Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- اگر میخواهید بدانید موادغذایی مفید برای داشتن کبدی سالم کدامند و مرهم واقعی درد‌های «معده» را بشناسید حتما بسته سلامت امروز را بخوانید. به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان،قلب جنین حدود هشت هفتگی تقریبا تشکیل می‌شود و بیماری‌های قلبی هم با تشکیل قلب ایجاد شده که این بیماری‌ها می‌تواند وابسته به مسایل ژنتیکی یا محیطی باشد غربالگری بهترین راهکار تشخیص زودهنگام این بیماری‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکثر این بیماری‌ها خفیف بوده و خود به خود بهبود پیدا می‌یابند. اما برخی از این بیماری‌ها شدیدتر بوده و اگر به موقع تشخیص داده نشوند، می‌توانند حیات آینده کودک را به خطر بیندازد. در همین زمینه گفت و گویی با دکتر علیرضا احمدی، فوق تخصص قلب کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

علایم بیماری قلبی در کودکان چیست؟
معمولا بیماری قلبی در کودکان بی سر وصدا بوده و به خصوص موارد خفیف علامت کمتری داشته و یا بی علامت است و والدین نمی‌توانند بیماری قلبی کودک را تشخیص دهند. والدین در صورت مشاهده برخی از علایم غیر اختصاصی شیرخوار باید به وجود بیماری شک کرده و به پزشپک مراجعه کنند. یکی از علایم نارسایی قلب است که با تندی تنفس و ضربان قلب و تعریق همراه است. به خصوص در هنگام شیر خوردن نوزاد این تعریق‌ها وجود داشته و نوزاد حالت عادی نداشته و دچارتنفس تند و ضربان قلب بیشتر از حد معمول شده و این سه علامت نارسایی قلبی در کودکان است.

کبودی کودک هم وابسته به نارسایی قلبی است؟
علایم دیگر به شکل کبودی است و این علامت کمتر شایع بوده در زبان و لب‌ها و ناخن‌ها پدیدار می‌شود. کبودی‌هایی در دوره نوزادی به طور طبیعی در ناخن‌ها وجود دارد باید این موارد بررسی شده تا تشخیص بیماری سریع‌تر انجام شود. این کبودی ماندگار بوده و با گریه کودک تشدید پیدا می‌کند. گاهی اوقات مواردی از کبودی‌ها هم به طور طبیعی اتفاق افتاده و جای نگرانی نیست. اما کولیک شیر خواری از دو هفتگی و سه هفتگی شروع شده و تا سه ماهگی نوزاد شیرخوار ادامه داشته و حالت قرمزی صورت پیدا می‌کند. والدینی که سابقه تعریق دارند کودکان آن‌ها هم این تعریق را خواهند داشت، تعریق همراه با خستگی در فعالیت بوده و نیازمند بررسی است. همچنین اضافه وزن، سرما خوردگی‌های مکرر، کبودی درد قفسه سینه و تپش قلب به بیماری قلبی کودکان مربوط می‌شود.

وجود بیماری‌های دیگر در بدن چه تاثیری در کارکرد قلب کودک دارد؟
قلب مجزا از بقیه سیستم‌های بدن نیست، بیماری‌های اکتسابی به علت ویروس می‌تواند در روند قلب سالم اکودک شکال ایجاد کند و بیماری‌های زمینه‌ای و عفونتی واکنش عفونت به بیماری شایع کاوازاکی است که با تب و قصورات در دانه‌های پوستی و قرمزی چشم همراه بوده و و درجه تب بیشتر از پنج می‌تواند روی قلب کودک اثر گذار باشد و رگ‌های کورنر قلب را درگیر کند. همچنین تورم پرده قلب هم به علت ویروس، باکتری‌ها وعفونت‌ها اتفاق افتاده و گلو درد نیز می‌تواند موجب ایجاد عارضه و تب روماتیسمی شده و درگیری دریچه‌های قلب را نیز به همراه دارد. ناهنجاری‌های دیگر در مورد بیماری‌های گوارشی، ریوی و متابولیک است که درگیری قلب کودک را هم به همراه دارد. برای مثال در کودکی که دچار بیماری کلیوی با افزایش فشار خون است این افزایش فشار خون می‌تواند موجب افزایش ضخامت عضله قلب و اشکال در کارکرد قلب شود.

راهکار‌های درمان بیماری‌های قلبی کودکان چه مواردی هستند؟
خوشبختانه با گذشت زمان پیشرفت‌های شگرفی در زمینه مسایل درمانی در بیماری قلبی کودکان شده که بسیاری از این بیماری‌ها با مسایل رشد کودک برطرف شده و یک سری هم با مداخلات دارویی و آنژیوگرافی رفع می‌شوند. نقص، سوراخ دیواره بطنی و دهلیزی و مجرای شریانی را میتوان به وسیله فنر و چتر و یا از راه آنژیوگرافی درمان کرد. تنگی‌های دریچه‌ای را هم میتوان با بالن درمان کرد و مواردی هم نیاز به جراحی قلب داشته که ازدوره نوزادی صورت گرفته و حتی در کشور‌های پیشرفته از دوره جنینی هم انجام می‌شود. خوشبختانه امید به زندگی بچه‌هایی که دارای بیماری قلبی اند رو به روز در حال افزایش بوده و قابل درمان هستند. تشخیص به موقع بیماری قابل اهمیت است. سوراخ دهلیزی یا بطنی اثراتی را روی بافت ریه و عروق دارد که در صورت تشخیص نابهنگام بعد از چهارتا شش ماه دیگر قابل درمان نیستند. همچنین اندازه گیری اکسیژن خون در دور ه. نوزادی از سوی متخصصین کودک نیز توصیه می‌شود.   آشنایی با منابع خوراکی سرشار از ویتامین D   عصر دیجیتال موجب افزایش بی تحرکی و عدم حضور کمتر در فضا‌های باز شده است. در نتیجه ما کمتر در معرض نور خورشید هستیم و ویتامین D کمتری دریافت می‌کنیم که می‌تواند سلامت ما را به خطر انداخته و تاثیر مستقیم بر سلامت استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن ما داشته باشد.

در حال حاضر میزان ویتامین D موردنیاز برای افراد تا سنین ۷۰ سال، ۶۰۰ واحد بین المللی IU در روز و برای افراد بالای ۷۰ سال، ۸۰۰ IU است.بدون در نظر گرفتن مواد خوراکی، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرارگرفتن صورت، دستان، پا‌ها یا پشت بدن در معرض نورخورشید بدون ضدآفتاب می‌تواند منجر به تولید ویتامین D موردنیاز بدن برای یک هفته شود. اما همیشه این روش امکان پذیر نیست و باید با خوردن منابع خوراکی این ویتامین بدن را تامین کرد. ۵ ماده خوراکی به عنوان بهترین منبع ویتامین D عبارتند از:
۱- شیر: یک لیوان ۲۳۵ میلی لیتری شیر حاوی ۱۰۰ IU ویتامین D است.

۲- ماهی تن کنسروشده: ۱۱۴ گرم ماهی تن کنسروشده معادل ۱۵۰ IU ویتامین D است.

۳- ماهی چرب: ماهی سالمون به وزن ۸۵ گرم دارای ۴۵۰ IU ویتامین D است.

۴- تخم مرغ: یک زرده تخم مرغ حاوی ۴۰ IU ویتامین D است.

۵- قارچ‌های رشدیافته در مقابل نور UV: ۱۴۰ گرم قارچ رشدیافته در مقابل اشعه UV حاوی ۴۰۰ IU ویتامین D هستند.

افرادی که به قدرکافی در معرض نورخورشید قرار نمی‌گیرند و مطمئن نیستند از طریق رژیم غذایی هم به این میزان ویتامین D دست می‌یابند بهتر است با مشورت پزشک شان مکمل مصرف کنند. ویتامین D به دوشکل D۳ و D۲ است که پزشک بهترین نوع را برای فرد تشخیص می‌دهد.   کاهش وزن و سفیدکردن دندان با ۳ خوراکی روزمره
محققان معتقدند برخی از سرکه‌ها دارای خواص متعددی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

سرکه سیب
کارشناسان درمان‌های طبیعی توصیه می‌کنند سرکه سیب موجب درخشانی دندان‌ها می‌شود. به گفته محققان، pH موجود در سرکه سیب می‌تواند به از بین رفتن لکه‌های روی دندان‌ها کمک کند هرچند مسواک زدن بیش از اندازه با آن هم می‌تواند موجب ساییده شدن دندان‌ها شود. محققان توصیه می‌کنند قبل از مسواک زدن به مدت یک دقیقه دندان‌ها را با سرکه سیب مسواک کرده و سپس با آب بشویید سپس دندان‌ها را به شکل عادی و با خمیردندان بدون فلوراید مسواک بزنید.کارل جانسون، استاد تغذیه دانشگاه ایالتی آریزونا، نیز عنوان می‌کند که سرکه سیب می‌تواند موجب افزایش کاهش وزن شود. اسناد و شواهد نشان می‌دهد اسیداستیک موجود در سرکه موجب افزایش متابولیسم چربی می‌شود. سرکه سیب نه تنها به کاهش چربی دورکمر کمک می‌کند، بلکه می‌تواند قندخون را تنظیم کند. انجمن دیابت آمریکا به افراد مبتلا به دیابت نوع۲ توصیه می‌کند اگر سطح قندخون شان به هنگام ناشتا پایین است، قبل از رفتن به رختخواب سرکه سیب بخورند.

سرکه بالزامیک
در سالیان دور، از سرکه بالزامیک به عنوان شیوه طبیعی کاهش کلسترول و فشارخون استفاده می‌شد. در سال ۲۰۱۰، محققان ژاپنی دریافتند این سرکه موجب توقف فرآیند مخرب اکسایش کلسترول مضر LDL در بدن می‌شود. همچنین محققان دانشگاه ایالتی آریزونا دریافته اند سرکه بالزامیک سطح فشارخون را نرمال نگه می‌دارد.

سرکه انگور قرمز
مطالعه سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد سرکه انگور قرمز حاوی میزان بالای آنتوسیانین است؛ این فوتوشیمیایی با افزایش حافظه و کاهش ریسک بیماری قلبی-عروقی همراه است. یک مطالعه ۱۴ ساله بر روی بیش از ۱۵۰ هزار نفر نشان می‌دهد افرادی که آنتوسیانین بیشتری مصرف می‌کنند، ۸ درصد کمتر در معرض ابتلا به فشارخون هستند.   موادغذایی مفید برای داشتن کبدی سالم
کبد را باید دستگاه تصفیه شخصی خودتان بدانید: دستگاهی که مواد بد و مضر وارد آن شده و مواد خوب و مفید از آن بیرون می‌آید. کبد عملکرد‌های متعددی دارد که موجب سالم نگه داشتن فرد می‌شود. این عضو مواد مضر را از جریان‌خون بیرون می‌کشد و به هضم غذا‌ها کمک می‌کند. کبد که حدود یک کیلو و سیصد گرم وزن دارد، اندامی لاستیکی مانند و قرمز متمایل به قهوه‌ای است که در سمت راست شکم قرار دارد.یک کبد سالم عضو چربی‌سوز بدن به شما می‌رود که موادمغذی را از غذا‌هایی که می‌خوریم گرفته و آن‌ها را به ترکیبات مهم و ضروری خون تبدیل می‌کند، ویتامین‌ها و موادمعدنی را ذخیره کرده و برای حفظ توازن هورمونی در بدن پروتئین و انزیم تولید می‌کند. کبد همچنین به سیستم‌ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها، بیرون کردن باکتری‌ها از خون و ایجاد صفرا که برای هضم غذا‌ها ضروری است، هم کمک می‌کند.

مشکلات کبدی می‌توانند ارثی باشند یا درصورت آلوده شدن بدن به ویروس یا موادشیمیایی مضر اتفاق بیفتند. بدرفتاری با کبد احتمال چاقی مفرط، بیماری‌های قلبی-عروقی، خستگی مزمن، سردرد، مشکلات گوارشی، آلرژی‌ها و بسیاری بیماری‌های دیگر را افزایش می‌دهد.با اینکه سیستم‌ایمنی بدن از ما دربرابر خطرات محافظت می‌کند، اما این کبد است که از سیستم ایمنی بدن در مواجهه با پرکار شدن محافظت می‌کندخودداری از مصرف بی‌اندازه دخانیات، الکل، قهوه و قند سفید و انجام تمرینات ورزشی سبک و نوشیدن مقدار زیادی آب به سالم نگه داشتن کبد کمک می‌کند.

موادغذایی مفید برای سلامت کبد:
سیر: سیر به کبد کمک می‌کند آنزیم‌هایی که می‌توانند سموم را از بدن بیرون کنندو فعال سازد. همچنین سرشار از آلیسین و سلنیوم می‌باشد که دو ماده طبیعی برای پاکسازی کبد هستند.

گریپ‌فروت: خوردن میوه گیرپ‌فروت یا نوشیدن آب آن به کبد برای بیرون کردن مواد سرطان‌زا و سمی از بدن کمک می‌کند. این میوه همچنین سرشار از ویتامین CC و آنتی‌اکسیدان است.

چغندر: چغندر سرشار از فلاوونوئید‌های گیاهی است که به بهبود عملکرد کلی کبد کمک می‌کند.

سبزیجات برگدار:سبزیجاتی مثل اسفناج و کاهو توانایی خنثی‌سازی فلزات، موادشیمیایی و آفت‌کش‌هایی را دارند که ممکن است همراه با موادغذایی وارد بدن ما شوند و بعنوان مکانیزمی محافظتی برای کبد عمل می‌کنند.

چای سبز: چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی معروف به کاتچین است که گفته می‌شود عملکرد کبد را تقویت می‌کند.

آووکادو: افزودن آووکادو به رژیم‌غذایی می‌تواند به بدن برای تولید نوعی آنتی‌اکسیدان به نام گلوتاتیون کمک کند که به کبد برای تصفیه مواد مضر کمک می‌کند.

سبزیجات خانواده کلم: سبزیجاتی مثل بروکلی و کلم بروکسل میزان گلوکوزینولات در بدن را افزایش می‌دهد که به تولید آنزیم‌های گوارشی کمک می‌کند.

لیمو: همه می‌دانیم که مرکباتی مثل لیمو سرشار از ویتامین C. هستند، ولی لیمو به بدن برای تصفیه مواد سمی و فرآیند گوارش هم کمک می‌کند.

زردچوبه: زردچوبه که بعنوان ادویه در غذا‌ها استفاده می‌شود، به بدن در هضم چربی‌ها و تحریک تولید صفرا کمک می‌کند. همچنین می‌تواند بعنوان یک تصفیه‌ساز طبیعی برای کبد عمل کند.

گردو: گردو سرشار از گلوتاتیون و اسید‌های چرب امگا۳ می‌باشد که به محافظت از کبد درطول فرآیند پاکسازی کمک می‌کند.   مرهم واقعی درد‌های «معده» را بشناسید
شربت شیرین‌بیان حاوی انواع ویتامین‌های A.، C، E، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۵، B۶، پروتئین، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، سلنیوم، منیزیم، روی، سیلیکون، فلاونوئید، کولین، اسید گلیسریزیک، تیمول، پلی‌فنول و کومارین است.برای بررسی خواص شربت شیرین‌بیان و اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفتگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص شربت شیرین‌بیان

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی؛ درباره مهم‌ترین خواص شربت شیرین‌بیان اظهار کرد: این شربت تاثیری چشمگیر در کاهش اسید معده، رفع زخم معده و اثنی‌عشر (دوازدهه)، ورم روده‌ها، نفخ شکم، التهاب و سرطان معده دارد و به علت داشتن اسید گلیسریزیک به ترمیم زخم معده و روده‌ها کمک می‌کند.وی درباره خواص دیگر شربت شیرین‌بیان، گفت: این شربت نقشی موثر در بهبود رفلاکس معده (برگشت غذا از معده به مری) و ناراحتی‌های تنفسی مانند عفونت ریه، آسم و سرفه دارد، همچنین عفونت معده (هلیکوباکترپیلوری)، سوزش و احساس سنگینی معده، گرفتگی عضلات و روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید) را رفع می‌کند.عظمایی تاکید کرد: مصرف شربت شیرین بیان به ترک سیگار و درمان هپاتیت کمکی شایان می‌کند؛ این شربت نقشی موثر در تقویت بینایی، معده، روده‌ها و سیستم ایمنی بدن، افزایش طول عمر و رفع یبوست، بواسیر (هموروئید)، ورم پروستات و تصلب شرایین (سفتی و گرفتگی عروق) دارد؛ همچنین برای افرادی که دچار فشار خون پایین هستند، مفید است.وی یادآوری کرد: مبتلایان به فشار خون بالا، زنان باردار و افرادی که دچار اختلالات کبدی، کلیوی و تیروئیدی هستند باید در مصرف شربت شیرین‌بیان احتیاط کنند.

مواد لازم برای تهیه سه لیتر شربت شیرین‌بیان
ریشه شیرین‌بیان ۸۰۰ گرم
عسل ۴۰۰ گرم
آب معمولی یا آب مقطر یک و نیم لیتر
طرز تهیه شربت شیرین‌بیان

- ریشه شیرین‌بیان خشک را به خوبی بشویید و پوست آن را جدا کنید.
- ماده زرد رنگ وسط ریشه شیرین‌بیان را خُرد و آسیاب کنید.
- پودر شیرین‌بیان را با یک و نیم لیتر آب معمولی یا آب مقطر در ظرفی بریزید و بگذارید ۱۲ ساعت بماند.
- محلول ریشه شیرین‌بیان و آب را در حرارت غیر مستقیم بجوشانید تا مقداری از آب آن تبخیر شود.
- ظرف را از روی اجاق گاز بردارید؛ پس از اینکه دمای محلول ریشه شیرین‌بیان و آب، متعادل (۵۰ درجه سانتی‌گراد) شد عسل را به مواد درون ظرف اضافه کنید.
- محلول ریشه شیرین‌بیان، آب و عسل را به خوبی هم بزنید تا شربت قوام بیاید.
- شربت شیرین بیان را روزانه سه استکان ۱۵ دقیقه قبل از هر وعده غذایی مصرف کنید.
- برای تهیه یک استکان از شربت ریشه شیرین‌بیان، ۲ قاشق مرباخوری از این شربت غلیظ را با یک استکان آب جوشیده شده ولرم مخلوط و میل کنید.   سرماخوردگی‌های مکرر کودکان را جدی بگیرید

دکتر محسن نراقی با بیان اینکه ابتلای فرد به عفونت‌های گوش میانی موجب تجمع مایع در گوش میانی وی می‌شود، اظهار داشت: این بیماری در کودکان شایع‌تر است به طوری که ابتلای کودک به سرماخوردگی و عفونت ویروسی ناشی از آن می‌تواند منجر به بروز عفونت میکروبی گوش میانی شود. در این موارد ارجاع کودک به پزشک اطفال یا عمومی به والدین توصیه می‌شود.وی با بیان اینکه برخی از کودکان مبتلا به عفونت گوش میانی به صورت خود به خود و با گذشت زمان بهبود می‌یابند، ادامه داد: پزشک متخصص ممکن است در برخی موارد برای جذب سریعتر مایع داخل گوش میانی و درمان عفونت آن به تجویز دارو‌های آنتی بیوتیک متوسل شود.

در ادامه این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: گاهی مواقع علی رغم درمان‌های صورت پذیرفته، ترشحاتی به شکل مایع در گوش میانی کودک باقی می‌ماند که موجب بروز کم شنوایی در وی می‌شود؛ باید توجه داشت در این موارد برخلاف حالت اولیه عفونت، درد علامت غالب نیست و عارضه به صورت کم شنوایی در کودک نمایان می‌شود.وی با اشاره به اینکه کم شنوایی ناشی از تجمع مایع در گوش میانی از نوع ناشنوایی انتقالی است، تصریح کرد: در حالت طبیعی داخل گوش میانی هر فردی هوا وجود دارد، اما گاهی مواقع جایگزینی ترشحات مایع مانند به جای هوا در این قسمت، سبب ایجاد اشکال در حرکت پرده گوش افراد می‌شود. به طوری که خوب به ارتعاش در نیامدن این پرده موجب بروز کم شنوایی انتقالی در این اشخاص می‌شود.دکتر نراقی افزود: ابتلای کودک به عفونت گوش میانی و عدم توجه به درمان کامل آن می‌تواند با ایجاد کم شنوایی انتقالی برای وی دردسر ساز شود، به ویژه در دانش آموزانی که در ردیف‌های انتهایی کلاس درس می‌نشینند چرا که ممکن است در شنیدن صدای معلم و یادگیری دروس، دچار مشکل شوند.

وی در ادامه انجام عمل جراحی را برای رفع تجمع مایع در گوش میانی کودکانی که به درمان دارویی مقاوم هستند را ضروری دانست و گفت: در صورت عدم موفقیت در شیوه‌های درمانی مناسب این اطفال، بطور موقت از لوله‌های تهویه استفاده می‌شود. در واقع زمانی که شیپور استاش، مجرایی که پشت بینی و گوش واقع شده و کارش رساندن هوا به گوش میانی و برقراری تعادل فشار است) به درستی عمل نکند، از طریق عمل جراحی با تعبیه لوله‌های مخصوص برروی پرده گوش، مسیر ورود هوا به این مجرا را فراهم کرده و فشار گوش میانی را متعادل می‌کنند.دکتر نراقی با اشاره به استعداد کودکان سنین مدرسه در ابتلای به عفونت گوش، اضافه کرد: با توجه به اینکه تجمع مایع در گوش میانی، به دلیل ابتلا مکرر کودکان به عفونت‌های ویروسی و عدم تکمیل فرایند رشد گوش در آن‌ها رخ می‌دهد؛ بهتر است به منظور پیشگیری از بروز این عارضه در دانش آموزان یا اطفال مهد کودکی، در صورتی که هرماه دچار سرماخوردگی می‌شوند، مدت زمان کوتاهی آن‌ها را از محیط پرجمعیت مدرسه دور کرد تا فرصت کافی برای بازگشتن به شرایط طبیعی را داشته باشند.این جراح و متخصص گوش، حلق و بینی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه اکثر موارد عفونت‌های گوش میانی و تجمع مایع در آن در کودکان با درمان‌های دارویی قابل درمان است و تنها در گروه اندکی انجام عمل جراحی ضرورت می‌یابد. لازم به ذکر است با بزرگتر شدن کودک دفعات ابتلا به این بیماری نیز در وی کمتر می‌شود.   با این خوراکی‌ها سحر خیز شوید
برای خیلی از افراد پیش آمده که با وجود استراحت کامل شبانه، باز هم در هنگام صبح هنگام دچار احساس خواب آلودگی می‌شوند و نوشیدن قهوه را برای رفع این حالت انتخاب می‌کنند و این در حالی است که نمی‌دانند قهوه شاید این وضعیت را بدتر کند بخصوص اگر همراه با شیرین کننده‌های مصنوعی استفاده شود.در واقع انتخاب مواد غذایی نادرست مانند قهوه شیرین فرد را در تمام طول روز بی انرژی خواهد کرد. در عوض برخی از مواد غذایی وجود دارند که خاصیت آن‌ها در شاداب ماندن روزانه بیشتر از قهوه است.

بلغور جو: یک خوراکی مناسب برای مبارزه با خستگی بلغور جو دوسر است. این ماده غذایی حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده و با کیفیت است که در بدن به عنوان گلیکوژن ذخیره شده و به عنوان سوخت برای مغز و ماهیچه‌ها در طول روز استفاده می‌شود. به علاوه، بلغور جو شامل مواد مغذی مهم مانند پروتئین، منیزیم، فسفر و ویتامین ب. ۱ است که به تقویت سطوح انرژی کمک می‌کند.

سرکه سیب: مخلوط سرکه سیب همراه با آب و عسل نه تنها یک درمان سنتی محسوب می‌شود و برای حفظ سلامت عمومی بدن مفید است، بلکه اسیدآمینه‌ها و پتاسیم موجود در این سرکه منجر به رفع خواب آلودگی و خستگی هنگام صبح می‌گردد.

تخم چیا: حاوی اسید‌های چرب امگا ۳ برای تقویت مغز است که می‌تواند به افزایش هوشیاری هنگام صبح و رفع خستگی شبانه کمک کند. البته مزایای تخم چیا به همینجا محدود نمی‌شود و مصرف آن منجر به هیدراته ماندن و جذب و هضم سریع‌تر مواد غذایی و تبدیل غذا به انرژی می‌گردد.

آب: مصرف آب ساده‌ترین راه برای کمک به بیدار شدن بهتر هنگام صبح است. حتی کم آبی خفیف در بدن می‌تواند احساس ناهوشیاری را بیشتر کند. در واقع بسیاری از ما هنگام بیدار شدن از صبح دچار درجاتی از کم آبی بدن هستیم. اگر می‌خواهید از آبی که می‌نوشید، بیشتر بهره ببرید، کمی لیمو به آب اضافه کنید. این کار به دستگاه گوارش کمک می‌کند و برخورداری از دستگاه گوارشی قوی، مهم‌ترین نکته در بالا نگه داشتن سطح انرژی محسوب می‌شود.

نعناع: سبزی‌های دارای برگ‌های سبز تیره از جمله مواد غذایی انرژی بخش محسوب می‌شوند و در دسترس قرار دارند. این سبزی‌ها سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها هستند. اگر زمانی برای تهیه یک ظرف بزرگ سالاد ندارید، چند سبزی را با مخلوط کن هم بزنید یا آب بگیرید و آن را بنوشید.

تخم مرغ: شما می‌توانید انرژی مورد نیاز برای بدن و مغز را از طریق یک صبحانه کامل به دست آورید؛ صبحانه‌ای که در آن پروتئین و چربی وجود داشته باشد؛ زیرا پروتئین و چربی برای تامین انرژی بدن ضروری هستند. تخم مرغ در این میان گزینه مناسبی است و اگر می‌خواهید مدت طولانی تری انرژی داشته باشید، کمی هم کربوهیدرات به صبحانه خود اضافه کنید و از مصرف مواد غذایی شیرین و فرآوری شده در وعده صبحانه بپرهیزید.   چهار روش برای استراحت دادن به مغز
زمانی که اینترنت نبود را یادتان می‌آید؟ آن زمان نحوه جمع آوری اطلاعات و پردازش آن‌ها بسیار متفاوت بود. حتی همین چند سال پیش و قبل از ظهور تلفن‌های همراه هوشمند، ما زمان بیشتری برای استراحت دادن به مغزمان داشتیم.اگر شما هم از این دسته افراد هستید که هر روز اطلاعات زیادی را وارد مغز تان می‌کنید، باید بگوییم که تنها نیستید. ماریا کونیکووا، روانشناس روسی، پیام ساده‌ای برایتان دارد: نفس عمیق بکشید، تکیه بدهید و به هزینه‌هایی که این عادت‌ها برایتان دارند فکر کنید. کونیکووا چهار توصیه و پیشنهاد ساده برای افرادی دارد که می‌خواهد به مغزشان استراحت بدهند.

خواب خود را بیشتر کنید
بسیاری از ما کمتر از آنچه لازم است می‌خوابیم. ولی مهم است بدانید که جبران کردن آن در روز‌های تعطیل هیچ فایده‌ای برای شما ندارد. اگر هر شب شما مشکل خواب دارید و هر شب به اندازه لازم نمی‌خوابید (طبق تحقیقات انجام شده هر بزرگسال باید چیزی حدود ۷ تا ۹ ساعت در شب بخوابد) باید کاری کنید که اتاق خواب شما به دور از حواس پرتی‌های تکنولوژیک باشد. هیچ تلویزیون، تلفن هوشمند یا لپتاپی در اتاقتان نگذارید. زیرا وقتی به رختخواب می‌روید باید ذهنتان از این چیز‌ها دور شود تا بتواند استراحت کند، نه اینکه هنگام خواب با این چیزها، مغزتان را پر از اطلاعات جدید کنید.کونیکووا توضیح می‌دهد: «مشکل زمانی آغاز می‌شود که می‌خواهید همه آن‌ها را با هم و بطور همزمان انجام دهید. وقتی شروع به انجام چند کار با هم می‌کنید و فوراً توجه خود را از یک مقاله در یک سایت، به یک توئیت در توئیتر یا یک پست در فیسبوک منعطف می‌کنید و می‌خواهید همزمان همه جا باشید، تازه آغاز مشکل است.کونیکووا توصیه می‌کند که در استفاده از اینترنت برای خودتان حد و مرز بگذارید و در یک زمان فقط روی یک برنامه یا یک وبسایت تمرکز کنید.

کار‌ها را یکی یکی انجام دهید
ما در میان فرهنگی غرق شده ایم که به انجام چند کار بطور همزمان بها می‌دهد. در این فرهنگ افرادی که از عهده انجام چندین وظیفه بطور همزمان برمی آیند، تحسین می‌شوند، حتی اگر نتیجه کار آن‌ها ایده آل نباشد؛ بنابراین اگر می‌خواهید در چنین محیطی از دیگران عقب نمانید، هر کاری را بطور جداگانه، ولی با نظم و دقت بالا انجام دهید.

هیچ کاری نکنید
راه حلی که کونیکووا برای سرریز اطلاعاتی ارائه می‌دهد، متفکر بودن است که در کتاب خودش (تفکر برتر: چطور مانند شرلوک هولمز فکر کنیم) به آن اشاره کرده است. او استدلال می‌کند که این کارآگاه مشهور به مغز خود استراحت زیادی می‌دهد. کونیکووا می‌گوید: «شرلوک روی مبل راحتی اش می‌نشیند و هیچ کاری نمی‌کند.هر روز در حدود ۱۰ دقیقه به خودتان استراحت بدهید و این زمان را به "هیچ کاری نکردن" اختصاص دهید. ذهن شما مانند یک عضله رشد می‌کند و قویتر و بزرگتر می‌شود. زمانی می‌توانید راحت‌تر و طولانی‌تر تمرکز کنید که به ذهنتان استراحت داده باشید.   فواید باورنکردنى پیاده روى تند

در سال ۲۰۱۵ دست کم ۱۷ میلیون نفر در جهان درگیر بیماری زوال عقل بودند. زوال عقل بیماری مربوط به حافظه است که اغلب توانایی فرد برای انجام امور روزمره خود را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیماری آلزایمر شایع‌ترین علت زوال عقل است.زوال عقل برخلاف دیگر بیماری‌ها درمانی ندارد، با این وجود اطلاع داشتن درباره عوامل مؤثر در افزایش خطر ابتلا به این بیماری راهی مناسب برای پیشگیری از آن است.یافته‌های پژوهشی که به تازگی صورت گرفته نشان می‌دهد بزرگسالانی که با سرعت کم راه می‌روند، در مقایسه با کسانی که سریعتر پیاده روی می‌روند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.گروهی از محققان بریتانیایی به بررسی رابطه میان سرعت پیاده روی، توانایی فکر کردن و تصمیم گیری و ابتلا به زوال عقل پرداخته اند، نتایج مطالعه آن‌ها در مجله «انجمن جراحی آمریکا» منتشر شده است. این محققان در پژوهش خود از اطلاعات مربوط به «مطالعه طولی سالخوردگی در انگلیس» استفاده کردند، مطالعه مذکور حاوی اطلاعات همه سالخوردگان بالای ۶۰ سالی است که در انگلستان زندگی می‌کنند. این اطلاعات بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۵ جمع آوری شده است.

محققان سرعت راه رفتن این افراد را در دو دوره مختلف بررسی کرده اند، یکی بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ و دیگری بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵. سپس محققان به بررسی این موضوع پرداختند که آیا این افراد در سال‌های بعدی یعنی بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ دچار بیماری زوال عقل شده اند یا خیر، محققان در نهایت اطلاعات بیمارانی را که دچار زوال عقل شده بودند را با سایر افراد مقایسه کردند.آن‌ها با مشاهده ۴ هزار موردی که دچار این بیماری شده بودند، به این نتیجه رسیدند که افرادی که با سرعت کمتری پیاده روی می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری زوال عقل قرار دارند، علاوه بر این در افرادی که تغییری محسوس در سرعت پیاده روی را تنها در دوره‌های دو ساله تجربه کردند، ریسک ابتلا به بیماری بیشتر بود.همچنین افرادی که توانایی فکر کردن و تصمیم گیری پایینی داشتند و افرادی که مهارت‌های شناختی و تفکری آن‌ها در طول مدت مطالعه دستخوش تغییراتی چشمگیر شده بود نیز در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار داشتند.محققان به این نتیجه رسیدند که سالمندانی که با سرعت کمتری راه می‌روند و همچنین سالمندانی که کاهشی محسوس را در سرعت پیاده روی خود تجربه می‌کنند، بیشتر در خطر ابتلا به بیماری زوال عقل قرار دارند.با این وجود محققان اعتراف کرده اند تغییر در سرعت پیاده روی و همچنین تغییر در توانایی فکر کردن و تصمیم گیری لزوماً خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش نمی‌دهد.
مزایای پیاده روی
پیاده روی علاوه بر کمک به حفظ تناسب اندام مزایای دیگری نیز دارد، به خصوص برای افرادی که در خطر ابتلا به بیماری زوال عقل هستند، در ادامه به چند مورد از این مزایا اشاره شده است:

• پیاده روی به شما فرصتی برای ارتباط با دیگران می‌دهد و بدین ترتیب می‌تواند به کاهش احساس انزوا کمک کند.
• پیاده روی استخوان‌های شما را قوی نگه می‌دارد و خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را کاهش می‌دهد، بیماری پوکی استخوان موجب تضعیف استخوان‌ها و افزایش احتمال شکسته شدن آن‌ها می‌شود.
• پیاده روی خطر ابتلا به برخی انواع سرطان از جمله سرطان پستان و روده، احتمال سکته و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.
• پیاده روی به شما کمک می‌کند بهتر بخوابید.
• پیاده روی مهارت‌هایی مختلف از قبیل: مهارت تمیز کردن، آشپزی، خیاطی و توانایی انجام سایر امور را بهبود می‌بخشد.
• پیاده روی مهارت‌های شناختی را تقویت می‌کند، برخی مطالعات نشان داده اند که ورزش منظم موجب تقویت حافظه و سلامت روان می‌شود.
• پیاده روی موجب تناسب اندام می‌شود، پیاده روی عضلات و مفاصل را قوی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا سنین بالاتری بتوانید مستقل بمانید.
• پیاده روی قلب و عروق خونی شما را قویتر می‌کند و بدین ترتیب خطر فشار خون بالا و ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
• پیاده روی خطر سقوط‌های ناگهانی را کم می‌کند، زیرا پیاده روی موجب افزایش قدرت و تعادل شما می‌شود.   ۲۰ واقعیت عجیب و جالب درباره خون که شما را حیرت‌زده می‌کند

با این که خون نقش بسیار مهم و کلیدی در عملکرد بدن انسان دارد، اما بسیاری از افراد شناخت بسیار کمی به این مایع مغذی حیاتی داشته که ممکن است ندانستن آن‌ها گاهی برای انسان دردسرساز شود.در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۲۰ واقعیت جالب در مورد خون وگروه‌های خونی آشنا کنیم که دانستن آن‌ها نه تنها شما را حیرت زده خواهد کرد بلکه بیش از پیش با خون و ویژگی‌های آن آشنا می‌شوید که روزی روزگاری به کارتان خواهد آمد.

۱-برای این که تمام خون بدن یک شخص توسط پشه‌ها کشیده شود به ۱٫۱۲۰٫۰۰۰ پشه نیاز است.

۲-برای به گردش درآوردن خون، قلب چنان فشاری ایجاد می‌کند که می‌تواند جوبی از خون به ارتفاع ۳۰ فوت (۹٫۱ متر) به راهبیندازد.

۳-انسان می‌تواند بدون ضربان قلب به زندگی خود ادامه دهد. در سال ۲۰۱۲، پزشکان دستگاهی را در درون بدن مردی ۵۵ ساله به نام کریگ لوییس قرار دادند که به او اجازه می‌داد بدون نیاز به ضربان قلب، خون را در بدن خود به جریان بیندازد.

۴-استن لارکین ۵۵۵ روز را بدون قلب زندگی کرد تا قلب جدیدی برای اهدا به او آماده شود. قلب مشکل دار استن با یک دستگاه که در کوله پشتی اش قرار داشت جایگزین شد. او با همین قلب مصنوعی و بیرونی خود بسکتبال بازی می‌کرد.

۵-مقدار متوسط خونی که در مدت ۲۵ روز در بدن به گردش درمی آید تقریباًَ با آب درون یک استخر متوسط برابری می‌کند.

۶-انسان می‌تواند ۴۰ درصد از خونش را از دست بدهد و هنوز زنده بماند. البته این موضوع تنها به تزریق خون به موقع امکانپذیر خواهد بود.

۷- ۲۱ درصد از تمام حملات قلبی در روز‌های دوشنبه رخ می‌دهد. بعد از آن بیشترین موارد مربوط به روز‌های جمعه است. دانشمندان بر این باورند که در روز‌های ابتدایی هفته مقدار هورمون‌های استرس در خون بیشتر بوده و همین موضوع باعث می‌گردد که میزان حملات قلبی در روز‌های ابتدایی هفته بیشتر از دیگر روز‌ها باشد.

۸-ضربان قلب بر اخلاق ما تاثیرگذار است. دانشمندان این موضوع را در مردی که تازه پیوند قلب انجام داده بود بررسی کردند. ذهن، احساسات و رفتار‌های این مرد پس از پیوند قلب به شکل غیرطبیعی تغییر کرده بود.

۹_برای کاهش خطر حمله قلبی باید هنگام صبح آرام آرام از خواب بیدار شوید و از شدت تمرینات ورزشی در هنگام عصر بکاهید.

۱۰-آب نارگیل به دلیل ترکیبات مشابهی که با پلاسمای خون دارد می‌تواند جایگزین این ترکیب مهم خونی گردد.

۱۱-گروه‌های خونی ممکن است در طلاق زوجین موثر باشند. دانشمندان دریافته اند که بین نوع گروه خونی زوجین و احتمال جدایی آن‌ها ارتباطی مستقیم وجود دارد. در قوی‌ترین روابط، هر دو زوج گروه خونی O. دارند. زوجینی که معمولاً به فکر طلاق می‌افتند بیش از همه ترکیب گروه خونی A. و AB یا A. و O. هستند.

۱۲-گروه خونی روی سلامتی شما موثر است. افراد دارای گروه خونی O. کمتر به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند و در مقابل خطر ابتلای این افراد به سرطان پوست یا چاقی بیشتر است.

۱۳-افراد دارای گروه خونی A. باید مواظب کلسترول خون خود باشند، زیرا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد دارای این گروه خونی بیشتر است.

۱۴-کسانی که گروه خونی B. دارند نیز باید بدانند که بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به دیابت یا سرطان پانکراس قرار دارند.

۱۵-افراد دارای گروه خونی AB نیز باید مراقبت حافظه و تمرکز خود باشند، زیرا احتمال ابتلای این افراد به مشکلات شناختی ۸۲ درصد بیش از افراد دارای گروه‌های خونی دیگر است.

۱۶-نوشیدنی‌های انرژی زا شکل تپش قلب را تغییر می‌دهند. محققان دریافته اند که پس از نوشیدن این مایعات انرژی زا، مقدار کافئین موجود در خون ۳ برابر همین مقدار در هنگام نوشیدن دیگر نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه و نوشابه خواهد بود.

۱۷-همچنین به دلیل تغییری که این نوشیدنی‌ها در سبک تپش قلب افراد ایجاد می‌کنند می‌توانند باعث صرع و یا حتی مرگ شوند.

۱۸-رژیم‌های غذایی بر اساس گروه خونی افراد هیچگاه موثر نخواهند بود و محققان دانشگاه تورنتو به این نتیجه رسیده اند که تعیین رژیم غذایی بر اساس گروه خونی افراد دروغی بیش نیست.

۱۹-در ژاپن هر گروه خونی محصولات خاص خود را دارد: غذا، محصولات آرایشی و بهداشتی و محصولات مربوط به سلامت شخصی.

۲۰-عملکرد ورزشی به گروه خونی فرد بستگی دارد. تحقیقی علمی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد نشان داد که افراد دارای گروه خونی O استقامت و بنیه بیشتری نسبت به افراد دیگر گروه‌های خونی دارند. در میان بهترین بازیکنان واترپلو، هیچ بازیکنی با گروه خونی AB یافت نشد.شخصیت ما به گروه خونی مان وابسته است. محققان توانسته اند ارتباط بین شخصیت افراد و گروه خونی شان را به اثبات برسانند. در ژاپن، مردم بر این باورند که گروه خونی بر ویژگی‌های شخصیتی و موفقیت آن‌ها در روابط شخصی و محل کارشان تاثیرگذار است.  

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: گروه خونی مواد غذایی کبد چرب کلسترول فشار خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۹۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کـارنامه خوراکی‌ها؛ رشد ۲۰۰ درصدی قیمت خوراکی‌ها در دو سال

شنیده می‌شود سیاست‌های پولی در سال جاری قرار است به سمت سیاست‌های انبساطی برای ایجاد رشد تولید تغییر جهت دهد.

به گزارش هم‌میهن، در دو سال‌ونیم گذشته سیاست‌های دولت عمدتاً بر محور کنترل تورم چرخید و همین امر باعث انقباضی شدن سیاست‌های پولی شد. در نتیجه سرعت رشد نقدینگی اندکی کُند شد و به زیر ۲۵ درصد رسید. با وجود آنکه تمرکز دولت بر کنترل تورم قرار گرفت، در دوسال‌ونیم گذشته عملکرد خوبی به جا گذاشته نشد و تورم همچنان بالای ۴۰ درصد ماندگار شد.

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های گذشته شاهد بودیم، اتفاق بیفتد. در همین دو سال‌ونیمی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، برخلاف وعده‌های پرشمار و متعدد رئیسی و سایر اعضای دولت در خصوص کنترل تورم، شتاب قیمت‌ها به‌طور خاص در خوراکی‌ها بسیار چشمگیر بوده است.

در این دو سال به‌طور متوسط خوراکی‌ها رشدی حدود ۲۰۰ درصد داشته و قیمت‌ها در این بخش سه برابر شده است. رشد ۲۰۰ درصدی قیمت خوراکی‌ها وقتی معنادارتر می‌شود که کنار رشد دستمزد قرار گیرد. در دو سالی که گذشت، دستمزد‌ها ۸۴ درصد افزایش پیدا کرد و چانه‌زنی نماینده کارگران برای جبران عقب‌ماندگی دستمزد از هزینه‌ها و رساندن آن برای تامین حداقل‌های معاش نتیجه‌ای به دنبال نداشت.

تنها استثنای خوراکی

در لیست خوراکی‌ها همه ردیف‌ها بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش داشته است و فقط قیمت هویج با رشد منفی ۲۴ درصد نسبت به مرداد ۱۴۰۰ کاهش نشان می‌دهد. قیمت هویج در مرداد ۱۴۰۰ به‌طور متوسط ۱۷ هزار و ۳۰۳ تومان بود، اما در اسفند ۱۴۰۲ به ۱۳ هزار و ۱۳۸ تومان کاهش پیدا کرده است.

در کنار این رشد منفی، کالا‌هایی هستند که چهار برابر رشد قیمت داشته‌اند که مهم‌ترین و اثرگذارترین آن در سبد هزینه خانوار، گوشت گوسفندی است. براساس آمار اعلامی مرکز آمار، قیمت گوشت گوسفند در زمان شروع به کار دولت سیزدهم ۱۳۸ هزار و ۴۹۹ تومان بوده، اما اسفند ۱۴۰۲ به ۵۶۰ هزار و ۸۶۷ تومان رسیده است. یعنی ۳۰۵ درصد افزایش قیمت که به مفهوم چهار برابر شدن قیمت است.

البته شاید وقتی قیمت ۵۶۰ هزار تومان اعلامی مرکز آمار را می‌خوانید تعجب کنید، چون تقریباً همه با قیمت‌هایی که به یک میلیون تومان تنه می‌زند بار‌ها مواجه شده‌ایم. این خوش‌بینی مرکز آمار نسبت به قیمت‌ها شاید ناشی از محاسبه قیمت گوشت دولتی در سبد نمونه‌گیری باشد. اما گوشت دولتی مگر به چند درصد از افراد جامعه می‌رسد؟

مسئولان می‌گویند امروز ۹۰۰ هزار تن تولید داریم. ولی رئیس اتحادیه دام سبک می‌گوید این میزان تولید را نمی‌بینیم. با مصرف‌کننده که صحبت می‌کنیم می‌گوید مصرف گوشت در سبد ماهانه‌اش کاهش یافته است.

مغازه‌دار هم می‌گوید ۶۰ درصد افت فروش داشته است. آمار کشتارگاه‌ها نیز تولید ۹۰۰ هزار تن را نشان نمی‌دهد. اگر واقعاً ۹۰۰ هزار تن تولید داشته باشیم نباید قیمت گوشت ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان باشد. نمودار عرضه و تقاضا قیمت را مشخص می‌کند.

اگر عرضه نسبت به تقاضا بالاتر باشد قیمت‌ها پایین می‌آید. پس می‌توان گفت براساس قیمتی که امروز در بازار وجود دارد نمی‌توانیم ۹۰۰ هزار تن تولید داشته باشیم. آمار ابتدای سال تا دی‌ماه کشتارگاه‌ها نیز نشان می‌دهد حدود ۴۰۰ هزار تن تولید در ۱۰ ماه داشته‌ایم.

اگر بین ۱۰ تا ۳۰ درصد کشتار را خارج از کشتارگاه‌های رسمی در نظر بگیریم، ۵۲۰ هزار تن تولید داخل داشته‌ایم. با توجه به واردات ۹۰ هزار تنی واردات در ۱۰ ماه گذشته، سرانه هفت کیلو قابل محاسبه خواهد بود که البته در دهک‌های پایین جامعه این سرانه به شدت کاهش یافته و از سبد غذایی بسیاری از این خانوار‌ها حذف شده است.

قیمت شیر خشک ۲/۵ برابر شد

قیمت شیرخشک ۲/۵ برابر شد. زمانی که روحانی دولت را به رئیسی تحویل می‌داد، قیمت هر قوطی شیر خشک ۴۵۰ گرمی، ۳۹ هزار و ۷۴۴ تومان بود، اما در اسفند ۱۴۰۲ قیمت به ۱۰۱ هزار و ۴۹۸ تومان رسید.

این رشد قیمت ناشی از تغییر قیمت ارز ترجیحی از ۴۲۰۰ به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود، اما همزمان با عقب افتادن تخصیص‌ها و دونرخی شدن شیرخشک، سال گذشته با کمبود شیرخشک در بازار مواجه شدیم.

عدم تخصیص ارز به تولیدکنندگان شیرخشک در کشور در شرایطی اتفاق افتاد که حدود ۲۰ هزار تن از مواد اولیه تولید شیرخشک اطفال سالانه از طریق واردات به کشور تأمین می‌شود. به این معنا که حدود ۸۰ درصد ماده اولیه شیرخشک از طریق واردات در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

بنابراین، در چنین شرایطی انتظار می‌رفت که عدم تخصیص ارز به واردات ماده اولیه این محصول، تولید شیرخشک را کاهش داده و در اغلب موارد متوقف کند.

از ۲۰ مهرماه سال گذشته عرضه شیر خشک با ثبت کد ملی و تاریخ تولد نوزاد در سامانه «تی‌تک» سازمان غذا و دارو انجام می‌شود، اما مشکلات ارز و عدم توجیه عرضه شیرخشک دولتی برای داروخانه‌ها، این کالا را کمیاب کرد.

دولت می‌گفت علت گرانی برخی کالا‌های اساسی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است، اما وقتی قیمت کالا‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌گرفتند را هم بررسی می‌کنیم می‌بینیم این کالا‌ها هم رشدی به موازات کالا‌های یارانه‌ای داشته‌اند.

قیمت برنج نزدیک به سه برابر، ماهی ۳/۵ برابر، تخم‌مرغ نزدیک به سه برابر، هندوانه چهار برابر و... شده است.

دولت سیزدهم در شرایطی اقتصاد کشور را در دست گرفت که شعار نصف کردن تورم در گام اول و تک‌رقمی کردن آن را می‌داد. اما وقتی قیمت‌ها فاصله بسیار زیادی از وعده‌ها گرفت یکی از آقایان از تحقق وعده کاهش تورم در پایان هشت سال دولت رئیسی صحبت کرد.

مثل چرخش وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال که به چهار میلیون در پایان سال تغییر پیدا کرد.

تاثیر قیمت‌ها بر دهک‌های مختلف

تورم و افزایش قیمت محصولات خوراکی از این جهت مهم است که تاثیری متفاوت بر دهک‌های مختلف دارد. بهمن سال گذشته، مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد که اختلاف نرخ تورم دهک اول و دهم به ۵/۲ درصد رسیده است.

با توجه به اینکه درصد بالای سبد هزینه خانوار‌های دهک‌های آسیب‌پذیر به خوراکی اختصاص دارد، تورم مواد غذایی این دهک‌ها را بیشتر از دهک‌های پردرآمد متاثر می‌کند.

براساس آمار‌های بازار اقلام خوراکی، یک کارگر سرپرست خانوار ۴ نفره، برای تهیه یک سبد از حداقل اقلام خوراکی باید «حدود ۶۵ درصد» از درآمد خود را هزینه کند.

این در حالی است که از سال ۱۳۵۹ تاکنون قدرت خرید کارگران با حداقل دستمزد بیش از ۶۵ درصد کاهش یافته و به کمتر از نصف رسیده و حداقل دستمزد حقیقی کارگران در سال جاری به کمترین مقدار طی ۲۸ سال اخیر رسیده است.

با این شرایط کارگران و اقشار ضعیف جامعه، نه‌فقط در خرید گوشت، بلکه در خرید اقلام دیگری از جمله حبوبات و نان نیز با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

دولتی که ادعا می‌کرد «۷۰۰۰ صفحه برنامه» برای ساماندهی وضعیت کشور تدوین کرده و «زبان دنیا را بلد است» و بدون رفع تحریم‌ها نیز می‌تواند رفاه اقتصادی مردم را تامین کند، تیمی از چهره‌های ناشناخته برآمده از دانشگاه امام صادق (ع) و برخی محافل خاص سیاسی را در حساس‌ترین مناصب اقتصادی به کار گمارد و حالا که به کارنامه دوسال‌ونیم گذشته نگاه می‌کنیم غیر از کاهش رشد نقدینگی که تاثیر آن هم بر زندگی‌ها احساس نمی‌شود، وضعیت مطلوبی در هیچ‌یک از سیاست‌های کنترل قیمتی دیده نمی‌شود.

شرایط وخیم اقتصاد و زندگی مردم بار‌ها از سوی نمایندگان مجلس و کارشناسان گوشزد شده است. مسعود پزشکیان با اشاره به معضلات اجتماعی به دنبال تشدید مشکلات اقتصادی توضیح داد: «توجه به معیشت مردم در حد زنده‌ماندن‌شان از اصول قانون اساسی است؛ لذا دولت‌ها باید بتوانند مسکن، ازدواج، خوراک و شغل مردم را تأمین کنند، اما چون نتوانسته‌ایم به این وظیفه عمل کنیم و تورم هم روزبه‌روز به‌جای اصلاح، بدتر شده است، طبیعی است که پدیده‌های اجتماعی مثل سرقت و کیف‌قاپی هم به مرور در جامعه زیاد شود.

تا زمانی که نتوانیم معیشت، سرپناه و زندگی حداقلی مردم را که همان بخور و نمیر است، تأمین کنیم؛ طبیعتاً عده‌ای مجبور می‌شوند برای زنده‌ماندن دست به کار‌هایی بزنند که با اصول اخلاقی و انسانی در تضاد است.»

پزشکیان در پاسخ به اینکه وظیفه دولت و مجلس دراین‌باره چیست؟ بیان کرد: «آقای رئیسی در شروع دولتش وعده داد تورم را اول نصف سپس تک‌رقمی می‌کند، اما نه‌تنها تورم نصف نشد، تک‌رقمی که جای خود دارد بلکه چندین برابر شد. قدرت خرید شدیداً پایین آمد و کارمندانی که زندگی معمولی داشتند، دیگر نتوانستند حتی مایحتاج روزانه خود را تأمین کنند. رفاه در سطح مناسب از زندگی مردم رفته و سفره‌های مردم کوچک شده و دولت به وعده‌هایی که داده بود، عمل نکرده است. حتی شعار‌های مربوط به مسکن را محقق نکرده و بحث رانت و رشوه هم قرار بود برچیده شود، اما این‌طور نشد».

دیگر خبرها

  • (ویدئو) لحظه حیرت انگیز شکار مار بدست خدنگ
  • یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • ارائه ۱۱۷ هزار خدمات دندانپزشکی و آموزش دهان و دندان
  • علت ۷۰ درصد مرگ‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است
  • استفاده از جایگزین های نمک خطر مرگ های قلبی را کاهش می دهد
  • یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • کـارنامه خوراکی‌ها؛ رشد ۲۰۰ درصدی قیمت خوراکی‌ها در دو سال
  • افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه
  • چند باور رایج و غلط درباره ویتامین‌ها
  • ۱۷ عادتی که برای سلامت قلب ضرر دارد