Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-23@13:22:26 GMT

چرا نباید شب ها ترشی بخوریم؟

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۴۹۱۰۰

خوردن سرکه و ترشیجات در شب باعث دفع بیشتر کلسیم از بدن شده و موجب پوکی استخوان و ضعف اعصاب و حتی سکته‌های مغزی و قلبی می‌شود. ناطقان: یکی از خوردنی‌های موجود در سفره ایرانیان از زمان‌های دور تاکنون که جزو جدانشدنی سفره کدبانو‌های ایرانی بوده، انواع و اقسام ترشیجات (هفتابیجار، سیرترشی، ترشی لیته، ترشک، لواشک و…) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مصرف ترشیجات به‌نوبه خود از اصولی برخوردار است که خواندن این مطلب، می‌تواند نگرش خوانندگان را تغییر دهد؛ ترشیجاتی از قبیل: هفت‌بیجار، سیرترشی، ترشی لیته و سایر اقلام دیگر از ترشیجات از نظر تقسیم‌بندی نه جزو غذا محسوب می‌شوند و نه تأثیر دارویی دارند بلکه باید به‌عنوان چاشنی غذا‌های مختلف همراه با غذا به‌مقدار کم مصرف شوند.

مصرف زیاده از حد و غیراصولی ترشیجات نه‌تن‌ها مفید نیست بلکه می‌تواند منبعث بیماری‌ها و امراض مختلف در مصرف‌کنندگان آن شود؛ مصرف غیراصولی ترشیجات اگر در دوران جوانی مشکلی ایجاد نکند قطعاً در دوران میانسالی و پیری گریبانگیر خواهد بود.

نکته مهمی که همگان باید به آن اهتمام داشته باشند این است که مصرف ترشیجات از اصول مهمی برخوردار است؛ برای هر غذایی باید ترشیجات متناسب با آن غذا را انتخاب کرد، چون ترشیجات اگر به‌درستی انتخاب نشوند، نه‌تن‌ها مفید واقع نمی‌شوند بلکه می‌توانند تأثیرات منفی روی خوراکی‌ها داشته باشند.

از نظر موقعیت زمانی، زمان مصرف ترشیجات، سه‌ماهه زمستان و ماه اول بهار است؛ از خوردن ترشیجات در فصل تابستان و پاییز باید پرهیز کرد، چون از نظر طب سنتی ایران، غذا‌های فصل زمستان باید دارای طبع گرم باشند لذا توصیه می‌شود کنار غذا‌های با طبع گرم و خشک، مصرف ترشیجات را برنامه‌ریزی کرد.

از خوردن ترشی کلم و گل کلم و هفتا‌بیجار که همه این موارد به‌خودی خود نفخ ایجاد می‌کنند، همراه با غذا‌های نفاخ از جمله خوراک لوبیا و دیزی آبگوشت پرهیز کنید، چون همراهی این ترشیجات با این‌گونه غذا‌ها مراتب نفخ معده و روده را فراهم می‌آورند.

از خوردن ترشی بادنجان (لیته) همراه با غذا‌های بطیءالهضم و دیرهضم باید پرهیز کرد؛ از جمله این غذا‌ها می‌توان کباب جگر سیاه، ماهی، تخم‌مرغ نیمرو و سایر غذا‌های دیرهضم و کثیف صالح الکیموس یا ردی الکیموس را نام برد.

توصیه و تأکید می‌شود در خورشت فسنجان از اضافه کردن شکر سفید به آن که واقعاً یک اشتباه آشپزی است، پرهیز کرده و از رب انار به‌عنوان مصلحش استفاده کنید؛ در چنین حالتی هضم و جذب و گوارش فسنجان بیشتر و بیشتر خواهد شد.

از خوردن هر نوع ترشی به‌جز رب نارنج یا آب نارنج همراه با ماهی پرهیز شود؛ خوردن ترشیجات با ماهی باعث ضعف کبد و سوء مزاج کبدی شده و شرایط را برای بیماری‌های سیستم ایمنی از جمله MS، ویتیلیگو (برص)، گیلن باره و… فراهم می‌آورد.

از خوردن ترشیجات در شب پرهیز کنید؛ خوردن سرکه و ترشیجات در شب باعث دفع بیشتر کلسیم از بدن شده و موجب پوکی استخوان و ضعف اعصاب و حتی سکته‌های مغزی و قلبی می‌شود.

 

خوردن زیاده از حد ترشیجات در مردان باعث کاهش توان جنسی و ضعیف شدن اسپرم‌ها و در زنان باعث درد‌های شدید ایام پریود و قاعدگی‌های نامنظم و دردناک می‌شود و در سنین بالا باعث تشدید آرتروز می‌شود.

یکی از مهمترین عوامل حواس‌پرتی و کندی حافظه و حتی آلزایمر در ایران، مصرف زیاده از حد ترشیجات است، چون ترشیجات طبعشان سرد و خشک است و باعث سردی مغز می‌شوند؛ از قدیم گفتند "ترشی نخوری یه چیزی میشی‌” پس اگر نگران کندذهنی و حواس‌پرتی خودتان هستید دور ترشی و ترشیجات را قلم قرمز بکشید.

برای تهیه سیرترشی به‌ازای هر لیتر سرکه ۳ قاشق مصلح آن، تخم سیاهدانه اضافه کنید؛ برای تهیه ترشی هفتابیجار به‌ازای هر کیلو ترکیب آن، یک قاشق غذاخوری مصلح آن یعنی پودر گلپر اضافه کنید.
منبع: تسنیم برچسب ها: شب ، ترشی ، پوکی استخوان ، سکته‌های مغزی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: شب ترشی پوکی استخوان سکته های مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۹۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شام لاکچری فضانوردان آپولو ۸ چه بود؟ (+عکس)

 روز کریسمس سال ۱۹۶۸، خدمه آپولو ۸ متشکل از فرانک بورمَن، جیم لاوِل و بیل اندِرس با باز کردن کمد غذایشان شگفت‌زده شدند: یک شام کریسمس لاکچری و مخصوص که با روبان‌های قرمز و سبز بسته‌بندی شده بود. این غذای «خانگی» همزمان با نزدیک شدن به یک جشن سنتی، روحیه خدمه را تقویت کرد و اشتهای آن‌ها را برانگیخت. 

به گزارش فرادید، این غذا ورای جذابیتی که داشت، لحظه مهمی را در تکامل غذاهای فضایی نیز رقم زد. خدمۀ آپولو ۸ نخستین فضانوردانی بودند که مدار زمین را ترک کردند و توانستند به مدار ماه برسند؛ اما آن‌ها در طول سفر طولانی‌شان به سوی ماه، اشتهایشان را از دست دادند.

مالکوم اِسمیت، دانشمند مواد غذایی، بعداً حداقل میزان غذای مصرفی خدمه را شرح داد. فرانک بورمَن، به طور خاص، کمترین میزان مصرف را داشت؛ یعنی تنها ۸۸۱ کالری در روز دوم که موجب نگرانی جراح پرواز، چاک بِری شد. بورَمن این موضوع را به غیراشتهاآور بودن بیشتر غذاها نسبت داد. 

خدمه مایل نبودند غذاهای فشرده و لقمه‌ای بخورند و با چالش دیگری روبرو شدند: وقتی به وعده‌های غذایی خود، آب اضافه می‌کردند تا قابل‌خوردن شود، به جای اینکه طعم غذا حفظ شود، طعم بسته‌بندی خود را جذب می‌کرد. 

منوی کریسمس آپولو ۸: عصارۀ انگور خشکانده‌شده، سس زغال اخته-سیب، قهوه و همینطور یک بسته مرطوب حاوی بوقلمون و سس. 

در طول دهه ۱۹۶۰، فضانوردان و پرسنل مرکز فضاپیمای سرنشین‌دار، شکایات متعددی در مورد غذایشان ابراز کردند. 

قبل از ماموریت آپولو ۸، جیم مَک‌دیویت، فضانورد آپولو ۹، امور را به دست گرفت و ترجیحات غذایی خود را پشت منوی خدمه آپولو ۸ یادداشت کرد. او از آزمایشگاه مواد غذایی خواست تا مقدار مواد غذایی فشرده و لقمه‌ای را به حداقل ممکن کاهش دهند و غذاهای گوشتی و سیب‌زمینی بیشتر را جایگزین کنند. 

مَک‌دیویت با ابراز نگرانی نوشت: «من به شدت گرسنه می‌شوم و می‌ترسم با وجود آن منو از گرسنگی بمیرم.» 

خدمه اصلی ماموریت مدار ماه آپولو ۸ کنار شبیه‌ساز ماموریت آپولو در مرکز فضایی کندی

سال ۱۹۶۹، ریتا رَپ، فیزیولوژیستی که تیم سیستم غذایی آپولو را رهبری می‌کرد، برای ارزیابی یک منبع غذایی چهار روزه که در ماموریت‌های آپولو استفاده می‌شود، به دونالد ارابین، رئیس اتاق ارزیابی ماموریت مراجعه کرد. 

ارابین که به ذائقه‌ی ماجراجویش معروف است و به شوخی خودش را «سطل زباله انسانی» توصیف می‌کند، از اینکه فهمید غذای فضانوردان فاقد طعم، عطر، ظاهر، بافت و طعم است، شگفت‌زده شد. 

ریتا در پایان ارزیابی چهار روزه خود به این نتیجه رسید که «لذت غذا خوردن به حدی از بین رفته که اساساً علاقه به خوردن کم شده است». 

وقتی خدمه آپولو ۸ سورپرایز کریسمس‌شان را باز کردند، خوشحالی‌شان واقعی بود. معلوم شد یک ضیافت فضایی کامل برایشان مهیا شده است: بوقلمون با سس، سس کرن‌بری و حتی عصارۀ انگور! این سورپرایز به قدری خوب بود که جیم لاول فضانورد نتوانست مقاومت کند. او با واحد کنترل ماموریت تماس گرفت تا آن‌ها را در شادی‌شان سهیم کند. 

او به مایک کالینز با خنده گفت: «انگار واسه غذامون با بچه‌ها یک خرده خشن رفتار کردیم. درست بعد از پخش تلویزیونی ما، بابانوئل واسه هر کدوم از ما یک شام عالی ترتیب داده! بذار بگم چیه: بوقلمون، سس گریوی، سس کرن‌بری!» 

در پاسخ، کالینز از شنیدن این خبر خوب ابراز خوشحالی کرد اما گفت تیم کنترل پرواز به اندازه آن‌ها خوش‌شانس نبوده‌اند. آن‌ها قهوه سرد و ساندویچ بولونیا خوردند. 

این وعده‌غذایی آپولو ۸ موفقیت قابل‌توجهی را رقم زد. قبل از این ماموریت، انتخاب غذایی فضانوردان به اقلام یخ‌زده که نیاز به آبرسانی مجدد داشتند و غذاهای فشرده مکعبی، محدود می‌شد. 

بیشتر غذاها به شدت فرآوری‌شده بود. با این حال، ناسا مفهوم جدیدی را با «پک مرطوب» برای آپولو ۸ معرفی کرد: یک بسته مقاوم در برابر حرارت حاوی بوقلمون و سس گریوی که محتوای آب طبیعی خود را حفظ می‌کرد و میشد آن را با قاشق خورد. 

با این که فضانوردان قبلاً در طول ماموریت‌های پروژه مرکوری، غذاهای پوره‌شده با بسته‌بندی حرارتی را مصرف کرده بودند، قبلاً هرگز از خوردن تکه‌های جامد گوشت مانند بوقلمون در فضا لذت نبرده بودند. 

در ماموریت‌های پروژه جِمینی و آپولو ۷، فضانوردان از انگشتان خود برای خوردن غذاهای مکعبی به اندازه لقمه و از لوله‌های تغذیه‌کننده zero-G برای آبرسانی به غذا استفاده می‌کردند. 

گنجاندن پک مرطوب در آپولو ۸ نتیجه یک سیر تکاملی چندساله بود. 

آزمایشگاه Natick ارتش ایالات متحده در ماساچوست این بسته‌بندی را ساخت و نیروی هوایی ایالات متحده پروازهای متعددی را برای آزمایش امکان خوردن با قاشق از بسته در ریزگرانش انجام داد. 

این وعده غذایی تازه تقویت‌کننده واقعی روحیه فضانوردان بود. جذابیت آن ناشی از چند عامل بود: بسته‌بندی جدید به آن‌ها اجازه می‌داد بوقلمون و سس گریوی را ببینند و بو کنند. بافت و طعم گوشت با افزودن آب از فضاپیما یا فرآیند آبرسانی مجدد، بدون تغییر باقی می‌ماند. مهمتر از آن، خدمه می‌توانستند از اضافه کردن آب صرف‌نظر کنند و بسته را پس از به اصطلاح ورز دادن آن، باز کنند و بخورند. 

ناسا تشخیص داد شام کریسمس تاکیدی بر اهمیت روش‌های ارائه و سرو غذا است. 

غذا خوردن با قاشق، به جای ریختن غذای پوره‌شده از کیسه به دهان، تجربه غذاخوری در پرواز را بهبود می‌بخشد چون شبیه شیوه غذا خوردن مردم روی زمین است. 

استفاده از قاشق، غذا خوردن و آماده‌سازی غذا را نیز ساده میکند. ناسا به دنبال این موفقیت، تعداد بسته‌های مرطوب در آپولو ۹ را افزایش داد و خدمه خوردن اقلام دیگر را با قاشق آزمایش کردند از جمله اقلام آبرسانی شده.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب | مضرات خوردن قهوه در شب را بدانید
  • (ویدیو) کتک‌خوردن بوکسور ایرانی از تماشاگران در روسیه
  • اتفاقاتی که بعد از زیاده‌روی در مصرف هندوانه در بدن شما می‌افتد
  • کتک‌خوردن بوکسور ایرانی از تماشاگران روسی/ علی هیبتی به طور مادام العمر محروم شد
  • فواید خوردن کره برای بدن
  • شام لاکچری فضانوردان آپولو ۸ چه بود؟ (+عکس)
  • خودآزاری با برخی رژیم‌های غذایی!
  • خوردن هندوانه در چه شرایطی خطرناک است؟
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • لحظه تیر خوردن یک کودک وسط خیابان + فیلم