Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشگاه استاد فرشچیان که برای رفع یکی از حلقه‌های گمشده نظام آموزشی تاسیس می‌شود قرار است در دوشنبه ۳۰ مهر ماه به طور رسمی کار خود را آغاز کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، صبح امروز نشست خبری آئین گشایش دانشگاه هنر‌های اسلامی ایرانی استاد فرشچیان برگزار شد.

در این نشست بهمن نامورمطلق، سرپرست دانشگاه‌های هنر‌های اسلامی ایرانی استاد فرشچیان با بیان اینکه ایران سرزمین هنر و دانشگاه‌ها است، گفت: ایران از ابتدا دارای تمدن دانشگاه ساز و دانش پرور همراه با خلاقیت بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
با حضور مدرنیته در ایران مولف بودن کشور در بسیاری از مسائل از جمله دانشگاه از دست رفت و تقلید از ساختار دانشگاه‌های غربی در کشور پیشی گرفت هر چند که این امر دستاورد‌های خاص خود را داشت، اما نقد‌هایی داشت که باعث شد فرهنگ ایرانی اسلامی تا حدودی از بین برود. 

وی ادامه داد: دانشگاه استاد فرشچیان برای رفع یکی از حلقه‌های گمشده نظام آموزشی تاسیس می‌شود هنرمندان ما سال‌ها است که نسبت به تضعیف خلق هنر شکایت دارند و در این باره نگران هستند.

نامور مطلق اظهار داشت: بنابراین نیاز بود تا دانشگاهی را تاسیس و راه اندازی کنیم که ریشه در خاک این سرزمین داشته باشد ضمن آنکه از تجربیات جهانی بهره‌مند شود.

سرپرست دانشگاه‌های هنر‌های اسلامی ایرانی استاد فرشچیان بیان کرد: طرح راه اندازی این دانشگاه بیست سال قبل در فرهنگستان هنر مطرح شد و در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم ارائه شد هر چند که کلیات طرح پیشنهادی از سوی فرهنگستان مورد تصویب قرار گرفت، اما در دولت‌های نهم و دهم فراموش گشته و مجددا در دولت یازدهم در صحن علنی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد.

وی ادامه داد: نهاد‌های فرهنگی با روبرو شدن با این طرح سعی به حمایت از این دانشگاه کردند از جمله میراث فرهنگی، اما این طرح به ثمر نرسید و مجددا با مطرح شدن در صحن علنی دانشگاه آزاد اسلامی برای حمایت مالی، پشتیبانی و آموزشی از این دانشگاه اعلام آمادگی کرد و ساختمان فعلی این دانشگاه را در اختیار دانشگاه استاد فرشچیان قرار داد.

به گفته وی برای راه اندازی چنین دانشگاهی و تربیت هنرمندان برجسته استادان بزرگ ایران بسیار نگران بودند، اما تحت حمایت گرفتن این دانشگاه از سوی دانشگاه آزاد تا حدودی نگرانی آن‌ها را رفع کرد.

نامورمطلق با بیان اینکه استاد فرشچیان برای دانشگاه گروهی شش نفره را به عنوان هیئت امنا معرفی کرد، گفت: معرفی این هیئت امنا و تعیین این جانب به عنوان رئیس دانشگاه مورد موافقت دانشگاه آزاد قرار گرفت و امروز شاهد نخستین گام راه اندازی یک دانشگاه بومی برای ارائه الگو‌های مختص ویژه هنر هستیم.

سرپرست دانشگاه‌های هنر‌های اسلامی ایرانی استاد فرشچیان درباره مقاصد راه اندازی این دانشگاه بیان کرد: قصد داریم تا هنرمندان سنتی خود را پرورش دهیم همچنان که از هنر‌های ایرانی و اسلامی صیانت کنیم چرا که هم اکنون شاهد هستیم که بسیاری از نقوش ایرانی به اسم کشور‌های غربی و همسایه مصادره و معرفی می‌شوند بنابراین لازم است که پایگاهی برای صیانت از هنر‌های ایرانی اسلامی داشته باشیم.

وی ادامه داد: دانشگاه استاد فرشچیان قرار است براساس نظام سنتی راه اندازی شود، اما به گذشته برنمی گردد بلکه تجربیات گذشته را با تجربیات جهانی می‌آمیزد تا نظامی را برای تربیت استادان هنر ایرانی ارائه کند.

نامورمطلق نظام آموزشی، واژگان و آئین نامه‌های مورد استفاده در این دانشگاه را کاملا بدیع و جدید دانست و ادامه داد: این دانشگاه قرار است در کنار دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی باشد نه در مقابل آنها.

وی اظهار داشت: در این دانشگاه قرار است استادان بزرگ مشغول به کار شوند و دانشجویانی را در حوزه‌های گوناگون آنچنان آموزش دهند که به نوعی آن استاد‌ها را تکثیر کنیم و از آن‌ها پیشی بگیرند.

به گفته وی هدف دانشگاه استاد فرشچیان تکثیر استادان فعلی و حتی گذر از آن‌ها است.

نامورمطلق همچنین از راه اندازی شعبات دیگر این دانشگاه در شهر‌های مختلف کشور خبر داد و گفت: پیشنهاد داده ایم که دانشگاه پایگاه کرسی‌های نظریه پردازی در حوزه هنر‌های اسلامی ایرانی و همچنین پایگاه کمیته‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه هنر‌های سنتی و صنایع دستی باشد.

وی گفت: برای اینکه بتوانیم دانشگاهی با چنین اهداف و مقاصدی را راه اندازی کنیم نیازمندیم که نظام نامه‌های آموزشی و چشم انداز متفاوت از سایر دانشگاه‌ها را برای جذب دانشجو و اساتید ترتیب دهیم.

وی عنوان کرد: متاسفانه یکی از مهمترین هنر‌های ایرانی مثل خوش نویسی در هیچ دانشگاه کشور سیلابس مخصوصی ندارد از این رو کیان برخی از هنر‌ها در خطر است بنابراین قرار است که دانشگاه استاد فرشچیان در سه حوزه نگارگری و هنر‌های وابسته، هنر‌های خوش نویسی و صنایع دستی سه دانشکده راه اندازی کند.

در ادامه این برنامه حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار مفاخر فرهنگی کشور درباره حکمت هنر‌های ایرانی اسلامی توضیح داد و گفت: دانشگاه نظام نامه خاص خود را دارد و از نظام رایج دانشگاه‌های سراسر کشور استفاده نمی‌کند تا کسانی را در این قلمرو تربیت کند که قبل از آنکه مباحث تکنیک‌های هنری را فرا گیرند مباحث معنا و هویتی در دوران گذشته را احیا کنند.

همچنین محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس کمیته هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیحات مختصری را درباره چگونگی طرح و تصویب راه اندازی دانشگاه استاد فرشچیان ارائه کرد و گفت: از دوشنبه همین هفته یعنی ۳۰ مهر ماه مکتب خانه بزرگ هنری در کشور فعالیت خود را آغاز می‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: استاد فرشچیان دانشگاه استاد فرشچیان افتتاحیه دانشگاه هنرهای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۷۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ساخت بزرگ‌راه هرات - غور

ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا در مراسم گشایش کار ساخت بزرگ‌راه هرات - غور گفت که حکومت سرپرست در کنار ساخت بزرگ‌راه‌های کشور، قرار است کار راه‌های میان ولایتی را نیز آغاز کند.

معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا افزود: «کار روی بزرگ‌راه‌های کشور عملا شروع شده است از جمله کابل-قندهار دهلیز واخان و ساخت سرک‌ها افزون بر شهر کابل در شهرهای بزرگ دیگر.»

بزرگ‌راه هرات - غور از بزرگ‌راه‌های مهم افغانستان است که حوزه غرب را از طریق بامیان و میدان وردک به پایتخت متصل می کند.

به گفته‌ی مسئولان، کار ساخت این بزرگ‌راه به علت گذر از بخش‌های کوهستانی و مرکزی کشور، پیچیده و زمان‌گیر است.

نوراحمد اسلام جار والی هرات گفت: «این سرک بسیار پیچیده است کار آن که یک سرک بین‌المللی است تکنولوژی پیش‌رفته و سرمایه هنگفت می‌خواهد.»

این بزرگ‌راه از طریق ولسوالی‌های پشتون زرغون، اوبه وچشت شریف، هرات را به ولایت غور وصل می‌کند.

بزرگ‌راه هرات - غور به طول ۴۸۰ کیلومتر و عرض دوازده متر قرار است در جریان پنج سال ساخته شود.

بودجه این پروژه ۴۵۰ میلیون دلار است که از سوی حکومت سرپرست افغانستان فراهم می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • رویداد بزرگ صدرا در دانشگاه آزاد بویین‌زهرا آغاز به کار کرد
  • اولین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران افتتاح شد
  • نظامی گنجوی شاعر شهیر تفرشی
  • معلمان مشق عشق را در مکتب‌خانه‌ها تدریس می‌کنند
  • رئیسی پروژه‌ای که در دولت روحانی افتتاح شده بود را دوباره افتتاح کرد!
  • افتتاح بزرگ‌ترین جکوزی و نیروگاه‌های خورشیدی سقفی کشور در مشهد
  • افتتاح بزرگ‌ترین جکوزی و نیروگاه‌های خورشیدی سقفی کشور در مجموعه موج‌های آبی مشهد
  • افتتاح بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی سقفی کشور در مشهد
  • تربیت شدگان مکتب اسلام بهترین ذخایر آن هستند
  • آغاز ساخت بزرگ‌راه هرات - غور