Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مطالعات قبلی ارتباط بین سکته ایسکمیک ناشی از لخته شدن خون و ذرات ریز نظیر آلودگی هوا ناشی از اگزوز اتومبیل‌ها را نشان داده اند. اما در مطالعات کمی به رابطه بین آلودگی هوا ناشی از تاثیرات لایه اُزن سطح زمین بر نوعی سکته مغزی ناشی از خونریزی پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مطالعه اخیر، محققان به بررسی ۵۷۷ بیمار دچار خونریزی داخل مغزی که بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۱ در بیمارستان دولتی ماساچوست آمریکا تحت درمان بودند پرداختند و داده‌های سلامت بیماران را با میزان آلودگی هوا قبل از سکته شان مقایسه کردند.

درحالیکه ریسک خونریزی داخل مغزی بعد از افزایش سه نوع آلودگی هوا، یعنی ذرات ریز غبار، کربن سیاه و دی اکسید نیتروژن، افزایش نیافته بود، اما این ریسک در وضعیت میزان بالاتر اُزن سطح زمین افزایش یافت.

اُزن معروف به «اُزن بد» زمانی ایجاد می‌شود که نورخورشید با دود اگزوز ماشین ها، دود‌های انتشاریافته از کارخانه‌ها و سایر آلاینده‌ها ترکیب می‌شود.

دکتر «الیسا ویکر»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، در این باره می‌گوید: «از برخی ابعاد این نتایج بسیار قابل توجه هستند. اسناد و شواهد کمی در مورد تاثیرات اُزن بر خونریزی داخل مغزی وجود دارد. این یافته می‌تواند فاکتور بسیار مهمی باشد و باید در مطالعات بعدی تایید یا رد شود.»

وی در ادامه می‌افزاید: «این یافته‌ها نشان می‌دهد اُزن می‌تواند دارای پتانسیل تاثیرگذاری بر عروق خونی کوچک تحت تاثیر آنژیوپاتی آمیلوئید مغزی باشد.»

منبع: مهر

انتهای پیام/

ارتباط آلودگی اُزن با سکته مغزی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خواندنی جذاب ترین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۹۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت «پروفیلاکسی» و تامین مستمر دارو برای بیماران هموفیلی

امین افشار رئیس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران، به مناسب روز جهانی هموفیلی به اهمیت برنامه پروفیلاکسی برای کودکان و ضرورت تامین مستمر دارو جهت جلوگیری از خونریزی در این بیماران تاکید کرد و گفت: مشکل آن است که نگاه جامعی به بیماران هموفیلی وجود ندارد. الگویی که در کشور‌های پیشرفته وجود دارد و از آن نیز نتیجه گرفته‌اند آن است که قبل از اینکه بیمار به آن دارو نیاز داشته باشد و خونریزی کند، سطح فاکتور را در بدن بالا می‌برند، دارو را دریافت می‌کند و روز بعد همچون افراد عادی می‌تواند فعالیت‌های روزانه خود را داشته باشد.

وی گفت: در صورت بی‌توجهی به سطح فاکتور در بدن این بیماران، فرد با کوچک‌ترین ضربه‌ای خونریزی می‌دهد و باید فاکتور و دارو مصرف کند و این موضوع بسیار برای سیستم درمانی هزینه‌بر است و در نهایت هم مفاصل بیمار از بین می‌رود.

وی با اشاره مجدد به اهمیت برنامه پروفیلاکسی بیماران هموفیلی و تلاش کانون هموفیلی برای مجاب کردن سیستم درمانی کشور برای اجرای آن، گفت: وزارت بهداشت، بیمه، بهزیستی و ... تنها بودجه و عملکرد خود را می‌بینند، اما اگر نگاه جامع وجود داشته باشد، دارو به موقع برسد، سازمان و غذا و دارو بخشی‌نگری نداشته باشد و بیمار به نقطه‌ای برسد که مفصل سالم داشته باشد، دیگر نیازی به تعویض مفصل در این بیماران نخواهد بود و دیگر نیازی نخواهد بود که دانشگاه‌ها فیزیوتراپی و توانبخشی داشته باشند، هزینه‌های بهزیستی کنترل می‌شود، از بیماری هموفیلی دیگر فشاری بر سیستم‌های بیمه‌ای وارد نمی‌شود و... . به همین دلیل دسترسی عادلانه به دارو‌های هموفیلی و پروفیلاکسی مسئله‌ای است که کانون هموفیلی‌ها به آن توجه بیشتری دارد.

رئیس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران با تاکید بر اینکه بیشتر اعضای کانون از بیماران هموفیلی هستند، گفت: بنابراین ما می‌دانیم که نبود دارو چه تاثیری می‌تواند بر گذران زندگی داشته باشد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • مطالعات جدید برای ایجاد توازن میان مناطق غنی و فقیر درون استان ها / شاخص های توسعه درون استان‌ها نامتعادل توزیع شده اند
  • پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی
  • چه کنیم تا مغزمان پیر نشود؟
  • نشست سازوکار ارتباطی کابل و پکن برای کمک‌ به افغانستان
  • ارتباط میان سکته قلبی و ریزش مو کشف شد
  • تغییر دستور کار مقاومت در جبهه شمالی؟ / بررسی معنای افزایش تنش و درگیری میان حزب الله و رژیم صهیونیستی
  • ارتباط بین ریزش مو و سکته قلبی
  • اهمیت «پروفیلاکسی» و تامین مستمر دارو برای بیماران هموفیلی
  • زخم هموفیلی بر تن رنجور بیماران
  • ابتلای ۱۳ هزار نفر به هموفیلی در ایران