Web Analytics Made Easy - Statcounter

 سید حسن موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اهمیت مشارکت پذیری و مسئولیت پذیری شرکت ها  و بنگاه های اقتصادی تاکید کرد: مسئولیت اجتماعی شرکت ها به درک تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی کسب ‌و کار هر  موسسه یا شرکت یا مجموعه کاری بر دیگران اشاره دارد و می‌توان از آن استفاده‌ مثبتی کرد و در صورتِ اجرای مؤثر، بهره‌وری و سودآوری شرکت ها افزایش خواهد یافت در واقع می توان گفت که مسئولیت اجتماعی یعنی برخورداری از نگرشی مسئولانه و فراتر رفتن از حداقل الزامات قانونی و پایبند بودن به اصول درستی که برای تمام کسب‌وکارها (با هر اندازه‌ای) قابل اجراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از نظر اجتماعی مسئول بودن یعنی سازمان‌ها باید با اخلاق و با حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیطی رفتار کنند. تلاش برای برقراری مسئولیت اجتماعی، به افراد، سازمان‌ها و دولت کمک می‌کند تاثیری مثبت بر پیشرفت، کار و جامعه داشته باشند.

کمیسر اخلاق فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی در مورد اینکه آیا فقط بنگاه ها باید مسئولیت اجتماعی را انجام دهند یا این مسولیت فردی هم هست؟ گفت: مسئولیت اجتماعی فردی شامل حضور موثر هر فرد در اجتماعی که در آن زندگی می‌کند، است که می‌توان آن را به علاقه‌مندی از آن چه که در جامعه اتفاق می‌افتد و حضور فعال برای حل برخی از مشکلات منطقه یا محله و حتی کوچه و ساختمان تعریف کرد. مثلاً مشارکت در تمیز کردن برف محله ایی که در آن زندگی می‌کنیم.

موسوی تاکید کرد: برخی معتقدند که مسئولیت اجتماعی فردی قدمتی برابر با قانون طلایی با دیگران طوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود، دارد.مسئولیت اجتماعی فردی با ایجاد یک موضع فعال نسبت به تاثیرگذاری مثبت بر دیگران و محیط بیرون از دایره خود گسترش پیدا می کند. وبر اساس مسئولیت اجتماعی گروهی است زیرا یک اجتماع از افراد  تشکیل شده است و در نتیجه فرهنگ مسئولیت اجتماعی را مشخص می‌کند و این رابطه آمیخته بین مسئولیت اجتماعی گروهی وفردی است. افراد از نظر اجتماعی مسئولیت‌پذیرتر شده و در واکنش به این اجتماع ها باید برای برآوردن نیازهای افراد مسئولیت‌پذیری اجتماعی بیشتری پیدا کنند.

عضو هیات ریسه منطقه آسیا و اقیانوسیه فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی گفت: باید بگونه ایی کار کنیم که مسئولیت اجتماعی به جزیی از سبک زندگی ما تبدیل شود و در این صورت است  که می توانیم به نهادینه شدن این موضوع که پشتوانه بزرگی برای امنیت و توسعه هر کشوری است،  بیشتر امیدوار باشیم و ترغیب  ایفای مسئولیت های فردی در اجتماعی که زندگی می کنیم و ترویج مسئولیت ا جتماعی بنگاه ها و شرکت ها چتر حمایت اجتماعی خوبی برای  مردم است.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود: نمی شود نسبت به دیگران که با آنها زندگی می کنیم، بی تفاوت باشیم.مسئولیت اجتماعی این نکته را هم گوشزد می کند که نباید فقط خودمان مهم قلمداد شویم بلکه باید به فکر دیگران بود و منافع فردی نباید مارا از انسان بودن وخوی انسانی دور کند به همین دلیل درجامعه ایی که مسئولیت اجتماعی نهادینه می شود کمک می شود تا اخلاق هم نهادینه شود و این مولفه خوب جای بی تفاوتی اجتماعی که همچون سمی مهلک در هر جامعه محسوب می شود را خواهد گرفت که بدون شک آثار این دو مولفه یعنی مسئولیت اجتماعی و بی تفاوتی، کاملا متفاوت هستند.

این آسیب شناس اجتماعی اظهار داشت: یکی از مهمترین آثارش امیدواری یا ناامیدی و توجه یا تضییع حقوق شهروندان و توجه به ارزش های انسانی و اخلاقی یا بی تفاوتی نسبت به آنهاست.این که در دین ما والدین حقوقی نسب به فرزندان خود دارند یا حتی همسایه حقی دارد نشان از توجه دین مبین اسلام بر همین موضوع است.

وی گفت : به گفته برناد شاو ، « اعتقاد دارم که زندگی من متعلق به کل جامعه است و تازمانی که زندگی می‌کنم، وظیفه من است که هر کاری از دستم برمی‌آید برای آن انجام دهم. دوست دارم وقتی می‌میرم همه تلاشم را در جهت بهبود جامعه کرده باشم چون هر چه سخت‌تر تلاش کرده باشم یعنی زندگی بهتری داشته‌ام.»

موسوی چلک در مورد اهمیت مسئولیت اجتماعی برای شرکت ها و سازمانها نیز افزود: ایفای این مسئولیت می‌تواند به بنگاه ها در بهبود عملکرد کسب شان کمک کند. شاید مهم‌ترین مزیت ایجاد چهره‌ مثبت برای کسب‌و ‌کار بنگاه ها باشد؛ بطوریکه مشتریان بالقوه و موجود نیز تمایل بیشتری برای خرید از کسب‌ و کاری اخلاق‌مدار و خوشنام خواهند داشت.

وی گفت : در سفر دانمارک در جلسه ای که با مسئول و همکاران دبیرخانه مسئولیت اجتماعی این کشور برگزار کردیم آنها تاکید می کردند که امروزه بسیاری از بودجه حوزه رفاه اجتماعی بویژه برای افراد دارای نیاز های خاص از جمله معلولین، کودکان و ... این کشور از طریق  ایفای مسئولیت های اجتماعی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی و بانک ها تامین می شود که بار مالی تحمیل شده به بودجه عمومی کشور را کم می کند.

به گفته رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ، نکته دیگری که در ترویج این موضوع در جامعه می تواند نقش موثری داشته باشد اعتماد بین بنگاه ها و حوزه هایی است که از این ظرفیت استفاده می کنند.بنابراین شفافیت بویژه شفافیت مالی در گسترش مسئولیت اجتماعی تاثیر قابل ملاحظه ایی دارد.

کد خبر 4423448 مهناز قربانی مقانکی

منبع: مهر

کلیدواژه: آسیب اجتماعی افزایش جمعیت اربعین ۹۷ شهرداری تهران شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش نیروی انتظامی اربعین 97 شهر تهران کنگره ملی خانواده قوه قضاییه خانواده سازمان تامین اجتماعی بیمه محمد علی افشانی طلاق سازمان حج و زیارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۵۸۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود

آرش نورآقایی با اشاره به اهمیت نمایشگاه کتاب تهران در ساختار فرهنگ کشور گفت: «گردشگری ادبی» با محور شاعران و ادیبان ایران می‌تواند در نمایشگاه کتاب ترویج یابد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، آرش نورآقایی کارشناس «گردشگری ادبی» با بیان اینکه گردشگری ادبی یک ژانر جدید در حوزه گردشگری است، گفت: گردشگری ادبی به صورت اختصاصی سابقه دیرینه‌ای در دنیا ندارد؛ هرچند که وقتی افراد در موقعیت‌های گردشگری ادبی قرار می‌گیرند به نوعی این شاخه از گردشگری اتفاق می‌افتد؛ مانند آنکه اشخاص در سفری بر مزار نویسنده یا شاعری نامدار حاضر شوند. همینطور بازدید از خانه یک نویسنده نیز «گردشگری ادبی» محسوب می‌شود.

نمایشگاه کتاب می‌تواند بخشی از «گردشگری ادبی» باشد

وی ادامه داد: طبق تعریفی که در دنیا از «گردشگری ادبی» صورت می‌گیرد، بازدید صرف از نمایشگاه‌های کتاب جز این ژانر محسوب نمی‌شود؛ اما این بدان معنا نیست که نمی‌توان به موضوع نمایشگاه کتاب و «گردشگری ادبی» پرداخت. از آنجایی که شاخه‌های گردشگری در حال توسعه است و انواع گردشگری شکل می‌گیرد، می‌توان «گردشگری ادبی» را نیز با گذر زمان توسعه داد و برای آن تعاریف جدیدی مشخص کرد. در واقع «گردشگری ادبی» رفتن به مکان‌های واقعی و حتی خیالی اطلاق می‌شود که در داستان‌ها خلق شده‌اند.

این کارشناس حوزه گردشگری که در سال ۱۳۹۲ نخستین همایش «گردشگری ادبی» را به منظور جلب توجه فعالان حوزه گردشگری و ادبیات به این مقوله برگزار کرد، افزود: ایده ایجاد «گردشگری ادبی» را با برگزاری همایشی در همین رابطه در حدود یک دهه قبل پیگیری کردم، آن زمان حتی کلید واژه «گردشگری ادبی» در ایران مطرح نبود. حتی یکی از صاحب نظران حوزه گردشگری عنوان کرد که «گردشگری ادبی» یعنی چه؟ فردا می‌خواهید گردشگری ریاضی را هم راه‌اندازی کنید! آن زمان یک خبرنگار از می‌سی‌سی‌پی به ما پیام داد که چقدر خوب است که شما در ایران می‌خواهید «گردشگری ادبی» برگزار کنید.

وی افزود: من همیشه به پیشینه ادبی کشورم توجه داشته‌ام و بر اساس آن به این فکر می‌کردم که چقدر این موضوع می‌تواند در حوزه گردشگری کاربرد داشته باشد. با تحقیق متوجه شدم در دنیا چنین ژانری وجود دارد، آن زمان به یک تور «گردشگری ادبی» در دانشگاه آکسفورد برخورد کردم که تور گردشگری «شرلوک هلمز» بود. در حالی که شرلوک شخصیت خیالی بود، اما وقتی در گوگل ۱۰ آدرس مشهور دنیا را سرچ می‌کنیم آدرس خانه «شرلوک هلمز» به آدرس خیابان «بیکر پلاک ۲۲۱ ب» را به مخاطبان ارائه می‌کند.

نورآقایی ادامه داد: بعد‌ها در سفر‌هایی که داشتم متوجه شدم خانه «رومئو و ژولیت» در شهر ورونا ایتالیا یکی از مقاصد پُر بازدید دنیاست؛ در حالیکه این دو شخصیت هرگز وجود خارجی نداشتند و ساخته و پرداخته ذهن ویلیام شکسپیر هستند. به همین دلیل من به تحقیق در مورد آثار ایرانی پرداختم. فی‌المثل به بررسی رُمان «کلیدر» محمود دولت‌آبادی پرداختم و توانستم برخی از شخصیت‌های داستان از جمله دُختر آقای گل‌مَمَد را پیدا کنم و خانه او و دختر، نوه و نتیجه او را هم بیابم. وسایلی که از گل مَمَد باقی بود را به من دادند. حتی از شناسنامه دخترش عکس دارم و بر این اساس یک گردشگری یک هفته‌ای در آن منطقه حول محور اتفاقی که در رُمان وجود داشت، شکل گرفت.

وی گردشگری ادبی رویداد محور را دارای دو جنبه معرفی کرد و افزود: وقتی بر اساس رویداد سفر می‌کنیم این به نوعی گردشگری رویداد هم محسوب می‌شود و همزمان طبق محتوای رویداد می‌تواند گردشگری ادبی نیز محسوب شود، مانند آئین بزرگداشت مولانا و نمایشگاه کتاب فارغ از اینکه می‌تواند یکی از اتفاقات مرتبط با گردشگری ادبی باشد. این میان البته باید برخی از ظرافت‌ها را در نظر گرفت. در واقع باید توجه کرد چگونه می‌توان به نمایشگاه کتاب به مثابه گردشگری ادبی نگاه کرد، صرف اینکه افراد به نمایشگاه بروند و کتاب بخرند، این گردشگری ادبی محسوب نمی‌شود. فضا‌ها و اقتصاد‌های پیرامون نمایشگاه کتاب، گردشگری ادبی را شکل می‌دهند و می‌شود ایده‌هایی داشت که نمایشگاه کتاب به یک رویداد در حوزه گردشگری ادبی تبدیل شود.

نورآقایی توضیح داد: حضور فروشگاه‌های کتاب یا نمایشگاه کتاب می‌تواند در انتخاب یک شهر به عنوان «شهر ادبیات» موثر باشد. «یونسکو» با تعریف هفت زیرشاخه برای شبکه شهر‌های خلاق مواردی، چون موسیقی، ادبیات، رسانه، خوراک، صنایع دستی و ... به موضوع ادبیات شهر‌ها توجه کرده است. تهران با وجود شهرکتاب‌ها، نمایشگاه بین‌المللی کتاب و رویداد‌های ادبی در کافه‌ها و... همچنین استفاده از گردشگری ادبی می‌تواند بدل به «شهر خلاق ادبی» شود. اینطور می‌توان پرونده ثبت تهران به عنوان شهر ادبی را مطرح کرد. در جریان «گردشگری ادبی» مجموعه موقعیت‌های «گردشگری ادبی» در تهران نظیر خانه موزه‌ها، مقبره‌ها، تور کتابخانه ملی، تور کتابخانه‌های خلاق و... نشست‌های ادبی در کنار نمایشگاه کتاب باید مورد توجه باشد، همچنین توجه به مکان‌های معرفی شده در داستان‌ها مانند ظهیر الدوله و یا کافه نادری بخشی از گردشگری ادبی است.

سهراب سپهری شاعری جهانگرد بود

این متخصص حوزه گردشگری ادبی در بخش دیگری از این گفتگو اشاره کرد: می‌توان در نمایشگاه کتاب نشست‌های تخصصی «گردشگری ادبی» را برگزار کرد. توجه و تحقیق نسبت به مکان‌های مرتبط با ادبیات و شخصیت‌های ادبی در «گردشگری ادبی» مهم است. خانه حافظ در کجای شیراز می‌توانسته باشد؟ مسیر سفر ناصرخسرو قبادیانی از کجا تا کجا بود؟ به عبارتی نویسندگان زیادی در تاریخ ایران داریم که در رابطه با موقعیت‌ها و مکان‌ها صحبت می‌کنند. وقتی شاعر می‌گوید خوشا شیراز و وضع بی‌مثال‌اش یعنی چه؟ یا اشعار سهراب که در اشعار خود موقعیت‌های زیادی را بیان کرده است. در گلستانه چه بوی علفی می‌آید و گلستانه مکانی بوده نزدیک خانه سهراب سپهری که مقبره او نیز در همان نزدیکی است.

نورآقایی گفت: سهراب سپهری یک شاعر جهانگرد بود که از قضا نقاشی هم می‌کرد؛ با قلم و قدم همکار بوده است. او سفر‌های زیادی داشت، به ژاپن و نیویورک رفت و رکورددار فروش نقاشی در ایران است، اما هیچ کس به او از منظر سفرهایش نپرداخته است. مضامین سفر در شعر‌های شاعران دیده وجود دارد. آن‌ها در ذهنشان سفر می‌کنند. رستم در شاهنامه یک پهلوان است؛ اما او یک مسافر هم هست و مدام در حال سفر است. این مسائل را می‌توان در نمایشگاه کتاب بررسی کرد. ایران می‌تواند به دلیل پیشینه ادبی بالا در «گردشگری ادبی» بسیار موفق باشد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • سیاست‌های صنعتی باید تعیین تکلیف شود/ سهم اندک تولید از اعتبارات بانکی
  • نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود
  • مسئولیت‌های اجتماعی نفت در استان بوشهر افزایش یابد
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • ضرورت تقسیم کار برای تحقق شعار سال
  • وزارت نفت ۶ هزار و ۲۰۰ پروژه مسئولیت اجتماعی در کشور در دست اجرا دارد
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی
  • برنامه «راهیان پیشرفت» با هدف ترویج دستاوردهای دانش‌بنیان‌های کشور برگزار می‌شود
  • بررسی مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و معادن بافق
  • بررسی مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و معادن بافق در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش