Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@08:17:33 GMT

100 هزار تن سیب زمینی از مزارع قروه برداشت می شود

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۴۹۱۴۴

100 هزار تن سیب زمینی از مزارع قروه برداشت می شود

سنندج - ایرنا - برداشت محصول سیب زمینی از سطح سه هزار و 100 هکتار اراضی کشاورزی آبی شهرستان قروه آغاز شده و پیش بینی می شود 100 هزار تُن سیب زمینی از این مزارع برداشت و روانه بازار مصرف شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیر جهاد کشاورزی قروه می گوید: این شهرستان یکی از مستعدترین مناطق در استان کردستان برای کشت سیب زمینی و سایر محصولات بخش زراعت کشاورزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خسرو کریمی پناه افزود: امسال سه هزار و 100 هکتار از اراضی کشاورزی آبی این شهرستان به کشت سیب زمینی اختصاص یافته است.
وی گفت: بیشترین ارقامی که در مزارع شهرستان کشت شده شامل(اسپریت )، (بانبا) و (جیلی) است و چون غده سیب زمینی در هوای خنک کشت می شود لذا محصول با کیفیت تری نیز بدست می آید و به همین خاطر است که سیب زمینی قروه از برندهای مطرح کشور است.
این حجم از تولید در حالیست که کشاورزان سیب زمینی کار با وجود رضایت از کیفیت محصول، از بسته شدن مرز و عدم صادرات که هم ارز آوری دارد و هم به فروش بهتر محصول شان کمک می کند، گله مند هستند.
نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس در تذکری به وزیران کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت خواستار رسیدگی به وضعیت کشاورزان کردستانی و تلاش برای رفع موانع صادرات سیب زمینی شد.
علیمحمد مرادی در نطق پیش از دستور خود در صحن مجلس گفت: چند هفته پیش مرز ایران برای صادرات محصولات کشاورزی باز بود اما همزمان با فرا رسیدن فصل برداشت سیب زمینی از مزاع کردستان و مناطق سردسیر دستور توقف صادرات محصولات کشاورزی به عراق صادر شد.
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی افزود: صادرات سیب زمینی برای کشور ارز آور بود و در این شرایط سخت اقتصادی موجب افزایش درآمد کشاورزان می شد ولی متاسفانه کشاورزان مورد بی مهری قرار گرفتند.
وی تاکید کرد: از مسئولان می خواهم بخشنامه های 20/13136 مورخ هفتم مهر 97 را متوقف کنند و اجازه دهند این محصولات صادر شود.
براساس پیش بینی های وزارت جهاد کشاورزی مجموع سیب زمینی تولید شده کشور 3 میلیون و 300 هزار تن است و در واقع مازاد بر نیاز، که اگر صادرات انجام نشود در نهایت کشاورزان متضرر خواهند شد.
به گزارش ایرنا، امسال هفت هزار و 450 هکتار از زمین های کشاورزی استان کردستان زیر کشت سیب زمینی قرار دارد و یک هزار و 800 بهره بردار این محصول قرار است حدود 223 هزار تن سیب زمینی برداشت شود.
محمدصالح احمدی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان می گوید: حدود 130 تا 150 هزار تن از این محصول به خارج از استان صادر می شود.
این حجم از تولید در استان در حالیست که خود کردستانی ها هم این روزها سیب زمینی را کیلویی سه هزار تومان می خرند، یعنی تولید کننده چهارم کشور خودش هم محصول را گران می خرد.
کردستان با 300 هزار تُن تولید سیب زمینی در سال گذشته رتبه چهارم تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داد.
استان کردستان یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم معادل 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی معادل 12 درصد دارد.
7345/9102

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد سيب زميني صادرات كشاورزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۹۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۵۱ تن گندم از مزارع خوزستان

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، عبدالرضا سیداحمدی گندم را مهم‌ترین محصول کشاورزی کشور عنوان کرد و گفت: برداشت این محصول راهبردی از ۲۰ فروردین آغاز شده است و ۱۰۵ مرکز مسئولیت خرید این محصول از کشاورزان را بر عهده دارند.   وی با بیان اینکه تاکنون ۵۱ هزار تن گندم کشاورزان توسط مراکز خرید تعاون روستایی، غله و کارخانجات آرد و سایر مباشران در استان خریداری شده است، افزود: امیدواریم بتوانیم خرید خوبی داشته باشیم تا رضایت کشاورزان جلب شود.   انتقال ۱۲ هزار تن کلزا خوزستان به کارخانه‌های روغن‌کشی   سیداحمدی در خصوص برداشت کلزا می‌گوید: برداشت این دانه روغنی از ۱۴ فروردین آغاز شده و تاکنون ۱۲ هزار تن محصول برداشت شده و در حال حمل به کارخانجات است.   معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به پرداخت بخش عمده‌ای از مطالبه‌های کشاورزان توسط بخش خصوصی، اضافه کرد: اگر این روند ادامه یابد و کل محصولی که توسط بخش خصوصی خریداری می‌شود در اسرع وقت پرداخت و کشاورزان کشت بعدی تشویق شوند.   وی ادامه داد: امسال در مقایسه با مدت مشابه، ۱۰ هزار تن بیشتر از سال قبل کلزا خریداری شده و امیدواریم نسبت به سال گذشته بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر محصول کلزا از کشاورزان خریداری شود.   خوزستان دارای بیشترین سطح چغندرقند پاییزه کشور   سیداحمدی در خصوص برداشت چغندرقند گفت: چغندرقند یکی دیگر از محصولات پاییزه راهبردی است که بیشترین سطح چغندرپاییزه با ۲۲هزار هکتار در استان خوزستان کشت می‌شود.   وی افزود: برداشت چغندرقند از ۲۷ فروردین شروع شده و تمام پیگیری‌ها برای این است که محصول برداشت شده با هماهنگی استانداری، پایانه‌ها، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و دیگر ارگان‌ها به کارخانجات داخل و خارج استان منتقل شود.   سیداحمدی ادامه داد: انتظار می‌رود امسال نسبت به سال گذشته ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن چغندرقند بیشتر در خوزستان تولید و به خوداتکایی کشور در تولید این محصول استراتژیک کمک شود.

دیگر خبرها

  • پیش بینی برداشت بیش از ۹۰ هزار تن گندم در میاندوآب
  • برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد
  • پیش بینی تولید بیش از ۹۳ هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»
  • آغاز برداشت دانه‌های طلایی گندم در شادگان
  • مبارزه به موقع با آفات تولید محصول را افزایش می‌دهد
  • آغاز برداشت گندم از مزارع عنبرآباد
  • برداشت ۵۱ تن گندم از مزارع خوزستان
  • پیش بینی برداشت ۲۳۰ هزار تن گندم از مزارع دهلران
  • برداشت بیش از ۵۰ هزار تن گندم از مزارع خوزستان