Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@01:38:30 GMT

کارکردهای دعا در انتظار فرج

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۴۹۲۷۴

کارکردهای دعا در انتظار فرج

مجموعه متون دعایی و احادیث توصیه کننده به دعا برای فرج و ظهور، می رساند که یک منتظر باید یکی از خواسته های قلبی اش ظهور آن حضرت(عج) و فرج مولا و پایان یافتن عصر غیبت و برپایی حکومت الهی و قسط و عدل باشد.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: یکی از وظایف شیعه در دوران غیبت امام زمان(عج)، «دعا برای ظهور» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کار علاوه بر اینکه پیوند منتظران را با پیشوای موعود تقویت می کند، از آنجا که خداوند وعده داده که دعاهای نیایشگران را اجابت کند، بی شک این دعاها در فراهم شدن زمینه ظهور موثر است.

وقتی امتی به درگاه خدا دعا می کنند تا فرج را نزدیک کند و ان منجی را برساند، این خواسته در دعاهای فردی و جمعی مطرح می شود و شوق دیدار را می افزاید و منتظر را هم آماده و شایسته آن دوران می سازد. امام زمان(عج) در نامه ای که به نایب خاص محمدبن عثمان نوشت، فرمود که «برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید، چراکه این برای خود شما هم فرج و گشایش است».1

دعاهای متعددی برای ارتباط معنوی با آن حضرت(عج) نقل شده است. دعا برای سلامتی و حفاظت و پشتیبانی الهی از آن حضرت(عج)، یکی از دعاهای معروف و رایج است: «اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ ...» که در ضمن آن دعا برای ظهور و برپایی حکومت عدل هم آمده است. دعای فرج «اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَ بَرِحَ الْخَفاَّءُ ...» نیز که خواندن آن ثواب دارد، باز هم توسل به آن حضرت(عج) و درخواست گشایش است. دعای مفصلی که خاص دوران غیبت است و با این تعبیر آغاز می شود: «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ ...»2، خواسته های گوناگون و فراوانی در مورد امام زمان(عج) و ثبات قدم در راه این عقیده و توفیق دیدار و تشرف و دعا برای سلامتی آن وجود عزیز، همچنین درخواست تعجیل در فرج او و فرا رسیدن عصر ظهور آن پیشوای غایب است.

مجموعه این متون دعایی و احادیث توصیه کننده به دعا برای فرج و ظهور، می رساند که یک منتظر باید یکی از خواسته های قلبی اش ظهور آن حضرت(عج) و فرج مولا و پایان یافتن عصر غیبت و برپایی حکومت الهی و قسط و عدل باشد. چنین خواسته ای طبعا منتظر را هم در همین خط و مسیر قرار می دهد، چون که دعا باید نشان دهنده خواسته قلبی و درونی دعاکننده باشد. کسی هم که برای ظهور حضرت(عج) دعا می کند باید خود را برای زیستن و تلاش و جهاد در آن عصر، آماده کند و این آمادگی همراه با اصلاح نفس و اصلاح وضع زندگی و هماهنگی با خواسته های امام معصوم(ع) است. پس دعا برای ظهور، برای دعاکنندگان هم سازنده و تربیت کننده است.

ای قبله قسط و کعبه عدل    ای محور دین و روح قرآن

تو راز فراتر از بیانی             ای وعده سر به مهر یزدان

بازآ که جهان پر ز آشوب     گیرد ز حکومت تو سامان

تا ریشه فتنه ها بخشکد     تا عمر ستم رسد به پایان3

 

پی نوشت ها:

1-منتخب الاثر، ص268؛

2-کمال الدین و تمام النعمه، ج2، ص 512؛

3-برگ و بار، ص120.

*برگرفته از «زندگی مهدوی(اخلاق و اوصاف منتظران)»

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین کانون های مساجد موکب اردبیل پیاده روی اربعین کانون های فرهنگی هنری مساجد اینفوگرافی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور سازمان اوقاف و امور خیریه سبک زندگی منتظرانه انتظار فرج دعا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۹۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی ایران اعمال می‌کند

رهبران اتحادیه اروپا روز چهارشنبه متعهد شدند که تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کنند.

به گزارش انتخاب به نقل از یورونیوز، رهبران اروپایی در بیانیه‌ای که پس از اولین روز اجلاس خود منتشر کردند، هشدار دادند که اتحادیه اروپا «تدابیر محدودکننده بیشتری را علیه ایران، به ویژه در رابطه با هواپیما‌های بدون سرنشین و موشک‌ها، اتخاذ خواهد کرد».

در این بیانیه همچنین از ایران و گروه‌های نزدیک به تهران خواسته شده تا همه حملات خود را متوقف کنند و همچنین از همه طرف‌ها خواسته شده تا «حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند و از هرگونه اقدامی که ممکن است باعث افزایش تنش در منطقه شود، خودداری کنند».

 

دیگر خبرها

  • وضع تحریم‌های جدید پهپادی ایران توسط اتحادیه اروپا
  • پیوند مسجد و جوانان نقطه مثبتی در احیای کارکردهای مسجد است
  • اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی ایران اعمال می‌کند
  • اسرائیل می‌خواهد برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند
  • (ویدیو) مهم‌ترین خواسته مردم سمنان از دولت چه بود؟
  • فرمانده کل ارتش: جز حضرت امام (ره) و رهبر انقلاب، کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود/ در راستای بیانیه گام دوم وظیفه‌ ارتش این است که هم منتظر باشد، هم مستحق ظهور؛ یعنی ارتشی که آرمانش نابودی رژیم صهیونیستی و فروکشیدن استکبار از اریکه‌ قدرت
  • ایهود باراک: نتانیاهو تحت فشار برخی از وزرای خود در مسیر تسریع ظهور حضرت مسیح حرکت می کند
  • باشگاه پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
  • نشست مهدویت در مدرسه علمیه خواهران نقده
  • جریمه سنگین باشگاه فولاد خوزستان