Web Analytics Made Easy - Statcounter

بجنورد- ایرنا- رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان گفت: نمایشگاه بازرگانی ایران، اسفندماه امسال با محوریت استان خراسان شمالی در عشق آباد ترکمنستان برگزار می شود.

به گزارش ایرنا محمد صمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: کشور میزبان، مجوز برپایی این نمایشگاه را صادر کرده و برخی از دیگر کشورها نیز در این رویداد مشارکت خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه هم اکنون این استان با 24 کشور جهان داد و ستد دارد، گفت: صادرات این استان در سال 96 نسبت به سال پیش از آن 82 درصد رشد داشته است.
صمدی افزود: پارسال کالاهای این استان به 32 کشور دنیا صادر شد که امسال به علت بروز مشکلاتی، به برخی از کشورها از جمله فرانسه، لهستان، مجارستان و عربستان صادرات نداشتیم.
وی ارزش صادرات امسال این استان را 60 میلیون دلار عنوان و بیان کرد: محصولات پتروشیمی، پودر آلومینا، محصولات کشاورزی، مصالح ساختمانی، پلاستیک و صنایع دستی از کالاهای صادراتی استان است.
صمدی افزود: امسال میزان ورود کالا به استان نیز محدود و حدود 10 میلیون دلار بود که در حد کالا و مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ها بود که این رقم در سال های پیش تا 40 میلیون دلار نیز می رسید.

* هندوستان نخستین مقصد صادراتی خراسان شمالی
صمدی گفت: هندوستان با 30 درصد، افغانستان با 21 درصد و میانمار با 15 درصد به ترتیب اصلی ترین مقاصد صادراتی استان بوده اند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی بر لزوم ایجاد بازارچه مرزی استان در منطقه «پرسه سو» تاکید کرد و گفت: در دو سوی این منطقه در خاک ایران و ترکمنستان تعداد زیادی روستا وجود دارد که این امر باعث اشتغالزایی برای آنان خواهد شد.
صمدی با بیان اینکه ایجاد این بازارچه توجیه اقتصادی دارد، افزود: با توجه به اینکه خراسان شمالی از گذرگاه مرزی، منطقه ویژه اقتصادی، راه آهن، فرودگاه بین المللی، بنادر و دریا بی بهره است، ایجاد این بازارچه می تواند رونق بخش اقتصاد استان شود.

*مطالبات تجار ایرانی با تهاتر از ترکمنستان وصول شد
صمدی گفت: مطالبات تاجران ایرانی از همتایان ترکمن حدود 15 میلیون دلار بود که این مبلغ از طریق تهاتر و مبادله پایاپای وصول شد.
وی افزود: تا کنون حدود 300 کارت بازرگانی در این استان صادر شده که از این تعداد تنها 120 کارت فعال است.
وی همچنین از اعزام هیات تجاری به کشور قرقیزستان خبر داد و گفت: در این خصوص رایزنی هایی با کشور مزبور انجام شده و سفیر قرقیزستان نیز به این استان سفر کرده است.
وی با اشاره به عضویت قرقیزستان در سازمان تجارت جهانی، افزود: صادرات به این کشور تعرفه ندارد و می توان از این طریق به دیگر کشورها نیز کالا صادر کرد.
خراسان شمالی به عنوان استانی کمتر توسعه، با دارا بودن بیش از 300 کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان، ظرفیت های بسیاری برای توسعه صادرات و واردات دارد.
این استان 450 واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد ریال و اشتغال 11هزار نفر دارد که از نظر داشتن صنایع بزرگ در بین 31 استان کشور رتبه دهم را داراست.
سهم اشتغال در این استان در بخش کشاورزی 39.6 درصد، صنعت 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
3007/5132

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد اتاق بازرگاني نمايشگاه بين المللي خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۵۰۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان شمالی؛ این نمایشگاه با محوریت هنرستان‌ها و معرفی مشاغل دایر شده است و دانش آموزان از شهرستان‌های مختلف در این رویداد مشارکت دارند.
معرفی رشته‌های هنرستانی، آشنایی با مشاغل مختلف، کمک به انتخاب رشته‌های تحصیلی، توسعه فرهنگ کارآفرینی از جمله اهداف برگزاری نمایشگاه و معرفی مشاغل است.

در این نمایشگاه دست سازه‌ها و تولیدات هنر آموزان استان از هنرستان‌های بجنورد، شیروان، فاروج، غلامان، راز، اسفراین، گرمه، مانه، سملقان و جاجرم در ۱۴ غرفه عرضه شده است.

بیش از ۱۳هزارو ۴۳۰ دانش آموز و هنرجو در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش خراسان شمالی تحصیل می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می‌دانید؟
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • ترکمنستان مقصد۴۸ درصد صادرات گلستان/ خبری از یُد در ۱۰ کالای اول صادرات نیست!
  • گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد
  • یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران
  • کنفرانس ویدویی میان تولیدکنندگان ازبکستان و اصفهان برگزار می‌شود
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده‌ها می‌رود
  • پروازهای فرودگاه بجنورد توسط اتاق بازرگانی چارتر شد
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • تولیدات خراسان شمالی به ۳۸ کشور جهان صادر می‌شود