Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-23@08:48:19 GMT

بهداشت رواني چيست؟

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۵۲۲۶۶

بهداشت رواني چيست؟

خبرگزاري آريا -

بهداشت رواني بر جنبه‌هاي مثبت رفتار و نه جنبه‌هاي صرفا کافي رفتار تاکيد مي‌کند‎
بهداشت رواني بر جنبه‌هاي مثبت رفتار و نه جنبه‌هاي صرفا کافي رفتار تاکيد مي‌کند. به بهانه هفته بهداشت رواني در اين مقاله با تعريف بهداشت رواني و اصول بهداشت رواني آشنا مي‌شويم.
هنر خوب لباس پوشيدن،‌ چيزي بيشتر از آن است که يک لباس فقط به تن ما جور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هنر خوب زندگي کردن نيز فراتر از رفتار کردن در مجموعه‌اي از موقعيت‌ها و شرايط است. براي مثال برخي از افراد به خاطر فشار زندگي يا عادت به هر سو کشانده مي‌شوند و البته افرادي هستند که خود سررشته زندگي خويش را به دست گرفته‌اند.
برخي در حين کار تفريح مي‌کنند و برخي چنان بازي مي‌کنند که گويي مشغول کار هستند.
بهداشت رواني بر جنبه‌هاي مثبت رفتار و نه جنبه‌هاي صرفا کافي رفتار تاکيد مي‌کند. در اين مقاله با تعريف بهداشت رواني و اصول بهداشت رواني آشنا مي‌شويم.
بهداشت رواني چيست؟
بهداشت رواني را حالت سازگاري نسبتا خوب، احساس بهزيستي، شکوفايي توان و استعدادهاي شخصي تعريف کرده‌اند. اين اصطلاح براي کسي به کار برده مي‌شود که در سطح بالايي از سازگاري و انطباق رفتاري و عاطفي عمل مي‌کند، نه کسي که صرفا بيمار نيست. مراکز بهداشت رواني جامعه‌نگر با هدف سه نوع پيشگيري در جامعه فعاليت مي‌کنند:
پيشگيري نخستين: جلوگيري از بروز اختلال‌هاي رواني
پيشگيري ثانوي: تشخيص و درمان زودهنگام اختلال‌ها
پيشگيري ثالث: کمک به حل معضلات و مشکلات ناشي از ابتلا به اختلال‌هاي رواني
در روانشناسي، علاوه بر اهميتي که براي پيشگيري قايل مي‌شويم، به دنبال دستيابي به ويژگي‌هايي هستيم که سالم، سازگار و مطلوب به شمار آيند. در واقع بعد مثبت بهداشت روان که سازمان بهداشت جهاني نيز روي آن تکيه دارد، در تعريف سلامتي لحاظ شده است «سلامتي يک حالت رفاه فيزيکي، رواني و اجتماعي است نه فقط فقدان بيماري و يا ناتواني».
به‌گونه‌اي ديگر مي‌توان گفت که بهداشت روان حالتي از رفاه است که در آن فرد توانايي‌هايش را باز مي‌شناسد و قادر است با استرس‌هاي معمول زندگي تطابق حاصل کرده، از نظر شغلي مفيد و سازنده باشد و به‌عنوان بخشي از جامعه با ديگران مشارکت و همکاري داشته باشد.
اصول بهداشت رواني
براي رسيدن به اهداف بهداشت رواني رعايت اصولي الزامي است. برخي از آن اصول عبارتند از:
1- توجه به تماميت وجود هر فرد
يکي از اصول بهداشت رواني اين است که انسان به شکل تماميت جسم و روان در نظر گرفته شود. انسان سالم مي‌تواند درک کند که ممکن است مشکلات جسمي و رواني با هم در ارتباط باشند.
هر انسان بر اثر ارتباط خصوصيات رواني و جسمي خود، دست به عمل مي‌زند و هيچ رفتاري جداي از اين چهارچوب صورت نمي‌گيرد.
2- احترام به شخصيت خود و ديگران
احترام به شخصيت خود و ديگران يعني اين که يک شخص خود را دوست بدارد و به ديگران احترام بگذارد. فرد سالم احساس مي‌کند که افراد جامعه او را مورد پذيرش قرار مي‌دهند و او نيز به نظر موافق به آنها مي‌نگرد و براي خود و آنها احترام قائل است.
اصول بهداشت رواني مبتني بر تقويت افراد استوار شده ‌است و از تخريب شخصيت افراد تا جايي که امکان داشته باشد جلوگيري مي‌کند.

اصول بهداشت رواني مبتني بر تقويت افراد استوار شده ‌است‎
3- بررسي علل رفتار
هر رفتاري علتي دارد و خود به خود انجام نمي‌شود مانند ترس که حتما دليلي دارد يا آن را مي دانيم يا نه. انسان سالم در پي کشف علت رفتارها برمي‌آيد. اينکه مثلا چرا مي‌ترسم و آن علت را رفع مي‌کند.
4- روبرو شدن با واقعيات فردي و اجتماعي
هر فرد سالم توانايي‌ها و ناتوانايي خود را مي‌شناسد و آن را قبول دارد البته مي‌کوشد محدوديت‌هاي خود را رفع کند و نسبت به آنها جبهه نمي‌گيرد يا پنهانش نمي‌کند. کشمکش و عدم قبول واقعيات اغلب موجب بروز اختلال رواني مي‌شود.
5- دانستن و ارزش دادن به نيازهاي اوليه
بهداشت رواني مستلزم دانستن و ارزش دادن به نيازهاي اوليه انسان است. احتياجات و نيازهاي جسماني و رواني بسيار مهم هستند. بشر دائما از اين نيازها تاثير مي‌پذيرد و به نسبت محروميت و ارضاء آنها رفتارش تغيير مي‌کند.
بهداشت رواني بر اين اصل استوار است که نيازهاي جسماني و رواني هر شخص در هر سني با شرايط ويژه همان سن بايد در نظر گرفته و ارضا شود.
6- مقابله با مشکلات عاطفي
مشکلات عاطفي جزيي از زندگي محسوب مي‌شوند. سلامتي رواني به نحوه برخورد با اين مشکلات و يافتن بهترين راه حل براي غلبه بر آنها بستگي دارد. اصول بهداشت رواني قوانين مربوط به سلامت عاطفي و رواني را در بر مي ‌يرد.
چگونگي روابط با مردم و توانايي سازگاري با آن مهمترين عامل در احساس خوشي و شادکامي است. بيماري‌هاي رواني تقريبا هميشه به اين حقيقت که بيمار قادر نيست دوست بدارد و عشق بورزد مربوط مي‌شود.
7- به دست آوردن رضايت از زندگي
به دست آوردن رضايت از زندگي از اصول بهداشت رواني است. رضايت ممکن است از احساس برتري و پيشرفت، از رسيدن به نياز و آرزوهاي شخصي، مقابله با مشکلات و ناملايمات و موارد ديگر به دست آيد. رضايت پشتوانه قوي و نيرومندي براي مقابله با مشکلات است.
توانايي در کسب رضايت به انسان استقامت مي‌دهد و موجب خشنودي دروني مي‌شود. خشنودي واقعي به اين بستگي دارد که انسان نيازمندي‌هاي دروني و پنهان خود را به شکلي که جامعه‌پسند مي‌باشد در آورد. کسب رضايت با اتکا به نفس، کارداني، آزادي، استقالال و تدبير همبستگي تنگاتنگي دارد.

توانايي در کسب رضايت به انسان استقامت مي‌دهد و موجب خشنودي دروني مي‌شود‎
چند توصيه جهت ارتقا بهداشت روان
هر چه بين نيت دروني فرد و رفتاربيروني او هماهنگي بيشتري باشد فرد از سلامت روان بهتري مي‌تواند برخوردار باشد. مسايلي مانند دروغ، ريا، و حتي مخفي کاري... باعث هدر رفتن انرژي رواني انسان مي‌شود.
با توجه به اصول بهداشت رواني بايد در جهت كامل بودن و پيشرفت تلاش كنيم اما انتظار كامل بودن در همه زمينه‌ها را نداشته باشيم.
شكست‌هاي خود را به عدم تلاش نسبت دهيم نه به ناتوان بودنمان
توانايي بخشش خود و ديگران را در خود تقويت کنيم.
از كلمات نهايي مثل هميشه و بايد كمتر استفاده كنيم؛ مثلا نگوييم من هميشه شكست مي‌خورم يا من بايد نمره بيست بگيرم و...
ورزش كنيم؛ ورزش زنجيره تفكرات منفي را قطع مي‌كند.
مهارت جرات‌ورزي و مهارت نه گفتن را تمرين كنيم تا بتوانيم بدون استفاده از پرخاشگري و با ارتباط كلامي از حق خود دفاع كنيم.
احساسات خود را به صورت مناسبي ابراز كنيم. يعني احساسات مثبت مثل شادي، محبت و احساسات خشم و ناراحتي را درون‌فكني و سركوب نكنيم و بدون رفتارپرخاشگرانه آنها را ابراز كنيم.
متاسفانه در بخش عظيمي از دنيا بهداشت روان و بيماري رواني باندازه سلامت جسماني و بيماري جسمي اهميت ندارد و مورد بي‌توجهي و غفلت قرار گرفته است.
منبع: ستاره


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۵۲۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نخستین نمایشگاه «خطاشی» در شهرستان لنگرود

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ؛ نمایشگاه خطاشی برای نخستین بار در گیلان با ۲۷ اثرهنری که ۲۱ اثر خطاشی ازحسین ملایی بیجارپسی و ۶ اثر مشترک نقاشی خط به سبک خطاشی از حسین ملایی و محیا بهزاد در نگارخانه فرهنگ ارشاد اسلامی شهرستان لنگرود دایر شد.
سبک خطاشی اسفند ۱۳۹۴، برای اولین بار از سوی علیرضا ملک‌زاده خلق شد، این سبک هنری دارای اصول، قواعد و چهارچوب خاص خودش همانند دیگر سبک‌های خوشنویسی است.
خطاشی تلفیقی از هنرخطاطی و نقاشی است، و در خطاطی پایه‌های اصول نگارش و نقاشی ترکیب بندی، طراحی و فرم بندی همه در خطاشی وجود دارد.
تفاوت خطاشی و نقاشی خط در شیوه، تفکر و نوع رفتار آن است. در نقاشی خط از قواعد نقاشی، ابزار‌ها و تکنیک‌های نقاشی استفاده می‌کنند و سپس از کلمات و حروف فارسی با سبک‌های متفاوت برای طراحی و چیدمان کار با نقاشی تلفیق می‌کنند. 
نقاشی خط دارای فرایند بسیار زمان بر است، اما در خطاشی نیاز به بستر سازی کار ندارد و مهمترین تفاوت در این سبک زمان انجام کار و نوع متریال و مواد مصرفی و تکنیک کار است. 
خطاشی نیز به عنوان یک سبک نو و متمایز، یک جریان فکری و حرکت از دورن به بیرون است که باعث کنترل ذهن آدم می‌شود، خطاشی بی نظمی‌های درون فرد را به نظم تبدیل می‌کند.
نمایشگاه خطاشی تا ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای بازدید علاقمندان در نگارخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی لنگرود دایر است.

دیگر خبرها

  • انتقاد چمران به نمای شیشه‌ای ساختمان برخی دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها
  • دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت
  • تأثیرگذاری فراکسیون اقلیت خیلی سخت است
  • پذیرش سطح عالی و مقطع خارج مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع) قم
  • هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد اپیدمی جدید/ آیا ویروس جدید جای نگرانی دارد؟
  • آشنایی باشگاه‌های ورزشی با اصول باشگاه داری نوین
  • اصول مراقبت از دندان‌های شیری در کودکان
  • ارائه خدمات رایگان سلامت روان در مراکز سراج
  • ارائه مشاوره رایگان روانشناسی در مراکز سراج/ فعالیت ۸۳ مرکز
  • برپایی نخستین نمایشگاه «خطاشی» در شهرستان لنگرود