Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@00:45:36 GMT

فرمان های شاهانه و تمسخر فعالان مجازی

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۵۷۹۱۱

فرمان های شاهانه و تمسخر فعالان مجازی

تهران - ایرنا - فعالان سیاسی و رسانه ای عربستان و عرب، تلاش شاه سعودی برای تبرئه فرزندش از قتل جمال خاشقچی را به تمسخر گرفتند.

به گزارش ایرنا، فرمان سلمان بن عبدالعزیز برای عزل 'سعود القحطانی' مشاور دیوان سلطنتی و 'احمد عسیری' معاون سرویس اطلاعاتی و امنیتی این کشور به دستمایه تمسخر و طنز فعالان فضای مجازی عربستان تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خبر برکناری این افراد باعث تمسخر فعالان فضای مجازی و انتقاد برخی دیگر از تلاش برای قربانی کردن آن ها و دور کردن اتهام قتل از محمد بن سلمان شد.
صفحه العهد الجدید در تویترکه به پشت پرده اقدامات خاندان سعودی می پردازد، برکناری القحطانی و عسیری را مقدمه ای برای انداختن قتل خاشقچی به گردن آن ها و نجات محمد بن سلمان از این باتلاق ارزیابی کرد.
کاربر این صفحه تویتری که همچنان ناشناس است نوشت:باتوجه به اینکه پیش از این درباره ناپدید شدن القحطانی و بازداشت عسیری نوشته بودیم، فرمان های شاهانه برای برکناری آن ها صادر شد تا مقدمه ای باشد برای متهم کردن آن ها در موضوع قتل جمال خاشقچی و نجات بن سلمان از باتلاق بحرانی پیچیده.
'ترکی شلهوب' نویسنده و روزنامه نگار منتقد عربستانی نوشت:سعود القحطانی و احمد عسیری و دیگران اگر کاری کرده اند به دستور محمد بن سلمان بوده و اوست که جنایتکار واقعی است. با این نمایش مضحک فقط خودتان را مسخره می کنید.
'یوسف حسین'مجری مشهورمصری برنامه های سیاسی در قالب طنز نوشت: قطعا آزادی در رژیم بن سلمان به اندازه ای است که سعود القحطانی و احمد عسیری با مخ خود تصمیم به قتل جمال خاشقچی را بگیرند و قطعا ما هم باور می کنیم.
کاربر صفحه انتقادی 'خط البلده' نیز در تویتی نوشت: هرچه که بخواهند بر جنایت بن سلمان سرپوش بگذارند و دیگران را مانندگوسفند قربانی کنند، دست داشتن وی در ترور خاشقچی برای هر انسان عاقلی، واضح و آشکار است و او در نظر مردم جهان، سقوط مرگباری کرد.
'مجدی خلیل' فعال حقوق بشری مصری نیز با یادآوری یکی از توییت های القحطانی اعلام کرد که القحطانی بارها بر فرمانبری از سلمان و فرزندش اعتراف کرده است.
القحطانی 17 اوت 2017 در توییتی نوشته بود: گمان می کنی که کاری را بدون دستور انجام دهم؟ من مامور و مجری امین دستورات سید و مولای خود پادشاه و جناب ولیعهد هستم.
القحطانی روز جمعه نیز برغم عزل وی در توییتی از شاه عربستان و ولیعهد تشکر کرد.
به گزارش ایرنا، خاشقچی روزنامه نگاری سعودی بود که 10 مهر ماه پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد.
مقام های ترکیه گفته اند که وی در داخل ساختمان به دستور مقام های سعودی به قتل رسیده و روزنامه واشنگتن پست نیز نوشته که تصاویر ویدئویی و صدای ضبط شده ای موجود است که اثبات می کند خاشقچی پس از شکنجه، کشته شده است.
خاشقچی ستون نویس روزنامه واشنگتن پست بود که مقاله هایی در نقد رژیم سعودی از جمله محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به رشته تحریر درآورده است.
خاشقچی که پس از انتصاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت، در روزهای اخیر قصدازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شده بود.
خبرگزاری رسمی عربستان (واس) بامداد شنبه اعلام کردکه خاشقچی درنتیجه مشاجره در کنسولگری ریاض در استانبول کشته شده است.
واس اعلام کرد که دادستانی 18 نفر را که تمامی آنها اتباع سعودی هستند، در خصوص پرونده قتل «جمال خاشقچی» در کنسولگری ریاض در استانبول بازداشت کرده است.
عربستان در حالی کشته شدن خاشقچی را تایید می کند، که پیشتر مقام های سعودی منکر جان باختن این روزنامه نگار در مرکز دیپلماتیک خود در استانبول شده بودند.
دربیانیه ای که واس به نقل از«سعودبن عبدالله المعجب»دادستان کل این کشور منتشر کرد، آمده است: براساس تحقیقات اولیه دادستانی کل در خصوص پرونده ناپدید شدن جمال احمد خاشقچی، در نتیجه سلسله بحث هایی که میان وی و افرادی در داخل کنسولگری در استانبول، منجر به مشاجره و درگیری وی و در نتیجه کشته شدن وی انجامید.
دادستان کل سعودی همچنین مدعی شد، افراد مظنون برای گفت ‌وگو درباره احتمال بازگشت خاشقچی به عربستان، به استانبول رفته بودند.
این درحالی است که رسانه‌های ترکیه ای پیشتر، تصاویری از ورود یک تیم 15 نفره از نیروهای امنیتی سعودی را منتشر کردند که پیش از ورود خاشقچی وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده اند.
المعجب در این بیانیه افزود: دادستانی کل عربستان برای کشف تمامی حقایق، اعلام نتایج آن، مجازات تمامی دست اندرکاران در این موضوع و معرفی آنان به دستگاه قضا، بر ادامه روند تحقیقات این پرونده و بازجویی از 18 فرد بازداشت شده که تمامی آنان را اتباع سعودی تشکیل می دهند، در ارتباط با این پرونده تاکید دارد.
پس از تایید کشته شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان در حکمی، شماری از اعضای دستگاه امنیتی سعودی از جمله «احمد عسیری» معاون سرویس امنیتی و اطلاعات عربستان و «سعود القحطانی» مشاور ارشد کاخ سلطنتی را از کار برکنار کرد.
مجتهد فعال سیاسی سعودی پیش از برکناری القحطانی، فاش کرده بود که وی از 9 اکتبر (17 مهر) در دفترش حاضر نشده است و در توئیتر حضور ندارد و فرد دیگری به جای وی در این شبکه اجتماعی مطلب می گذارد.
وی اعلام کرده بود: هنوز نقش واقعی القحطانی مشخص نیست، اما آنچه تایید شده این ست که وی کینه شدیدی نسبت به خاشقچی داشت و دو تن از قاتلان این روزنامه نگار از افراد نزدیک به وی هستند.
همچنین این مقام ارشد کاخ سلطنتی همزمان با این حادثه با گذرنامه دیگری به عنوان شهروند عادی وارد ترکیه شده بود.
پیش از خبر برکناری عسیری، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز فاش کرده بود، عربستان قصد دارد برای نجات محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از بحران قتل خاشقچی، عسیری را به عنوان مقصر قتل خاشقچی معرفی کند.
پادشاه سعودی همچنین دستور تشکیل کمیته وزارتی به ریاست «محمد بن سلمان» پسرش را برای بازبینی در تشکیلات دستگاه امنیتی عربستان صادر کرد.
شبک**6116**1708

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي عربستان سلمان بن عبدالعزيز جمال خاشقچي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۵۷۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه عربستان: خواهان نزاع بیشتر در منطقه نیستیم

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی امروز سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی با همتای پاکستانی خود گفت: تلاش‌های انجام‌شده برای آتش‌بس در نوار غزه کافی نیست، باید به ورود کمک‌های بشردوستانه سرعت ببخشیم.

وزیر خارجه عربستان سعودی افزود: جهان در حالی با کشته شدن هفت نفر از نیرو‌های امدادرسان در غزه دست به تحرک زده که کشتار بیش از ۳۳ هزار انسان را تاکنون نادیده گرفته است.

فیصل بن فرحان در ادامه گفت: ما خواهان آتش‌بس فوری در غزه هستیم، ما مخالف نزاع بیشتر در منطقه هستیم.

وزیر خارجه عربستان سعودی اظهار داشت: مرگ ساکنان غزه به‌سبب گرسنگی تأکید می‌کند که نظام بین‌المللی کاملاً در خصوص تعامل با اوضاع نوار غزه شکست خورده است.

وزیر خارجه پاکستان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی به‌نوبه خود گفت: باید برای تضمین آتش‌بس غیرمشروط در غزه دست به تحرک بزنیم.

جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه وارد صد و نود و سومین روز خود شده است و ارتش رژیم صهیونیستی جنایات خود علیه مردم این منطقه را همچنان ادامه می‌دهد.

وزارت بهداشت غزه امروز اعلام کرد: تعداد شهدای غزه از هفتم اکتبر گذشته تاکنون به ۳۳ هزار و ۸۴۳ نفر و تعداد مجروحان هم به ۷۶ هزار و ۵۷۵ نفر رسیده است.

این وزارتخانه اعلام کرد: رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت گذشته، ۵ مورد کشتار در نوار غزه مرتکب شد که در نتیجه آن ۴۶ نفر شهید و ۱۱۰ نفر دیگر هم مجروح شدند.

منبع: تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳هزار انسان را در غزه نادیده گرفت
  • وزیر خارجه عربستان: خواهان نزاع بیشتر در منطقه نیستیم
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳ هزار انسان را در غزه نادیده گرفته است
  • عربستان: جهان کشتار ۳۳هزار انسان را در غزه نادیده گرفته است
  • فرش قرمز پاکستان برای وعده سرمایه‌گذاری عربستان