Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌بن‌الحسن(ع) گفت: پیاده روی اربعین عبادت دسته‌جمعی و امر به معروف و نهی از منکر عملی است که سبب تقویت روحیه مردم و تهدید دشمنان وعقب‌نشینی آنان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر علم‌الهدی در گفت‌وگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، درباره اهمیت پیاده روی اربعین از دید روایات و آیات قرآن کریم، گفت: در نظام هستی همه مخلوق پروردگار عالم هستند اما انتصاب برخی چیزها به خود خدا به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه آنها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر مرکز آموزش عالی حضرت قاسم بن‌الحسن(ع) افزود: همه مساجد خانه خدا هستند اما عنوان «بیت‌ الله الحرام» به مسجد الحرام در مکه نسبت داده شده است زیرا این مسجد نقطه آغاز توحید، تحول فرهنگی و اجتماعی در طول تاریخ بشریت بوده است، همه ماه‌ها ماه خدا هستند اما ماه رمضان به دلیل قداست و جایگاه خاص ماه خدا نام گرفته است.

مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌بن‌الحسن(ع) در نظام هستی اتفاقاتی هستند که نزد خداوند جایگاه خاص دارند یکی از این اتفاقات اربعین امام حسین(ع) است، عنوان کرد: پیاده‌روی اربعین درمقابل دشمنان پرچم خدا و قرآن را به مردم معرفی می‌کند و مسیر سعادتمندی را در برابر چشمان عالمیان به اهتزار درمی‌آورد.

حجت الاسلام والمسلمین علم‌الهدی با بیان اینکه اربعین نماد وحدت امت اسلام و رمز موفقیت پیام ارزشمند کربلا است، اظهار داشت: بر اساس آیه 120 سوره توبه مردم مدینه و بیابان نشین اطراف شهر یا مسلمانان حق تخلف از پیامبر(ص) را ندارند که جان خود را برجان پیامبر(ص) ترجیح دهند زیرا هیچ گرسنگی، تشنگی و رنج به آنان نمی‌رسد مگر آنکه برای هر سختی عمل صالح برای آنان نوشته می‌شود.

وی افزود: این آیه نشان می‌دهد که دشمنان اسلام از چه رفتار ما ناراحت و عصبانی می‌شوند، راهپیمایی اربعین که برای معرفی عاشورای امام حسین(ع) است عمل صالح خودجوش از ناحیه مردم است که نزد خداوند دارای پاداش عظیم است.

مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌بن‌الحسن(ع) ادامه داد: پیاده روی اربعین عبادت دسته‌جمعی و امر به معروف و نهی از منکر عملی است که سبب تقویت روحیه مردم و تهدید دشمنان وعقب‌نشینی آنان شده است، مردم برای اقامه این جریان عظیم دست از دل و جان می‌شویند.

حجت الاسلام والمسلمین علم‌الهدی با بیان اینکه روایات زیادی در باب ثواب زیارت اربعین وارد شده است، عنوان کرد: از مهمترین علامت‌های مومن زیارت اربعین است، به علت ثواب‌های فراوانی که برای زیارت اربعین بیان شده از گذشته تا امروز شخصت‌های علمی فراوانی مقید به زیارت اربعین بودند.

وی با بیان اینکه در روایات وارده بر پیاده‌روی اربعین تاکید شده است، گفت: امام صادق(ع) فرمودند کسی که امام حسین(ع) را برای رضای خدا زیارت کند گناهان او فرو می‌ریزد همان‌گونه که لباس در آب شسته می‌شود هیچ گونه آلودگی در آن باقی نمی‌ماند، هر گامی که زائر امام حسین(ع) بر زمین می‌گذارد حجی برای او نوشته شده و هر قدمی که بر زمین می‌گذارد ثواب عمره بری او نوشته می‌شود.

مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌بن‌الحسن(ع) با اشاره به روایت دیگری درباره ارزش و اهمیت زیارت امام حسین(ع) در قالب پیاده روی، بیان داشت: هر کس از منزل قصد زیارت امام حسین(ع) کند اگر پیاده باشد با هر قدم یک حسنه نوشته شده و یک گناه از او پاک می‌شود تا زمانی که به کربلای امام حسین(ع) برسد در این صورت نام او را جزو رستگاران و نجات‌یافتگان می‌نویسند.

حجت الاسلام والمسلمین علم‌الهدی با استناد به روایتی دیگر از امام صادق(ع) درباره ثواب زیارت امام حسین(ع) عنوان کرد: هرکس برای زیارت امام حسین(ع) اقدام کند برای هر قدم او هزار حسنه نوشته شده و هزار گناه محو می‌شود و هزار درجه او را بالا می‌برند.

وی افزود: از دلایلی که مومنان، علما و فرهیختگان در ادوار مختلف تاریخ به زیارت امام حسین(ع) علاقه نشان دادند این حجم از ثواب است که خدا برای زائران امام حسین(ع) قرار داده است. سید مرتضی، شیخ میرزا حسن نوری از جمله علمایی بودند که راهپیمایی اربعین را احیا کردند و شیخ مرتضی انصاری، آیت‌الله قاضی، علامه طباطبایی، میرزا جواد ملکی تبریزی، آیت‌الله بهجت، آیت‌الله نائینی و بسیاری از علمای بزرگ دیگر در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کردند.

مدیر مرکز آموزش عالی قاسم‌بن الحسن(ع) در پایان خطاب به مسوولان و دولتمردان درباره پیاده‌روی اربعین، خاطرنشان کرد: با توجه به سخت شدن اوضاع اقتصادی و عشق مردم برای سفر اربعین دولتمردان و مسوولان تسهیلات لازم را فراهم کنند.

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین کانون های مساجد پیاده روی اربعین علمدار کربلا سازمان اوقاف و امور خیریه زائران اربعین حسینی موکب مقام معظم رهبری اردبیل موکب اربعین زائران اربعین حسینی عزاداری اربعین ایام اربعین حسینی اربعین حسینی پیاده روی اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۵۸۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم افزایی مسوولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست ویدئو کنفرانسی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در استان ها با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حجت الاسلام و المسلمین احمدی رئیس این کمیته و مسئولان کمیته فرهنگی در استان ها روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت در تهران برگزار شد.

در این نشست که با محوریت سیاست ها و برنامه های فرهنگی اربعین ۱۴۰۳ و آخرین تحولات در خصوص مراسم پیاده روی اربعین برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین نواب در سخنانی بر لزوم تثبیت معارف دین در اربعین تاکید کرد و بهره گیری از محورهای بیانیه گام دوم انقلاب را در برنامه ریزی های آینده ضروری خواند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، شور و شوق مردم برای حضور در پیاده روی اربعین حسینی را گسترده و وصف ناشدنی توصیف و تصریح کرد: این شور و هیجان باید با معنویت و معارف دینی کامل گردد تا نشاط و لذت همراهی در این مراسم عظیم همچنان در میان مشتاقان حفظ و تقویت شود.

وی در ادامه به تشریح دلایل حضور افراد با دیدگاه‌های مختلف در مراسم اربعین پرداخت و در عین حال تصریح کرد: این همایش عظیم بایستی در جهت خالص سازی انگیزه ها پیش برود و کلاس درسی برای اربعینی ها باشد.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: شماری از افرادی که در اربعین حضور می یابند در طول سال به این اندازه وقت برای شرکت در اجتماعات دینی نمی گذارند و این بهترین فرصت است که آنها با معارف و مسایل دینی آشنا شوند و در راستای اهداف امام حسین (ع) محتواهایی که برای اربعین و اربعینیان مفید است به آنها منتقل شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه به محورهای هفت گانه بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و برخی از آنها از جمله اخلاق و معنویت، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و سبک زندگی را از محورهایی دانست که می تواند در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های آینده اربعین مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: به عنوان خادم فرهنگی اربعین پیشنهاد می کنیم هر یک از این محورها در یک سال در اولویت فعالیت های ستاد مرکزی اربعین قرار گیرد و برجسته شود.

نواب خطاب به حاضران گفت: شما به‌عنوان پرچمدار فعالیت های فرهنگی اربعین در سراسر کشور خدمت و فعالانه در این عرصه ها تلاش کنید، امام حسین (ع) هم افرادی را که در این مسیر گام بر می‌دارند در دنیا دستشان را می‌گیرد و در آخرت هم مورد توجه سیدالشهداء و فرزندانش خواهد بود.

بر پایه این گزارش، در این جلسه، حجت السلام والمسلمین حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی آموزشی اربعین گزارشی از برنامه ها و سیاست های فرهنگی اربعین ۱۴۰۳ ارائه کرد و افزود: پیشنهادها و توصیه های نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در برنامه ریزی ها مورد توجه و استفاده قرار خواهد گرفت.

در پایان این جلسه، آخرین اقدامات، برنامه ها و سیاست های فرهنگی اربعین پیش رو ارائه و بحث و بررسی شد و حاضران نقطه نظرات و دیدگاه خود را در خصوص نکات مطرح شده بیان کردند.

کد خبر 6093491

دیگر خبرها

  • جزییاتی از آخرین اقدامات مطلوب برای پیاده‌روی اربعین در کرمانشاه
  • گوترش تحقیقات درباره گور‌های دسته‌جمعی غزه را خواستار شد
  • سازمان ملل خواستار تحقیقات مستقل درباره گورهای دسته جمعی در غزه شد
  • نشست هم افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد
  • نشست هم افزایی مسوولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد
  • نشست هم افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 
  • نشست هم‌افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 
  • افزایش استعفای دسته جمعی پرستاران / سلامت مردم در خطر است
  • جنایت‌ به وقت الشفا و ناصر؛ افزایش کشف گورهای دسته‌جمعی در غزه
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان