Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری تحلیلی فردا:

آنچه امروز با آن روبروییم آزمونی برای رئیس‌جمهور ترامپ و خود آمریکا است.

بعد از دو هفته دروغ‌گویی در مورد مرگ جمال خاشقجی، دولت عربستان حالا یک سری دروغ جدید در مورد قتل خاشقجی سر هم کرده که هم توهین به خاطره‌ی خاشقجی است و هم توهین به شعور ما.

دولت عربستان در روز جمعه در اعلامیه‌ای بیان کرد که قتل خاشقجی در جریان یک دعوا در کنسولگری این کشور در استانبول رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدا؟؟ دعوایی که در آن چاقوکش‌های سعودی جمال را مثله کرد‌ه‌اند آن‌هم درحالی‌که هنوز زنده بوده است!

واقعاً مسخره است که مقامات سعودی مدعی شده‌اند یک روزنامه‌نگار در دعوایی حضور داشته که در آن انگشتانش را به عنوان بخشی از شکنجه قطع شده است. جمال دیگر هیچ دستی نداشت.

من جمال را به مدت ۱۵ سال می‌شناختم و بابت اتفاقات رخ‌داده وحشت کرده‌ام: بابت قتل همراه با شکنجه‌اش، بابت دروغ‌های ساختگی بعدش، بابت کم‌اهمیت جلوه دادن مرگ جمال توسط ترامپ و حالا بابت تلاش‌های دولت سعودی برای معرفی یک سپر بلا که همه‌ي تقصیرها را گردن او بیندازند.

عربستان سعودی حتی اعلام کرده شاه بن سلمان، کسی که تقریباً همه معتقدند می‌بایست این عملیات را تأیید می‌کرده ( مخفف اسمش که M.B.S است حالا بیانگر Mr. Bone Saw (آقای استخوان فک)) در مورد اتفاق رخ داده گروه تحقیق و تفحص تشکیل داده است. شبیه این است که او.جی سیمپسون را مسئول تحقیق در مورد قتل نیکول براون سیمپسون کنند.

این دروغ‌ها این‌قدر تو ذوق می‌زنند و نامحتمل‌اند که نشان می‌دهند بن سلمان چقدر دور از دسترس است و همچنین نشان می‌دهند بن سلمان پشتش به حمایت آمریکا در ماست‌مالی کردن این قضیه گرم است. شرط‌بندی خوبی است چون ترامپ به تازگی از حمله به یک روزنامه‌نگار توسط یک نماینده‌ی کنگره‌ از مونتانا ابراز خوشحالی کرده و قبلاً گفته بود که شاید یک قاتل سرخود مسئول قتل خاشقجی است.

اما محمد بن سلمان همین حالا به خاطر به گروگان گرفتن نخست‌وزیر لبنان و قحطی ۸ میلیون یمنی پایش گیر است؛ اگر سر قضیه قتل جمال خاشقجی که شهروند آمریکا و ستون نویس واشنگتن‌پست بود هم قسر در برود، چنان‌که خیلی‌ها چنین احتمالی می‌دهند، بعد این چراغ سبزی خواهد بود برای هر دیکتاتوری که اگر دلش خواست یک روزنامه‌نگار دردسرساز را سر‌به‌نیست کند این کار را با خیال راحت بکند. روزنامه‌نگاران و فعالان دموکراسی در سرتاسر جهان دیگر امنیت نخواهند داشت.

بنا بر این آنچه پیش روی ما است یک آزمون برای ترامپ و خود آمریکا است. آیا آمریکا با داستان ساختگی همراهی می‌کند یا تلاش می‌کند شرافت و عزت امریکا را در این فقره حفظ کند؟ این کارهایی است که او باید بکند:

۱. از آنجا که این اتفاق در یک کشور عضو ناتو رخ داده، کشورهای ناتو باید به طور مشترک به دنبال راه‌اندازی یک تحقیق و تفحص بین‌المللی مورد تأیید سازمان ملل باشند. این تحقیقات می‌تواند به دستور شورای امنیت سازمان ملل، مجمع عمومی سازمان ملل یا شورای حقوق بشر انجام شود.

۲. کشورهای ناتو باید در هماهنگی باهم همه‌ی سفیران سعودی را اخراج کنند.

۳. کشورهای ناتو باید همه‌ی فروش‌های تسلیحاتی ازجمله قطعات هواپیماهای نظامی به سعودی را به حالت تعلیق درآورند. این کار فشار زیادی به عربستان وارد می‌کند که برای تأمین امنیتش به ایالات‌متحده‌ی آمریکا متکی است.

۴. دولت ترامپ هم‌زمان باید خواستار آزادی زندانیان سیاسی در عربستان مانند ریف بداوی، یک بلاگر که به هزار ضربه شلاق محکوم شده و لوجیان الهثلول، فعال حقوق زنان شود. وابستگان جمال خاشقجی هم باید اجازه داشته باشند خاک عربستان سعودی را ترک کنند.

۵. آمریکا باید به خاندان سلطنتی سعودی شیرفهم کند که شاهزاده‌ی دیوانه پا را از حدش فراتر گذاشته است؛ نه فقط سر این قتل بلکه بر سر جنگش در یمن، تعارضاتش با قطر، گروگان‌گیری نخست‌وزیر لبنان ــ وگرنه برای همیشه تباه خواهد شد. یک قاتل جایی در دولت ندارد بلکه جایگاهش سلول زندان است. یک نمونه‌ی خیلی واضح: در سال ۱۹۶۴ خاندان سلطنتی شاه سعود را مجبور کرد که کناره‌گیری کند و او را با شاه فیصل که به‌مراتب ارجح‌تر بود جایگزین کرد.

من ضمناً امیدوارم یک کشور محاکمه‌ای جهانی برای این قتل ترتیب دهد و برای تعقیب و پیگرد هر قاتلی که در این زمینه دخیل بوده اعلام آمادگی کند. و ترکیه باید بداند که طبق کنوانسیون ۱۹۶۳ وین در مورد روابط کنسولی، مقامات کنسولی می‌توانند « در موارد جرائم سنگین» دستگیر شوند؛ بنابراین ترکیه باید پیگرد قانونی را مدنظر قرار دهد.

ما هم می‌توانیم اینجا در آمریکا برخی تحقیقات را شروع کنیم. همان‌طور که قبلاً اشاره‌ کرده‌ام عربستان سعودی در بخش هتلداری ترامپ بعد از انتخاباتش پول‌های زیادی ریخته است. آیا این قضیه تلاشی برای جلب همکاری وی بود و آیا بر سیاست‌های وی اثر گذاشته است؟ و آیا سرویس‌های امنیتی آمریکا به جمال در مورد خطراتی که از سوی سعودی‌ها او را تهدید می‌کند هشدار لازم را داده بودند؟

در روزها و هفته‌های آتی ما همچنین با خطرات خاصی روبرو خواهیم شد. ما باید به ویژه از این خطر آگاه باشیم که محمد بن سلمان تلاش خواهد کرد با تحریک برخی حوادث در ارتباط با ایران در خلیج فارس توجه‌ها را به جای دیگری پرت کند و بعد سعی کند حمایت ارتش آمریکا را جلب کند. کاخ سفید باید این قضیه را روشن کند که ما اجازه نمی‌دهیم عربستان سعودی ما را به جنگ با ایران بکشاند.

 

منبع: نیویورک تایمز

منبع: فردا

کلیدواژه: شاهزاده سعودی بن سلمان ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۵۹۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند

«علیرضا عنایتی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه العربیه اعلام کرد: امسال در موسم حج ۹۰ هزار ایرانی عازم سرزمین وحی خواهند شد.

سفیر ایران در ریاض درباره اعزام عمره گزاران ایرانی به عربستان تاکید کرد: این اقدام در چارچوب مراحل توافقی است که در ماه مارس میان وزرای خارجه دو کشور در پکن منعقد شد.

وی همچنین در این گفت‌وگو بازگشت پروازهای مستقیم بین دو کشور و چندین پرواز عمره را از جمله مراحل اجرای این توافقنامه ذکر کرد.

عنایتی افزود: این پروازها به مدت ۲۰ روز تا قبل از آغاز موسم حج ادامه خواهد داشت و تعداد کل عمره‌گزاران ایرانی تا آن زمان که پروازهای عمره پایان خواهد یافت به ۶۰۰۰ نفر خواهد رسید.

وی درباره حج‌گزاران ایرانی در موسم حج امسال نیز گفت: بر اساس توافق میان سازمان حج و زیارت ایران و وزیر امور اسلامی در عربستان سعودی ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد.

گفتنی است؛ روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه پس از گذشت ۹ سال وقفه، نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسؤولان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند.

سفیر کشورمان در ریاض با ابراز خرسندی از ورود عمره‌گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفرهای زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و استحکام روابط دو کشور دانست.

عنایتی با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی برای تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر رسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به‌لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهادهای ذی‌ربط این امر میسر گردید و به امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی‌ربط ادامه خواهد یافت.

عنایتی همچنین از مسؤولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • پادشاه عربستان بستری شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!