Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@00:19:55 GMT

استهمال 4ماهه و فرجه سوم FATF به ایران

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۵۲۸۲۴

استهمال 4ماهه و فرجه سوم FATF به ایران

تهران - ایرنا_ گروه ویژه اقدام مالی (FATF) برای سومین بار، تعلیق ایران از اقدامات متقابل را تمدید کرد. با این حساب، ایران تا اجلاس بعدی این نهاد در فوریه 2019 (مصادف با اواخر بهمن)، فرصت دارد اقدامات لازم را برای خروج دائم از فهرست سیاه انجام دهد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، روز جمعه 27 مهرماه گروه ویژه اقدام مالی به بررسی اقدامات ایران جهت خروج ازلیست سیاه نمود ونهایتا بیانیه ای با لحاظ کردن یک فرجه 4 ماهه برای ایران تا اجلاس بعد صادر کرد نکته قابل توجه تلاش مخالفین ایران شامل لابی عربی -عبری و ا مریکا و لابی گسترده برای فعال ومشدد کردن گروه اقدام علیه ایران بود باین وجود گروه ویژه با اتخاذ نظر فنی و با لحاظ کردن نظر دیگر اعضا مستقل، رای به تمدید وضعیت ودادن فرصت4ماهه به ایران برای اقدامات فوری با تکرار توصیه‌های 9گانه نمود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه گروه ویژه اقدام مالی(FATF)، بار دیگر تعلیق ایران از لیست سیاه را تمدید کرد اما لابی عبری-عربی (مثلث آمریکا، اسرائیل و سعودی ) به توفیقی برای فشار بیشتر به ایران نرسیدند . بر این اساس، ایران تا فوریه سال آتی میلادی می‌تواند نسبت به تکمیل توصیه‌های FATF اقدام کند. این سومین باری است که موقعیت ایران تمدید می‌شود و با توجه به فشار مثلث آمریکا، اسرائیل و سعودی بر دیگر اعضای گروه ویژه اقدام مالی، معطلی اقدامات تا مهلت بعدی با ریسک مضاعفی همراه است. این نشان می دهد که جامعه بین المل نظاره گر تلاش واقدامات ایران است واین مهلت 4 ماهه،درهمین راستاست.
بیانیه 8 تیر ماه و 27 مهرماه 97 شبیه هم بوده و اقدامات متقابل تمدید شده است، 9 توصیه‌ای که گروه ویژه اقدام مالی در بیانیه تیر ماه خطاب به ایران آورده بود، در بیانیه27 مهر نیز عینا تکرار شده است. اما این استمهال به این معنی است که گروه اقدام مالی تصمیم نهایی خود را پس از بررسی مصوبات وطی مراحل درمجلس شورای اسلامی وشورای نگهبان ومجمع تشخیص مصلحت نظام و لازم‌الاجرا شدن قانون موضوعه می گیرد.

با لحاظ کردن همین استمهال 4ماهه در بیانیه روزجمعه 27 مهرماه گروه ویژه اقدام مالی در مورد یادآوری زمان بعدی اجلاس نوشت: «تا فوریه 2019 FATF از ایران انتظار دارد تا قوانین لازم را طبق استانداردهای FATF به اجرا درآورد؛ یا اینکه گروه ویژه اقدام مالی اقدامات بیشتری برای محافظت در برابر ریسک‌های ناشی از کاستی‌های نظام مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم ایران انجام خواهد داد.»
گزارش‌ها نشان می‌دهد که سه رویکرد کلی وجود داشته است 1- گروه شورای همکاری خلیج فارس و آرژانتین به‌عنوان اعضای اصلی و عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به‌عنوان اعضای ناظر به‌شدت تلاش داشتند که سایر کشورها را با خواست آمریکا همراه سازند. استدلال آنها این بود که بعد از دو دوره تمدید برنامه اقدام و گذشت 8 ماه، تنها یک لایحه از چهار لایحه مطرح در نظام قانون‌گذاری ایران نهایی شده و ضمنا در این مصوبات، استانداردهای مورد درخواست این نهاد کاملا رعایت نشده است، بنابراین این کشورها اصرار داشتند تا اقدامات مقابله‌ای به سخت‌ترین شکل علیه ایران آغاز شود. 2 - طرفداران بازگشت ایران به لیست سیاه، معتقد بودند که ایران در اجرای مفاد برنامه اقدام، عمدا تاخیر می‌کند و اعتبار FATF خدشه‌دار شده است ودوباربه ایران فرصت داده شده است
3- لحاظ کردن اقدامات مثبت ایران وبررسی لوایح چهارگانه در مجلس و تلاش ایران برای تصویب این لوایح ونگاه فنی به موضوع ودادن یک فرصت مجدد
نهایتاگروه اقدام مالی با لحاظ مسایل فنی گروه یک مهلت چهارماه به ایران برای تعیین تکلیف داد تا نسبت به روشن شدن وضع خود دراین چهارماه اقدام کند .این چهارماه فرصتی برای بررسی کارشناسانه تر موضوع واتخاد تصمیم بهینه درراستای منافع ملی برای ایران مهیا می کند

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي گروه ويژه اقدام مالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۵۲۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه وظیفه داریم در راستای کاهش سوانح اقدام کنیم

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه گفت: بالا بودن تعداد متوفیان حوادث رانندگی و آمار مجروحان در کرمانشاه زیاد است و همه وظیفه داریم در راستای کاهش سوانح اقدام کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، سردار مهدی حاجیان امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در قرارگاه کاهش تصادفات استان که در سالن جلسات دفتر فرماندهی برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته ۱۰۹ نفر را در این حوادث از دست داده‌ایم و خانواده‌های زیادی داغدار و حتی بی سرپرست شده‌اند، آیا نباید با این وضعیت چاره‌ای بیندیشیم و به صورت عملیاتی اقدامات لازم را برای کاهش این مقدار تلفات انجام دهیم.

وی افزود: سال گذشته و تنها در دو کمربندی کرمانشاه ۴۰ نفر جان خود را به خاطر حوادث رانندگی از دست داده‌اند، تلفاتی که بسیار زیاد است و باید برای کاهش آن تلاش کنیم.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: بر همین اساس از سال گذشته تصمیم گرفتیم که جلسات را از پشت میز به سطح شهر و میادین ببریم تا از نزدیک مشکلات، نواقص و معضلات را شناسایی و برای آن چاره‌اندیشی کنیم.

سردار حاجیان اضافه کرد: با این حال برخی مدیران که درگیر رفع نواقص بودند به جز یکی دو بار در این بازدیدهای میدانی حضور پیدا نکردند که جای گلایه و انتقاد دارد.

وی تاکید کرد: هرچند در این بازدیدها اقدامات خوبی صورت گرفت و نواقص بعضی نقاط حادثه‌خیز رفع شد یا در حال رفع شدن است، اما کافی نیست و لازم است اقدامات گسترده‌تری صورت گیرد.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه ادامه داد: تأمین روشنایی میدان آزادی، تقاطع سردار سلیمانی و سایر معابر، اصلاح هندسی میدان نیایش، ایجاد دور برگردان میدان آناهیتا، اصلاح هندسی میدان ظفر و دوربرگردان میدان مقابل شرکت زمزم از جمله اقدامات انجام شده بوده است.

سردار حاجیان تاکید کرد: همانگونه که بارها اعلام کرده‌ایم پلیس نمی‌تواند بنشینید و دست روی دست بگذارد و مرگ همشهریان و هموطنان خود را در حوادث ترافیکی مشاهده کند.

وی گفت: پلیس همانگونه که پاسخگوی کار و اقدامات خود است از دستگاه‌های مسئول نیز به نفع مردم مطالبه‌گری می‌کند و چنانچه آن‌ها به وظایف قانونی خود در خصوص رفع نقاط حادثه‌خیز و کاهش سوانح رانندگی عمل نکنند علیه آن‌ها اعلام جرم خواهیم کرد.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه افزود: علاوه بر بالا بودن تعداد متوفیان حوادث رانندگی و آمار مجروحان در کرمانشاه زیاد است و همه وظیفه داریم که در راستای کاهش سوانح اقدام کنیم.

سردار حاجیان با بیان اینکه پلیس وظیفه خود می‌داند در هر شرایطی برای آسایش و رفاه حال مردم تلاش کند، تصریح کرد: امیدوارم سایر دستگاه‌های مسئول نیز با توان بیشتری پای کار بیایند و مدیران نیز در بازدیدهای میدانی و جلسات راهبردی شرکت کنند تا بتوان تصمیمات بهتری اتخاذ کرد.

کد خبر 749741

دیگر خبرها

  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • تحریم های جدید ایران علیه آمریکا
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • همه وظیفه داریم در راستای کاهش سوانح اقدام کنیم
  • اتهام مرتبط با تامین مالی تروریسم به عناوین مجرمانه اضافه شد
  • وزیر امور اقتصادی و دارایی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد
  • پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد