Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@14:09:20 GMT

چه خبر از بازار سکه و ارز و خودرو؟

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۴۶۵۱۶

چه خبر از بازار سکه و ارز و خودرو؟

نیمه مهرماه بود که حباب قیمتی دلار ناگهان ترکید و بازارهایی مانند طلا و سکه و خودرو را هم با خود به زیر کشید.دلار که همزمان با فاز اول تحریم های ضد ایرانی آمریکا تا به 19 هزار تومان هم رسیده بود نیمه مهرماه به یکباره سیر نزولی به خود گرفت. سارا محقق خبرنگار

کارشناسان همان زمان اعلام کردند که 19 هزار تومان سقف افزایش قیمت دلار است و بازار این ارز دیگر کشش افزایش قیمت را نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حباب دلار ترکید و دلار 19 هزار تومانی در کانال 13 هزار تومان جا خوش کرد. همزمان با کاهش نرخ ها، ارزهای خانگی هم به بازار آمد و صف های طولانی در چهارراه استانبول  تهران و دیگر شهرهای کشور برای فروش دلارها تشکیل شد.
همزمان با تشدید کاهش قیمت ها این بار دلالان هم فروشنده ارز شده بودند.در این شرایط بانک مرکزی با ابلاغ دستور العملی به بانکها اجازه داد تا دلارهای مردم را با توجه به نرخ بازار خریداری کنند.
حالا دو هفته از سقوط تاریخی نرخ دلار گذشته است. طی دو هفته گذشته نرخ دلار در محدوده 13 هزار تومان باقی مانده است.

---

با توجه به ایام اربعین احتمال افزایش دوباره قیمت ها، بانک مرکزی با تامین ارز مورد نیاز زائران برای اربعین جلوی تغییرات قیمتی در بازار را گرفت بنابراین تقاضاها نه تنها افزایش نیافت که حضور افراد عادی در بازار هم کمتر شد.
در ادامه این افت قیمتی، نرخ دلار در آخرین  روز هفته گذشته هم با 100 تومان کاهش به استقبال تعطیلات آخر هفته رفت. روز پنجشنبه  دلار ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان فروخته می شد.
ضمن اینکه، با توجه به قوی تر شدن احتمال پیوستن ایران به fatf وهمزمان با اجرای فاز دوم تحریم ها،کارشناسان این بار برخلاف دور اول تحریم ها معتقدند باید منتظر کاهش شدید قیمت دلار هم باشیم و قیمت این ارز حتی به زیر 13 هزار تومان کنونی هم خواهد رفت.

تغییرات قیمت سکه وطلا

همپای کاهش دلار بسیاری از بازارهایی که با نرخ ارز ارتباط داشتند هم نزولی شدند. بازار طلا و سکه یکی از این بازارها بود.سکه که همزمان با اوج قیمت دلار کانال 5 میلیون تومان را هم رد کرده بود به یکباره قیمت 3 میلیون و 500 تومان را هم تجربه کرد.
هر چند در ادامه سکه وارد کانال 4 میلیون تومان شد.اما به نسبت اوایل مهرماه قیمتها همچنان کاهشی است. بنا به گفته فعالان بازار سکه و طلا، قیمتها هنوز در این بازار حباب دارد و با توجه به انس جهانی قیمت طلا ، قیمت سکه باید کاهش بیشتری داشته باشد.
روز پنجشنبه قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده بود. همچنین، نیم سکه دو میلیون و ۱۱۱ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۱۶۱هزار تومان و سکه یک گرمی ۶۷۱ هزار تومان خرید و فروش شد.هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۲۳دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۰۷هزار و ۹۰۰تومان بود.
بنا به گفته عضو اتحادیه طلا و جواهر هم اکنون سکه طرح جدید 4 میلیون و 270 هزار تومان و سکه طرح قدیم 4 میلیون و 100 هزار تومان فروخته می شود.
همچنین هر نیم سکه 2 میلیون و 80 هزار تومان و رب سکه یک میلیون و 160 هزار تومان قیمت خورده است.سکه یک گرمی هم 670 هزار تومان قیمت دارد.
کشتی آرای در گفت و گو با «خبرنگار ایران آنلاین» با بیان اینکه بازار هم اکنون ثبات دارد، اضافه کرد: امروز هر مثقال طلا یک میلیون و 759 هزار تومان و هر گرم طلا 406 هزار تومان قیمت دارد.ضمن اینکه اونس طلا 1228 دلار است.
وی با بیان اینکه سکه هم اکنون 270 هزار تومان حباب دارد،اظهار داشت: با این وجود داد و ستد در بازارکم است و هر اونس طلا هم حدود 9 دلار افزایش قیمت داشته است.
در بازارهای جهانی هم امروز، قیمت طلا ۱۲۲۸.۵ دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به روز گذشته ۳.۲ دلار افزایش داشته است.طلای جهانی ر هفته های گذشته قیمت های با ثباتی را تجربه کرده است. امروز نیز با قوی تر شدن احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا و به دنبال آن افزایش ارزش دلار در بازارهای جهانی  باعث شد تا طلا روندی نسبتا با ثبات را تجربه کند.

قیمت خودرو و کاهش نرخ دلار

نزولی شدن نرخ دلار همچنین قیمت خودرو ها را نیز کاهش داد.قیمت خودرو که در چند ماه گذشته به تبع از تحریم ها و بالا رفتم نرخ دلار نوسانات قیمتی شدیدی را تجربه کرده بود از نیمه مهر ماه هم روند کاهشی به خود گرفت.

---

افزایش قیمت به خصوص برای خودرو های خارجی نه تنها این بازار را راکد کرد که موجب کاهش توان خرید متقاضیان هم شد.در کنار آن سود بادآورده برای واردکنندگان و فروشندگان را هم رقم زد.
در بازار خودرو های داخلی هم با شدت گرفتن قیمت ارز نرخ ها صعودی شد و تا حدود 40 درصد هم افزایش قیمت ثبت شد. به دنیال این افزایش لجام گسیخته نرخ ها و برای کنترل بازار طرح فروش دو خودروساز بزرگ کشور هم با فشار دولت اجرایی شد اما این طرح هم نتوانست عطش افزایش قیمت ها را کاهش دهد.
به دنبال خالی شدن  حباب نرخ دلار اما قیمت ها کاهشی شد و قیمت خودروهای داخلی هم تا 30 میلیون تومان ارزان شد.همزمان خارجی ها هم افت شدید قیمت را تجربه کردند.
در این شرایط، بازار خودرو که درزمان گرانی راکد بود با ارزان شدن قیمت ها هم همچنان راکد ماند.
بر اساس گزارش ها هم اکنون تب خرید و فروش خودروها به شدت کاهش یافته است و به گفته فروشندگان بازار خودرو حال خوبی ندارد و مشتریان منتظر کاهش بیشتر قیمت ها هستند.
در این شرایط ، دو خودرو ساز بزرگ دوباره اقدام به پیش فروش خودرو کرده اند. پیش فروش ایران خودرو از فردا آغاز می شود و از امروز نیز سایپا اقدام به پیش فروش کرده است.

بر اساس گزارش ها، با گذشت بیش از سه ساعت از فروش اینترنتی محصولات سایپا بیش از ۲۰ هزار نفر خودرو ثبت نام کردند.
 مطابق اعلام شرکت سایپا فروش اینترنتی 6 مدل از محصولات این شرکت با تحویل 9 ماهه امروز رأس ساعت 8 صبح آغاز شده است.

براساس اطلاعیه شرکت سایپا در این طرح فروش 6 محصول سایپا 131، سایپا 132، سایپا 151، تیبا، تیبا2 و ساینا به فروش می‌رسد. در فروش اینترنتی محصولات سایپا محدودیت کد ملی اعمال می‌شود
همزمان با پیش فروش جدید، این بار دلالان بازار خودرو فروشنده شدند و عرضه به بازار زیاد شد. این بار دلالان از ترس فروش نرفتن خودرو ها، با اعلام قیمت های کمتر سعی در جلب توجه متقاضیان دارند.
بنابراین بازار خودرو نیز به تبع بازار ارز، تقاضاهای کاذب در حال کاهش است و متقاضیان واقعی آرام آرام وارد بازار شده اند. هر چند به اعتقاد فعالان ،بازار خودرو هم مانند سکه هنوز حباب دارد اما قیمت ها هم به سمت واقعی شدن پیش می روند.
بر اساس گزارش ها برخی از مدل های خودرو های داخلی در چند روز گذشته کاهش قیمت بین 5 تا 7 میلیون تومان را هم داشته اند و انتظار کاهش بیشتر قیمت در روزهای آینده را باید داشت.
پیش از این نیز رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با اعلام راکد بودن بازار،از کاهش 10 تا 30 میلیون تومانی قیمت خودروهای مونتاژی خبر داده بود.
 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۶۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کاهش قیمت ها در بازار طلا و ارز درحالی ادامه دارد که هم اکنون قیمت دلار در کف بازار به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشته است؛ ضمن اینکه دلار فردایی نیز بین دلال‌ها در کانال ۶۱ هزار تومان معامله می شود.

سیرنزولی قیمت ارز در بازار بعد از نمایش اقتدار نظامی کشورمان در مقابل اسرائیل آغاز و با کاهش تنش ها در منطقه ادامه دار شد.فعالان بازار ارز می گویند خیال بازار از تنش‌های سیاسی راحت شده و به همین دلیل درحال تخلیه هیجانات هفته های قبل است.

بازاری‌ها می گویند از دیروز جو بازار کاملا فروشنده است و خریداری حاضر به خرید در این قیمت‌ها نیست؛ خریداران دست نگه داشته‌اند تا در قیمت‌ها پایین تر خرید کنند.

هم اکنون دلار در کف بازار تهران به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشته ولی در کانال‌های تلگرامی طبق روال قبل دلار یکی دو هزار تومان گرانتر قیمت گذاری می شود! دلار تهران الان ۶۲ هزار و ۹۰۰ تومان و هرات ۶۲ هزار و ۲۷۰ تومان قیمت خورده است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، ریزش قیمت‌ها در بازار طی روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت و احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی در هفته‌ آینده بالاست.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899492

دیگر خبرها

  • دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد
  • دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟
  • قیمت جهانی طلا؛ ۲۳۱۹ دلار
  • ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟
  • کاهش قیمت جهانی طلا ادامه دارد
  • اثر دلار کاهشی بر قیمت خودرو‌های پرطرفدار داخلی
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد
  • ثبات قیمت دلار و کاهش نرخ طلا و سکه در معاملات امروز
  • قیمت طلا سقوط کرد
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟