Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@21:56:55 GMT

قيمت اينترنت ايران ارزان است؟

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۵۶۷۲۷

قيمت اينترنت ايران ارزان است؟

خبرگزاري آريا - طبق آخرين آمار ارايه شده از سوي سازمان تنظيم مقررات ارتباطات، بيش از 72 ميليون و 941 نفر در ايران از اينترنت پهن باند استفاده مي‌کنند و ضريب نفوذ اين فناوري به حدود 89 درصد رسيده است.
طبق آخرين آمار ارايه شده از سوي سازمان تنظيم مقررات ارتباطات، بيش از 72 ميليون و 941 نفر در ايران از اينترنت پهن باند استفاده مي‌کنند و ضريب نفوذ اين فناوري به حدود 89 درصد رسيده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برمبناي اين آمار، تعداد مشترکان اينترنت پهن باند به 72 ميليون و 941 هزار و 877 نفر رسيده است که از اين تعداد، 12 ميليون و 888 هزار و 50 نفر مشترک اينترنت ثابت (ADSL) و 60 ميليون و 53 هزار و 827 نفر کاربر اينترنت پرسرعت موبايل هستند.
بررسي نشان مي دهد که ضريب نفوذ اينترنت در ايران به مدد توسعه موبايل پهن باند به 88.86 درصد رسيده است. براين اساس ضريب نفوذ اينترنت پهن باند ثابت 15.70 درصد و ضريب نفوذ اينترنت موبايل 73.16 درصد عنوان شده است.
در اين زمينه آمارها نشان مي دهد که نفوذ اينترنت پهن باند ثابت (ADSL) در کشور به صورت خطي رو به رشد بوده اما نفوذ اينترنت موبايل با شيب صعودي به سرعت در حال حرکت است.
از لحاظ فناوري هاي دسترسي به اينترنت نيز، اينترنت موبايل و فناوري هاي 3G و 4G با 82 درصد دربرگيري در رده نخست قرار دارد. آمارها نشان مي دهد که پس از فناوري نسل سوم و چهارم موبايل، 12 درصد کاربران به اينترنت ADSL دسترسي دارند و 3 درصد به اينترنت واي فاي و 2 درصد از طريق TDLTE به اينترنت وصل مي شوند.
رشد پهناي باند اينترنت داخلي
مطابق احکام برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مکلف به توسعه و تکميل شبکه ملي اطلاعات امن و پايدار است که در برنامه ارايه شده به مجلس شوراي اسلامي نيز اين امر قرار داده شده بود. به همين منظور افزايش ظرفيت پهناي باند شبکه IP داخل کشور به 7 هزار و 787 گيگابيت با هدف پوشش نيازهاي اپراتورهاي ثابت و همراه ارايه دهنده سرويس هاي مبتني بر IP ، صورت پذيرفته است.
تا سال گذشته، هفت درگاه ارتباطات بين الملل به طور مجزا و مستقل وجود داشت که قطعي يکي از آن ها موجب از دست رفتن ارتباطات برخي از کشور مي شد. بر اين اساس در يک سال گذشته، شرکت ارتباطات زيرساخت با طراحي و اجراي پروژه IGW ، شبکه Ring مجزا ايجاد کرد تا علاوه بر جلوگيري از اين قبيل قطعي‌ها، موجب افزايش ظرفيت، بهبود کيفيت و پايداري نيز شود.
تمام شهرها تحت پوشش نسل چهارم موبايل
در جهت گسترش پوشش خدمات عمومي اجباري، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي با همکاري اپراتورها و مجريان طرح خدمات عمومي اجباري ( USO ) ، پيگير اين طرح است. به نحوي که تا قبل از آغاز دولت دوازدهم، در زمينه پوشش کامل نسل سوم و چهارم تلفن همراه شهرهاي کشور، تعداد 107 شهر تحت پوشش نسل سوم و 710 شهر تحت پوشش نسل چهارم قرار داشتند اما هم اکنون در اين بازه يک ساله تمامي شهرهاي کشور تحت پوشش سراسري نسل هاي سوم و چهارم تلفن همراه قرار گرفته اند.
در حوزه توسعه شبکه و دسترسي شهري، همچنين تعداد سايت هاي نسل سوم از 26 هزار به 33 هزار و 800 سايت و تعداد سايت‌هاي نسل چهارم از 14 هزار به 27 هزار سايت، در اين مدت افزايش يافته است. اين پيشرفت به همراه افزايش درصد ضريب نفوذ تلفن همراه به 110.32 درصد در اين بازه يک ساله، نشان از گسترش ارتباطات و فناوري اطلاعات در ميان مردم دارد.
31 هزار روستاي ايراني صاحب LTE هستند
همچنين در زمينه توسعه شبکه و دسترسي روستايي که با هدف تحقق عدالت اجتماعي و توسعه ارتباطات و فناوري اطلاعات در روستاها و مناطق محروم کشورصورت مي گيرد، با تغيير مدل برنامه ريزي و اجراي ارايه خدمات USO و بکارگيري حداکثري توان بخش خصوصي و اپراتورها، 31 هزار و 886 روستا به اينترنت پرسرعت تجهيز شده است.
هم اکنون از ميان 39 هزار و 465 روستاي بالاي بيست خانوار، 21 هزار و 263 روستا و از ميان 22 هزار و 819 روستاي کمتر از بيست خانوار، 10 هزار و 623 روستا اينترنت پرسرعت دارند. درهمين حال بيش از 42 هزار روستا به شبکه سيار دسترسي دارند و بيش از 31 هزار روستا از دسترسي به شبکه LTE برخوردار شده اند.
در طرح توسعه مناطق روستايي و محروم وتحقق دسترسي همگاني براي روستاها سال گذشته جمعا تنها چند هزار مشترک وجود داشت اما با افزايش تعداد مشترکين رومينگ برقرار شده در روستاها، 7.5 ميليون مشترک سرويس مي گيرند و امکان دسترسي پرسرعت براي 54 درصد روستاهاي بالاي 20 خانوار و امکان دسترسي 36 هزار روستا با شبکه سيمي و wll مخابرات، فراهم شده است.
آيا اينترنت همراه ايران ارزان‌تر از بقيه کشورهاي دنيا است؟
هرچند بهره مندي مردم ايران از اينترنت روز به روز بيشتر مي شود اما هر روز شاهد افزايش تدريجي قيمت بسته‌هاي اينترنت همراه اول و ايرانسل هستيم و به گفته برخي از مسوولان تعرفه اينترنت ايران نسبت به بسياري از کشورهاي دنيا ارزان تر است.
حسين فلاح جوشقاني، معاون وزير ارتباطات و رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، در واکنش به نارضايتي کاربران اينترنت همراه از افزايش قيمت‌ها گفته است: «رويکرد اين افزايش قيمت 20 الي 30 درصدي در بسته‌هاي روزانه و هفتگي، سوق دادن مردم در استفاده از بسته‌هاي بلندمدت بوده است.»
براي بررسي اين ادعا مي‌بايست قيمت بسته‌هاي مشابه اينترنت همراه در کشورهاي مختلف را با يکديگر مقايسه کنيم. براي نمونه، قيمت اينترنت يک ماهه با حجم يک گيگابايت در ايرانسل 10 هزار و 500 تومان، همراه اول 10 هزار و 400 تومان و در رايتل 90 هزار تومان (بدون ماليات) است. اگر قيمت روزِ دلار آمريکا را حدود 14هزار تومان فرض کنيم، متوسط اينترنت همراه با حجم يک گيگابايت در ايران چيزي در حدود 70 سنت محاسبه مي‌شود.
قيمت اينترنت همراه در کدام کشورها کمتر است؟
سايت وب فانديشن (Web Foundation) گزارشي از قيمت سرويس مشابه در 60 کشور با درآمد کم يا متوسط منتشر کرده است که اطلاعاتي از ايران در اين ليست موجود نيست. کمترين قيمت در آخرين گزارش اين سايت که ماه گذشته منتشر شده مربوط به مصر با قيمت حدود 84 سنت آمريکا براي يک گيگابايت اينترنت همراه است. با توجه به اين آمار که سال 2017 منتشر شده است، و با در نظر گرفتن ارزش ريال در آن تاريخ، احتمالا ايران کم‌ترين قيمت اينترنت همراه را نداشته است، اما در حال حاضر و با کاهش شديد ارزش ريال، ايران مي‌تواند مقام ارزان‌ترين سرويس اينترنت همراه را داشته باشد.
اين در حالي است که برخي گزارش‌هاي رسانه‌اي حکايت از آن دارند که قيمت بسته‌هاي اينترنت همراه از سوي برخي اپراتورهاي خارجي ارزان‌تر از قيمت بسته‌هاي مشابه ارايه شده از سوي اپراتورهاي ايراني است. ايران‌اينترنشنال در گزارشي که به تازگي در همين مورد منتشر کرد، نوشت:
اپراتور Jio از جمله اپراتورهاي کشور هند است که خدمات اينترنتي خود را با قيمت ارزاني به مشترکانش ارايه مي‌دهد. هزينه بسته 42 گيگابايتي يک ماهه اين اپراتور تنها 2 دلار قيمت دارد؛ به عبارتي 0.048 دلار به ازاي هر گيگابايت. در ايران، اپراتور ايرانسل حداکثر 10 گيگابايت به ازاي يک ماه را در بسته‌هاي خود تعريف کرده است که با توجه نرخ دلار اين روزها، هر گيگابايت آن براي مشترک 0.21 دلار هزينه دارد.
مقايسه اين آمار با ساير کشورها نشان مي‌دهد که ايران در کنار کشورهاي قبرس، اسلواکي و امارات متحده عربي چهل و چهارمين کشوري است که به نسبت درآمدهاي عمومي اينترنت ارزان در اختيار مردم قرار مي‌دهد. در صورت در نظر گرفتن افزايش 20 تا 30 درصدي اخير در قيمت‌ها، رتبه ايران تا حدود 60 پايين خواهد آمد.
در رده‌بندي کشورهايي که به نسبت درآمدهاي عمومي اينترنت ارزان در اختيار شهروندان خود قرار مي‌دهند،‌ اتريش، دانمارک، لوکزامبورگ (با 0/1 درصد از سرانه درآمد ملي) استراليا، ليختنشتاين، نروژ، قطر و سوئد (با 0/2 درصد از سرانه درآمد ملي) و فرانسه و آلمان (با 0/3 درصد از سرانه درآمد ملي) در صدر قرار دارند.
منبع: سيناپرس

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۵۶۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش سنگین قیمت تارا، پژو پارس، هایما و ساینا

قیمت خودرو امروز ۵ الی ۲۰ میلیون تومان ارزان شده است. در ادامه جدیدترین قیمت خودروهای پرفروش بازار و تغییرات قیمت بازار نسبت به روز گذشته (سوم اردیبهشت) را بخوانید.

قیمت روز محصولات ایران خودرو

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ نیز به ۶۶۵ میلیون تومان رسیده است که نسبت به روز گذشته ۱۰ میلیون ارزان

شده است.

قیمت پژو ۲۰۷ دنده ای ارتقا یافته مدل ۱۴۰۳ نیز ۸۱۰ میلیون تومان شده است که نسبت به روز گذشته ۱۰ میلیون ارزان شده است.

قیمت پژو ۲۰۷ پانوراما دنده ای ارتقا یافته مدل ۱۴۰۳ نیز ۸۷۰ میلیون تومان است که نسبت به روز گذشته ۱۰ میلیون ارزان شده است.

قیمت پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ نیز ۷۱۵ میلیون تومان است که نسبت به روز گذشته ۱۰ میلیون کاهش یافته است.

قیمت پژو پارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ نیز ۸۴۵ میلیون تومان شده است که نسبت به روز گذشته ۱۰ میلیون ارزان شده است.

قیمت پژو پارس XU۷P مدل ۱۴۰۲ نیز ۶۷۵ میلیون تومان است که نسبت به روز گذشته ۵ میلیون ارزان شده است.

قیمت پژو پارس LX مدل ۱۴۰۲ نیز ۸۶۵ میلیون تومان است که نسبت به روز گذشته ۱۵ میلیون ارزان شده است.

قیمت تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۲ به ۹۴۵ میلیون تومان رسیده است که طی یک روز گذشته ۲۰ میلیون کاهش پیدا کرده است. قیمت تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ ۹۹۰میلیارد تومان شده است که نسبت به روز گذشته تغییر ۱۰ میلیون ریخته است.

قیمت تارا دنده ای V۱ مدل ۱۴۰۲ نیز ۸۰۰ میلیون تومان است که نسبت به روز گذشته ۲۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

قیمت تارا دنده ای V۱ پلاس ۶ سرعته مدل ۱۴۰۲ نیز ۸۳۵ میلیون تومان است که طی یک روز گذشته ۱۵ میلیون کاهش پیدا کرده است.

قیمت دنا پلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۲ به یک میلیاردو۱۰۰ میلیون تومان رسیده است که ثابت مانده است.

قیمت دنا پلاس ۶ دنده توربو مدل ۱۴۰۲ نیز ۹۴۰ میلیون تومان است که ۵ میلیون ارزان شده است.

دنا پلاس EF۷ ۵ دنده ساده مدل ۱۴۰۲ نیز به ۸۵۰ میلیون تومان رسیده است که ۵ میلیون ارزان شده است.

قیمت رانا پلاس مدل ۱۴۰۲ نیز ۶۰۵ میلیون تومان است که ۵میلیون گران شده است. قیمت رانا پلاس ارتقا یافته مدل ۱۴۰۳ نیز ۶۴۰ میلیون تومان است  که  ۵ میلیون ارزان شده است.

قیمت رانا پلاس پانوراما ارتقا یافته مدل ۱۴۰۲ نیز ۷۰۵میلیون تومان شده است که ۱۵ میلیون کاهش پیدا کرده است.

قیمت سمند سورن پلاس XU۷P بنزینی مدل ۱۴۰۲ نیز ۶۲۵ میلیون تومان است که ۱۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

قیمت سمند سورن پلاس EF۷ دوگانه سوز مدل ۱۴۰۳ نیز ۸۲۰ میلیون تومان است که ۱۰ میلیون ارزان شده است.

قیمت هایما ۷X ۱.۶ لیتر توربو مدل ۱۴۰۲ نیز یک میلیاردو ۸۴۰ میلیون تومان است که ۱۰ میلیون ارزان شده است.

قیمت هایما ۸S مدل ۱۴۰۳ نیز یک میلیاردو۹۷۰ میلیون تومان است که ۱۰ میلیون کاهش پیدا کرده است.

قیمت هایما S۷ لیتر توربو پلاس ۱.۸  مدل ۱۴۰۳ نیز به یک میلیاردو۶۹۰  میلیون تومان رسیده است که ۱۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

قیمت وانت آریسان ارتقا یافته مدل ۱۴۰۳ نیز به ۴۷۰ میلیون تومان رسیده است که تغییر نکرده است.

قیمت روز محصولات سایپا

قیمت اطلس G دنده ای مدل ۱۴۰۳ به ۵۹۵میلیون تومان رسید که طی یک روز گذشته ۱۰ میلیون افزایش پیدا کرده است.

قیمت پراید ۱۵۱ SE تیپ DA مدل ۱۴۰۳ نیز ۳۴۰ میلیون تومان شده است که طی یک روز گذشته ثابت مانده است.

قیمت تیبا صندوق دار SX بنزینی مدل ۱۴۰۱ به ۳۹۷ میلیون تومان رسیده است که ثابت مانده است. قیمت تیبا هاچ بک EX مدل ۱۴۰۱ نیز حوالی ۴۰۲ میلیون تومان است که تغییر نکرده است.

قیمت چانگان CS ۳۵ پلاس تیپ ۳ مدل ۲۰۲۳ نیز یک میلیاردو۹۵۰ میلیون تومان شده است که ثابت مانده است.

قیمت ساینا S دنده ای بنزینی مدل ۱۴۰۳ نیز ۴۴۵ میلیون تومان است که تغییر نکرده است.

قیمت ساینا S دوگانه سوز مدل ۱۴۰۳ نیز به ۴۷۰ میلیون تومان رسیده است که ۱۰ میلیون تومان ارزان شده است.

قیمت ساینا S اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ نیز ۵۱۰ میلیون تومان شده است که ثابت مانده است.

قیمت شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ نیز ۸۶۵ میلیون تومان شده است که ۱۰ میلیون کاهش پیدا کرده است.

قیمت شاهین G دنده ای مدل ۱۴۰۳ نیز ۷۶۵ میلیون تومان است که ۱۵ میلیون کاهش پیدا کرده است.

قیمت کوییک GX L دنده ای مدل ۱۴۰۳ نیز ۴۶۲ میلیون تومان است که تغییر نکرده است.

قیمت کوییک R پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ نیز ۵۳۵ میلیون تومان است که ثابت مانده است.

قیمت کوییک SR دنده ای مدل ۱۴۰۲ نیز ۴۳۸ میلیون تومان است که ۳ میلیون افزایش پیدا کرده است.

قیمت کوییک دنده ای R مدل ۱۴۰۲ نیز ۴۳۵ میلیون تومان شده است که ۳ میلیون ارزان شده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • نصف قیمت ماشین بخر! قسطی با ۵۰ درصد پیش‌پرداخت
  • افت قیمت در اغلب خودروهای داخلی و مونتاژی + جدول
  • ادامه روند نزولی قیمت خودرو در بازار؛کدام خودرو ۴۰ میلیون تومان ارزان شد؟ | جدول قیمت ها
  • ارزان‌ترین گوشی ناتینگ به‌زودی رونمایی می‌شود
  • برقراری اینترنت پرسرعت همراه در مسجد شکر طبس
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد
  • ریزش سنگین قیمت تارا، پژو پارس، هایما و ساینا
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد؟
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد
  • خودروهای برقی چینی ارزان شد