Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقامات آل سعود بامداد شنبه با صدور بیانیه ای به کشته شدن 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار منتقد در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و ادعا کردند که وی بعد از یک نزاع داخل این ساختمان کشته شده است. دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌‌ای ضمن ابراز تأسف از تأیید قتل خاشقچی، خواستار تحقیقات شفاف و فوری در این باره شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آفتاب‌‌نیوز : پس از آن که عربستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آقای جمال خاشقجی در پی یک وقوع یک درگیری فیزیکی در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شده است، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی، این رخداد را بسیار رنج‌آور توصیف کرد.
به گزارش آفتاب‎نیوز؛ آقای گوترش همچنین خواستار روشن شدن تمامی ابعاد پرونده قتل جمال خاشقجی و پاسخگویی تمامی افراد درگیر با این حادثه شد.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه نیز با انتقاد از نحوه عملکرد عربستان سعودی در پی ناپدید شدن آقای خاشقجی، روایت عربستان از قتل او را باورنکردنی ارزیابی کرد.
اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به اطلاعیه عربستان سعودی، آن را یک گام اولیه و رو به جلوی خوب ارزیابی کرد. وی همچنین ابراز اطمینان کرد که گزارش ریاض در باره پرونده آقای خاشقجی، معتبر است.
با وجود واکنش آرام رئیس جمهوری جمهوریخواه آمریکا، باب منندز، سناتور دموکرات خواستار تحریم عوامل قتل آقای خاشقجی توسط ایالات متحده شده است.
به نوشته یورونیوز؛ کاخ سفید نیز با صدور اطلاعیه‌ای خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی در مورد این پرونده و اجرای عدالت شد. سازمان عفو بین‌الملل نیز خواستار انجام یک تحقیق مستقل در مورد نحوه قتل روزنامه نگار سعودی شده است.
با این حال، امارات متحده عربی، تصمیمات و اقدام‌های حکومت عربستان در خصوص پرونده آقای خاشقجی را ستود. همچنین هیأت عالی علمای عربستان سعودی هم اعلام کرد که تصمیم‌های پادشاه این کشور در مورد پرونده یاد شده، متضمن تحقق عدالت و حاوی درجه بالایی از تدبیر بود.
مصر هم اقدام عربستان در این خصوص را ناشی از تصمیم‌گیری قاطع و شجاعانه پادشاه عربستان دانسته است. در واکنشی دیگر، بحرین نیز تصمیم پادشاه عربستان را قابل ستایش خواند.
در مقابل مارک روت، نخست وزیر هلند که هنوز تمامی ابعاد پنهان این پرونده روشن نشده و از عربستان سعودی انتظار می‌رود تا زمینه رفع ابهام‌های موجود را فراهم کند.
انجمن روزنامه‌نگاران ترک و عرب نیز با انتشار اعلامیه‌ای خواستار معرفی مجرم واقعی پرونده قاشقجی و شناسایی آمر قتل او شد.
جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان سعودی، روز دوم اکتبر یعنی ۱۷ روز پیش برای دریافت فرم‌های لازم برای ثبت ازدواج خود به کنسولگری عربستان در ترکیه مراجعه کرد ولی پس از آن ناپدید شد. با آغاز بررسی‌ها برای تعیین سرنوشت آقای خاشقجی، روابط اقتصادی و سیاسی عربستان با اروپا و آمریکا دچار تنش شده است.
پیشتر برخی مقام‌های رسمی اروپایی و آمریکایی و نیز مدیران ارشد کسب و کارهای بزرگ جهان در انتقاد به قتل آقای خاشقجی از حضور در کنفرانس سرمایه‌گذاری ریاض انصراف داده بودند. در تازه‌ترین همراهی با این رویکرد بین‌المللی، وزیر تجارت استرالیا نیز اعلام کرده که شرکت نماینده این کشور در کنفرانس یادشده به صلاح نیست.
عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه، حزب حاکم ترکیه نیز گفت که این کشور قصد لاپوشانی پرونده قاشقجی را ندارد و کسی را نیز در این مورد سرزنش نخواهد کرد.این اظهار نظر آقای چلیک پس از آن مطرح شد که برخی رسانه‌ها مدعی شدند که مقامات این کشور از سرنوشت جسد آقای قاشقجی مطلع است ولی افشای این اطلاعات را متوقف کرده‌اند. پیشتر مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه تأکید کرده بود که این کشور هیچ نوار ضبط شده صوتی را درباره پرونده جمال خاشقجی در اختیار طرف‌های ذینفع قرار نداده است.
بریتانیا نیز تاکید کرده که جامعه جهانی همچنان منتظر گام بعدی عربستان سعودی پس از تایید قتل آقای خاشقجی است.
در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز در تماسی تلفنی با پادشاه عربستان راه‌های همکاری آتی دو کشور در مورد پرونده قاشقجی را بررسی کردند.
رسانه ترکیه: جسد خاشقچی کجاست
همچنین برخی رسانه‌های ترکیه پس از اعتراف آل سعود به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی، با طرح سوال 'جسد خاشقچی کجاست؟'، خواستار ارائه پاسخ شفاف به این پرسش از سوی مقامات ریاض شدند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، شبکه تلویزیونی ان.تی.وی ترکیه با انتشار اخبار مربوط به اعتراف دولت عربستان مبنی بر به قتل رساندن خاشقچی در ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول، خواستار مشخص شدن وضعیت جسد خاشقچی شد.
بر اساس گزارش این رسانه، در بیانیه صادر شده توسط دولت عربستان، تنها به قتل خاشقچی اشاره شده و درباره سرنوشت جسد خاشقچی اطلاعاتی عنوان و اعلام نشده است. 
ان.تی.وی با اشاره به گذشت 18 روز از قتل خاشقچی، ارائه نشدن اطلاعاتی درباره جسد خاشقچی را سوال برانگیز خواند و اعلام کرد: بنا به اعلام یک منبع سعودی به خبرگزاری رویترز، جسد خاشقچی به یک همدست محلی برای معدوم سازی تحویل شده است.
هنوز رسانه ها و مقامات ترکیه در باره سرنوشت جسد خاشقچی اطلاعاتی اعلام نکرده‌اند.
در همین ارتباط، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در نخستین واکنش به پذیرش قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول از سوی آل سعود گفت: 'این کار را نیمه کاره رها نمی کنیم.'
اردوغان بامداد شنبه هنگام بازگشت از سفر مولداوی اظهار کرد: 'وظیفه خود را برای روشن شدن این رویداد انجام می دهیم.'
در متن بیانیه آل سعود که نحوه قتل خاشقچی به شکل غیرباوری ترسیم شده، آمده است: عربستان سعودی اقدامات ضروری را برای آشکار شدن حقیقت آغاز کرده و یک تیم امنیتی را برای تحقیق درباره این موضوع و همکاری با همتایان ترکیه‌ای روانه این کشور کرد و یک تیم مشترک امنیتی میان عربستان سعودی و جمهوری ترکیه تشکیل شد.
بنا به این بیانیه، در پی تشکیل این تیم مشترک، برای تحقیق درباره این پرونده، اجازه ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول و منزل سرکنسول به مقام های امنیتی ترکیه داده شد. 
بر اساس بیانیه صادر شده، تحقیقات اولیه توسط دادستان کل عربستان نشان داد که مظنونان با توجه به وجود نشانه‌هایی درباره احتمال بازگشت خاشقچی به کشور برای ملاقات با وی به استانبول سفر کرده اند و رایزنی میان مظنونان و خاشقچی در خلال حضور وی در کنسولگری عربستان در استانبول روال منفی به خود گرفته و در نهایت منجر به درگیری و منازعه برخی از آنها با وی شده و باعث مرگ خاشقچی و تلاش مظنونان برای مخفی کردن وقایع شده است.
بنا به بیانیه صادر شده از سوی دولت عربستان، در این پرونده 18 شهروند سعودی بازداشت شده‌اند.
رسانه های ترکیه نیز در نخستین واکنش به این بیانیه اعلام کردند که روایت رسمی عربستان در مورد قتل جمال خاشقچی با اطلاعاتی که از تیم تحقیقاتی ترکیه در این خصوص درز کرده است، همخوانی ندارد.
گزارشگر سازمان ملل متحد نیز توضیح عربستان سعودی درباره اعدام خودسرانه خاشقچی را غیر قابل قبول دانست و اعلام کرد: نباید هیچ دولتی توضیح عربستان را بپذیرد. کد خبر: ۵۵۱۹۴۲ تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶

منبع: آفتاب

کلیدواژه: عربستان جمال خاشقجی آنتونیو گوترش کنسولگری عربستان در استانبول سازمان ملل دونالد ترامپ ترکیه رجب طیب اردوغان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۵۳۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی | از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا عنایتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی امروز دوشنبه از خدمات این کشور برای حجاج ایرانی قدردانی و تشکر کرد.

عنایتی ضمن استقبال از سفر شهروندان عربستانی به ایران، گفت: «ما مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی هستیم که به ایران سفر می‌کنند. از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد».

وی درباره ورود نخستین گروه از عمره‌گذاران ایرانی به عربستان پس از ۹ سال، تأکید کرد: «این افراد نخستین گروه از عمره‌گذاران هستند، ولی پس از موسم حج، این سفرها ادامه خواهد داشت».

مراسم اعزام اولین گروه زائران ایرانی به عمره، بامداد امروز دوشنبه با حضور عبدالله بن سعود العنزی سفیر عربستان در ایران، در فرودگاه بین‌المللی حضرت امام خمینی برگزار شد.

محمدحسین آجیلیان مسؤول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها خبر داد که از امروز روزانه ۲ پرواز برای انتقال زائران عمره به عربستان انجام می‌شود.

زائران ایرانی در قالب کاروان‌های ۸۵ نفره به زیارت خانه خدا می‌روند. رئیس سازمان حج سیدعباس حسینی می‌گوید که «اعزام عمره‌گزاران ۱۰ روز طول می‌کشد.» بر همین اساس آخرین پرواز عمره ۱۳ اردیبهشت صورت می‌گیرد.

عمره که سال ۹۴ تعطیل شده بود، سال گذشته قرار بود با اعزام ۷۰ هزار نفر در ۲ ماه برقرار شود که به دلیل مشکل فنی در پروازها هیچ اعزامی صورت نگرفت.

کد خبر 846497 منبع: فارس برچسب‌ها ایران و عربستان خبر ویژه عربستان

دیگر خبرها

  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • ایران مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی | از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد
  • ترکیه موشک‌های ایرانی را رهگیری کرده است؟ | واکنش ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه
  • هشدار عربستان به زائران برای حضور بدون مجوز در این کشور
  • آخرین مهلت خروج عمره‌گزاران از عربستان چه زمانی است؟