Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@19:54:41 GMT

ناشنوايي در نوزادان قابل پيشگيري است؟

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۵۲۰۸۹

ناشنوايي در نوزادان قابل پيشگيري است؟

خبرگزاري آريا -
غربالگري زودهنگام، به تشخيص و درمان کودکان با مشکلات ناشنوايي کمک مي‌کند
يکي از نقايص هنگام تولد ناشنوايي است. حدود 4 نفر در هر هزار نوزاد متولد شده مشکلات جدي در شنوايي دارند. ناشنوايي که هنگام تولد بروز مي‌کند ناشنوايي ارثي ناميده ميشود.
ناشنوايي همچنين مي‌تواند در کودکي يا بزرگسالي بروز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه مي‎دانيم که ناشنوايي تاثير بسيار زيادي بر زندگي کودک و خانواده او مي‌گذارد زيرا زبان و ايجاد ارتباط در 3 سال اول زندگي اتفاق مي‌افتد، ناشنوايي مي‌تواند همه اين موارد را تحت تاثير قرار دهد و مشکلات يادگيري در مدرسه و محيط زندگي ايجاد کند. غربالگري زودهنگام، تشخيص و درمان کودکان با مشکلات ناشنوايي کمک مي‌کند تا مهارت زبان آموزي را مانند ديگران ياد بگيرند. از آنجا که تشخيص مشکلات شنوايي در نوزادان سخت است، بيشتر بيمارستان‌ها حتما بررسي لازم را انجام مي‌دهند.
چه چيز باعث ناشنوايي در نوزادان و کودکان مي‌شود؟
کاهش شنوايي و ناشنوايي مي‌تواند ژنتيکي باشد يا بر اثر جراحت و بيماري بروز کند. در برخي موارد هم علت ناشنوايي ناشناخته است. حدود 90 درصد از نوزادان با ناشنوايي ژنتيکي والدين با شنوايي مناسب دارند. عوامل ژنتيک حدود 50 درصد ناشنوايي‌ها را شامل مي‌شود. حدود 25 ژن در ناشنوايي موثر هستند. تقريبا 30 درصد از کودکان با ناشنوايي نقص هنگام تولد دارند. در چنين مواردي ناشنوايي بخشي از يک سندرم است.
بيماري‌هايي که مي‌توانند موجب ناشنوايي نوزاد شوند شامل عفونت دوران بارداري مانند سرخجه، سيتومگالو ويروس، توکسوپلاسموز، هرپس و سفليس است. نوزاداني که زودتر از موعد به دنيا مي‌آيند هم در خطر ابتلا به ناشنوايي هستند.
بعد از تولد ضربه به سر يا عفونت دوران کودکي مانند مننژيت، سرخک و آبله مرغان مي‌تواند باعث ناشنوايي شود. برخي درمان‌ها مانند آنتي بيوتيک استرپتومايسين و داروهاي مرتبط هم مي‌تواند باعث ناشنوايي شود. عفونت گوش نيز مي‌تواند به تدريج باعث کاهش شنوايي شود.
ناشنوايي انواع گوناگون دارد
زماني که صدا به گوش خارجي مي‌رسد در کانال گوش حرکت کرده به پرده صماخ مي‌رسد. ورود صدا باعث تکان خوردن پرده صماخ مي‌شود که در نتيجه سه استخوان کوچک در گوش مياني حرکت مي‌کنند. در اين مسير کانال گوش، پرده صماخ و گوش مياني صدا را از دنياي خارج به گوش داخلي مي‌آورند. درون گوش داخلي هزاران سلول مويي نازک صداي وارده را تشخيص داده و به سيگنال‌هايي که روي اعصاب شنوايي سوار شده تبديل مي‌کند که پالس عصبي به مرکز شنوايي در مغز مي‌فرستد.
تست تشخيصي براي نوزادان زير 6 ماه مانند تست غربالگري زمان تولد است
ناشنوايي ممکن است در هرکدام از قسمتهاي اين مسير اتفاق بيفتد
ناشنوايي ژنتيکي زماني اتفاق مي‌افتد که صدا از گوش خارجي وارد گوش مياني مي‌شود. انسداد در کانال گوش، آسيب در پرده صماخ يا عفونت در گوش مياني از جمله شرايطي است که ميتواند موجب ناشنوايي ارثي شود. اين نوع از ناشنوايي موقتي است و معمولا با انجام عمل جراحي بهبود مي‌يابد.
ناشنوايي حسي زماني اتفاق مي‌افتد که سلولهاي مويي داخل گوش داخلي نمي‌توانند نوسانات ورودي را تشخيص دهند يا پالسهاي عصبي به مغز منتقل نمي‌شود. عفونت‌هاي پيش از بارداري، کمبود اکسيژن هنگام تولد ياعوامل ژنتيکي مي‌تواند باعث اين نوع ناشنوايي شود.
ناشنوايي ترکيبي زماني رخ مي‌دهد که کودکي که ناشنوايي حسي دارد ناشنوايي ژنتيکي هم داشته باشد. بسيار مهم است کودکاني با ناشنوايي دائمي مشکلات شنوايي گوش مياني‌شان درمان شود تا شنوايي‎شان بيش از حد کاهش نيابد.
غربالگري نوزاد براي ناشنوايي
نوزادان با يکي دو آزمايش غربالگري ميشوند تا مشخص شود نوزاد چقدر به صدا واکنش نشان مي‌دهد. هردو آزمايش 5 تا 10 دقيقه طول مي‌کشد، بدون درد بوده و زماني که نوزاد در خواب است هم مي‌توان انجامش داد.
در آزمايش OAE يک ميکروفون در گوش نوزاد قرار مي‌گيرد. ميکروفون به کامپيوتر وصل شده و صداي ملايم کليک کردن به گوش نوزاد فرستاده شده و پاسخ گوش داخلي به صدا ثبت مي‌شود.
در آزمايش AABR صداي آرام کليک کردن از طريق سمعک به گوش نوزاد مي‌رسد. سنسورها در سر قرار گرفته و به کامپيوتر متصل مي‌شود تا فعاليت امواج مغزي را در واکنش به صدا اندازه‌گيري کند.
در صورتي که نوزاد در اين آزمايش‌ها دچار مشکل باشد دوباره اين آزمايش‌ها تکرار مي‌شود و به متخصص گوش و حلق و بيني ارجاع داده مي‌شود تا آزمايش‌هاي تکميلي انجام شود. آزمايش‌هاي تشخيصي تا 3 ماهگي نوزاد بايد کامل شود. والدين بايد بدانند که تست غربالگري نمي‌تواند ناشنوايي را تشخيص دهد. تا 5 درصد نوزادان نتايج غيرطبيعي در بررسي شنوايي نشان مي‌دهند و آزمايشهاي تکميلي يک مورد از 10 مورد را واقعا مشکل‌دار تشخيص مي‌دهد.
تست تشخيصي براي نوزادان زير 6 ماه مانند تست غربالگري زمان تولد است اما اطلاعات بيشتري به متخصص مي‌رساند.
نشانه هاي کم شنوايي در نوزادان و کودکان
والدين بايد نشانه‌هاي کاهش شنوايي را در نوزادشان شناسايي کنند. برخي علائم عبارتند از: واکنش نشان ندادن به صداي بلند، برنگشتن به سمت صدا بعد از 6 ماهگي، غان و غون نکردن در 9 ماهگي، استفاده نکردن از يک کلمه تا 18 ماهگي، استفاده از زبان بدن به جاي بيان کلمه.
راه هاي پيشگيري از ناشنوايي نوزادان
با اينکه برخي اوقات نوزاد بر اثر عوامل ژنتيکي يا ديگر شرايط غيرقابل اجتناب دچار ناشنوايي ميشود، مواردي وجود دارد که ميتواند خطر ابتلا به اين مشکل را کاهش دهد. از جمله مواردي که بايد به آن دقت کنيد عبارت است از:
- هيچ وسيله‌اي را وارد کانال گوش نوزاد نکنيد حتي گوش پاکن
- کودک را دربرابر بيماري‌هاي دوران کودکي ايمن کنيد چون برخي بيماريها باعث ناشنوايي مي‌شود.
- سرماخوردگي و عفونت گوش نوزاد را بررسي کنيد. اگر کودک نشانه عفونت گوش را داشت با پزشک مشورت کنيد.
- از صداهاي بلند دوري کنيد.
منبع: ninisite.com

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۵۲۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشانه‌های کمبود ویتامین K

آفتاب‌‌نیوز :

کمبود این ویتامین در بزرگسالان نادر است، اما ممکن است در افرادی که دارو‌هایی مصرف می‌کنند که با این ویتامین تداخل دارند (نظیر آنتی بیوتیک ها، دارو‌های ضدتشنج مثل فنی توئین و دارو‌هایی که از جذب چربی جلوگیری می‌کنند مثل اورلیستات) و یا شرایطی که فرد دچار سوءجذب باشد (مثل افراد مبتلا به سندرم روده کوتاه، فیبروز سیستیک، بیماری سلیاک یا کولیت اولسراتیو)، رخ دهد.

کمبود ویتامین کا در نوزادان تازه متولد شده نیز ممکن است، مشاهده شود، زیرا این ویتامین از جفت عبور نمی‌کند و شیر مادر حاوی مقدار اندک از این ویتامین است. مقدار محدود پروتئین‌های لخته‌کننده خون در بدو تولد، در صورت عدم مصرف مکمل‌های ویتامین K، خطر خونریزی را در نوزادان افزایش می‌دهد.

شایع‌ترین علائم کمبود این ویتامین عبارت است از:

- طولانی‌تر شدن زمان لازم جهت لخته شدن خون

- خونریزی

- کاهش تراکم استخوانی و یا پوکی استخوان

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • نارضایتی از بیمارستان کودکان در قم
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید
  • کمبود شیرخشک نوزادان در داروخانه‌های جنوب غرب خوزستان
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان
  • «کاهش نرخ تولد» در کره جنوبی رکورد زد
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم
  • اجرای برنامه های هنری ناشنوایان در جوار آرامگاه فردوسی
  • آکنه نوزادی چیست؟