Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آمریکایی‌ها عنوان می‌کنند تحریم‌های نفتی ایران را از ۱۳ آبان کلید خواهند زد، اما امروز این قدر تحت فشار کشته شدن این روزنامه نگار عرب هستند که ... ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷ رسانه ها خواندنی نظرات

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، محمد ساجدی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با دانشجو، در خصوص بهره برداری سیاسی ترک‌ها از قضیه قتل خاشقجی در قبال آمریکا و عربستان گفت: گاهی در دنیا سیاست ناخواسته اتفاقاتی پیش می‌آید که اگر طرف مقابل زرنگ باشد می‌تواند به خوبی بهره برداری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: مثلا در ماجرای کشتن دیپلمات روسی در ترکیه که منجر به قطع روابط روس و ترک‌ها شد، یک بازار مجانی روس‌ها در اختیار ما قرار گرفت که البته به دلیل بی تجربگی نتوانستیم از این بازار به خوبی استفاده کنیم. 

ساجدی مثال دیگر حوادث این چنینی در عالم سیاست را هواپیمای روسی دانست که توسط اسرائیلی‌ها زده شد و تصریح کرد: اگر این اتفاق نمی‌افتاد هرگز هیچ اس 300 در اختیار سوریه قرار نمی‌گرفت و اگر امروز خاشقجی کشته نمی‌شد این فرصت طلایی در مسئله طلایی و نفت در اختیار ایران قرار نمی‌گرفت. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به استیصال آمریکایی‌ها در مسئله تحریم‌های ایران در آستانه 13 آبان گفت: آمریکایی‌ها عنوان می‌کنند تحریم‌های نفتی ایران را از 13 آبان کلید خواهند زد، اما امروز این قدر تحت فشار کشته شدن این روزنامه نگار عرب هستند که اگر نفت را تحریم کنند قیمت نفت به 200 دلار می‌رسد و اگر نکنند خواست ایران محقق شده یعنی در هر دو حالت شرایط به نفع ایران خواهد بود. 

وی تصریح کرد: ترکیه نیز از شرایط فعلی بهره برداری‌های خاص خود را می‌کند اولا در خصوص پیشنهاد حق السکوت 5 میلیارد دلاری عربستان سکوت کرده و عده‌ای می‌گویند مبالغ بالاتری را پیشنهاد داده است. 

ساجدی با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی ترکیه در ماجرای قتل خاشقجی تنبیه عربستان است، گفت: ترکیه و عربستان از متحدان استراتژیک یکدیگر علیه داعش بودند، اما نقطه اختلاف نظر آن‌ها مسئله اخوان المسلمین بود که سبب جدایی آن‌ها از یکدیگر شد به این صورت که عربستان به شدت مخالف اخوان المسلمین بود، اما ترک‌ها موافق حضور این گروه بودند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه در شرایط فعلی ترک‌ها قدرت نمایی خود را بعد از مسئله داعش به اثبات می‌رسانند، گفت: فاز بعدی عملکرد ترک‌ها تسویه حساب با آمریکایی هاست. 

وی ادامه داد: آمریکا نیز در قبال ترکیه پیشنهاد مبلغ هنگفتی را داده بود تا بر سر قضیه خاشقجی سکوت کند و کوتاه بیاید، اما ترک‌ها عنوان کردند ما سه شرط برای کوتاه آمدن در سر این مسئله داریم شرط‌هایی که معمولا هم عملیاتی نمی‌شوند. شرط اول ترک‌ها آزادی فتح الله گولان مخالف سرسخت ترک‌ها بود که در آمریکا به سر می‌برد، شرط دوم عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بود و شرط سوم ترکیه این بود که همه تحریم‌ها علیه ترک‌ها ملغی شود. 

ساجدی با بیان اینکه از سه شرط یاد شده تنها امکان عملیاتی شدن شرط سوم وجود دارد، گفت: آمریکایی‌ها قطعا با این شروط مخالفت می‌کنند و نتیجه این اتفاق این خواهد شد که یا ترکیه به سمت محور شرق حرکت می‌کند و از عربستان، آمریکا و اتحادیه اروپا هر کدام به دلایلی دور می‌شود و به سمت ایران و روسیه می‌آید و شاهد این مدعا ادعای اخیر اردوغان است که عنوان کرد ترکیه هرگز ایران را به خاطر مسائل نفت و گاز رها نمی‌کند. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به بازی شایسته ترک‌ها در یک بازی ناخواسته گفت: به احتمال قوی این ماجرا منجر به برکناری بن سلمان خواهد شد شاهزاده شروری که حتی جانشین آن در لندن هم تعیین شده است. 

وی با اشاره به تغییر رویه سعودی‌ها برای تهدید ایالات متحده گفت: چندی پیش شبکه العربیه عنوان کرد ما به دنبال از سر گیری روابط خود با ایران خواهیم بود البته عملیاتی شدن یا نشدن این خیر اهمیت چندانی ندارد مهم تاثیری است که این شایعات در فضای بین المللی و به نفع ایران خواهد داشت. 

ساجدی در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال آنچه از شرایط فعلی برمی آید بهره برداری تمام عیار ترک‌ها از کشته شدن جمال خاشقجی است که البته این روند در حال تمام شدن به نفع ایران است.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P41383/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۵۱۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطهری: قبل از بازی در مورد مسائل فنی حرف نمی‌زنم

­به گزارش گروه ورزش خبرگزاری صدا و سیما؛ حمید مطهری مربی تیم فوتبال تراکتور در مورد دیدار با استقلال در هفته بیست و پنجم لیگ برتر فوتبال گفت: از سوالات فنی خبرنگاران در مورد بازی استقبال می‌کنم، اما بعد از بازی در موارد فنی حرف بزنیم بهتر است و افتخار می‌کنم در جمعی هستم که برخی خبرنگاران سوالات فنی در نشست‌های خبری می‌کنند.   مطهری ادامه داد: برای بازی با استقلال یک بازیکن ۵۰، ۵۰ است و بعد از ظهر تکلیف او روشن می‌شود خدا را شکر تیم شرایط خوبی دارد و سعی کردیم در جلسات فنی و تمرینی روی نقاط ضعف و قوت خودمان و حریف کار کنیم.   وی افزود: من صادقانه آمدم که در تبریز کار کنم دنبال پست و مقام هم نیستم من حرفه‌ای این کار هستم و در هر جایی هم کار کردم تعهد داشتم در این بازی­ با توجه به احترام خاصی که برای گل محمدی قائل هستم و او را یکی از بهترین سرمربی‌های ایران می‌دانم، اما مسئولیت فنی بازی بر عهده من است و تلاش می‌کنم که تیم بهترین نتیجه را بگیرد من در جا‌های مختلفی با آقای گل محمدی کار کردم، اما فعلا در مورد این بازی مسئولیت تیم با من است و امیدوارم بازیکنان و هواداران تبریز در یک تیم و در ادامه برای موفقیت تراکتور تلاش کنند.   دیدار تیم‌های فوتبال استقلال صدرنشین رقابت‌های لیگ برتر فوتبال و تراکتور تبریز فردا چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در تبریز از ساعت ۱۷ در ورزشگاه یادگار امام برگزار می‌شود.   تیم استقلال در حال حاضر در یک رقابت نزدیک با تیم پرسپولیس در صدر جدول قرار دارد و تراکتور در چهارم جدول و به دنبال کسب سهیمه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیاست.

دیگر خبرها

  • انیس: آمریکا در قضیه فلسطین خصومت خود را با اسلام نشان داد
  • مطهری: قبل از بازی در مورد مسائل فنی حرف نمی‌زنم
  • بن سلمان: مخالف آوارگی مردم غزه هستیم
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه بررسی شد
  • بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی 
  • پیام تبریک اینفانتینو و شیخ سلمان برای قهرمانی فوتسال ایران در آسیا + عکس
  • عربستان به جای «داووس» میزبان مجمع جهانی اقتصاد شد
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه