Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:12:59 GMT

خط و نشان انتخاباتی کابل برای طالبان

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۵۲۴۳۱

خط و نشان انتخاباتی کابل برای طالبان

تهران- ایرنا- تحلیلگران اعتقاد دارند برگزاری انتخابات مجلس افغانستان باوجود تهدیدها و پس از تاخیر چند ساله، این پیام را برای طالبان ارسال می کند که اگر مایل به نقش آفرینی سیاسی در این کشور است درنهایت باید با دولت کابل به توافق برسد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، سومین انتخابات پارلمانی افغانستان از زمان سقوط طالبان در سال 2001 درحال برگزاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از تحلیلگران این انتخابات و چگونگی مدیریت آن را آزمونی برای نیروهای امنیتی افغانستان و تمرینی برای برگزاری انتخابات سال آینده ریاست جمهوری این کشور ارزیابی می کنند که در شکل دهی به آینده سیاسی آن بسیار مهم است.
مجلس نمایندگان افغانستان که در زبان پشتو به آن «ولسی جرگه» گفته می شود، مجلس نمایندگان مردم این کشور در شورای ملی به شمار می رود که در آن نمایندگان تمامی ولایت ‌های این کشور مشارکت دارند. گفته می شود در این انتخابات 21 هزار ایستگاه رای دهی در 5100 مرکز انتخاباتی در 33 استان این کشور از ساعت 7 صبح امروز جمع آوری آرا را آغاز کردند. این مجلس 250 کرسی دارد که بیش از 10 کرسی برای اقلیت های قومی افغانستان همچون جوامع هندو و سیک در نظر گرفته شده است. همچنین 68 نماینده زن نیز باید انتخاب شوند به گونه ای که هر یک از استان ها حداقل یک نماینده زن حضور داشته باشد.
کلیه افراد بالای 18 سال در این کشور پس از ثبت نام اولیه بر اساس یک سیستم بیومتریک جدید رای خود را اعلام می کنند. کمیسیون مستقل انتخابات عنوان داشت 8.9 میلیون نفر برای دادن رای ثبت نام کرده اند که بیشتر از 3 میلیون نفر زن و مابقی از مردان این کشور هستند. بیش از 2500 نفر در این انتخابات نامزد ورود به جرگه ولسی شده اند که 417 نفر آن ها از زنان هستند. 8 درصد افراد ثبت نام شده از احزاب سیاسی هستند و مابقی خود را مستقل اعلام کردند. بر اساس آمار شبکه الجزیره، «جنبش ملی اسلامی» که حزب معاون رئیس جمهوری «عبدالرشید دوستُم» است با 44 نامزد بیشترین کاندیداها را معرفی کرده که 8 نفر آن ها زن هستند. حزب اسلامی گُلبُدین حکمتیار با 42 نامزد و حزب «وحدت اسلامی مردم» وابسته به حزب «حاجی محمد محقق» با 22 نامزد در رده های بعدی قرار دارند.

**پیام دولت افغانستان به طالبان
رسانه ها و تحلیلگران انجام انتخابات در شرایط بی ثبات کنونی افغانستان را مهم و تاثیرگذار ارزیابی می کنند به ویژه آنکه به تازگی گفت وگوهایی میان طالبان و ایالات متحده در قطر بدون اطلاع کابل انجام شده است. تارنمای شبکه تلویزیونی «الجزیره» این انتخابات را از آن جهت دارای اهمیت می داند که دولت تلاش می کند با برگزاری موفق آن به طالبان پیامی را ارسال کند.
این گزارش افزود: دولت می خواهد نشان دهد که با وجود خشونت ها و تهدیدهایی که از سوی گروه های مسلح وجود دارد به وظایف خود عمل می کند و طالبان هم در نهایت مجبور است در یک فرایند سیاسی که مورد قبول همه افغان ها است بر سر میز مذاکره با دولت این کشور حاضر شود.
در ایالات متحده نیز تحلیل های مشابهی از تحولات افغانستان ارائه می شود. طالبان حدود 17 سال است که با نیروهای آمریکایی و ناتو در جنگ است و این انتخابات را نیز محکوم کرده است. طالبان حتی به نامزدها و رای دهندگان برای شرکت در آن هشدار داده و مدارس و معلمان را در زمینه همکاری برای برگزاری انتخابات یا در اختیار قراردادن کلاس ها تهدید کرده است.
روزنامه «واشنگتن پست» هم برگزاری انتخابات از سوی دولت افغانستان در شرایط کنونی را مهم ارزیابی کرد. گزارش بر این باور است در حالی که همزمان طالبان مذاکرات جداگانه ای را با ایالات متحده برای دستیابی به توافق صلح انجام می دهد برگزاری انتخابات این پیام را به طالبان می دهد که درصورت پذیرش حضور سیاسی در عرصه افغانستان باید با دولت این کشور توافق کند و به فرایندی تن دهد که مورد قبول اکثریت افغان ها است.

** انتخاباتی همراه با تهدید و ناامنی
اگرچه این انتخابات به علت برخی مسائل از سال 2015 تاکنون به دلیل ناامنی و احتمال تقلب به تاخیر افتاد اما هنوز تهدیدهایی از سوی طالبان وجود دارد. در نهایت پس از بررسی مسائل امنیتی و برخی تغییرات در فرایند ثبت نام از صبح امروز رای گیری آغاز شد. دولت مرکزی افغانستان به مردم این کشور اطمینان داد که برای حفظ امنیت شهروندان و آرای آن ها در انتخابات تلاش می کند اما به اعتقاد شبکه «الجزیره» در کشوری که درگیر نزاع داخلی است و گروه های مسلح همچون طالبان حملاتی را در آن انجام می دهند برگزاری چنین انتخاباتی سخت است. طالبان این رای گیری را «انتخاباتی فریبکارانه» توصیف کرد.
شبکه خبری «بلومبرگ» نیز در گزارشی نوشت با وجود همه کمبودها و تاخیرها، مردم افغانستان اکنون پای صندوق رای رفته اند. اگرچه کمیسیون انتخابات به خاطر تاخیر از شهروندان عذرخواهی کرد اما «اشرف غنی» رئیس جمهوری این کشور نیز در نخستین ساعات با انداختن رای خود درون صندوق، تلاش های دولت برای برگزاری آن را شجاعانه و به شدت موفقیت آمیز توصیف کرد.
روزنامه واشنگتن پست نیز موضوع ناامنی و حملات طالبان را نکته مهم در این انتخابات دانست و نوشت انتخابات پارلمانی در حالی در این کشور برگزار می گردد که دولت مرکزی در حدود 20 ولایت از مجموع 34 استان این کشور در حال جنگ با گروه های مسلح به ویژه طالبان است. به نوشته این روزنامه در بیش از 10 منطقه ای که به طور کامل در کنترل طالبان قرار دارند انتخابات برگزار نمی شود؛ پنچ ایالت در منطقه هلمند و پنج ایالت در شمال شرق و در منطقه بدخشان و برخی نقاط پراکنده دیگر این شرایط برقرار است. همچنین در ایالت غزنی نیز این انتخابات برگزار نمی شود و تا زمان محیا شدن شرایط و اخذا آرای مردم، نمایندگان کنونی در مجلس حضور خواهند داشت.
همین نگرانی های امنیتی باعث شده است تا نیروهای پلیس به دلیل ترس از حملات حدود 2000 جایگاه رای گیری را ببندند. علاوه بر این ترور چند روز قبل ژنرال عبدالرازق که از مخالفان سرسخت طالبان است باعث شد تا انتخابات در ولایت قندهار هم با یک هفته تاخیر برگزار شود.
حدود 50 هزار نیروی امنیتی وظیفه برقراری امنیت در این انتخابات را بر عهده گرفته اند. گفته می شود برای هر مرکز انتخاباتی سه حلقه امنیتی تدارک دیده شده است. بخشی از آن ها در فاصله 3 تا 5 کیلومتری مراکز مستقر می شوند و یک کمربند امنیتی دیگر نیز به صورت مشترک از سوی ارتش و پلیس این کشور انجام وظیفه می کند.
اما نکته بارز از نگاه برخی رسانه ها مشارکت فعال زنان در انتخابات کنونی است. تارنمای نشریه The Diplomat در این زمینه آورده است اگرچه طالبان علیه انتخابات افغانستان به خشونت های خود شدت بخشیده است اما زنان این کشور برای مشارکت سیاسی بیشتر تلاش می کنند.
این انتخابات به علت هراس از ناامنی و احتمال تقلب بیش سه سال به تاخیر افتاد. از زمان آغاز رقابت های انتخاباتی حدود 10 نامزد کشته شدند.
به نوشته بلومبرگ در چند ساعت نخست از انتخابات دو پلیس زخمی هنگام انتقال مواد منفجره از نزدیکی یک مرکز رای گیری مصدوم شدند. به اعتقاد تحلیلگران نکته ای که انتخابات افغانستان را از دوره های قبل متفاوت ساخته افزایش میزان خشونت و خونریزی ها در این کشور نسبت به انتخابات پیشین است. کشته شدن ژنرال عبدالرازق پس از یک جلسه امنیتی نمونه دیگری از افزایش ناامنی ها و احتمال حملاتی است که به طور عمده از سوی طالبان و گروه های سیاسی مخالف انجام می گیرد.
پژوهش**9130 **

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انتخابات افغانستان طالبان امنيت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۵۲۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر طالبان در پکن: مناسبات افغانستان با چین بسیار مهم است

سفیر حکومت طالبان با اشاره به سهم چین در منطقه و جهان اظهار داشت مناسبات کابل و پکن بسیار مهم است و دیپلمات‌های افغان نیز با مقامات چینی روابط خوبی دارند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «بلال کریمی» سفیر افغانستان در چین با «محمد عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت کنونی این کشور گفت دیپلمات‌ها با مقامات چینی روابط خوبی دارند.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط «ارگ»، کریمی در این دیدار در رابطه با دستاوردهای سفارت افغانستان در چین نیز توضیح داد  و گفت مقامات چین، تلاش‌های امارت اسلامی در راستای سرکوب داعش، از بین بردن فساد، مبارزه با مواد مخدر و فعالیت‌های اقتصادی را مورد تقدیر قرار می‌دهند.

سفیر حکومت افغانستان در چین تصریح کرد: تأمین امنیت، شفافیت و ثبات از جمله عواملی است که سبب علاقمندی سرمایه‌گذاران چینی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان شده است.

وی خاطرنشان کرد شمار‌ زیادی از سرمایه گذاران چینی در این خصوص با سفارت افغانستان در تماس هستند.

دو طرف در ادامه با اشاره به سهم چین در منطقه و جهان، مناسبات افغانستان با این کشور را مهم دانستند و پیرامون بهبود تجارت و افزایش تسهیلات برای تاجران دو کشور گفتگو کردند.

آغاز آزمایشی کریدور ریلی بین چین و افغانستانچین: برای اجرای پروژه‌های بنیادی با افغانستان همکاری می‌کنیمبرگزاری سومین نشست سازوکار تعامل افغانستان و چین در پکن

وزارت خارجه حکومت طالبان هفته گذشته اعلام کرده بود در سومین نشست افغانستان و چین، مقامات پکن متعهد شدند تا در زمینه‌های درمانی، استخراج معادن، اسکان مجدد مهاجرین و گسترش روابط تجاری همچنین ارتقای ظرفیت ادارات حکومت کابل همکاری کنند.

«شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین بهمن ماه سال گذشته در مراسمی رسمی استوارنامه «بلال کریمی» را به‌عنوان سفیر و نماینده ویژه حکومت طالبان در پکن پذیرفت.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • افزایش تعاملات دوجانبه کابل و آستانه
  • طالبان: سطح دیپلماتیک افغانستان در قزاقستان ارتقا یابد
  • حضور هیأت بلندپایه کوالالامپور در کابل
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل
  • طالبان: تلاش کابل-مسکو می‌تواند جلوی تهدیدات را بگیرد
  • روسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد
  • هیئت بلندپایه ‎ترکمنستان وارد کابل شد
  • چین:گشایش کریدور «واخان» با افغانستان را بررسی می‌کنیم
  • سفیر طالبان در پکن: مناسبات افغانستان با چین بسیار مهم است
  • اخراج پناهجویان قانونی روابط کابل اسلام آباد را بهم خواهد زد