Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشگاه ایلام میزبان حمید رسایی و جلال میرزایی، نمایندگان سابق و کنونی مجلس بود تا دلایل موافقت و مخالفت خود را نسبت به قانون FATF بیان دارند.

 به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سالن مملو از جمعیت دانشجویان بود و جای سوزن انداختن هم نبود، این مسئله بیانگر اهمیت FATF برای دانشجویان بود؛ قانونی که هرچند مدت کمی نیست نقل محافل شده؛ اما در عین حال افراد کمی هستند که در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  دانشگاه ایلام میزبان حمید رسایی و جلال میرزایی، نمایندگان سابق و کنونی مجلس بود تا دلایل موافقت و مخالفت خود را نسبت به این قانون بیان دارند. دانشجویان موافق و مخالف این جریان نیز در سالن حضور یافته بودند؛ هر چند که به گفته دانشجویان، جریان‌های اصلاح طلب در این مناظره  نقد‌های به دولت داشتند که با واکنش و تهدید رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید همراه شد.   نماینده فراکسیون امید با تهدید یک تشکل دانشجویی همسو با اصلاح‌طلبان و حامی دولت بار دیگر ماجرای «دستور می‌دهم بیرونتان کنند» خاتمی را، این بار به روش «تا آخر سال حذف می‌شوید» تکرار کرد.   میرزایی در پاسخ به دانشجوی منتقد اصلاح‌طلب می‌گوید: «این کانونی که به شما دستور داده این حرف‌ها را بزنید حذف خواهد شد! این کانون آفت اصلاح‌طلبی است!» و اینجا منظور میرزایی انجمن اصلاح‌طلب دانشگاه ایلام است که از نظر وی آفت اصلاح‌طلبی شده است.     مناظره به این شکل شروع شد که مجری ۲ تا ۳ دقیقه راجب FATF توضیح دادند و سپس مخالف و موافق هرکدام ۷ دقیقه دیدگاه خود را توضیح دادند. از نکات مهم این بحث تفاوت بین برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام و FATF که یک برنامه جامع است، بود، که برخلاف برجام که یک اقدام دو طرفه است، FATF اقدام دو طرفه نیست و فقط ایران ملزم به اجرای آن است که توسط رسایی به عنوان مخالف FATF عنوان شد.
 میرزایی به عنوان موافق این لایحه گفت: قانونی که در مجلس تصویب شد، قابل نقد نیست و باید به آن تمکین کرد که رسایی در نقد این اظهارنظر گفت: قانون زمانی قانون است که شورای نگهبان آن را تصویب کند؛ FATF سال ۹۵ بدون اطلاع مجلس، رهبر و شورای عالی امنیت ملی امضا کردند و متن آن منتشر نشد و مثل برجام محرمانه ماند. رهبری انقلاب زمانی که متن FATF در اختیار ایشان قرار گرفت به رئیس جمهور نامه دادند و در آن نامه فرمودند: این موضوع دارای جنبه‌های متعدد امنیتی و سیاسی است و تنها در دستگاه دیپلماسی قابل اجرا نیست و باید در شورای عالی امنیت ملی مطرح شود و خود شما هم باید بر آن نظارت داشته باشید و دبیرخانه را مسئول بررسی کنید.  
در ادامه مراسم مناظره میرزایی در مورد اهداف طراحی شده این کنوانسیون‌ها بیان کرد که این کنوانسیون سندی است که برای مقابله با مصادیق تروریسم بین المللی از طریق قطع تامین مالی تروریست در ملل متحد به تصویب رسیده و رهبر هم بیان کردند که بعضی از آن‌ها مثبت است.   رسایی در ادامه خطاب به میرزایی گفت: شما به عنوان نماینده مردم قدرت دارید؛ آحاد مردم از CFT اطلاع ندارند، شما باید بررسی کنید و بعد به اجرای آن نظارت کنید.     رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس دغدغه خود را در تصویب FATF در درجه اول منافع ملی و امنیت ملی بیان کرد نه بحث‌های جناحی سپس گفت که از این به بعد موضوع جناحم را نیز در این ارتباط دفاع می‌کنم و ما در جامعه متاسفانه شعاری عمل می‌کنیم و کار‌های جدی کمتر انجام می‌دهیم.   در پایان مناظره رسایی بیان کرد که FATF تایید می‌کند که اگر ایران پیشرفت کافی در اجرای برنامه اقدام در پایان زمان تعیین شده نداشته باشد، FATF اقدامات را متقابلا از سر می‌گیرد و اگر ایران تا پایان زمان تعیین شده عمل کند FATF گام‌های بعدی را برمی‌دارد؛ یعنی اگر ایران به تمام تعهدات عمل کرد از جمله تحریم قاسم سلیمانی، تحریم وزارت اطلاعات و دانشگاه صنعتی شریف و... FATF گام‌های بعدی را برمی دارد که گام‌های بعدی شاید بگویند یه چک بزنیم تو گوشتون اون موقع تکلیف چیست؟  
در پایان ۴ دانشجو به عنوان موافق و مخالف در جایگاه حضور پیدا کرده و به بیان نظرات خود و سوال از نمایندگان پرداختند. آنچه از صحبت‌های طرفین فهمیده می‌شود این است که  نماینده موافق با هدف دفاع از منافع ملی به FATF رای داده و از لزوم تمکین به رای مجلس صحبت کردند، ولی نگفتن که عدم تصویب آن سد راه کدام نفع ملی‌ست؟    در مقابل نماینده مخالف از نگرانی‌ها و دغدغه‌ خود در مقابل بند‌های مبهم FATA و نبود تضمین نسبت به ادامه روند اجرای آن و در نظر نگرفتن نصایح مقام معظم رهبری نسبت به این کنوانسیون‌ها را دلایلی برای رد این سند دانستند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مناظره رسایی دانشگاه ایلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۶۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی جدی در گفت و گو با قدس: معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در مناطق محروم باید حداکثری باشد

علی جدی در گفتگو با خبرنگار قدس با اشاره به ویژگی‌های ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و ضرورت بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس گفت: مشوق‌های مالیاتی همواره امری مطلوب است. اینکه ما مالیات کمتری از مردم در مناطق کمتر توسعه یافته دریافت کنیم بسیار مناسب است.

وی با بیان اینکه ما باید مالیات بر درآمد در مناطق محروم را کاهش دهیم اظهار کرد: تمرکز ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بر کاهش مالیات بر عملکرد تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد می تواند مشوق خوبی قلمداد شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از صنایع با مشکلات سرمایه در گردش و نقدینگی مواجه هستند، گفت: به عنوان مثال فردی تمام سرمایه و زندگی خود را برای رونق صنعت به کار گرفته اما شرایط به نحوی پیش رفته که معطل ۱۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش است. بنابراین ما باید این موارد را هم در راستای جهش تولید به درستی دیده و آنها را مد نظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه موارد مطرح شده در ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در راستای جهش تولید، موارد خوبیست بیان کرد: این امر می‌تواند موجب رونق سرمایه‌های خرد مردم شود. همچنین باید زمینه‌های ایجاد شود که مردم بتواند سرمایه‌های خرد خود را در موضوعات اقتصادی و تولیدی مشارکت داده و در قبال این مشارکت تضمین معافیت مالیاتی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه نباید تضامین معافیت مالیاتی پس از انجام فعالیت، تغییر کند بیان کرد: این معافیت‌های مالیاتی نباید تغییر کند به مانند معافیت‌های مالیاتی که در مناطق محروم وجود دارد بنابراین این اقدامات، اقدامات خوبی است و دولت باید در این راستا کوشا باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معافیت‌های در نظر گرفته شده در ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم می‌تواند مشارکت مردم در اقتصاد را افزایش دهد بیان کرد: معافیت‌های جدید و مشوق‌های مالیاتی حمایت از سرمایه‌گذاری خرد باعث می‌شود تا سرمایه‌گذار انگیزه و اقبال بیشتری برای مشارکت در سرمایه‌گذاری پیدا کند. کاهش مالیات تولید در کنار معافیت‌های موثر و هدفمند در ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بسترساز افزایش مشارکت مردم در اقتصاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه معافیت مالیاتی می‌تواند انگیزه خوبی برای سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر برخوردار محسوب شود ادامه داد: اینکه برخی جهت سرمایه‌گذاری به مناطق آزاد و کمتر توسعه یافته می‌روند از باب این است که معافیت‌های مالیاتی در این مناطق در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر مالیات‌ها به سرمایه‌گذاری در بخش مناطق محروم و همچنین سرمایه‌های خرد داده شود،قطعاً می‌تواند موثر و مفید باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به توجه ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به اعطای مشوق مالیاتی جهت جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش تاکید کرد: به دلیل اینکه ما در کشور یک استراتژی مناسبی برای توسعه صنایع نداریم برخی اوقات در برخی از قسمت‌های زنجیره تولید، می‌بینیم گلوگاه است و در برخی جاها نیز مازاد داریم لذا اگر تکمیل زنجیره تولید به نیت اینکه ما صادرات محور شویم و محصول صادراتمان را افزایش دهیم مناسب است بنابراین اگر مشوق مالیاتی لازم در این بخش اعمال شود حتماً تاثیرات خوبی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: حتماً اعطای مشوق مالیاتی می‌تواند حلقه‌های زنجیره ارزش تولید را تکمیل کرده تا در انتها با افزایش صادرات مواجه شویم. به عنوان مثال ما در بخش پتروشیمی ها و فولادی ها این مسائل را زیاد مشاهده می‌کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین اگر ما بتوانیم این بخش‌ها را با اعطای مشوق مالیاتی تقویت کنیم می‌توانند زنجیره ارزش تولید را تکمیل کنند.

وی با بیان اینکه ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم می‌تواند به عدالت مالیاتی کمک کند تاکید کرد: حتماً اگر این لایحه در صحن مجلس مورد بررسی قرار گیرد کمک می‌کنیم تا به سرعت و پس از چکش کاری به تصویب برسد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • پیشنهاد گسترش دامنه شمول در اصلاح قانون بیمه بیکاری
  • قانون شورا‌ها باید اصلاح شود
  • حاجی‌بگلو: قانون شوراها باید اصلاح شود
  • ◄ بانک مرکزی براساس نص صریح قانون نرخ ارز نیما را اصلاح کند‌
  • ایجاد عدالت و شفافیت اقتصادی هدف لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم
  • اصلاح قانون کار امنیت شغلی کارگران، بزودی
  • علی جدی در گفت و گو با قدس: معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در مناطق محروم باید حداکثری باشد
  • علی جدی در گفت و گو با قدس: مجلس باید مالیات بر درآمد در مناطق محروم را کاهش دهد
  • روایت سلیمی نمین از تندروهای مهدی نصیری / او تا نقطه سقوط کامل پیش خواهد رفت / اصلاح‌طلبان پرچم‌داری او را نخواهند پذیرفت
  • اعطای مشوق‌های مالیاتی به تولید در راستای تحقق شعار سال