Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-08@20:25:14 GMT

واکاوی علل استعفای آخوندی

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۵۷۹۶۴

به گزارش فارس، حسن کربلایی پس از استعفای عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و موافقت رئیس جمهور با استعفای وی در یادداشتی با عنوان  «واکاوی علل استعفای آخوندی» نوشت: وزیر راه و شهرسازی بعد از کش و قوس های فراوان دیروز از متن استعفانامه خود رونمایی کرد.
متن استعفای عباس آخوندی خطاب به رئیس جمهور غیر از خبر استعفا، حاوی مطالب مهمی به عنوان علت استعفا به شرح زیر است:

1-اعلام عجز در ارتباطات روش بازآفرینی شهری مورد نظر رئیس جمهور

2-عدم امکان هماهنگی در ارتباط با سیاست دخالت حداکثری دولت در بازار و روش ساماندهی امور اقتصادی
اینکه روش بازآفرینی شهری مورد نظر رئیس جمهور چیست که پس از پنج سال کارنامه‌ای پر از خالی از وزیر راه و شهرسازی بجا گذاشته است باید مورد واکاوی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر منظور ساماندهی مسکن اجتماعی و بازسازی بافت فرسوده شهرها بوده یا چیز دیگر واقعاً نیاز به توضیح دارد. اما اعتراض دوم یا علت دوم استعفا که متمرکز روی یک اصل مهم در اقتصاد یعنی دخالت حداکثری دولت در بازار و روش ساماندهی امور اقتصادی می باشد مطلب قابل توجهی است.

از این بیان در استعفانامه معلوم می شود آقای آخوندی با سیاست های اقتصادی دولت در این پنج سال مخالف بوده اما از روی ناچاری زیر سقف هیئت وزیران با روحانی ایام را سر کرده و دیگر کارد به استخوان او رسیده و چاره را در استعفا دانسته است.
اما سه نکته مهم در استعفانامه آخوندی غیر از آن دو علت نیز رخ نمایی می کند.

1-نقض اصل پایبندی به قانون

2-نقض احترام به حقوق مالکیت

3-نقض اقتصاد بازار رقابتی

آخوندی در استعفانامه خود یادآور شده است که در هیچ شرایطی این سه اصل را نباید نقض کرد.

او معتقد است دولت برای تدبیر امور در شرایط تدبیر این سه اصل مهم را نقض کرده لذا از حیث اخلاقی ادامه کار را با دولت درست ندانسته و استعفا داده است.

او در آخر نامه هم تاکید کرده تا آخر مهر ماه در این سمت خواهد بود!
آقای آخوندی با این استعفانامه پرسش های بسیاری را در ایام پنج ساله همکاری‌اش پدید آورده است.

یک وزیر کابینه شهادت می‌دهد پایبندی به قانون و احترام به حقوق مالکیت نقض شده است. خب طبیعی است در این نقض صورت گرفته، حقوق بسیاری از مردم ضایع شده است. این نوع سخن گفتن شاید یک تکلیف باشد.اما این حق را هم برای مردم پدید می‌آورد که بپرسند قصه چیست و قضیه کدام است و در این قضایا تکلیف حقوق مردم چه می‌شود!

سخن آخر اینکه آقای آخوندی سومین نکته‌ای که درباره دلیل استعفای خود ذکر کرده است، اعتقاد وی به اقتصاد بازار رقابتی است.

آیا برای وی این امکان وجود نداشته است که قبل از پذیرش تصدی وزارت راه و شهرسازی آن را با رئیس جمهور چک می‌کرد و پنج سال خود و ملت را معطل کشف این مهم نمی کرد!

بدون شک رئیس جمهور محترم در خصوص این استعفای پرابهام و پرسش‌های کلیدی آن در معرفی وزیر جدید راه و شهرسازی از باب روشنگری سخن خواهد گفت. این سخنان حتماً شنیدنی خواهد بود!

 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۵۷۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی مرکز سامانه الکترونیکی ارتباطات مردمی با دولت در قم

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد آقامیری بعدازظهر چهارشنبه در حاشیه بازدید از راه‌اندازی سامانه الکترونیکی ارتباط مردم با دولت گفت: مرکز سامد در راستای ارتباط‌گیری آسان‌تر شهروندان استان قم با رئیس‌جمهور و هیئت دولت در سفرهای استانی راه‌اندازی می‌شود که در دور دوم سفر رئیس جمهور به قم این مرکز در قم راه اندازی شده است.

استاندار قم افزود: شهروندانی که قصد دارند با رئیس جمهور و وزرای دولت سیزدهم ارتباط بگیرند می‌توانند با شماره ۱۱۱ تماس بگیرند و درخواست‌های خود را اعلام کنند.

وی ادامه داد: ۶۰۰ کارشناس در این مرکز مستقر شدند و تا روز جمعه ۲۲ شهریور ماه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

آقامیری اضافه کرد: تلاش می‌شود تا به همه درخواست‌ها پاسخ داده شود و شهروندان از طریق سایت ۱۱۱.ir نیز می‌توانند نسبت به ثبت درخواست‌های خود اقدام کنند.

همچنین در آستانه سفر رئیس‌جمهوری به استان قم محل استقرار میزهای ارتباطات مردمی در حوزه‌های مختلف وزارتی و سازمانی در زمان سفر دکتر رئیسی به این استان با هدف دسترسی بهتر مردم و دیدارهای چهره به چهره با مدیران و نمایندگان تام‌الاختیار وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و ارائه مطالبات و نقطه نظرات خود، اعلام شد.

به همت و پیگیری مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری در ۳۰ نقطه از استان قم میزهای ارتباطات مردمی نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته شده تا مردم شریف این خطه با توجه به موضوعات خود دسترسی آسان‌تر و سریع‌تری به نمایندگان وزارتخانه‌ها داشته و مطالبات و موضوعات مدنظرشان را مطرح و پیگیری کنند.

کد خبر 6100958

دیگر خبرها

  • راه اندازی مرکز سامانه الکترونیکی ارتباطات مردمی با دولت در قم
  • تحقق ۶۷ مصوبه سفر اول رییس جمهور به مرکزی
  • همه برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر دوم خود به قم
  • محمد مهاجری: قالیباف، هاشمی رفسنجانی نیست که رئیس نشود استعفا دهد /از نمایندگی انصراف دهد عملا تمام خواهد شد
  • مهمترین دستاوردهای دولت در سه سال اخیر در قم
  • پوتین به‌عنوان رئیس‌جمهور سوگند یاد کرد/ استعفای دولت روسیه
  • ارسال نامه پیشنهادی شورای عالی تشکل‌های ورزشی به رئیس جمهور+عکس
  • ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن در دولت سیزدهم ساخته شده است
  • نتانیاهو در دو راهی سخت آتش‌بس یا استعفا
  • نتانیاهو در دو راهی آتش‌بس یا استعفا