Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگرچه کویرهای اصفهان رو به نابودی است اما مسابقات رالی و حضور خودروهای آفرودی در این کویرها در تخریب هرچه زودتر بیابان ها اثر دارد. برگزاری آفرود بلای جان کویر های اصفهان

«مهدی بصیری»، یک فعال محیط زیست در این زمینه اظهار داشت: فعالان محیط زیست همیشه با برگزاری مسابقات رالی در کویرهای اصفهان مخالف بوده اند اما با مجوزی که سازمان محیط زیست به هیأت اتومبیل رانی داده است، سال هاست که مسابقات رالی در بیابان های اصفهان برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بیابان های مناطق خشک یک لایه سنگ ریزه روی سطح خود دارند که به آن ذره بیابانی می گویند و برای جلوگیری از فرسایش بادی بسیار موثر است و مانع فرسایش بادی یا آبی می شود.

  --- --- آفرود دخالت در چرخه طبیعی کویر

این فعال محیط زیست با بیان اینکه خودرو های آفرود به گیاهان موجود در کویر آسیب میزند، گفت: پوشش گیاهی که در سطح کویر وجود دارد سطح وسیعی از اطراف خود را حفاظت می کند و اگر دخالت انسانی وارد چرخه طبیعت شود به این مناطق آسیب جدی می رساند. جانورانی که در این مناطق لانه گزیدند نیز در اکوسیستم مؤثر هستند و اگر آسیب ببینند به طبیعت نیز آسیب وارد می شود . همچنین کویر مکانی است که به دلیل خاک شوری که دارد نمک ساز است و زمانی که خودروهای آفرود در این مکان تردد داشته باشند، همراه بادی که می آید نمک های خاک نیز جابجا شده و بعضا به سمت منازل مسکونی می رود.

بصیری با بیان اینکه بهم زدن اکوسیستم، خسارات زیادی بر جای می گذارد، اظهار داشت: چرخه طبیعت می تواند خودش را اصلاح کند اما زمانی که انسان در آن دخالت می کند چرخه از حالت طبیعی خود خارج شده و آسیب های جدی می بیند. نمی توان نابودی کویرهای اصفهان را به طور قطعی اعلام کرد اما به دلیل بارش های کم در اصفهان،‌ کویر ها رو به نابودی خواهد رفت اما بر اثر تغییرات آب و هوایی قابل ترمیم خواهند بود اما نباید گفت کویر روبه نابودی است و می توان از آن به طور ناصحیح استفاده کرد.

---

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۵۲۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی اراضی شهرک صنعتی قرچک همزمان با هفته زمین پاک

 رضا شایسته  گفت: این برنامه با حضور کارکنان شهرک صنعتی قرچک، ادارات حفاظت محیط زیست، شبکه بهداشت و درمان این شهرستان و با شعار " مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین"، در شهرک صنعتی قرچک برگزار و این منطقه از زباله و کیسه‌های پلاستیکی پاکسازی شد.

وی با اشاره به اینکه در ایران سالانه نزدیک به نیم میلیون تن پلاستیک مصرف می‌شود و هر ایرانی در روز ۳ پلاستیک مصرف می‌کند که عمر متوسط استفاده از آن ۱۲ دقیقه است، افزود: کشور ما جز ۲۰ کشور اول دنیا در تولید زباله‌های پلاستیکی است و ۹۶% کیسه‌های مصرفی مستقیم وارد سطل زباله می‌شود و متاسفانه هر کیسه پلاستیک برای تجزیه شدن به ۳۰۰ سال زمان نیاز دارد.

شایسته اظهار داشت: بلع مواد پلاستیکی توسط حیات وحش، بزرگترین عامل تلف شدن موجودات دریایی و ۸۰ گونه جانوری مختلف در دنیاست.

وی با بیان اینکه راه علاج رهایی از معضلات اشاره شده استفاده از کیسه‌های زیست تخریب پذیر بوده که به سرعت تجزیه شده و هنگام تخریب، آلایندگی زیادی ندارند، تصریح کرد: شهروندان ضمن اجتناب جدی از ظروف یکبار مصرف و کیسه‌های پلاستیکی از کیسه‌های پارچه‌ای برای خرید استفاده کنند.

 سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قرچک در پایان ابراز امیدواری کرد که با رعایت مفاد لایحه ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قدم‌های موثری برای رفع معضل جدی آلایندگی‌های کیسه‌های پلاستیک برداشته شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • ایمنی بالای خودروهای دوگانه‌سوز با سوخت CNG با وجود تخریب‌های مافیای بنزین
  • رفع تصرف ۱۰۰۰ متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن
  • لزوم ابلاغ ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان در فروشگاه‌ها
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست
  • (ویدیو) لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان
  • تخریب برخی از خانه‌ها و اراضی کشاورزی بخش کویرات آران و بیدگل
  • ببینید | لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان
  • فیلم لحظه هولناک تخریب کامل یک خانه در اصفهان توسط باران!
  • لحظه وحشتناک تخریب یک خانه بر اثر بارندگی و سیلاب! | ویدئو
  • پاکسازی اراضی شهرک صنعتی قرچک همزمان با هفته زمین پاک