Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس کنفدراسیون صادرات به وضعیت بد صادرات کشور در شش ماه اول امسال اشاره کرد و گفت: صادرات در شش ماه نخست امسال بعد از حدود ١٤سال مورد تهدید قرار گرفته است.

محمد لاهوتى در نشست خبرى امروز که در اتاق ایران به مناسبت روز ملى صادرات برگزار شد، گفت: در شش ماه اول امسال شرایط متفاوت تر از هر سال بوده به طوری که میزان صادرات غیر نفتى ما در این مدت به  ٢٣میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال گذشته ١٣درصد رشد داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لاهوتى ادامه داد: چین، عراق، امارات، افغانستان و هند جزو کشورهاى مهم صادراتى ما هستند که در این بین افغانستان سال گذشته جزو ١٠کشور صادراتى ما بوده اما اکنون به جایگاه چهارم ارتقاء پیدا کرده است.

عضو کمیته ارزى اتاق بازرگانى تهران افزود: میزان صادرات ما به کشورهاى اروپایى از جمله آلمان به دلیل فشار تحریم ها به شدت کاهش یافته است.

لاهوتى با اشاره به موانع صادرات توضیح داد: موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور به خصوص براى کشورهایى همچون عراق و افغانستان تبدیل به یکى از موانع جدى براى صادرکنندگان شده است؛ ما به این موضوع معتقد نیستیم که ارز حاصل از صادرات به کشور بازنگردد بلکه بر این باوریم که صادرکنندگان تا کنون این اقدام را انجام مى دادند و اگر آمار آن براى دولت شفاف نیست به دلیل مشکلات نظام بانکى کشور است.

وى ادامه داد: نرخ هاى پایه گمرکى از دیگر مشکلات صادرات است که صادرکنندگان سیستماتیک را دچار مشکلات بسیارى کرده است.

لاهوتى با بیان این که از تاریخ ٢١فروردین نامه هاى متعددى را در واکنش به بخشنامه هاى دولت نوشته شده است، توضیح داد: از تاریخ مذکور حدود ٥نامه به معاون اول رییس جمهور فرستاده ایم و انتقادات و پیشنهادات خود را درباره بخشنامه هاى مختلف اعلام کرده ایم.

رییس کنفدراسیون صادرات همچنین درباره ممنوعیت صادرات اظهار کرد: در گذشته به دلیل سرکوب نرخ ارز قاچاق واردات افزایش یافته بود اما امروزه با افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملى میزان قاچاق صادرات افزایش یافته است.

لاهوتى اضافه کرد: در برخى مواقع دولت چاره اى جز ممنوعیت نداشته اما در برنامه هاى توسعه قید شده که ممنوعیت صادرات براى تنظیم بازار داخلى نباید انجام شود و یا اگر قرار بر ممنوعیت است باید از ٣ماه قبل اعلام شود.

او تصریح کرد: دولت در این موضوع به از دست دادن بازارهاى صادراتى و از بین رفتن اعتبار تجار دقت نکرده و لازم به ذکر است تا زمانى که فاصله نرخ ارز آزاد و نیما کاهش پیدا نکند و به ارز تک نرخى نرسیم وضعیت به همین شکل ادامه خواهد یافت.

لاهوتى درباره مهلتى که اف اى تى اف شب گذشته به ایران داده است بیان کرد: فرصت ٤ماهه به ایران داده شده تا بتوانیم خود را مطابق با اف اى تى اف هماهنگ کنیم و مزیت این موضوع این است که در این چهار ماه شرایط سختی را تجربه نخواهیم کرد.

عضو کمیته ارزى اتاق درباره آینده میران صادرات کشور اعلام کرد: پیش بینى ما براى صادرات تا پایان سال ٤٧ میلیارد دلار است که اگر موانع برداشته شود این میزان تا ٥٠ میلیارد دلار مى رسد.

این عضو اتاق بازرگانى درباره کارنامه واردات کشور و همچنین تاکید بر افزایش تقاضا براى واردات بیان کرد: در مدت ذکر شده حدود ٢٢میلیارد دلار واردات انجام شده که مى توان گفت فاصله ارز نیمایى و آزاد جذابیت واردات را افزایش داده است.

لاهوتى ادامه داد: تا  پایان مهر ماه سال جاری ٥٦.٥ میلیارد یورو ثبت سفارش انجام شده که این به معنى واردات و یا تخصیص ارز نیست بلکه به معنى افزایش تقاضا براى واردات است.

 

اقتصادآنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000AMB برچسب ها: ارز ، واردات ، صادرات ، محمد لاهوتی ، ارز نیمایی

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: ارز واردات صادرات ارز نیمایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۷۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراز تجاری منطقه آزاد قشم به مثبت ۳۱۳ میلیون دلار رسید

تین نیوز

مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم گفت: تراز تجاری منطقه آزاد قشم در سال ۱۴۰۲ به مثبت ۳۱۳ میلیون و ۳۱۹ هزار دلار رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محسن رضایی فر امروز ۳۰ فروردین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در طول سال گذشته بیش از ۵۰۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار صادرات و صادرات مجدد در منطقه آزاد قشم صورت گرفته است.

رضایی فر افزود: از این میزان بیش از ۳۹۹ میلیون و ۶۲۵ هزار دلار مربوط به عملکرد حوزه صادرات از محل تولید در منطقه آزاد قشم به خارج از کشور است.

به گفته وی همچنین در طول سال گذشته، بیش از ۱۰۵ میلیون ۶۷۵ هزار دلار صادرات مجدد در این منطقه آزاد انجام شده است.

رضایی فر با اشاره به واردات قطعی ۱۹۱ میلیون و ۹۸۱ هزار دلاری در طول سال گذشته، افزود: تراز تجاری منطقه آزاد قشم در سال ۱۴۰۲ به مثبت ۳۱۳ میلیون و ۳۱۹ هزار دلار رسید.

وی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۲ میزان صادرات از محل تولید به خارج از کشور و صادرات مجدد نسبت به سال پیش از آن به ترتیب ۹۶ و ۱۵۸ درصد رشد داشته است.

مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم گفت: مشتقات نفتی، شمش روی، کلینکر سیمان، ماهی خشک، سیگار و ادکلن مهمترین محصولات صادراتی این منطقه را تشکیل می دهند.

رضایی فر در پایان خاطرنشان کرد: اصلی ترین شرکای تجاری منطقه آزاد قشم در طول سال گذشته کشورهای امارات متحده عربی، عمان، سومالی، قطر، هنگ کنگ، عراق و سریلانکا بودند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • تراز تجاری منطقه آزاد قشم به مثبت ۳۱۳ میلیون دلار رسید
  • پاسخ شدیداللحن مازیار لرستانی به جنجال رابعه اسکویی درباره شایعه ازدواج‌شان
  • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون
  • آمار تأمین ارز واردات تا ۲۸ فروردین+جدول
  • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی صنایع و واردات در برابر صادرات
  • حماس به تعلیق مذاکرات آتش‌ بس تهدید کرد
  • هوشمندسازی ناوگان ترانزیت برای افزایش جذابیت ترانزیتی کشور
  • جهش واردات برخی کشور‌های اروپایی از ایران در نخستین ماه ۲۰۲۴
  • جهت‌گیری در تعرفه صادرات و واردات، حمایت از تولید است
  • صادرات ۱۰۰ میلیون یورویی آلمان به ایران در ۱ ماه