Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@01:12:24 GMT

امیرکبیر امروز به صدارت ایران رسید

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۴۷۷۰۱

امیرکبیر امروز به صدارت ایران رسید

62 هزار و 91 روز پیش میرزاتقی خان امیرکبیر، مردی که لقب خود را بدرستی معنا کرد به مقام صدارت ایران رسید.

به گزارش ایسنا، میرزا محمد تقی‌خان فراهانی در سال 1186 در روستای هزاوه اراک متولد شد و بواسطه شغل پدر خود کربلایی قربان که آشپز قائم‌مقام فراهانی بود، کودکی خود را در دستگاه قائم‌مقام گذراند و رشد و تربیتی که در چنین فرصتی دریافت کرد، در کنار هوش سرشارش باعث شد که میرزا محمدتقی‌خان در جوانی سمت منشی‌گری قائم مقام را کسب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین ماموریت سیاسی میرزا در سن 22 سالگی به عنوان منشی همراه خسرو میرزا به جهت ابراز عذرخواهی پس از قتل گریبایدوف در ایران به تزار روسیه بود، پس از آن در یک ماموریت تشریفاتی همراه ناصرالدین میرزای ولیعهد به ایروان رفت، اما حضور میرزا به عنوان ریاست هیات نمایندگی ایران در کنفرانس ارزنةالروم در سال 1259 برای حل اختلافات مرکزی ایران و دولت عثمانی نخستین ماموریت سیاسی مهم میرزا قلمداد می‌شود که 2 سال به طول انجامید.

نقطه عطف زندگی سیاسی میرزا تقی‌خان فراهانی را می‌توان با مرگ محمدشاه همزمان دانست چراکه پس از مرگ محمدشاه، وی مامور فراهم کردن مقدمات سفر ناصرالدین‌شاه از تبریز به تهران شد و با تدارک نیروی نظامی همراه شاه راهی تهران شد که این سفر 6 هفته زمان برد.

ناصرالدین به محض رسیدن به تهران و نشستن بر تخت پادشاهی، میرزا تقی خان فراهانی را به مقام صدارت برگزید و لقب امیرکبیر را به وی داد و میرزا رسما در 28 مهر 1227 هجری شمسی صدارت خود در ایران را آغاز کرد.

میرزا در دوران 3 سال و سه ماهه صدارت خود به درستی لقب خود را معنا کرد و بواسطه اقدامات بزرگ و ارزشمند به واقع امیرکبیر ایران بود.

رییس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی اراک درخصوص شاخصه‌های مدیریتی امیرکبیر به ایسنا گفت: امیرکبیر درست در زمانی به صدارت و قدرت رسید که برای کسب و حفظ جایگاه ایران در جهان هیچ اقدامی صورت نمی‌گرفت.

دکتر محمدعلی داوودآبادی بیان کرد: در دوران حکومت 10 ساله حاج میرزا آقاسی که شخصیتی درویش‌مسلک داشت، هر کاری توسط اطرافیان وی در کشور رخ می ‌د اد، وضعیت مالی کشور به شدت به هم ریخته بود، هر فردی می‌توانست در حد توان خود از بودجه کشور برداشت کند، حساب و کتابی وجود نداشت و در واقع اوضاع مالی کشور آشفته بود.

وی با بیان اینکه این وضعیت آشفته نظر امیرکبیر را جلب کرد و به سرعت کار تنظیم امور مالیه را در دستور کار قرار داد، گفت: ساماندهی وضعیت مالی کشور اقدامی بزرگ و خطرناک بود که امیرکبیر پا در این عرصه گذاشت و برای همه عوامل دستگاه شاه و حتی خود شاه حقوق تعیین کرد که این اقدام شوک بزرگی به دربار وارد کرد.

داوودآبادی افزود: در کنار تلاش برای حساب و کتاب مالی کشور، روند دریافت مالیات مورد توجه قرارگرفت. در آن زمان از افرادی که باید مالیات پرداخت می‌کردند، رقمی دریافت نمی‌شد، اما در مقابل از کسانی که نباید، مالیات دریافت می‌شد، امیرکبیر با ورود به این حوزه کار مالیاتی کشور را تنظیم کرد.

وی با اشاره به ساماندهی پست‌ها و مناصب در دربار و سیستم مدیریتی تصریح کرد: امیرکبیر معتقد بود که باید با افرادی کار کند که مانند خودش فکر کنند، به همین دلیل افراد مناسب را برای پست‌های مختلف تعیین کرد و به سرعت افراد آشنا و معتبر را به مناصب مهم و حساس گمارد و افراد دیگر که مناسب پست‌ها نبودند را عزل کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک با تاکید بر اینکه امیرکبیر دخالت بیگانگان در امور مملکت را محدود و مسدود کرد، گفت: در اواخر حکومت محمدشاه سفیران کشورهای انگستان، روسیه و فرانسه به شدت در امور کشور دخالت داشتند و حتی در مواردی دستور صادر می‌کردند و اگر وزیری درخواست مرخصی داشت باید با این سفرا هماهنگ می‌بود که امیرکبیر در دوران صدارت خود این دخالت‌ها را کاملا قطع کرد و همین امر باعث به وجود آمدن دشمنان بسیاری برای وی شد.

وی با بیان اینکه ارزش کار امیرکبیر به این دلیل است که از روز اول صدارت خود اصلاحات و بهبود وضعیت کشور را آغاز کرد، عنوان کرد: تاسیس روزنامه وقایع‌الاتفاقیه در زمانی که مردم دسترسی درستی به امور نداشتند باعث شد که جامعه در جریان حوادث مهم کشور قرار گیرد و همین امر آگاهی مردم را افزایش داد، از طرفی اعزام دانشجویان به خارج از کشور جهت تحصیل، توسعه بورسیه و بازگشت دانش‌آموختگان آشنا به علوم روز زمینه تاسیس دانشگاه را رقم زد و در واقع پایه‌های تاسیس مدرسه دارالفنون بواسطه این اقدام موثر امیر گذاشته شد.

داوودآبادی اضافه کرد: امیرکبیر خود نظامی بود به همین دلیل تصمیم بر ساماندهی ارتش گرفت، ارتش ایران در زمان صدارت امیرکبیر ساختاری قدیمی داشت و حتی به دلیل عدم آگاهی از شیوه‌های نوین جنگ و نداشتن توپخانه و سلاح در دوران گذشته متحمل 2 شکست سنگین از روسیه شده بود و همین کاستی‌ها باعث شد که امیر با جدیت به بحث قدرتمند کردن ارتش وارد شود.

وی گفت: رونق کارخانه باروت‌سازی و اسلحه‌سازی حتی به صورت دستی، ایجاد دسته‌های مرتب نظامی، داشتن صبحگاه و شامگاه، لباس فرم مناسب، تمرین منظم حاصل تلاش‌های امیرکبیر در حوزه نظامی بود که باعث شد آمادگی همیشگی برای ارتش حاصل شود و در واقع ارتش قدیمی و سنتی ایران به ارتشی نوین تبدیل شد به دلیل حفظ این آمادگی هر هفته صبح زود قبل از آغاز امور اداری از پادگان های ارتش بازدید داشت.

داوودآبادی با تاکید بر اینکه اقدامات امیرکبیر برای اولین بار در کشور انجام گرفت و تمامی امور کشور را تحت نظر داشت، افزود: وی جهت اطلاع از همه امور خبربیار یا خبرچین ‌ هایی به تمامی نقاط حساس کشور فرستاده بود تا اوضاع کشور را اطلاع دهند و حتی در سفارت‌خانه‌ها نفوذ کرده بود تا از وضعیت کشور و ظلم و زورها مطلع باشد، حتی با درشکه در شهر تردد می‌کرد تا به چشم وضعیت مردم را شاهد باشد.

وی بیان کرد: تمامی این اقدامات در واقع در مسیر شکل‌گیری ایرانی نوین انجام گرفت، اما شاه در مقابل دشمنی‌ها دوام نیاورد و در نهایت اتفاقی افتاد که نباید می‌افتاد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: امیرکبیر در طول 29 ماه صدارت خود در واقع اقداماتی را انجام داد که امکان اجرایی شدن آن در یک آرمان شهر وجود داشت، اما با شیوه مدیریتی خاص خود توانست کشور را اصلاح کند، نتایج اقدامات امیرکبیر در روزگار بعد از او به ثمر نشست. تاسیس مدرسه و استفاده از دانش‌آموختگان از خارج بازگشته و استفاده از معلمان خارجی که کشور آنان در امور داخلی ایران دخالتی نداشتند، مانع جاسوسی در کشور شده بود و حتی پس از امیرکبیر، ناصرالدین شاه اجازه تعطیلی مدارس را نداد.

وی بیان کرد: با بازگشت دانش‌آموختگان که در واقع متشکل از پزشکان، روزنامه‌نگاران، نظامیان، شهرسازان، اسلحه‌سازان و ... بودند زمینه‌ای ایجاد شد که کشور پس از امیر به عقب بازنگردد و حتی تنظیم امور مالی به گونه‌ای انجام گرفته بود که هیچ برداشت و سوءاستفاده‌ای ممکن نبود مگر اینکه شخصی پنهانی سوءاستفاده می‌کرد و با درز این اخبار دزدی به جامعه بواسطه آگاهی مردم موجی از نارضایتی‌ها آغاز می‌شد.

داوودآبادی با تاکید بر اینکه امیرکبیر با اقدامات خود سطح آگاهی و اطلاع جامعه را افزایش داد و حتی زمینه تحقق مشروطه را رقم زد، تصریح کرد: مشروطه حاصل اقدامات و اصلاحات امیرکبیر بود، اگر امیرکبیر در کشور نبود در واقع هیچ یک از این اتفاقات بزرگ انجام نمی‌گرفت چراکه مردم از امور آگاه نبودند، منبع خبررسانی وجود نداشت، شاهزادگان قاجار تا آخرین روستای کشور نفوذ کرده بود و مردم را استثمار می‌کردند، اما این اقدامات مردم را آگاه و مشروطه را رقم زد.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک تاکید کرد: شاخصه‌ها و سیستم مدیریتی امیرکبیر محدود به دوره و زمان خاصی نیست بلکه برای همه روزگاران است چراکه امیر اصلاحاتی موثر و اصولی را که می‌توان در همه دوران و حتی عصر حاضر انجام داد را اجرایی کرد.

به گزارش ایسنا؛ امیرکبیر در کنار تمامی اقدامات مهم مذکور، اصلاحات اجتماعی، مذهبی، قضایی، حذف القاب و عناوین، ایجاد امنیت، بازسازی ابنیه‌های تاریخی، احداث بیمارستان، مبارزه با فساد و ... را به انجام رساند و در واقع با نگاهی همه‌جانبه به وضعیت کشور ایران نوین را هدفگذاری کرد که متاسفانه دشمنی‌ها اجازه طی این مسیر را نداد و نهایتا پس از عزل وی از مقام صدارت در آبانماه 1230 در 20 دی ماه همان سال در حمام فین کاشان به شهادت رسید و فرسنگ‌ها دور از زادگاه خود(روستای هزاوه در شهرستان اراک) در کربلا به خاک سپرده شد.

جایگاه امیرکبیر در نوع مدیریت خود به قدری بالاست که پس از گذشت بیش از 160 سال از آن دوران همچنان می‌توان این دید مدیریتی را در عصر حاضر اجرایی کرد، افق و دید گسترده این معمار بزرگ ایران منوط و مشروط به زمان خاصی نیست و حتی می‌توان در شرایط کنونی کشور از این ظرفیت تاریخی استفاده‌ای موثر برد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام منطقه مرکزی میرزا تقی خان امیرکبیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۷۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویم نجومی امروز شنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز شنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۳

امروز امروز شنبه اول اردیبهشت / حمل ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوال ۱۴۴۵ و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ است. روز شنبه طبق روایات متعلق است به حضرت رسول اکرم  (ص) سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.

مناسبت‌ها و احکام دینی و اسلامی

امروز برای همه امور خوب و شایسته است خصوصا برای امور زیر:

رفتن پی خواسته‌ها و طلب حوائج. 

امور زراعی و کشاورزی.

آغاز بنایی و خشت بنا نهادن.

صید و شکار و دام گذاری.

معامله و تجارت.

شروع به کسب و کار. 

خرید و فروش.

بحث و مناظره. 

استقراض وام دادن و گرفتن.

و مسافرت خوب است

زایمان

مناسب زایمان و نوزاد همیشه روزی دار است.

مسافرت

مسافرت خوب است.

احکام نجوم

امروز قمر در برج سنبله و از نظر نجومی روز مناسبی برای امور زیر است:

مسافرت.

امور آموزشی و تعلیمی. 

امور کشاورزی و زراعی.

داد و ستد و تجارت.

آغاز بنایی و خشت بنا نهادن.

خرید منزل و آپارتمان.

ارسال کالا به مشتری.

و قباله و قولنامه نوشتن نیک است. 

امور کتابت ادعیه و حرز و نماز و بستن آن خوب است.

مباشرت امشب

شب یکشنبه سندی مبنی بر استحباب و کراهت ندارد.

اصلاح سر و صورت

طبق روایات، اصلاح مو (سر و صورت) در این روز از ماه قمری، باعث غم و اندوه می‌شود.

حجامت خون دادن فصد زالو انداختن فصد زالو انداختن خون دادن یا حجامت در این روز از ماه قمری، باعث خبط دماغ می‌شود. ناخن گرفتن

شنبه برای گرفتن ناخن، روز مناسبی نیست و طبق روایات ممکن است موجب بیماری در انگشتان دست گردد.

دوخت و دوز شنبه برای بریدن و دوختن، لباس نو روز مناسبی نیست آن لباس تا زمانی که بر تن آن شخص باشد موجب مریضی و بیماری اوست. (این حکم شامل خرید لباس و پوشیدن نمی‌شود)

وقت استخاره در روز شنبه

از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۰ و بعداز اذان ظهر تا ساعت ۱۶ عصر.

تعبیر خواب 

 خواب و رویایی که امشب. (شبِ یکشنبه) دیده شود تعبیرش در ایه‌ی ۱۲ سوره مبارکه "یوسف " است.

ارسله معنا غدا یرتع و یلعب... 

و از مفهوم و معنای آن استفاده می‌شود که عزیزی از خواب بیننده دور افتد و عاقبت آن دور افتاده خیر و نیک باشد. ان شاءالله؛ و چیزی همانند آن قیاس گردد...

ذکر روز شنبه

یارب العالمین ۱۰۰ مرتبه

ذکر بعد از نماز صبح ۱۰۶۰ مرتبه یاغنی که موجب غنی و بی نیاز شدن میگردد.

روز شنبه طبق روایات متعلق است به حضرت رسول اکرم  (ص). سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.

 منبع: تقویم همسران نوشته‌ی حبیب الله تقیان

tags # تقویم نجومی ، تقویم همسران سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!
  • تقویم نجومی امروز شنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز شنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دیدار نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل با امیرعبداللهیان در نیویورک
  • سفر رئیسی به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است
  • سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است
  • نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: بقیع باید بازسازی شود
  • برگزاری جلسه کمیته هماهنگی مرز در سرخس
  • تخصیص اعتبار جدید به ابر رایانه سیمرغ/ افزایش توان و ظرفیت پردازش
  • نشست روسای هیات های مهاجرین با سرپرست امور اتباع سمنان
  • دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران‌ در ترکیه با وزیر امور خارجه