Web Analytics Made Easy - Statcounter

تبریز - ایرنا - شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز و ششمین نمایشگاه نشر دیجیتال با حضور نایب رییس مجلس شورای اسلامی، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران ارشد استانی و شهری و علاقه مندان کتاب شنبه عصر در نمایشگاه بین المللی تبریز گشایش یافت.

به گزارش ایرنا، شانزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز از 29 مهر تا 4 آبان از ساعت 10 صبح تا 20 شب پذیرای محققان، پژوهشگران و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در آیین گشایش این نمایشگاه با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: انسان مسجود ملائک شد نه به خاطر اینکه روزه می گرفت، نماز می خواند، بلکه به علت علم و دانایی او بود.
مسعود پزشکیان افزود: همه موجودات و خلایق هستی به خاطر علم انسان در مقابل آن کوچک هستند.
وی با بیان اینکه کتاب آدم را بزرگ و عزیز می کند، اظهار داشت: برای اینکه با کتاب و نوشتن بیگانه هستیم، بنابراین بزرگ نیستیم.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: فرق انسان با همه موجودات هستی در درک، علم و آگاهی است و امید است این نمایشگاه ابزاری برای تغییر رفتار ما باشد.
پزشکیان از حضور نیافتن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز انتقاد کرد و ادامه داد: کدام جلسه و موضوعی می تواند از این آیین برای تبلیغ کتاب، مهارت آموزی و تغییر رفتار جامعه مهمتر باشد.
معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: اگر کتابخوانی و فهم و عمل به آن در جامعه فرهنگ شود در این صورت رستگار خواهیم شد.
سیدهادی حسینی با بیان اینکه در دنیا ایران را به عنوان قطب فرهنگ می شناسند، افزود: هیچ کس در دنیا به ماشین، فناوری های دیجیتالی و دستاوردهای کشاورزی ایران افتخار نمی کند، بلکه در مقابل فرهنگ این کشور سرتعظیم فرود می آورد.
وی اظهار داشت: اگر حوزه فرهنگ در جامعه تقویت شود در چنین جامعه متمدنی تولید ماشین، محصولات کشاورزی و کار نهادها و متولیان حوزه های مختلف جامعه آسان خواهد شد و مشکلات جامعه مرتفع می شود.
معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کمبود بودجه حوزه فرهنگی در کشور یادآوری کرد: سرانه کمک به کانون های فرهنگی و هنری مساجد سالانه کمتر 10 میلیون ریال است.
حسینی ادامه داد: هم اکنون 23 هزار مسجد در کشور تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد، در حالی که تکلیف این وزارتخانه در برنامه ششم تحت پوشش قرار دادن بیش از 75 هزار مسجد است.
وی گفت: در این راستا ریالی اعتبار برای آن در نظر گرفته نشده است و باید از توان مردم و خیران در این زمینه کمک گرفت.
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این آیین با اشاره به صبغه تاریخی آذربایجان و تبریز در حوزه کتاب و چاپ، گفت: از فرصت برپایی این نمایشگاه باید برای خواندن کتاب استفاده کرد چراکه با خواندن کتاب گنجینه واژگان افراد زیادتر می شود.
مجید خدابخش افزود: هر چقدر گنجینه واژگان انسان زیاد باشد، رفتار وی نیز متفاوت بوده و سطح تخیلات و عمق تفکرات او بیشتر می شود.
وی با بیان اینکه اگر کتاب از تمدن بشری کنار گذاشته شود، اولین اثر آن حاکم شدن وحشیگری در جامعه است، اظهار داشت: از طریق کتاب روشنگری و تفکر ایجاد می شود بنابراین کتاب نیز مانند هوا برای انسان لازم است.
استاندار آذربایجان شرقی یادآوری کرد: انسان بدون کتاب تربیت و تزکیه نمی‌شود و کتاب برای بیماری‌های قلب و دل انسان، اخلاق مداری و علم و پیشرفت اهمیت زیادی دارد.
خدابخش با بیان اینکه خواندن رمان و رفتن به استخر، استرس انسان را از بین می برد، گفت: کتاب صرفا کارکرد انتقال علم ندارد بلکه کارکرد تربیتی آن نیز قابل چشم پوشی نیست.
وی با اشاره به اینکه کانال های تلویزیونی، فضای مجازی، اینترنت و ماهواره فرصت خواندن کتاب را کاهش می دهد، گفت: در کنار نشر دیجیتالی کتاب باید به چاپ کتاب های کاغذی اهتمام و توجه شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این آیین با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز بزرگترین رویداد فرهنگی در شمال غرب کشور است، گفت: برگزاری این نمایشگاه به یکی از مطالبات به حق اهالی حوزه فرهنگ و هنر کشور و مردم این منطقه تبدیل شده و این امر نشان از تعالی فکر و اندیشه آنان است.
محمد محمدپور با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی در جامعه افزود: حوزه فرهنگ و هنر سرمایه زاینده بوده و امید است روزی آثار و کالاهای فرهنگی جایگزین نفت در اقتصاد کشور شود.
وی با بیان اینکه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز در سال گذشته ۸۰۰ هزار نفر بازدیدکننده داشت و بیش از 65 میلیارد ریال فروش آن بود، اظهار داشت: در این دوره ۹۰۰ ناشر داخلی با ۱۵۰ هزار عنوان و حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نسخه کتاب، ۱۵۰ ناشر خارجی از 20 کشور دنیا با ۳۳ هزار عنوان کتاب و ۳۰ ناشر رسانه های دیجیتال شرکت دارند.
معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار آذربایجان شرقی در این آیین برای خرید یک میلیارد و 500 میلیون ریالی کتاب از این نمایشگاه قول مساعد دادند.
8023/518

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي نمايشگاه بين المللي كتاب تبريز معاون وزير فرهنگ و ارشاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۵۴۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت‌نام سازمان‌ها و نهادها برای یارانه خرید کتاب

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد خلج مدیر کمیته اداری و مالی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اعلام این خبر که ثبت‌نام یارانه اعتباری خرید کتاب از بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مختص سازمان‌ها و نهادها از فردا پنجشنبه ششم اردیبهشت آغاز می‌شود، گفت: متقاضیان می‌توانند تا بیست‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با مراجعه به سامانه ketab.ir نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

خلج با بیان اینکه سازمان‌ها و نهادها می‌توانند ‎ درخواست کتبی خود را برای دریافت یارانه اعتبار خرید کتاب جهت تجهیز کتابخانه‎‌ها، به رییس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام کنند، افزود: پس از تأیید درخواست و تعیین میزان مشارکت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان‌ها و نهادها اطلاع رسانی می‌شود.

به گفته مدیر کمیته اداری و مالی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سازمان‌ها و نهادها پس از دریافت اعتبار می‌توانند کتاب‌های مورد نیاز خود را با مراجعه به سامانه ketab.ir به صورت مجازی خریداری کنند.

کد خبر 6087969 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران
  • ۸ اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران
  • آغاز ثبت‌نام سازمان‌ها و نهادها برای یارانه خرید کتاب
  • گشایش نمایشگاه گل و گیاه در بیرجند
  • گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز
  • کانون پرورش فکری با چندعنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید؟
  • دیپلماسی فرهنگی می‌تواند پیوست برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد
  • ثبت‌ نام کتابفروشی‌ ها در سامانه «بازار کتاب»
  • جزئیات برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد
  • جزئیات و ساعت بازدید نمایشگاه کتاب اعلام شد