Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-03-29@05:59:19 GMT

◄ اطلاعات مهم سفر با قطار در ایام اربعین

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۵۰۲۳۱

◄ اطلاعات مهم سفر با قطار در ایام اربعین

تین‌نیوز | 

در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، زائران حسینی با استفاده از قطارهای ترکیبی راه‌اندازی شده تا ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه سفر ریلی داشته و از این ایستگاه تا مرز مهران، باقی‌مانده سفر خود را با اتوبوس طی می‌کنند.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در همین راستا شرکت راه‌آهن به‌منظور استفاده هر چه بیش‌تر و بهتر از امکانات ریلی، نکاتی را به اطلاع مسافران گرامی می‌رساند:

قبـل از حـرکت

توجه به این مهم که عراق کشوری خارجی با شرایط و مقررات خاص خود است، لزوم رعایت قوانین و احترام به حاکمیت آن الزامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
داشتن گذرنامه و ویزای عراق لازم و حتمی است و مسئولان عراقی و ایرانی از ورود و خروج بدون مجوز به‌شدت ممانعت خواهند کرد. آمادگی کامل و همه‌جانبه و داشتن سلامت جسمانی با توجه به مسیر طولانی، سرما و گرما، ازدحام، احتمال بیماری و غیره در این سفر بدیهی است. کهن‌سالان و کودکان و بیماران قلبی و عصبی وزنان باردار از سفر خودداری و زیارت را به فرصت دیگری موکول کنند. در صورت نیاز، همراه داشتن نسخه پزشک الزامی است و حتی‌المقدور داروهای خاص و ضروری را فراموش نکنید. حمل مواد مخدر در عراق جرم محسوب می‌شود (فرد معتاد متهم است نه بیمار)، لذا ابتدا با وی برخورد فیزیکی سپس رسیدگی قضایی خواهد شد و در محاکمه نیز شدیدترین احکام صادر می‌شود. وسایلی مثل کوله‌پشتی، کیسه‌خواب، کفش مناسب و وسایل شخصی و در صورت تمایل دفترچه یادداشتی برای ثبت خاطرات همراه داشته باشید. با توجه به استقرار خودپردازها در عراق به همراه داشتن کارت‌بانکی بلامانع است، اما لزومی به همراه داشتن مقدار زیادی پول نیست البته این بدان معنی نیست که تمهیدات لازم را در نظر نگیرید بلکه به‌منظور امنیت بیش‌تر و جلوگیری از فقدان و سرقت است. از سفر انفرادی به‌خصوص خواهران اجتناب شود و بهتر است دسته‌جمعی سفر کنید و خواهران همراه کاروان باشند. یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین مشکلات اربعین بحث گمشدگان و مفقودین و اموال آنان است. همان‌طور که تاکید شد احتمال گم‌شدن کهن‌سالان و کودکان و بیماران بیشتر از بقیه است. اگر اصرار بر حضور این عزیزان وجود دارد حتما مشخصات شخصی، شهر اعزام کننده، تلفن یکی از همراهان، تلفنی از شهر اعزام کننده و بیماری احتمالی در کارتی درج و به‌صورت گردن‌آویز یا در جیب افراد قرار گیرد. در مورد وسایل و هر آن‌چه از فرد جدا می‌شود اعم از ساک، کوله‌پشتی، موبایل، کیف پول و یک شماره تماس و مشخصات در آن‌ها قرار گیرد. پشت تلفن همراه نیز شماره دیگری جز شماره خط نوشته شود، در آخرین صفحه گذرنامه هم یک شماره تلفن قید شود که در صورت گم‌شدن آن بتوان در اسرع وقت آن را به صاحبش بازگرداند. خواهران از همراه آوردن طلا و جواهرات خودداری کنند و اگر لزومی برای به همراه داشتن آن‌ها وجود دارد از آشکار کردن و نشان دادن آن به دیگران خودداری و در حفاظت آن دقت لازم را داشته باشند. باتوجه به تراکم جمعیتی در مرزها و اماکن دیگر داشتن سعه‌صدر بخشی از زیارت محسوب می‌شود.

موارد مهم برای سفر با قطار

حضور در ایستگاه راه‌آهن یک ساعت قبل از حرکت الزامی است. از هرگونه پراکندگی در محیط پایانه‌های در طول مسیر و خروج از بسته ترکیبی ادامه مسیر، جدا خودداری فرمایید. در غیر این صورت هیچ‌گونه مسؤولیتی بر عهده آژانس تامین نیست. به هنگام بازگشت در کربلا تا ۱۵ ساعت قبل از زمان حرکت قطار از کرمانشاه، در پایانه حضور یابید. اگر به هر دلیلی به موعد مقرر نرسیدید، ۸ ساعت قبل از حرکت قطار از ایستگاه کرمانشاه، خود را به پایانه در مرز مهران برسانید.

شرایط عمومی سفر با قطار

سرویس بهداشتی:

در بالای درب میانی سالن‌های قطار، چراغی وجود دارد که نشانگر وضعیت سرویس‌های بهداشتی است. رنگ سبز نشانگر آزاد بودن و رنگ قرمز نشانه‌ اشغال بودن آن است. برای تخلیه آب و فضولات دستشویی دکمه flush please را فشار دهید تا سیفون فعال شود. از انداختن دستمال و ... در سرویس بهداشتی خودداری کنید.

نماز:

برای عدم اتلاف وقت لطفاً پیش از توقف قطار وضو و مقدمات نماز را انجام داده و پس از اقامه نماز سریعا به‌قطار سوار شوید. چنانچه به دلایلی از قبیل ادای فریضه نماز، صرف غذا در رستوران و ... کوپه خود را ترک می‌کنید، حتی‌المقدور اشیای قیمتی را به همراه برده یا یکی از همراهان خود را در کوپه بگمارید. زمان توقف قطار برای انجام فریضه نماز بیست دقیقه است. هنگام مراجعه به‌قطار، در صورت توقف بیش از یک قطار در ایستگاه بین‌راهی، دقت کنید تا به‌اشتباه سوار قطار دیگری نشوید.

نکات ایمنی

از ایستادن کنار درهای کشویی بین سالن‌ها به دلیل وجود خطرات احتمالی اجتناب کنید. از پذیرفتن وسایل امانی افراد مشکوک و ناشناس و یا تحویل وسایل خود به دیگران خودداری کنید. از دست زدن به تابلوی برق سالن به دلیل بروز خطرات جانی، جدا خودداری شود. در طول سفر همواره مراقب وسایل و اموال قیمتی خود باشید. در صورت قطع روشنایی، در کوپه را بسته و مراقب رفت‌وآمد افراد مشکوک و وسایل خود باشید.  دستگیره ترمز اضطراری در محفظه‌ای مخصوص بالای در کوپه تعبیه‌شده است. استفاده از آن فقط در موارد اضطراری و برای اعلام‌خطر مجاز است. استفاده غیرمجاز آن‌یک میلیون ریال جریمه نقدی در پی دارد. گرفتن غذا و دارو از افراد ناشناس و مشکوک، سلامت و امنیت شما را تهدید می‌کند.  هرگونه رفتار خلاف شئون اخلاقی و یا موارد مشکوک را به رئیس قطار اطلاع دهید.

سایر موارد

 باصرفه‌جویی در مصرف آب، امکان استفاده از آن را برای دیگران مهیا کنیم.  براساس قانون، استعمال دخانیات در اماکن و وسایل نقلیه عمومی ممنوع است. از کشیدن سیگار در کوپه و سالن خودداری کنید.  به همراهان به‌خصوص کودکان خود توصیه کنید شماره سالن و صندلی، مبدا و مقصد را به خاطر بسپارند.  در طول سفر بلیت را همواره در دسترس خود قرار دهید. ماموران قطار از سوارشدن افراد بدون بلیت ممانعت می‌کنند. در صورت سوارشدن، این افراد مشمول پرداخت جریمه‌ای به میزان ۵/۱ برابر بهای بلیت، بدون اختصاص جا می‌شوند. دویدن، تجمع و ایجاد سروصدا در راهرو موجب سلب آسایش و آرامش مسافران خواهد شد.  مسائل و مشکلات خود را برای پیگیری به رئیس قطار اعلام کنید.  رعایت حجاب و شئون اسلامی در طول سفر الزامی است.  قطار مطمئن‌ترین وسیله سفر است در صورت بروز حادثه غیرمترقبه به راهنمایی‌ها و دستورات مأموران قطار توجه کنید.  قطار سرمایه ملی کشور ماست. از آسیب رساندن به اشیا و اموال داخل قطار خودداری کرده و در حفظ و نگه‌داری آن کوشا باشیم.

موارد مهم هنگام مراجعت از سفر

 ارائه‌ گذرنامه توسط زائران در هنگام ورود به گیت گذرنامه در مبادی ورودی مرزی به کشور برای ممهور شدن مهر ورود در گذرنامه توسط افسر پلیس مستقر در گیت مرزی الزامی است، عدم اقدام به این امر تبعات و پیگرد قانونی برای مسافر در بردارد. زائران از تجمع و ازدحام در مبادی ورودی خودداری کنند و ضمن حفظ آرامش خود، دیگران را نیز به این امر دعوت کنند.  زائران در مبادی ورودی و خروجی با ماموران کنترل مرزی و نهادهای امنیتی و انتظامی تعامل و همکاری‌های لازم را داشته باشند و از بحث‌وجدل با آنان پرهیز کنند. زائران زمان بازگشت خود را به کشور مدیریت کرده و به ساعات پایانی مراسم اربعین موکول نکنند. با توجه به انبوه بازگشت‌ها در برگشت به کشور، زائران نسبت به افراد کهن‌سال و کودکان اهتمام داشته و به آنان در طول مسیر کمک کنند.

توصیه‌های بهداشتی

شستشوی مکرر دست و صورت و همراه داشتن وسایل حفاظت شخصی مانند پتو، حوله و ماسک می‌تواند تا حد بسیار زیادی به‌سلامت زائران اربعین کمک کند. رعایت بهداشت می‌تواند از بروز ابتلا به بیماری‌های عفونی جلوگیری کند. شستشوی مکرر دستان با آب و صابون می‌تواند برای جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های عفونی مخصوصا عفونت‌های تنفسی مفید باشد. استفاده از آب و غذای سالم از دیگر ضرورت‌های تامین سلامت فردی زائران در پیاده‌روی اربعین حسینی است هرچند کاروان‌ها و موکب‌های مختلف سعی می‌کنند با حداکثر ایمنی آب و غذای بهداشتی را به زائران برسانند اما خود افراد نیز باید مواظب باشند و فقط در صورتی از مواد غذایی و آشامیدنی استفاده کنند که کاملا از بهداشتی و سالم بودن آن اطمینان حاصل کرده باشند.  همراه داشتن ماسک به‌منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری تنفسی آنفولانزا ضروری است. استفاده از لباس گرم، مایع شوینده و ضدعفونی‌کننده از دیگر عناصر تاثیرگذار در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیردار است. افرادی که دارای بیماری‌های مزمن بوده و داروهای طویل‌المدت مصرف می‌کنند حتما به‌اندازه کافی دارو همراه داشته باشند، هرچند در طول مسیر موکب بهداشتی درمانی بوده و داروهای حداقلی را در اختیارشان می‌گذارد اما برای اطمینان بیش‌تر خودشان دارو به همراه داشته باشند.  بیماران دارای ناراحتی دیابتی، قلبی و فشارخونی که قرار است در راهپیمایی اربعین شرکت کنند حتما داروهای خود را به‌اندازه کافی همراه داشته باشند و مصرف به‌موقع آن را فراموش نکنند.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: حمل و نقل خدمت رسانی راه آهن روشنایی کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۵۰۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش کیفیت آسفالت بزرگراه‌ های تهران در ایام نوروز

تین نیوز

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به اسکن آسفالت معابر تهران توسط سامانه PMS گفت: در ایام نوروز، کیفیت آسفالت معابر اصلی پایتخت، به صورت مکانیزه در حال پایش است.

هادی حق بین، درباره برنامه اقدامات این معاونت در سال جدید گفت: در تلاشیم با تسریع در عملیات اجرایی پروژه های فنی و عمرانی تهران، نقش بسزایی در پویش امیدوافتخار سال ۱۴۰۳ ایفا کنیم.

وی افزود: در همین راستا، بر عملیات اجرایی «شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره)» و فازاول«آزادراه شهید شوشتری» به عنوان کلان پروژه های تسهیل گر در تردد شهروندان متمرکز خواهیم بود. همچنین در بخش اصلاح تقاطع های ناقص و احداث تقاطع های غیرهمسطح جدید، با هدف کوتاه تر شدن دسترسی ها و صرفه جویی در مصرف سوخت و زمان شهروندان از ماه های ابتدایی سال جدید پروژه های متعددی به بهره برداری خواهند رسید.

وی درباره بهسازی روکش آسفالت معابر پایتخت نیز توضیح داد: با وجود عقب ماندگی های قابل توجه در تولید و اجرای آسفالت معابر پایتخت در سنوات گذشته، سیر صعودی اجرای آسفالت معابردر دوره ششم مدیریت شهری مشهود است؛ به گونه ای که در سال ۱۴۰۲ از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن عبور کردیم و نشان از رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ و قریب به ۳ برابری نسبت به سال ۱۴۰۰ بود.

ارزیابی کیفیت آسفالت بزرگراه های تهران در ایام نوروز با اسکنر

حق بین درباره سازوکار تعیین اولویت اجرای آسفالت در تهران نیز گفت: به موازات بررسی گزارش های مردمی ثبت شده در سامانه ۱۳۷ پلاس و ارزیابی های نواحی و مناطق ۲۲گانه از کیفیت آسفالت معابر، بررسی ویژه ای برروی روکش آسفالت معابر اصلی پایتخت از جمله بزرگراه ها صورت می گیرد. بر همین اساس، از روزهای پایانی اسفندماه ۱۴۰۲، وضعیت روسازی معابر اصلی پایتخت به صورت مکانیزه در حال پایش است.

وی با اشاره به فعالیت خودروی اسکنر سطح جاده (PMS) در ایام نوروز افزود: تاکنون وضعیت آسفالت بزرگراه هایی نظیر شهید همت، زین الدین و چمران و نیز بزرگراه های آزادگان، مدرس و صیاد شیرازی به طول ۱۶۳۵ «کیلومتر_خط» مورد ارزیابی قرار گرفته و خروجی این ارزیابی ها، با توجه به منابع در دسترس برای بهسازی روکش آسفالت بزرگراه ها، ملاک تخصیص بهینه منابع خواهد بود.

حق بین ضمن ابراز امیدواری نسبت به پایان فرآیند اسکن معابر در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ گفت: برای بررسی دقیق وضعیت آسفالت شریان های اصلی پایتخت، هر یک از خطوط بزرگراه ها به صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار می گیرند و به این ترتیب، بیش از ۳۶۵۰ کیلومتر_خط پیمایش نیاز بوده که گزارش آن به صورت روزانه تدوین و ارسال می شود.

معاون فنی وعمرانی پایتخت در پایان به سایر برنامه های این معاونت درخصوص تکمیل و بهره برداری پروژه های زیرساختی شهر همانند پارکینگ های طبقاتی واگذارشده و درحال اجرا، پروژه فاخرخانه شهر، مقاوم سازی لرزه ای پل های سواره رو، تکمیل بخشی از شبکه اصلی جمع آوری آب های سطحی و همچنین تکمیل مطالعات فنی وطرح های عمرانی سطح شهر اشاره کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • شش فوتی در تصادفات شهری ایام نوروز در آذربایجان شرقی
  • خدمت رسانی رایگان قطار شهری و اتوبوسرانی مشهددر شب‌های قدر
  • رادیو همراه با شب زنده‌داران لیالی قدر
  • دیدار نوروزی کارکنان پست بانک ایران با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • شروط روسیه برای مذاکره با آمریکا درباره اوکراین/قرار گرفتن رئیس اطلاعات نظامی اوکراین در لیست ترور روسیه
  • چگونه از کدال استفاده کنیم؟ | راهنمای کاربردی سامانه کدال
  • رادیو همراه با شب زنده داران لیالی قدر
  • تجلیل از ۵۲ راننده داوطلب خدمت خالصانه سفر اربعین
  • تصاویر| راه آهن همراه مسافران نوروزی
  • پایش کیفیت آسفالت بزرگراه‌ های تهران در ایام نوروز