Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@20:40:41 GMT

5 اثر تاریخی شهرری در فهرست آثار ملی ثبت می شود

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۴۸۲۹۰

5 اثر تاریخی شهرری در فهرست آثار ملی ثبت می شود

شهرری- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ری گفت: پنج اثر تاریخی دژ رشکان، ارگ سلجوقی، گورستان زیرین و زبرین، یخچال کلین و کارخانه سیمان ری تا پایان امسال در فهرست آثار ملی ثبت می شوند.

امیر مصیب رحیم زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پرونده این پنج اثر تاریخی در کمیته ثبت آثار غیر منقول کشور مورد بررسی قرار می گیرد و پس از تایید نهایی توسط اعضای شورا در فهرست میراث ملی به ثبت می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه بناهای تاریخی و آثار طبیعی با ثبت در فهرست آثار ملی مشمول قوانین حفاظتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار می گیرند، افزود: بر این اساس اگر فردی به آثار ثبت شده در فهرست ملی آسیب وارد کند تحت تعقیب قضایی قرار می گیرد.
«دژ رشکان» با قدمت 2 هزار و 300 سال در جنب اتوبان امام علی(ع) در شهرری واقع شده که متعلق به دوران اشکانیان است و بخش‌های اصلی این اثر تا زمان قاجار پابرجا بود، اما در حال حاضر عمده این بنا تخریب شده است و «ارگ سلجوقی» نیز در مقابل دژ رشکان قرار گرفته که از چینه و خشت ساخته شده و امروزه تنها دیواره و ضلع شمالی استحکامات ارگ باقی مانده است.
به گزارش ایرنا، شهر تاریخی ری گورستان‌های قدیمی بسیاری را در دل خود جا داده است، یکی از قدیمی ‌ترین گورستان‌های «زیرین و زبرین» است که در حاشیه کوه بی‌بی شهربانو قرار دارد و باستان‌ شناسان قدمت آن را به دوران قبل و بعد از اسلام نسبت داده‌اند.
یخچال طبیعی « کلین» نیز در شرق بخش حسن آباد فشافویه به فاصله حدود 400 متری غرب بقعه شیخ کلینی قرار دارد که قدمت آن به 400 سال پیش و دوران صفوی باز می گردد، همچنین «کارخانهٔ قدیمی سیمان شهرری» نیز که به عنوان یکی از قدیمی ترین کارخانه های ایران و نخستین خط تولید سیمان کشور از آن یاد می شود و قرار بود به عنوان موزه صنعت ایران از آن بهره برداری شود، همچنان بی نتیجه مانده است.
شهرستان ری با 198 اثر باستانی به لحاظ موقعیت جغرافیایی در ناحیه دشت قرار گرفته و کوه بی بی شهربانو و آراد به عنوان مظهر استواری و تپه چشمه علی یکی از قدیمی ترین آثار باستانی شهرری به عنوان شاخص در علم باستان شناسی در زمینه گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است.
/6003/1970

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ثبت آثار ملي شهرستان ري ميراث فرهنگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۸۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب انبار تاریخی مریم آباد احیا می شود

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد،  علیرضا ابویی در نشست با سید محمد رستگاری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با تأکید بر اینکه در جریان توسعه شهری، آثار ارزشمند تاریخی و بناهای قدیمی دارای ارزش معماری و تاریخی باید حفظ شود، اظهار داشت: آب انبار تاریخی محله مریم آباد از جمله بناهایی است که می تواند در هویت بخشی به محلات بسیار اثرگذار باشد.

وی عنوان کرد: برخی بناهای تاریخی در محلات نظیر آب انبارها، به نوعی نشان دهنده فرهنگ حاکم بر محلات و زندگی مسالمیت آمیز ادیان در کنار یکدیگر است.
مدیر منطقه دو شهرداری یزد با اشاره به انجام عملیات بازپیرایی و احیای این آب انبار بر اساس تفاهمنامه منعقد شده، افزود: این عملیات شامل محوطه سازی، بدنه سازی و نورپردازی است.

ابویی مدت زمان پیش بینی شده برای اجرای پروژه را ۴ ماه و هزینه پیش بینی شده را بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

گفتنی است؛ آب‌انبار نو مریم آباد متعلق به اواخر دوره قاجار است و در سال ۱۲۹۰ شمسی احداث شده و در اردیبهشت ماه ۱۳۸۳ با شماره ۸۵۳۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

دیگر خبرها

  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • آب انبار تاریخی مریم آباد احیا می شود
  • رونمایی از چهره جدید گذر ۳۰ تیر | این گذر تغییر کاربری می دهد
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • سلطان سلجوقی چگونه در طرشت زمین‌گیر شد؟ | طغرل در تپه سیف ناکام ماند
  • درخواست شهروندان منطقه ۱۴ تهران برای بازسازی یک خانه قدیمی + فیلم و تصاویر
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • «نوشیجان» در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود