Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-01@07:13:46 GMT

مؤمنی: کلید نرخ ارز و رانت آن دست دولت است

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۵۹۰۳۱

صراط:

مدیرعامل بازنشسته شرکت ملی نفت در حالی از این سمت خداحافظی می‌کند که وی پس از بازنشستگی حقوق نجومی ۳۷ میلیون تومانی دریافت می‌کرد.

فیش حقوقی ۳۷ میلیون تومانی مدیرعامل شرکت نفت پس از بازنشستگی!
طبق قانون منع به کارگیری مدیران بازنشسته، علی کاردر دیگر نمی‌تواند مدیرعامل شرکت نفت باشد. به گزارش رسانه‌ها، او که با دریافت یک میلیارد تومان بازنشسته شد، همچنان در مدیریت حضور داشت و فیش حقوقی شهریورماه وی نشان می‌دهد که دریافتی خالص او ۳۷ میلیون تومان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی است که طبق بخشنامه وزیر نفت، سقف حقوق مدیران نفت ۲۰ میلیون تومان است، اما فیش منتشره نشان می‌دهد این سقف رعایت نشده است.
گفتنی است علی کاردر از متهمان اصلی پرونده تخلفات مربوط به قرارداد کرسنت و خسارت ۱۴ میلیارد دلاری ایران است. حتی شهریور ۹۵ اعلام شده برای وی ازسوی دیوان عالی کشور، حکم محکومیت و انفصال از خدمت صادر شده است.

سهل‌انگاری میرجاوه را می‌بینید سهل‌انگاری‌های بزرگ خود را نمی‌بینید؟!
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از پیگیری موضوع حمله به نقطه صفر مرزی و میرجاوه و گروگان‌گیری مرزبانان خبر داد و گفت: برخی سهل‌انگاری‌ها باعث می‌شود جان مرزداران وطن به خطر بیفتد.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفتگو با خبر آنلاین افزود: متاسفانه برخی سهل‌انگاری‌ها باعث می‌شود جان جوانان و مرزداران وطن به خطر بیفتد.
وی با تاکید بر اینکه به طور قطع موضوع این سهل‌انگاری‌ها در کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار می‌گیرد افزود: واقع امر این است که بسیاری از اتفاقاتی که برای جوانان و مرزداران می‌افتد قابلیت پیشگیری دارد که متاسفانه ضعف‌هایی وجود دارد.
ملاحظه‌ای که درباره سخن رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس وجود دارد این است که چطور ایشان، از سهل‌انگاری درباره جان ۱۱ نفر مرزبان انتقاد می‌کند- که انتقاد هم دارد-، اما خود وی و هم‌طیفانشان در مجلس با توجیه الحاق بر FATF و تصویب ملحقات آن، اتوبان بزرگی برای انواع نفوذی‌های اطلاعاتی و امنیتی باز می‌کنند که می‌تواند امنیت یک ملت را به خطر بیندازد؟!
آیا غیر از این است که برخی مبادلات اطلاعاتی مشابه، موجب افتادن اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته‌ای به دشمن و ترور بعدی آن‌ها شد؟! آیا غیر از این است که سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات و... در فهرست تحریم‌های غرب به ویژه آمریکا قرار دارند و متاسفانه بخشنامه‌هایی حاکی از اعمال تحریم‌های وزارت‌خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر شده که به مفهوم تحریم پاسداران امنیت ملی است، اما همین عملکرد ما مورد پیگیری و بازخواست کمیسیون امنیت ملی واقع نشده است؟! اگر در همین مسیر، اطلاعات سری مراکز امنیتی و نظامی و انتظامی به دست دشمنان افتاد- که جزو مطالبات گریزناپذیر FATF و CFT است - آن وقت مسئولیت این سهل‌انگاری با چه کسانی خواهد بود؟!

مؤمنی: کلید نرخ ارز و رانت آن دست دولت است
یک کارشناس اقتصادی حامی روحانی در انتخابات ۹۶ می‌گوید فعالیت‌های ارزی دولت رانت‌زاست و دولت هم در دستکاری آن نقش دارد.
فرشاد مؤمنی در مؤسسه دین و اقتصاد گفت: سیاست‌های ارزی دولت کاملاً رانت‌زاست.
این استاد دانشگاه با رد ادعای مسعود نیلی مبنی بر غیرعمدی بودن نوسانات ارزی گفت: آقای روحانی اخیراً گفته‌اند کلید ارز دست خودمان است. پس اینکه تحولات ارزی با ماجرای فنر تشبیه می‌شود، حرف دقیقی نیست.
وی گفت: شما سیاست‌های پولی مالی و تجاری و صنعتی را براساس مسائل توسعه تنظیم کنید و ببینید اثری از نگاه فنری خواهد بود؟! مؤمنی به نقد مشی مسعود نیلی دستیار اقتصادی دولت پرداخت و گفت: در تمجید‌های غیرمتعارف این جریان از برنامه سوم و به همین ترتیب تمهید نهادی برای توسعه بانک خصوصی هیچ اشاره‌ای به سوء کارکرد‌های بانک خصوصی نشده است.
این استاد دانشگاه با یادآوری گزارش ۱۳۹۱ مرکز پژوهش مجلس درباره نتایج خصوصی‌سازی بخش نیرو گفت: مرکز پژوهش مجلس گزارشی درباره خصوصی‌سازی برق کشور منتشر شد.
گرچه واگذاری نیروگاه‌ها در ایران کاملاً قانونی بود، اما با ورود بخش خصوصی به صنعت برق می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد، خصوصی‌سازی نیروگاه‌های کشور، وزارت نیرو ناچار شده، بعد از واگذاری حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد ریال برای خرید یک سال برق پرداخت کند در حالی که پیش از واگذاری این رقم بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد ریال بوده است.
وی در ادامه گفت: وقتی ما خصوصی‌سازی را مستقل از ترتیبات نهادی مطرح می‌کنیم معلوم است ماجرا به چه سمتی می‌رود.
مؤمنی در پاسخ به این سؤال که واکنش دولت به نامه اقتصاددانان چه بود، گفت: این سؤال را باید از آقای رئیس‌جمهوری پرسید ظاهراً آقای رئیس‌جمهور گفته‌اند نامه را خوانده‌اند، اما نتوانستند استفاده کنند.
ما برای تشریح نامه آمادگی داریم و از این نامه دفاع می‌کنیم همانطور که در سطوح بالاتر هم این نامه به دلیل قابلیت اجرای آن مورد تمجید قرار گرفت؛ ما همچنان امیدواریم تعدادی از دوستان‌مان بتوانند موانع عدم استفاده از رئیس‌جمهور را برطرف کنند.
مؤمنی در ادامه درباره علت حضور در جلسه اقتصاددانان با رئیس‌جمهوری توضیح داد: ما در جلسه شرکت نکردیم چرا که این جلسه دستوری نداشت؛ پیشنهادمان این بود که نامه دوم اقتصاددانان دستور جلسه باشد؛ علیرغم آنکه جلسه روز دوشنبه را شنبه اطلاع دادند، اما با این وجود، گفتیم هر تعداد از دوستانی که امکان داشته باشند، حاضر خواهند شد. اما برنامه‌ریزان ریاست جمهوری هیچکدام از این دو خواسته را نپذیرفتند لذا به همین دلیل شرکت نکردیم چرا که جلسه‌ای که دستور جلسه نداشته باشد، امکان جمع‌بندی نخواهد داشت.
وی در خصوص اینکه چرا این نامه دیرهنگام نوشته شد، گفت: طی پنج سال گذشته، سالی ۳۶ بار تکرار کردیم که بزرگترین خطای دولت این است که می‌خواهد هر مشکل را به صورت جزیره‌ای حل کند.
وی در ادامه گفت: راه حل‌های ما مشخص است، اما اشکال راه حل‌های ما که باعث اجرا نشدن آن می‌شود این است که منافع برخی را به خطر می‌اندازد؛ دولت نیاز است متوجه این مهم باشد که این بازی به انتهای خود رسیده است. دولت رویه گریز از برنامه داشتن را پیش می‌برد.

مرعشی: مردم، اصلاح‌طلبان را مقصر روی کارآمدن روحانی می‌دانند
سخنگوی حزب کارگزاران می‌گوید روحانی در مقام انشاء حرف‌های خوبی می‌زند، اما در عمل با مشکل مواجه است.
حسین مرعشی در روزنامه سازندگی نوشت: روحانی با کمی تاخیر، اما بالاخره اصلاح‌طلبان را به عنوان مخاطب یا به تعبیر خودش شرکای دولت جهت رایزنی و تبادل نظر و بیان انتقادات و همچنین تحلیل شرایط فعلی و آینده ایران به حضور پذیرفت.
از ۲۹ اردیبهشت سال گذشته که روحانی رئیس‌جمهور شده و در این پیروزی اصلاح‌طلبان نقش ویژه‌ای داشته‌اند تا چند روز گذشته هیچ دیدار رسمی و مستقیمی بین دولت و اصلاح‌طلبان صورت نگرفته بود. گام اول را در این راستا رئیس‌جمهوری برداشته است و گام دوم را ما برداشتیم که به این دعوت پاسخ مثبتی دادیم، اما گام سوم مرحله عمل به وعده‌هاست. همگرایی فی‌نفسه مسئله مثبتی است، اما شرط تداوم آن اقدام و عمل است.
عمده جامعه شاید فکر کنند که اصلاح‌طلبان بانی و باعث همه مشکلات امروز هستند و در این رابطه آن‌ها را مقصر روی کار آمدن روحانی بدانند.
حالا اینکه از ظرفیت‌های اصلاح‌طلبان استفاده نشده تقصیر اصلاح‌طلبان نیست در رابطه با اینکه فشار‌ها بر مردم بیشتر شده عمده احزاب اصلاح‌طلب بالاخص حزب کارگزاران انتقادات جدی را در دفاع از مردم مطرح کرده‌اند و همیشه دفاع از مردم را به دفاع از دولت و مجلس ترجیح داده‌اند.
روحانی در مقام انشا حرف‌های خوب و دقیقی زده، اما در مقام عمل باید ببینیم چقدر به این انشای خود اعتقاد دارد. اولین گام مورد انتظار ترمیم کابینه است که باید ببینیم روحانی چقدر در این باره از اصلاح‌طلبان مشورت خواهد گرفت. رئیس‌جمهوری باید ثابت کند که این دیدار‌ها صرفا جنبه نمایشی ندارد. تیم نزدیک به ایشان تا به امروز ترجیح‌شان این بوده که منهای اصلاح‌طلبان درباره مسائل کشور تصمیم بگیرند.
شراکت ما با دولت یک مدل اقتصادی نیست بلکه باید در تصمیم‌گیری‌ها و در قالب ترمیم کابینه نمود یابد.
یادآور می‌شود طی چند ماه اخیر، کارگزاران ابتدا ضمن بیانیه‌ای تند، دولت روحانی را دولت بزم (و نه رزم) که دچار سوءمدیریت و سرگشتگی است توصیف کرد. سپس سعید لیلاز عضو مرکزیت حزب به یورونیوز گفت: اگر چوب خشک جای روحانی بود، با اختیاراتی که او داشت، اقتصاد را بهتر از این مدیریت می‌کرد.
اخیرا هم کرباسچی دبیرکل کارگزاران خواستار استعفای روحانی به خاطر سوءمدیریت و بی‌کفایتی شد.

خزانه‌داری آمریکا پیگیر تعهدات سریع‌تر ایران به FATF
در حالی که برخی محافل تحریف‌گر داخلی مایلند دولت آمریکا را مخالف همکاری ایران با FATF نشان دهند، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا خواستار اجرای سریع‌تر تعهدات ایران نسبت به FATF شد.
به گزارش ایسنا به نقل از رادیو لیبرتی اروپا، معاون وزیرخزانه‌داری آمریکا در بخش حمایت مالی از تروریسم گفت: از ایران انتظار داریم به سرعت تعهداتی که مدت‌ها پیش در سطح بالایی تقبل کرده بود را اجرا کند.
گروه اقدام مالی (FATF) تا فوریه ۲۰۱۹ به ایران مهلت داده است تا اصلاحات لازم را برای رسیدن به استاندارد‌ها اعمال کند و در غیر این صورت تحریم‌های بیشتری را متحمل خواهد شد.
مارشال بلینگزلی، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در بخش حمایت مالی تروریسم که ریاست نشست اخیر FATF را برعهده داشت در این مورد گفت: ما از ایران انتظار داریم به سرعت تعهداتی را که مدت‌ها پیش در سطح بالایی تقبل کرده بود اجرا کند.
وی افزود: در این راستا ما انتظار داریم ایران تمام این اقدامات و قوانین را تا ماه فوریه رعایت کند. اگر تا ماه فوریه ایران به این شکل عمل نکرده باشد، ما قدم‌های بعدی را برخواهیم داشت.
بلینگزلی گفت: گروه اقدام تاکنون موضعش این بوده است که تصمیم قبلی خود مبتنی بر در لیست سیاه قرار دادن ایران را به تعویق بیندازد.
یادآور می‌شود کمیته FATF ساخته و پرداخته دولت آمریکاست و به این رژیم اجازه می‌دهد از طریق جمع‌آوری اطلاعات محرمانه و نیز مطالبه تحریم‌های نهاد‌های مورد هدف خود، ابراز کُند و ناکارآمدی تحریم را از طریق تحمیل «خودتحریمی»، بُرنده و موثر کند.
یادآور می‌شود روز جمعه بلافاصله پس از اعلام تمدید تعلیق اقدامات احتیاطی FATF علیه ایران، بلافاصله برخی سایت‌ها و رسانه‌ها هماهنگ با دولت و وزارت خارجه مدعی شدند ایران به موفقیتی تازه دست یافته و آمریکا و اسرائیل و عربستان ناکام مانده‌اند!

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: مومنی اصلاح طلب اقتصاد ایران صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۵۹۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط صنعت و دانشگاه، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مؤمنی پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری که به مناسبت ۵۰ امین سالگرد تأسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال ۱۳۵۳ به عنوان اولین دانشگاه در استان تأسیس شد درواقع پیش از آن در استان دانشگاه وجود نداشت.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پیشینه دانشگاه فنی و حرفه‌ای به سال ۱۳۴۸ بازمی‌گردد، افزود: پس از سال ۱۳۵۹ که انقلاب فرهنگی رخ داد در ساختار و محتوای درسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای تغییراتی ایجاد و در سال ۱۳۶۴ نیز این دانشگاه احیا شد؛ در سال ۱۳۶۶ نیز با عنوان دانشگاه فنی و حرفه‌ای شهرکرد آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و تا مدتی پس از آن تنها یک مرکز دانشگاه فنی و حرفه‌ای در چهارمحال و بختیاری فعال بود اما به برکت انقلاب اسلامی امروز ۶ مرکز از مجموعه دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای در استان فعالیت دارند.

مؤمنی با اشاره به وجود ۱۸۰ مرکز آموزشکده فنی و حرفه‌ای در کشور، عنوان کرد: در حال حاضر دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در تمامی استان‌های کشور وجود دارند که وظیفه آن‌ها نیز تربیت نیروی کارآمد و تکنسین است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان ۳۸ کد رشته محل وجود دارد که از این تعداد ۱۹ کد رشته مربوط به مقطع کاردانی و ۱۹ کد رشته مربوط به مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته است.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد از واحدهای درسی دانشجویان دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای عملی هستند، تصریح کرد: امسال ۵۰ امین سالگرد تأسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای است و طی این مدت این دانشگاه خدمات بسیار ارزنده‌ای در حوزه تربیت نیروی کار ماهر داشته چراکه بر اساس آمار موجود بخش زیادی از فارغ التحصلان این دانشگاه وارد بازار کار شده‌اند.

مؤمنی یادآور شد: امروز با توجه به وجود زیرساخت‌های مناسب در کشور برای ایجاد جهش تولید همچنین به دلیل وجود فشار اقتصادی بیگانگان و لزوم کسب توانمندی در حوزه‌های مختلف تربیت نیروی ماهر یکی از نیازهای اساسی محسوب می‌شود و دستگاهی که توانایی انجام این مأموریت را دارد دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری بیان کرد: اگر تربیت نیروهای دارای مهارت در دستور کار بگیرد بخش عمده‌ای از مشکلات اشتغال کشور برطرف خواهد شد و این موضوع یکی از اهداف دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های مهم دانشگاه فنی و حرفه‌ای این است که ارتباط دانشگاه و صنعت به معنای حقیقی کلمه برقرار شود، افزود: از سال گذشته فعالیت‌هایی در راستای تحقق این امر انجام شده برای مثال تفاهم‌نامه‌هایی بین بخش‌های صنعت و دانشگاه منعقد شده است.

مؤمنی ادامه داد: در قانون ششم توسعه تکلیف قانونی برای موضوع مهارت این بود که ۳۰ درصد از دانش‌آموزان به سمت آموزش‌های مهارتی هدایت شوند درحالیکه تا پایان این قانون تنها ۱۶ درصد از این امر محقق شده بود، در قانون هفتم توسعه هدایت ۴۰ درصد از دانش‌آموزان به سمت آموزش‌های مهارتی در دستور کار قرار گرفته که برای تحقق آن لازم است برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت بگیرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم تربیت مهارت‌محور دانشجویان در تمامی دانشگاه‌ها، عنوان کرد: ایجاد نمایشگاه‌های دائمی برای به نمایش گذاشتن ایده‌ها و توانمندسازی دانشجویان، ایجاد شهر مشاغل با همکاری شهرداری و صنایع خلاق از جمله طرح‌هایی هستند که توسط این دانشگاه در حال پیگیری است و می‌تواند اثرات مثبتی برای استان به همراه داشته باشد.

نمایشگاه توانمندی‌ها و دومین نمایشگاه کار در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی می‌شود

وی اضافه کرد: از تاریخ ۱۶ الی ۱۹ اردیبهشت ماه هفتمین نمایشگاه توانمندی‌ها و دومین نمایشگاه کار در چهارمحال و بختیاری برقرار خواهد شد و ایده‌هایی که طی یک سال توسط دانشجویان به مرحله تولید رسیده در معرض دید قرار می‌گیرند، نکته مهم این است که این محصولات مورد حمایت مرکز رشد دانشگاه قرار گرفته و در ادامه نیز برای تولید به پارک علم و فناوری استان معرفی می‌شوند.

مؤمنی تصریح کرد: «فردایی بهتر از امروز» شعار در نظر گرفته شده برای نمایشگاه توانمندی‌ها و کار در چهارمحال و بختیاری است، اهداف این نمایشگاه نیز شامل بازدید همگانی از دانشگاه، کارگاه‌ها و آموزشگاه‌ها، فروش محصولات تولید شده در مرکز رشد دانشگاه، نمایش پروژه‌های کاربردی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای دانشجویان می‌شود.

کد خبر 6091991

دیگر خبرها

  • قرار است در پارک‌های تهران هتل بِروید یا چرخه رانت‌خواری بچرخد؟/ «شهرداری همان هتل نیمه‌کاره را بسازد، چرا می‌خواهد هتل جدید بسازد؟»
  • هم‌میهن آمریکا و انتساب رکورد تورمی روحانی به رئیسی!
  • حسن روحانی دلایل ردصلاحیتش را اعلام کرد
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • اقدامی غیرقانونی علیه کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی/ پای رانت به فضای مجازی کشیده شد!
  • جدال شاگردان مؤمنی مقدم با ترکمنستان در گام نخست
  • ارتباط صنعت و دانشگاه، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟