Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-05@02:20:10 GMT

جسد جمال خاشقچی کجاست؟

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۴۸۳۹۹

مقامات آل سعود بامداد شنبه با صدور بیانیه ای به کشته شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و ادعا کردند که وی بعد از یک نزاع داخل این ساختمان کشته شده است.

 

شبکه تلویزیونی ان.تی.وی ترکیه با انتشار اخبار مربوط به اعتراف دولت عربستان مبنی بر به قتل رساندن خاشقچی در ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول، خواستار مشخص شدن وضعیت جسد خاشقچی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس گزارش این رسانه، در بیانیه صادر شده توسط دولت عربستان، تنها به قتل خاشقچی اشاره شده و درباره سرنوشت جسد خاشقچی اطلاعاتی عنوان و اعلام نشده است.

ان.تی.وی با اشاره به گذشت ۱۸ روز از قتل خاشقچی، ارائه نشدن اطلاعاتی درباره جسد خاشقچی را سوال برانگیز خواند و اعلام کرد: بنا به اعلام یک منبع سعودی به خبرگزاری رویترز، جسد خاشقچی به یک همدست محلی برای معدوم سازی تحویل شده است.

هنوز رسانه ها و مقامات ترکیه در باره سرنوشت جسد خاشقچی اطلاعاتی اعلام نکرده اند.

در همین ارتباط، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در نخستین واکنش به پذیرش قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول از سوی آل سعود گفت: این کار را نیمه کاره رها نمی کنیم.

 

اردوغان بامداد شنبه هنگام بازگشت از سفر مولداوی اظهار کرد: وظیفه خود را برای روشن شدن این رویداد انجام می دهیم.

در متن بیانیه آل سعود که نحوه قتل خاشقچی به شکل غیرباوری ترسیم شده، آمده است: عربستان سعودی اقدامات ضروری را برای آشکار شدن حقیقت آغاز کرده و یک تیم امنیتی را برای تحقیق درباره این موضوع و همکاری با همتایان ترکیه‌ای روانه این کشور کرد و یک تیم مشترک امنیتی میان عربستان سعودی و جمهوری ترکیه تشکیل شد.

 

بنا به این بیانیه، در پی تشکیل این تیم مشترک، برای تحقیق درباره این پرونده، اجازه ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول و منزل سرکنسول به مقام های امنیتی ترکیه داده شد.

 

بر اساس بیانیه صادر شده، تحقیقات اولیه توسط دادستان کل عربستان نشان داد که مظنونان با توجه به وجود نشانه‌هایی درباره احتمال بازگشت خاشقچی به کشور برای ملاقات با وی به استانبول سفر کرده اند و رایزنی میان مظنونان و خاشقچی در خلال حضور وی در کنسولگری عربستان در استانبول روال منفی به خود گرفته و در نهایت منجر به درگیری و منازعه برخی از آنها با وی شده و باعث مرگ خاشقچی و تلاش مظنونان برای مخفی کردن وقایع شده است.

 

بنا به بیانیه صادر شده از سوی دولت عربستان، در این پرونده 18 شهروند سعودی بازداشت شده اند.

با اعلام قتل خاشقچی توسط آل سعود، ایالات متحده در واکنشی حمایتگرانه از دولت عربستان و تنها با ابراز تاسف، از بیانیه صادر شده درباره سرنوشت جمال خاشقچی و اقدام علیه مظنونان شناسایی شده، تقدیر و اعلام کرد که ما کماکان تحقیقات بین المللی درباره این حادثه غم‌‌انگیز را رصد کرده و از اجرای عدالت به نحو بهنگام، شفاف و منطبق با رویه های قانونی حمایت می کنیم.

 

رسانه های ترکیه نیز در نخستین واکنش به این بیانیه اعلام کردند که روایت رسمی عربستان در مورد قتل جمال خاشقچی با اطلاعاتی که از تیم تحقیقاتی ترکیه در این خصوص درز کرده است، همخوانی ندارد.

دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ ای ضمن ابراز تأسف از تأیید قتل خاشقچی، خواستار تحقیقات شفاف و فوری در این باره شد.

گزارشگر سازمان ملل متحد نیز توضیح عربستان سعودی درباره اعدام خودسرانه خاشقچی را غیر قابل قبول دانست و اعلام کرد: نباید هیچ دولتی توضیح عربستان را بپذیرد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۸۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیا منتشر شد/ جایگاه ایران کجاست؟

رتبه‌بندی تایمز به تازگی جدیدترین نسخه رتبه دانشگاه‌های قاره آسیا در سال ۲۰۲۴ میلادی را منتشر کرد که چینی‌ها برتری بودند و بهترین دانشگاه ایرانی به رتبه ۵۶ بسنده کرد.

به گزارش ایسنا، در دهه‌های گذشته، ظهور و شکوفایی دانشگاه‌های آسیایی در میان دانشگاه‌های جهان قابل توجه بوده است. 

این پیشرفت در تمامی رتبه‌بندی‌های معتبر دانشگاه‌های جهان هم دیده شده است. اخیرا رتبه‌بندی تایمز، جدیدترین نسخه از رتبه دانشگاه‌های قاره آسیا را منتشر کرده و در آن روش‌های ارزیابی خود را اصلاح کرده است. 

قدرت رو به بهبود تولیدات تحقیقاتی چین و تأثیر آن بر منطقه رمز موفقیت چینی‌ها در برتر بودن در این تحقیقات بوده است. نکته قابل توجه دیگر، رشد نیروگاه‌های منطقه‌ای در زمینه همکاری با صنعت و همچنین اشاره به این موضوع است که بیشتر کشورهای آسیایی در حال بهبود سیستم آموزش عالی خود در این زمینه هستند.

سال گذشته، چین چهار رتبه از ۱۰ رتبه برتر را به خود اختصاص داد. امسال پنج دانشگاه در میان ۱۰ دانشگاه برتر دارد. این پیشرفت چینی‌ها برای هنگ کنگ بد بوده ،چرا که اکنون تنها دو مؤسسه در بین ۱۰ مؤسسه برتر دارد.

بعد از چین و هنگ کنگ، ژاپن هم عملکرد خوبی داشته است. اما در میان کشورهای شرق آسیا، کره جنوبی دچار سقوط شده است. در سال ۲۰۲۳ میلادی دانشگاه ملی سئول که برترین دانشگاه کره جنوبی است، جایگاه ۱۱ را داشت اما امسال به رتبه چهاردهم سقوط کرده است. 

بر این اساس برترین دانشگاه‌های آسیا از نظر مؤسسه رتبه‌بندی تایمز به شرح  ذیل است: 

۱- دانشگاه شینهوا( چین)

۲- دانشگاه پکن( چین)

۳- دانشگاه ملی سنگاپور ( سنگاپور ) 

۴- دانشگاه صنعتی نانیانگ( سنگاپور) 

۵- دانشگاه توکیو ( ژاپن) 

۶- دانشگاه هنگ‌کنگ ( هنگ کنگ ) 

۷- دانشگاه شانگهای جیائو تونگ ( چین) 

۸- دانشگاه فودان ( چین) 

۹-ژیجیانگ ( چین) 

۱۰- دانشگاه چینی هنگ‌کنگ ( هنگ کنگ)

اما ۱۰ دانشگاه ایرانی برتر این رتبه‌بندی که رتبه آنها در مقابل نامشان نوشته شده نیز به ترتیب ذیل است:

دانشگاه صنعتی شریف: ۵۶

دانشگاه صنعتی امیرکبیر: ۶۸

دانشگاه علم و صنعت ایران: ۷۹

دانشگاه تهران:۱۰۰

دانشگاه صنعتی شیراز: ۱۱۸

دانشگاه تبریز:۱۲۱

دانشگاه علوم پزشکی تهران:۱۲۹

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:۱۳۱

دانشگاه صنعتی اصفهان: ۱۳۳

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل: ۱۳۶

بررسی آمار و ارقام این رتبه‌بندی نشان از آن دارد که دانشگاه‌های ایرانی آنطور که باید و شاید جایگاهی در خور نداشته‌اند. چراکه برترین دانشگاه ما در این رتبه‌بندی یعنی دانشگاه صنعتی شریف به رتبه ۵۶ در میان دانشگاه‌های آسیا بسنده کرده است. این در حالی است که توان و دانش دانشجویان و نخبگان ما و همچنین ظرفیت‌های دانشگاه‌های ما چیزی فراتر از این آمار و ارقام است و بی شک با اراده و همت بیشتر از طرف مسئولان  میتوان به این مهم دست پیدا کرد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سید جمال‌الدین اسدآبادی مبارز و قهرمان ملی در برابر استعمار، اما ناشناخته برای نسل جوان
  • تدابیر جدید عربستان برای جلوگیری از ورود بدون مجوز به مکه در موسم حج
  • استقبال حماس از تصمیم پیوستن ترکیه به پرونده نسل‌کشی علیه رژیم صهیونیستی
  • (عکس) قبرستان ممنوعه تهران، کجاست و مدیریت آن با چه کسانی است؟
  • استقبال حماس از تعلیق مبادلات تجاری ترکیه با رژیم صهیونیستی
  • امام‌زاده ابراهیم کجاست و چرا سرخط اخبار قرار گرفت؟
  • ناپدید شدن یک کودک در استان گلستان / یسنا کجاست؟
  • رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیا منتشر شد/ جایگاه ایران کجاست؟
  • رصد آسمان بر بلندای کوه | بزرگ‌ترین تلسکوپ ایران کجاست؟
  • ماشاالله قصاب کیست و کجاست؟ (+عکس)