Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف، بالاخره ریاض بعد از 18 روز از ناپدید شدن جمال خاشقچی، روزنامه نگار واشنگتن پست رسماً اعلام کرد وی در یک درگیری در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است. این روایت جدید که متفاوت از گفته های پیشین مقامات سعودی است توسط تلویزیون دولتی عربستان در بامداد شنبه گفته شده است. ریاض تا پیش از این مدعی بود جمال خاشقچی بعد از ورود به کنسولگری از آن جا خارج شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما پلیس ترکیه چنین روایتی را همان موقع تکذیب کرده بود.

البته روایت جدید عربستان سعودی مورد پذیرش جامعه جهانی قرار نگرفت و بسیاری از کشورهای آن را رد کرده و خواستار تحقیقات بیشتر برای روشن شدن ابعاد مختلف قتل جمال خاشقچی شده اند. در این بین صرفاً دونالد ترامپ و برخی از کشورهای عربی ظاهراً از گفته های مقامات سعودی قانع شده اند یا به عبارتی بهتر تظاهر به قانع شدن داشتند.

به همین دلیل بود که روزنامه نیویورک تایمز در مقاله ای که دیروز منتشر کرد از دروغ های تحقیرآمیز عربستان گفت که بعد از این همه فریب، هوش و عقل انسان ها را به سخره می گیرد.  

با توجه به اتفاقاتی که در سه هفته گذشته رخ داده و جنجال هایی که حول این قضیه بوجود آمد می توان گفت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان احتمالاً هرگز تصور نمی کرده از بین بردن یک منتقد( البته وفادار به حکومت آل سعود) چنین طوفانی در جهان به پا کند و گرنه هرگز دست به چنین حماقتی نمی زد.

اما به نظر می رسد روایت جدیدی که دیروز توسط تلویزیون دولتی عربستان گفته شد حاصل سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به عربستان و دیدار با ملک سلمان و محمدبن سلمان است. دیدارهایی که در راستای جمع کردن ماجرای خاشقچی تدارک دیده شده بود اما با توجه به واکنش ها باید گفت هنوز تا بسته شدن پرونده قتل این روزنامه نگار زمان باقی مانده است.

به خصوص اینکه دیروز بعد از اعتراف عربستان، واکنش جهانی این بود که جسد جمال خاشقچی چه شده است. گفته می شود ماموران سعودی که مامور قتل خاشقچی بوده اند بعد از کشتن وی، جسدش را با اره قطعه قطعه کرده اند.

ظاهراً ترکیه بر این اعتقاد است جسد خاشقچی در جنگل های بلگراد در جنوب استانبول دفن شده است. همچنین بر اساس گزارش رسانه های ترکیه هفت نفر از پانزده نفری که مسئولیت قتل جمال خاشقچی را برعهده داشته اند از اعضای تیم امنیتی محمدبن سلمان بوده اند. بنابراین بسیار سخت است تا محمدبن سلمان بتواند خود را اتهام قتل خاشقچی برهاند.

شاید بتوان گفت تحقیقات دولت ترکیه در ادامه راه می تواند نقش تعیین کننده ای درباره چگونه بسته شدن  پرونده خاشقچی داشته باشد. آنکارا تا کنون ثابت کرده بدنبال کشف حقیقت است و حاضر نیست روایت های دروغین ترامپ و ملک سلمان را از این ماجرا بپذیرد.  

در این بین اخباری نیز وجود دارد که از اختلاف بین مقامات آمریکا درباره چگونگی برخورد با مقامات سعودی حکایت دارد. در حالی که نمایندگان کنگره خواهان تنبیه و مجازات عربستان سعودی و به خصوص محمدبن سلمان شده اند اما نظر دونالد ترامپ این گونه نیست.

چند روز قبل حدود 40 نفر از اعضای نمایندگان مجلس آمریکا در بیانیه ای خواستار تحریم عربستان ذیل قانون ماگنیتسکی شده بودند. بر اساس این قانون کشورهایی که مرتکب نقض جدی حقوق بشر می شوند می باید مورد تحریم دولت آمریکا قرار گیرند.

البته برخی رسانه های غربی عنوان کرده اند بین ترامپ و مایک پمئو نیز درباره ولیعهدی محمدبن سلمان اختلاف پیش آمده است. بر این اساس در حالی که پمپئو خواهان کناره گیری محمد بن سلمان است اما ترامپ با این نوع نگاه مخالفت کرده و خواستار ماندن بن سلمان در منصبش است.

به گزارش الف، از زمان روی کار آمدن ملک سلمان در عربستان و واگذاری زمام امور به محمد بن سلمان، عربستان سیاست های رادیکال بحث برانگیزی را در منطقه در قبال کشورهایی مانند بحرین، قطر، یمن، سوریه و ... در پیش گرفته است. در همین راستا سال گذشته سعد حریری به گروگان گرفته شد و این اواخر نیز ریاض به پشتیبانی حمایت های آمریکا و به خصوص روابط نزدیک بن سلمان با جرد کوشنر، داماد ترامپ برای کشورهای غربی مانند آلمان و کانادا شاخ و شانه می کشید. اما با ماجرای قتل خاشقچی مشروعیت حکومت آل سعود بیش از پیش خدشه دار شده و اگر تبانی در این باره رخ ندهد تبعات سنگین تری نیز در انتظار پادشاه و پسرش است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۵۸۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ صلح و سازش مردم یزد باید مستند شود

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از روابط عمومی دادگستری یزد، علیرضا حسین بیگی در دیدار با مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گفت: سابقه ۲۲ ساله تاسیس شوراهای حل اختلاف در استان یزد نیاز به مستند سازی توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان دارد.

وی افزود: فرهنگ صلح و سازش یزدی ها یکی از جلوه های ویژه در پرونده های شوراهای حل اختلاف است که قابلیت ثبت به صورت تاریخ شفاهی و مکتوب و اشاعه آن به کشور را دارد.

کد خبر 6093162

دیگر خبرها

  • فیلم تیراندازی شبانه در خیابان‌های زاهدان بر سر یک اختلاف!
  • فصل پنجم «نون‌خ» برای سلمان همراه با چاشنی ماه عسل بود
  • قابی از زحمات تیم سلمان
  • گزارش تصویری | بازدید رئیس رسانه ملی و معاون سیما از پشت صحنه سریال «سلمان فارسی»
  • ببینید | پیشرفت بیش از ۶۰ درصدی سریال سلمان فارسی
  • پیشرفت بیش از ۶۰ درصدی سریال سلمان فارسی
  • فرهنگ صلح و سازش مردم یزد باید مستند شود
  • گردوخاک الهلال در عربستان؛ اختلاف امتیاز با النصر زیاد شد
  • کوهرنگ میزبان همایش صلح یاران
  • سریال «سلمان فارسی» ۱۴۰۵ به پخش می‌رسد