدیدهای جهان امروز و راه های گسترش همکاری های منطقه ای تهران، مسکو و هند پرداختند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه، در آغاز این نشست خطاب به حاضران گفت: مشارکت سه کشور در طرح های منطقه ای و توسعه همکاری ها در چارچوب دوجانبه و سه جانبه بیش از هر زمانی اهمیت یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی خاطرنشان کرد: موضوعاتی همچون سازمان همکاری شانگهای، راهگذر بین المللی شمال-جنوب و طرح انتقال گاز ایران به هند با مشارکت پاکستان و روسیه از طرح های منطقه ای مهم برای سه کشور است.
سنایی افزود: طرح هایی وجود دارد که سه کشور ایران، روسیه و هند در آن مشارکت دارند.
سفیر ایران یادآوری کرد: دو اجلاس سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در باکو و تهران برگزار شده است که در آن راهگذر بین المللی شمال -جنوب مورد بررسی قرار گرفته است.
سنایی راهگذر شمال-جنوب را برای ایران و روسیه مهم خواند و افزود: مطمئنم که مشارکت هند در این راهگذر نیز برای دولت این کشور اهمیت فراوانی خواهد داشت.
سفیر ایران در روسیه در ادامه سخنان خود به امضای موافقتنامه هایی بین ایران و روسیه در تسهیل صدور روادید اشاره کرد و افزود: چنین موافقتنامه هایی را هند در گذشته امضا کرده است.
وی افزود: نشست سه جانبه می تواند فرصت مناسبی برای گفت وگو درباره همکاری های مشترک سه کشور در موضوعاتی همچون مبارزه با تروریسم، تبهکاری فراملی و قاچاق مواد مخدر از افغانستان باشد.
محمد کاظم سجادپور رئیس مرکز پژوهش های سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران هم در نشست کارشناسان در مسکو گفت که تجزیه و تحلیل جزء اصلی برای اقدام است و آنالیز بی کیفیت منجر به سیاست بد می شود.
وی افزود: به همین دلیل بحث و تبادل نظر خوب است تا تجزیه و تحلیل خوب به دست آید.
سجادپور با بیان اینکه فضای این بحث غیررسمی است، خاطرنشان کرد: اهدافی که از برگزاری این نشست دنبال می شود، غیردیپلماتیک است.
وی گفت: در بحث های امروز و فردا باید نکات مشترک بین سه کشور (ایران، روسیه و هند) را بیابیم.
سجادپور همچنین به همکاری ایران و روسیه ازجمله در مساله سوریه اشاره کرد و گفت که این همکاری نتایج مطلوبی برای دو کشور داشته است.
گفتنی است، راهگذر شمال - جنوب ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می‌ کند.
در این میان اتصال خلیج فارس و بندر چابهار در ساحل شرقی دریای عمان برای مبادله کالا به شرق کشور و همسایه‌های شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفا می کند.
موافقتنامه راهگذر حمل و نقل بین‌المللی شمال- جنوب نیز شهریورماه 1379 در سن پترزبورگ به امضای وزیران حمل و نقل سه کشور ایران، هند و روسیه رسید.
این راهگذر مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا به شمار می رود که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاه تر و از نظر هزینه تا 30 درصد ارزان تر است.
راهگذر شمال- جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای واقع در مسیر، با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه‌جانبه به توسعه و تجهیز بندرها، جاده‌ها، پایانه ها و مسیرهای ریلی خود می‌ پردازند.
در صورت فعال شدن همه حلقه‌های این زنجیره، انتقال کانتینر از بندر بمبئی هند به مسکو در روسیه نزدیک به یک ماه زمان نیاز دارد، در حالی که ترانزیت کانتینری مشابه از طریق دریای بالتیک با افزایش 20 درصدی هزینه حمل و نقل همراه است.
اروپام*391*1346*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روسيه ايران هند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۶۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه روسیه : مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست

وزیر خارجه روسیه روز جمعه گفت که ایران سلاح هسته‌ای در اختیار ندارد و این امر مورد تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز هست.
 
به گزارش فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه امروز (جمعه) بار دیگر بر نبود هیچگونه تسلیحات اتمی در جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.
 
لاوروف در مصاحبه با خبرگزاری «اسپوتنیک» درباره اظهارات مبنی بر تغییر دکترین هسته‌ای ایران گفت: «این‌ها برای منحرف کردن توجهات از جنگ اسرائیل علیه نوار غزه به تهدیدات ادعایی تهران است».
 
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این‌باره توضیح داد: «ایران سلاح هسته‌ای در اختیار ندارد و این امر مورد تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز هست».
 
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه درباره تنش‌های اخیر بین رژیم صهیونیستی و ایران نیز اظهار داشت: «مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست».
 
طبق این گزارش، لاوروف ادامه داد: «خواسته و هدف (غرب و اسرائیل) این است که توجهات را از آنچه در غزه می‌گذرد منحرف کرده و تهران را به عنوان یک تهدید نشان دهند».

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • گروه ۷ کشور‌های همکاری کننده با روسیه را تهدید به تحریم کرد
  • وزیر خارجه روسیه : مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست
  • غرب واقعیت تعمیق دوستی باکو با مسکو و تهران را نمی بیند/ جمهوری آذربایجان هر روز به روسیه نزدیک تر می شود
  • مشارکت راهبردی ایران و روسیه در صنعت نفت و گاز
  • نشست وزرای علوم سازمان شانگهای در مسکو با حضور ایران
  • تحولات اوکراین|اوضاع در جبهه نبرد به نفع مسکو تغییر کرده است
  • ادعای رسانه آمریکایی: روسیه قصد دارد آمریکا را ضعیف کند
  • دو کشوری که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکردند علیه آمریکا متحد می شوند
  • اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل
  • صفر شدن تعرفه صادرات محصولات ایران به روسیه